backpack inpakken, tips?

10-06-2007 12:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het duurt nog even, maar in november ga ik voor 3 a 4 maanden naar Australie. Ik wil daar gaan backpacken. Het wordt mijn eerste reis met een backpack en wat tips kunnen dus geen kwaad :D Ik heb eerder eens een topic gelezen met handige tips wat je absoluut niet moet vergeten, ik kan deze alleen niet meer vinden.

Iedereen zegt neem niet te veel mee en dat ga ik zeker proberen. Maar wat is nou wel wel echt handig? (Ik ga van hostel naar hostel)
Neem vooral niet teveel mee, je moet er wel steeds mee van locatie naar locatie sjouwen. Zorg ervoor dat een volle rugzak ongeveer 12kg is.

Neem niet teveel "zware" kleding mee, van dikke stof. Zoveel mogelijk dunne materialen. Neem vanalles ongeveer 4 stuks mee, 4 lange broeken, 4 korte, 4 thirts etc. Als je zo lang gaat vooral. In elk hostel kan je tegen een kleine betaling gewoon je was doen, dat doen alle backpackers.

Verbanddoosje (gewoon in plastic zak stoppen), wereldstekkers !, een zaklamp !!!! vooral handig in hostels ! Een uitrekbaar slot. Plastic zakken voor je vuile was onderweg. Goede wandelschoenen, teva sandalen, waterschoenen voor als je veel de zee in zal gaan.
Stop de zwaartse spullen boven in, klinkt maf maar het loopt lichter.
Stop de zwaartse spullen boven in, klinkt maf maar het loopt lichter.
Je slaapzak moet onderin (zit meestal ook zo'n mooi vak voor)

Boven in is het handig om een ehbo kit te doen en je regenjas. In de regen zoeken naar je regenjas is niet fijn.

En idd de wat zware spullen ook boven in stoppen.

Verder is het handig om de batterijen van je zaklamp er verkeerd om in te doen of er uit te halen. Anders kan je zaklamp aan gaan en is ie al leeg voordat je hem gaat gebruiken.
Koekiemonster, ik heb het andere topic even voor je ge-upt (zodat ik hier niet nog eens hetzelfde zou hoeven typen:$;)). Er stonden veel goede tips in!
Dat zeg ik....
quote:

Boven in is het handig om een ehbo kit te doen en je regenjas. In de regen zoeken naar je regenjas is niet fijn.

Verder is het handig om de batterijen van je zaklamp er verkeerd om in te doen of er uit te halen. Anders kan je zaklamp aan gaan en is ie al leeg voordat je hem gaat gebruiken.

Toen ik mijn eerste backpack kocht, kreeg ik veel uitleg van de verkoper (die me bovendien dwong alle tassen vol stenen te proberen:o). Volgens hem was het het beste om de zware dingen ter hoogte van je heupen/onderrug te doen. Dus onderin het grote vak. Als het regent of gaat regenen, doe ik mijn regenhoes voor de tas altijd in het bovenvakje van de klep, zodat je hem er snel uit kan halen. Zelfde geldt voor een zakmes en geld. (portemonnee met een klein bedrag, de rest heb ik niet los in mijn tas zitten).
Dat zeg ik....
Wat ik erg handig vond is dat je stouwzakken kon krijgen, dat zijn zakken die je op bepaalde plekken aan kunt trekken en waarmee je je bagage erg klein en compact kan maken. Meestal doe je je kleding toch apart in een zak en deze is daar uitgelezen voor. De zak is ook perfect voor je slaapzak. Ik had meestal 2 stouwzakken in mijn rugzak, een met kleding en 1 met de rest. Harde dingen stopte ik daar meestal apart tussen.
Niet echt een "inpaktip" maar wel iets om op te letten. Toen ik een rugzak kocht zaten er 2 kleine tasjes bij die je aan de zijkant van de grote rugzak kon hangen aan bandjes. Die bandjes moet je dan aantrekken. Leek hartstikke handig want extra ruimte waar je ook nog eens makkelijk bij kan. Maar in Turkije ben ik in de bus 1 van de twee zakjes verloren. Onderin de bagageruimte lagen nog veel meer tassen en toen mijn rugzak er uit werd getrokken is een van de tasjes blijven hangen. De bus is verder gereden dus weg tasje....
Ik verpak altijd alles in plastic zakjes, zo heb ik dan ook altijd een plastic zak voor de vuile was. En flesjes, potjes, tubes lekken dan niet door je hele backpack en kleding. Ik neem overigens zo weinig mogelijk van dat spul mee. Je kunt het toch meestal ter plekke kopen en make-up draag ik tijdens de vakantie meestal niet. En tegenwoordig gebruik ik shampoo in de vorm van een stuk zeep, dus niet vloeibaar en dat kan dus ook niet lekken.

Je hebt ook van die speciale zakken die je vacuum trekt (heb ik eens gezien bij tellsell ;)). Die lijken me wel ideaal want alles wordt er een stuk kleiner door en dus heb je meer plek. Alleen maakt het qua gewicht niet zoveel uit denk ik.

Verder niet teveel kleding meenemen en lichte kleding.

Als ik 3 weken op vakantie ga dan neem ik kleding voor 1 week  mee en dat was ik tussendoor of laat ik wassen, mits daar de mogelijkheid voor is maar sokken, ondergoed, t-shirts e.d. kan je ook makkelijk in de wasbak op de hand wassen.

Dus wel een tube wipp express mee of een andere zeep.

En een t-shirtje oid is ter plekke ook wel altijd te koop.
Niet zozeer een tip van wat je mee moet nemen maar hoe je j etas inpakt: zorg dat deze gebalanceerd is. Dus stop geen zware voorwerpen aan 1 kant van de tas, dit zorgt voor te veel druk aan een kant van je lichaam, en dat is zeker niet prettig. Pak je tas een paar keer in op verschillende manieren en probeer uit wat voor jou het beste voelt.

bedenk wat je allemaal daar kunt kopen, zeep en dergelijke, zodat je dit niet allemaal hoeft mee te slepen uit NL.

Zoals iemand al zei neem dunne stoffen mee, die snel drogen. Ik zou zelf maar 2 paar lange broeken meenemen, ipv 4. Wat touw en wasknijpers en dan kun je in nood altijd zelf wassen en het drogen in je kamer.

Als je kijtk op de website van de Zwerfkei daar hebben ze lijsten met alles wat je mee zou kunnen nemen.

http: //www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl? xtra:checklist

Zonder de spaties!
Als je alleen in hostels gaat slapen in Australie, hoef je geen slaapzak mee te nemen, want die mag je toch nergens gebruiken. Als je gaat kamperen natuurlijk wel.

Ik stop ook altijd alles in zakjes. Heb er meestal 5. 1 voor lange broeken, 1 voor korte of rokjes, 1 voor ondergoed/sokken, 1 voor shirtjes en 1 voor de was. Maar meer is ook handig voor bijv je toiletspullen. Ik had die gewoon in een toilettas.

En alles oprollen, dat scheelt heel veel ruimte en vouwen in je kleding.

Neem zeker niet te veel mee.
quote:

Als je alleen in hostels gaat slapen in Australie, hoef je geen slaapzak mee te nemen, want die mag je toch nergens gebruiken. Als je gaat kamperen natuurlijk wel.

Ik stop ook altijd alles in zakjes. Heb er meestal 5. 1 voor lange broeken, 1 voor korte of rokjes, 1 voor ondergoed/sokken, 1 voor shirtjes en 1 voor de was. Maar meer is ook handig voor bijv je toiletspullen. Ik had die gewoon in een toilettas.

En alles oprollen, dat scheelt heel veel ruimte en vouwen in je kleding.

Neem zeker niet te veel mee. Oo dat is goed dat je dat zegt Nikitah, van die slaapzakken. Was me dat al aan het afvragen! (Ga ook paar maanden reizen in Australië). In alle hostels ligt beddengoed klaar en is dit bij de prijs inbegrepen?
quote:

Uhm..hoe kom je daar nu bij?? Ik heb een jaar lang rondgereisd in Australie MET slaapzak en gewoon in hostels geslapen met diezelfde slaapzak...daar heeft nooit iemand moeilijk over gedaan...bij sommige hostels krijg je inderdaad je beddengoed maar lang niet overal! Een lakenzak zou ik sowieso meenemen..soms heb je gewoon niet meer dan dat nodig ivm de warmte.
Bedankt voor de tips!! En voor het uppen van het andere topic :R
Handige tips allemaal! Ik deed altijd alle zware dingen onderin, maar nu dus niet meer! Inderdaad niet meer dan 12 kg, t is al zwaar genoeg.

Meestal neem ik ook altijd extra veters mee, zolang de oude niet kapot gaan gebruik ik ze als waslijn!
quote:

quote: vaika reageerde

Toen ik mijn eerste backpack kocht, kreeg ik veel uitleg van de verkoper (die me bovendien dwong alle tassen vol stenen te proberen:o). Volgens hem was het het beste om de zware dingen ter hoogte van je heupen/onderrug te doen. Dus onderin het grote vak. Als het regent of gaat regenen, doe ik mijn regenhoes voor de tas altijd in het bovenvakje van de klep, zodat je hem er snel uit kan halen. Zelfde geldt voor een zakmes en geld. (portemonnee met een klein bedrag, de rest heb ik niet los in mijn tas zitten).

Ow, dan is het mij verkeerd verteld. Bedankt voor je tip!
Graag gedaan. Wat hij vertelde is dus net boven de heupband en zo dicht mogelijk tegen de rug (zodat je niet het gevoel krijgt dat je achterover wordt getrokken).
Dat zeg ik....
Wij mochten in de Hostels nooit onze eigen slaapzak gebruiken. We hebben wel voornamelijk in YHA geslapen, dus misschien dat daar verschil in zit. Maar bij excursies had je je slaapzak vaak wel nodig, maar die kon je er ook huren. Een lakenzak is trouwens ook wel heel erg fijn.

\Ik wil je aanraden om te zorgen dat de kleren die je meeneemt allemaal te combineren zijn. Ik had heel saai alleen maar bruine en donkerblauwe shirtjes bij me, die weer op al mn rokjes en broeken konden. Mijn vriend had hier niet zo'n rekening mee gehouden, hij had dus vaak het probleem dat hij een schone broek had met een shirt wat daar totaal niet op stond.

Alvast veel plezier!!
Wat veel handige tips op dit topic. Ik blijf meelezen :-)
Ja inderdaad ik pak ook alles in in plastic tassen voordat ik het in de rugzak doe. Een plastic tas met lange broeken, een plastic tas met korte broeken, plastic tas met shirts etc. Altijd handig tegen vochtig worden en alles zit bij elkaar dus als ik een shirt nodig heb hoef ik alleen maar de tassen er 1 voor 1 uit te halen tot ik bij de zak ben met de shirts. En hoppa alles zit zo weer in de tas. Veel sneller en scheelt dat je de kledingstukken zo niet altijd apart stuk voor stuk eruit moet halen.

En ja extra plastic zakken voor de vuile wasjes.

Ik heb ook nooit een slaapzak meegenomen. In elk hostel waar ik ooit heb gezeten zit het beddegoed er gratis bij.

Ook altijd handig om bij je te hebben of ter plaatse te kopen.......een sarong ! Goedkoop en ideaal en je kan het op reis voor vanalles gebruiken. Als supergrote strandhanddoek...lekker groot, zo op te vouwen, blijft nooit zand op zitten en zo droog.

Als handdoek, rok, jurk, als draagzak om spulletjes in te doen, en ik heb het ook vaak als extra laken gebruikt als ik in een warm land was en je in het hostel alleen een laken kreeg maar de airco toch hoog staat.

Wat ook handig is om ook een travelbag voor je rugzak te kopen. Eentje waar je rugzak heel ruim inpast. Als ik ga inchecken dan stop ik mijn rugzak altijd in de travelbag zodat ik een "gewone" tas heb die ik incheck (lijkt dan op een grote sporttas). Kan op slot en er bungelt niet vanalles zodat het kan blijven hangen ofzo bij de bagage. Ik heb een travelbag die je ook half open kan ritsen zodat als het regent je deze om je rugzak heen kan doen als ie op je rug zit.

Als je de travelbag opvouwt is ie heel klein en past ie zo in een bovenvakje van je rugzak.

En het is superhandig als je naar huis gaat en je hebt teveel souvenirs mee omdat er nog veel ruimte over is als je je rugzak erin hebt bij het inchecken kan je alles daar nog inproppen........en voila je checkt gewoon 1 tas in !!

Bij aankomst rugzak eruit en travelbag opvouwen.

Ook altijd handig is het om een wekker mee te nemen !

Vergeet niet je oplader van je telefoon en dus ook de wereldstekkers. Alhoewel er in hostels altijd mensen zijn van wie je een stekker mag lenen.

Vergeet ook nooit je Lonely Planet !

Ow ja als je onderweg veel leuke kleding ziet die je koopt kan je een deel van je eigen kleding gewoon naar huis sturen met luchtpost ! Doen ook veel backpackers. En ook met souvenirs. In veel landen is het vele malen goedkoper dan hier in NL om flinke pakketten te versturen !

Ik heb heel vaak spulletjes naar huis opgestuurd. Zolang het maar geen electronica is of dure merkkleding of schoenen etc. dan hoef je er geen btw over te betalen. Dus je gewone kleding, gewone souvenirs, snoep etc etc daar hoef je geen btw over te betalen nl. (De douane opent luchtpostpakketen nl. om te kijken of er waardevolle spullen inzitten!)

Ow ja in bijna alle hostels heb je een book exchange. Dus heb je een leuk boek en je hebt het uit en geen zin om weg te gooien of er mee te slepen kan je het bij de book exchange gewoon gratis omruilen voor een ander boek ! Zo vind je Nederlandse boeken op de gekste plekken van de wereld !!
Tip:

Neem een rol sporttape mee, dat is echt super handig.

Het natuurlijk voor een eventuele blessure te gebruiken.

Maar het is ook heel nuttig bij het (tijdelijk) repareren van kapotte dingen.

(bv schoenzool los, rugzak ergens gescheurd, kleding kapot ,gat in .....,etc).

Lege fotorolletjes/ of andere lege plasticpotjes kunnen handig zijn om iets in te stoppen.

Veel plezier.
Ook bij dit topic handige tips voor het inpakken, daarom maar even ge-upt.
Korte broeken, lange broeken ? Als je gaat backpacken kun je het beste die afrits broeken kopen (vaak een aanbieding van de aldi, kosten ze nog geen 15 euro per stuk). Dan heb je altijd korte broek en lange broek bij de hand, al naar gelang het weer rits je de onderste stukken eraan of eraf. Als je een beetje bruin/groen achtige kleur kiest, dan zie je de vlekken er ook neit zo op en kun je dus makkelijk met 2 broeken door. Bovendien is deze stof ook veel lichter qua gewicht dan bv een spijkerbroek. Tshirts neem ik er wel altijd een paar extra mee, maar dat komt omdat ik voornamelijk in Azie backpack  en daar hebben ze mijn maat neit. Dat  zal in Australie een kleiner probleem zijn.

Ik heb ook altijd maar  2 paar  schoenen bij me.  Stevige wandel/klim schoenen en een paar sandalen. Slaapzak heb ik nog nooit meegenomen, tot nu toe overal in alle  guesthouses en andere onderkomens gewoon beddegoed gehad.  Wat  je eventueel wel kan doen, is een paar  van die  lappen (sari) ter plekke kopen.  Die kun je als rok dragen, je kan die bij felle  zon om je hoofd knopen, bij tempels kan het je armen en/of benen bedekken en je kunt ze als beddegoed  of handdoek gebruiken. Multifunctioneel dus en het weegt bijna niks.

Qua warme kleding zou ik ook niet te veel meeenemen.  Als het ter plekke echt te koud is kun je altijd nog kijken of je daar een warme trui of jas koopt. Een regencape kan makkelijk zijn als het echt stortregent, want die cape kun je ook over je rugzak hangen en het wordt toch niet zo benauwd en plakkerig als dat je bijvoorbeeld een regenpak zou dragen (maar ik verwacht niet dat je die nodig hebt,  tenzij je langere tijd in Melbourne blijft).

Als je voornamelijk grote steden aandoet, dan hoef je geen verbanddoos mee te nemen, die kun je eventueel ook ter plekke kopen als dat nodig is. Als je bijvoorbeeld  een excursie doet naar het  verlaten middengebied van Australie, dan moet je er wel 1 meenemen,  maar als je per trein of bus van stad naar stad trekt, vind ik het persoonlijk een beetje onzin om met een verbanddoos te gaan slepen. Zorg wel  dat je een medisch paspoort  hebt als je bijvoorbeeld pillen slikt voor het een of ander. Of als je allergisch bent ergens voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven