Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom pagina's lang door gaan over de spelfouten van de TO ? Na 1 pagina weet ze het toch ?

Wat is dan de meerwaarde van al die andere pagina's ?
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 13:42:

Ik ben zo thuis zal wat uitgebreider reageren dan . Taal verandert. Dat is geen suggestie van mij, maar een gegeven. Ik suggereer dus niet dat er iets aangepast moet worden, dat is een natuurlijk proces .Een -naar mijn mening- ongewenst proces. Taalaanpassingen vanwege luiheid moet men niet willen.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

[...]

Netjes op wijst??

Ik heb dat nog niet mee mogen maken...

Ik heb TO zelfs zien schrijven dat een bepaalde topicopener heel dom is en die conclusie trok ze mede omdat zij op haar 19e al moeder was..

Dat vind ik zo onder de gordel en totaal niet nodig..

Wat vind jij daar nou van TO?

Ik bedoel waarom doe je zoiets? Is dat dan onmacht? Onkunde aan je eigen kant? Ik bedoel waar komt zo een opmerking vandaan?

Het gaat btw over het topic irriteren op de pijler Overig. Over een schoonmoeder de haar kleinkind altijd vergelijkt met haar kant vd familie. Irrelevant eigenlijk voor deze discussie maar wilde het toch even melden.

Ik zou zeggen trek jullie eigen conclusie maar...Ik ben het met je eens dat er soms echt belachelijke conclusies getrokken worden over de capaciteiten van een TO met betrekking tot moederschap o.i.d. Daar kan ik me ook vreselijk aan ergeren, want dat wordt gewoon gezegd om te kwetsen en omdat die persoon dan blijkbaar verbaal niet sterk genoeg is om het inhoudelijk te houden.
Ik zou gewoon de hele zin veranderen Dama
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 13:44:

Of: zodat.

Nu ben ik in de war Zodat
[quote]sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:19:

Typefouten vind ik niet zo heel erg. Als ik snel type, dat komt het weleens voor dat ik per ongeluk een letter heb overgeslagen. Maar 9 van de 10 keer lees ik mijn reactie nog even door voordat ik op versturen klik. Grammaticafouten vind ik wel storend. Iedereen weet toch wel dat er bij 'ik' nooit een 't' achter komt?[/quote]

Blijkbaar niet, dat zie je toch...

En omdat dat voor jou gewoon is hoeft dat voor een ander niet ook zo te zijn...

Net zoals pinnen; ik vind dat iedereen zou moeten weten hoe je moet pinnen. Toch zijn er nog heel veel mensen die geen flauw idee hebben...

En die laat ik wel in hun waarde en ga ik niet verwijten dat ze dat niet kunnen..

En Sito1970 ook jij maakte een onder de gordel opmerking over het kind van TO, waarom zo op de man spelen..

Ik kan daar niet bij, echt niet....
@ nesse, het is een natuurlijk proces, dat in alle talen optreedt. Je kunt het ongewenst vinden, maar dat houdt het niet tegen
Ik vind spellingsfouten helemaal niet erg, ik zal het zelf waarschijnlijk ook wel eens verkeerd typen.

Waar ik niet zo goed tegen kan is als het in "tokkie-stijl"

geschreven is, en die sla ik dan ook over, ik vind zo'n bericht al meteen niet serieus overkomen.
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

[...]

Het heeft weinig met niet kunnen te maken. Eerder met niet willen. En op dat andere topic werd er van beide kanten doorgezaagd. Men reageert op elkaar, zoals dat gaat in een discussie.

Dus jij bent van mening dat iedereen goed kan spellen? Iedereen dat kan leren als hij/zij dat maar wil?

En vind jij 'taaltalent' dan anders dan andere talenten?
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:21:

Ik vind dat er best iets van gezegd kan worden. Het staat ontzettend dom als een post compleet in MSN-taal geschreven is. Daarnaast is het een kleine moeite om je posts even te checken op fouten en getuigt het van respect naar de lezers toe.

Doet men dat niet, prima, maar dan neem ik diegene ook niet serieus. Een enkele dyslect uitgesloten dan. En af en toe een typfoutje of spelingsfoutje boeit me weinig, maar als je sommige teksten leest...

Is ook prima echt waar, maar waarom dan wel reageren en die mensen er op aanspreken.

Waarom dan niet gewoon zuchten en naar een ander topic gaan als jet prima vindt...
[quote]Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

[...]

Netjes op wijst??

Ik heb dat nog niet mee mogen maken...

Ik heb TO zelfs zien schrijven dat een bepaalde topicopener heel dom is en die conclusie trok ze mede omdat zij op haar 19e al moeder was..

Dat vind ik zo onder de gordel en totaal niet nodig..

Wat vind jij daar nou van TO?

Ik bedoel waarom doe je zoiets? Is dat dan onmacht? Onkunde aan je eigen kant? Ik bedoel waar komt zo een opmerking vandaan?

Ja, waarom, daar ben ik ook heel benieuwd naar..!
iesj lastich..
quote:VivaPepsi schreef op 09 augustus 2011 @ 13:23:

Het is geen kwestie van niet kunnen (behalve in geval van dyslexie), maar gewoon je best niet willen doen. Graag dom over willen komen ofzo? En als je dan ook nog Silly als naam hebt... Ai.

Ik lees alles na wat ik type. En als ik een foutje zie staan, dan verbeter ik dat.

Woorden zoals sgatje, soiso (en alle niet goede varianten), ik wordt, sjagerijnig, zijken, egt wel, enz, dat is gewoon dom. Evenals zinnen zonder punten, komma's en hoofdletters. Gewoon dom!

Echt hoor, stap eens van dat hoge paard af zeg...

Wie ben jij om mensen te veroordelen VivaPepsi..

Als ik jouw reacties lees krommen mijn tenen ook vaak en dan heb ik het niet eens over de spelling....
quote:boesboes1 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:47:

[...]

Dus jij bent van mening dat iedereen goed kan spellen? Iedereen dat kan leren als hij/zij dat maar wil?

We hebben toch allemaal lagere school gehad of niet? Natuurlijk kan iedereen spellen. De één wat beter dan de ander, maar iedereen is in staat om een normale zin te produceren. Alleen moet de één wat meer zijn best doen dan de ander.

En vind jij het 'taaltalent' dan anders dan andere talenten?Hoe kom je tot die vraag?
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 13:25:

Spelfouten doen over het algemeen gewoon pijn aan mijn ogen, zeker als ik het idee heb dat mensen heus wel beter weten maar gewoon geen enkele moeite doen.

Waar baseer je dat dan op? Ben ik wel benieuwd naar...

Dan kun je wel zeggen 'je kunt toch lezen wat er staat?' en dat kan ik dan ook wel, maar ik snap gewoon niet waarom het zo'n grote moeite is om normaal Nederlands te schrijven.

Mijn is maar 2 letters meer dan me en sowieso wordt gewoon fonetisch geschreven. Ik snap het gewoon niet waarom het een soort van stoer is om dat fout te doen, een soort I don't give a fuck-houding? Waarom?
Je zou je posts allemaal eens terug moeten lezen, ste_. Het is werkelijk om te huilen, ik zou als ik jou was niet zo stellig beweren dat je het reuze meevalt met je taalfouten, hoofdlettergebruik en interpunctie. Maar goed, het is leesbaar. Je communiceert duidelijk genoeg, ondanks al die fouten. Fijn toch als iemand lekker blijft doorzagen op je taalgebruik, helemaal niet naar en arrogant toch?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Ste_ schreef op 09 augustus 2011 @ 13:28:

[...]

Maar de één een heel stuk meer dan de ander.

Is het de taak van de beter-spellenden om de slechter-spellenden erop te wijzen, om zo het taalniveau in Nederland nog een beetje op peil te houden, of is gewoon arrogant en naar?De manier waarop jij het doet is inderdaad gewoon arrogant en naar ja...
quote:Ste_ schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

[...]

Ik stel niet dat het 'de taak van...' is he, ik stel enkel de vraag of het zo is.Gezien het andere topic heb je die vraag zelf al luid en duidelijk beantwoord hoor.
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:35:

[...]

Kénnelijk is dat arrogant en naar en moeten we maar accepteren dat sommige mensen niet normaal kunnen/willen schrijven. En omdat sommige mensen het verschil niet (willen) kennen tussen normaal Nederlands en MSN/Breezer(sletten)taal moeten de mensen die wel normaal kunnen schrijven zich maar aanpassen. Of -zoals iemand al suggereerde- moet de Nederlandse taal maar aangepast worden.

Helemaal niet, maar reageer dan gewoon lekker niet..

Je hoeft je echt niet aan te passen hoor... Heel simpel gewoon klik, naar het volgende topic...
Mag ik vragen nav welk topic deze discussie dan is geopend?
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 13:52:

[...]

Dan doel ik vooral op de woorden die ik al eerder zei zoals 'me', 'sgatje' maar ook woorden als 'sgool', 'haufanjau' en 'kwijd' (bron; cu2).

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ze niet weten dat het zo niet hoort.
Nou ik ben thuis. Normaal toetsenbord dus hier ga ik

Er zit een gigantisch verschil tussen de spreektaal en de geschreven taal, dit komt doordat de mensen die het voor het zeggen hebben (gehad) altijd drogredenen als ' omdat het mooier staat' en 'het voelt beter zo' erop na hielden.

Niemand, maar dan ook niemand, gebruikt twee wezenlijk verschillende klanken voor toch en genoeg .

Het zou dus eigenlijk ook logischer zijn om tog te spellen. Vroeger, vroeger waren het wel twee verschillende klanken, en als je dan tog had gezegd (dus met die g klank die we nu gebruiken) hadden mensen niet begrepen waar je het over had. Nu wel. Het feit dat je wel de zin begrijpt als er tog gespeld staat, is ook wel een hint dat het ergens toch logisch is. Als er toh stond, dan had je gedacht: Huh?

Niemand zegt ook een d op het einde van ik heb geleerd, de uitspraak is een t. (itt het engels bij bv 'had' )

Ter informatie; bepaalde denkbeelden die hier geuit worden over taal, worden in de academische wereld als niet zo snugger beschouwd. Dus ook daar zie je weer een verschuiving in de definitie van het woord 'dom'.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 13:48:

[...]

Is ook prima echt waar, maar waarom dan wel reageren en die mensen er op aanspreken.

Waarom dan niet gewoon zuchten en naar een ander topic gaan als jet prima vindt...Heb je het nou nog steeds over dat andere topic? We hebben het hier toch over slechte spelling op het forum? Niet over dat topic? Dit topic is juist geopend zodat Silly's topic niet langer vervuild wordt met gehakketak over en weer.
quote:mrsstanleywalker schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

Ste_ , je blaast wel heel hoog van je toren. Het is met jouw kennis van de Nederlandse taal ook niet zo bijster goed gesteld. Mag jij daar ook op gewezen worden? Ik vind het een beetje dom om een topic te openen over het correct gebruik van de Nederlandse taal op het forum en dan zelf zoveel fouten te maken.Wat is je reactie daarop Ste??

Exuus, zag later dat je al gereageerd hebt..
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:51:

[...]

Hoe kom je tot die vraag?

Dat geloof ik dus niet. Maar dat is al duidelijk. Ik zie goed in taal zijn als een talent.

En net als bij andere talenten kan de één dat simpelweg beter dan een ander.

Er zijn echt mensen die absoluut geen kubus kunnen tekenen. Dat ook nooit zullen leren omdat ze geen ruimtelijk inzicht hebben.

Zo is het ook bij taal. Ik krijg zo onderhand het idee dat goed zijn in (Nederlandse) taal beter is dan een ander talent. Vandaar de vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven