Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
quote:mrsstanleywalker schreef op 09 augustus 2011 @ 13:53:

Je zou je posts allemaal eens terug moeten lezen, ste_. Het is werkelijk om te huilen, ik zou als ik jou was niet zo stellig beweren dat je het reuze meevalt met je taalfouten, hoofdlettergebruik en interpunctie. Maar goed, het is leesbaar. Je communiceert duidelijk genoeg, ondanks al die fouten. Fijn toch als iemand lekker blijft doorzagen op je taalgebruik, helemaal niet naar en arrogant toch?

Heb ik gedaan en ik heb zo snel niks kunnen vinden wat vreselijk fout is.

Dit lijkt me een doorzichtig gevalletje van 'TO terugpakken op haar eigen openingspost' wat in dit geval helemaal nergens over gaat. Mijn spelling is meer dan prima in orde.
Alle reacties Link kopieren
quote:karen28 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:57:

Mag ik vragen nav welk topic deze discussie dan is geopend?Het topic 'iritant' op de pijler 'Overig'.
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:41:

[...]

Het heeft weinig met niet kunnen te maken. Eerder met niet willen. En op dat andere topic werd er van beide kanten doorgezaagd. Men reageert op elkaar, zoals dat gaat in een discussie.Hoe weet je dit nou??
Kun je dat niet raden als je de top-10 bekijkt Karen?
Als er constant 'me' en 'gezegt' etc plaatsvindt in berichtjes, dan mag er best wat van gezegd worden, maar vaak gaat het pagina's door ten koste van TO. Als 1 a 2 mensen er al iets over hebben gezegd is het toch prima?

En over 'ik wordt'.. tja als ik snel typ, typ ik dat ook wel eens. Dat betekent niet dat ik niet weet dat het met een d is
quote:boesboes1 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:59:

[...]

Dat geloof ik dus niet. Maar dat is al duidelijk. Ik zie goed in taal zijn als een talent.

En net als bij andere talenten kan de één dat simpelweg beter dan een ander.

Er zijn echt mensen die absoluut geen kubus kunnen tekenen. Dat ook nooit zullen leren omdat ze geen ruimtelijk inzicht hebben.

Zo is het ook bij taal. Ik krijg zo onderhand het idee dat goed zijn in (Nederlandse) taal beter is dan een ander talent. Vandaar de vraag.

Da's het enige talent. Als iedereen zou schrijven conform de regels van de Taalunie, zou er geen honger meer zijn op deze wereld. Dat weet je toch.

quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:58:

[...]

Heb je het nou nog steeds over dat andere topic? We hebben het hier toch over slechte spelling op het forum? Niet over dat topic? Dit topic is juist geopend zodat Silly's topic niet langer vervuild wordt met gehakketak over en weer.Precies, de discussie kan hier dus verder.
quote:Chantalo1984 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 13:10
Aan ieder die denkt dat je perfect nederlands moet kunnen schrijven, als je de basisschool hebt afgemaakt.

Jullie kunnen ook prima rekenen enzo? Met percentages e.d.?

Kubusjes tekenen is ook zo iets? Dat heb je toch ook geleerd?
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 14:01:

[...]

Da's het enige talent. Als iedereen zou schrijven conform de regels van de Taalunie, zou er geen honger meer zijn op deze wereld. Dat weet je toch.

God wat dom van mij!
quote:boesboes1 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:59:

[...]

Dat geloof ik dus niet. Maar dat is al duidelijk. Ik zie goed in taal zijn als een talent.

En net als bij andere talenten kan de één dat simpelweg beter dan een ander.

Er zijn echt mensen die absoluut geen kubus kunnen tekenen. Dat ook nooit zullen leren omdat ze geen ruimtelijk inzicht hebben.

Zo is het ook bij taal. Ik krijg zo onderhand het idee dat goed zijn in (Nederlandse) taal beter is dan een ander talent. Vandaar de vraag.Ach welnee, het is niet beter, maar het is wel handiger als je de spellingsregels kent. Je hebt alleen meer met taal te maken. Taal is overal. Rekenen kun je (gódzijdank ) af en toe nog eens omzeilen. Rekenen krijg je ook op school en ik ben er zeer slecht in. Heb bedroevend weinig logisch inzicht. Dús als ik er mee te maken krijg (in mijn werk of privé) dan moet ik alle zeilen bijzetten om het te kunnen volgen.
quote:misspoes1 schreef op 09 augustus 2011 @ 13:36:

Ik vind het zelf ook belangrijk om (zo) foutloos (mogelijk) te schrijven, ik vind het ook vervelend als een OP vol spelfouten staat. De TO mag daar wat mij betreft best op gewezen worden, wie weet steekt hij of zij daar nog wat van op. Maar ik vind het jammer als een topic op een gegeven moment alleen nog maar over spelling van iemand gaat in plaats van over het daadwerkelijke topic. Daarnaast ben ik van mening dat het volstrekt onnodig is om iemand persoonlijk aan te vallen omdat diegene misschien een onjuiste schrijfstijl hanteert.

Je mag elkaar best op fouten wijzen maar ik vind dat respect in reacties over en weer wel behouden mag blijven.mooie post
quote:Ste_ schreef op 09 augustus 2011 @ 13:43:

[...]

Nogmaals, ik stel wat vragen in dit topic, omdat ik benieuwd ben hoe mensen hier tegenaan kijken.

Nergens stel ik dat ik de spellingmaster ben, of dat iedereen die minder spelt per definitie vreselijk dom is.Ik wilde slechts een discussie aanzwengelen hè, echt niet doen alsof ik heer en meester ben wat betreft Nederlands.

Met die 'zoveel fouten' van mij valt het trouwens reuze mee hoor, dat durf ik wel te zeggen.

Hoe strook je dat dan met je opmerkingen naar de TO in dat topic? En zeker mbt de opmerking over haar leeftijd en het feit dat ze een kind heeft? Maw iedereen die op haar 19e een kind heeft is dom? Toch? Want dat is wat je zei..

Of heb ik het mis??
quote:Maja82 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:02:

Aan ieder die denkt dat je perfect nederlands moet kunnen schrijven, als je de basisschool hebt afgemaakt.

Jullie kunnen ook prima rekenen enzo? Met percentages e.d.?Ik wel, maar ik doe dan ook pabo
Voor het vak Nederlandse Taalkunde, heb ik ooit een college gevolgd over een topic op het Fokforum (Fok!forum, Fok! forum, geen idee) .

Alle redenaties over hoe je woorden moest spellen , en waarom dat dan dom was als je bepaalde dingen zus of zo schreef werden systematisch door de professor neergeslagen. Was heel interessant. Ik was helemaal van slag, alles wat ik ooit geleerd had als zijnde correct was toch niet per se het enige correcte.
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 14:04:

[...]

Ik wel, maar ik doe dan ook pabo Botvier je taalperfectionisme dan lekker op school en laat mensen hier met rust.
Jee man is het wier so fer met de spelpolissie? Iek fin me vouten leuker als de korrecte nederlaands fan de spelpolissie, daarom bleif iek sgreifen zoals ik wil en nimant die me can verbiden taalkreatief te zein en dat wil ik bleifen doen want ik fint ferfelent dat mensen cheen vouten mogen maken want zo ontwikkeld zig de taal anders zouden we allemaal noch in de grotten wonen en zo is dat en wie er nit chelukkig mee is dan heeft ie peg gehad. En om mijn post te begreipen moet je feel slimmer zijn dan de spelpolissie. Tot het folchende spellingtopic
Yellllloooooouw
Ben universitair afgestuurd maar ik ben echt geen meester in spelling. Vraag mij echt geen d/t of als/dan te doen (gaat meestel vanzelf toch wel goed, maar niet altijd). Pas sinds kort gebruik ik zij/hun correct. En dan vind ik mezelf niet dom, maar toch kan ik niet altijd even goed spellen. Dat is ook geen onmacht, want ik heb extra cursussen gedaan maar op de een of andere manier gaat het niet.

(ben overigens niet van nederlandse komaf en heb een deel van de basisschool gemist)

Voor mijn werk schrijf ik keurige brieven, die vervolgens door een secretaresse worden nagekeken. En zelfs na haar controle (met soms geen, soms heel veel fouten) kan ik er soms nog wel eens een spelfoutje uithalen. Dan hebben twee mensen het nagekeken. Sommige fouten lees je ook over heen, als voorbeeld is/si.

En als ik een topic zou openen en daar zouden spelfouten inzitten en ik zou daarop worden gewezen, dan zou ik denk ik ook bij mezelf denken: ja lekker belangrijk, graag een reactie op mijn topic aub.
quote:MEFS schreef op 09 augustus 2011 @ 14:05:

Jee man is het wier so fer met de spelpolissie? Iek fin me vouten leuker als de korrecte nederlaands fan de spelpolissie, daarom bleif iek sgreifen zoals ik wil en nimant die me can verbiden taalkreatief te zein en dat wil ik bleifen doen want ik fint ferfelent dat mensen cheen vouten mogen maken want zo ontwikkeld zig de taal anders zouden we allemaal noch in de grotten wonen en zo is dat en wie er nit chelukkig mee is dan heeft ie peg gehad. En om mijn post te begreipen moet je feel slimmer zijn dan de spelpolissie. Tot het folchende spellingtopic
Mevz Mooie post!
quote:VivaPepsi schreef op 09 augustus 2011 @ 13:23:

Woorden zoals sgatje, soiso (en alle niet goede varianten), ik wordt, sjagerijnig, zijken, egt wel, enz, dat is gewoon dom. Evenals zinnen zonder punten, komma's en hoofdletters. Gewoon dom!

Eens.

Het is namelijk 'soïso'.

Dat trema he, dat wordt vaak vergeten.
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 13:58:

[...]

Heb je het nou nog steeds over dat andere topic? We hebben het hier toch over slechte spelling op het forum? Niet over dat topic? Dit topic is juist geopend zodat Silly's topic niet langer vervuild wordt met gehakketak over en weer.Ik heb het over reacties op topics in het algemeen en die in het bijzonder... Ik vervuil nu toch haar topic niet?!
Gedoe om het gedoe. Iemand persoonlijk aanvallen vanwege taalgebruik dat niet naar JOUW standaard is vind ik ronduit asociaal en niet in de minste plaats arrogant.

Daarbij, dit is een forum, inhoudelijk is het belangerijker dat de hulpvraag helder is, we solliciteren hier niet allemaal naar de titel beste speller.

Dit topic is wat mij betreft dan ook basisschoolniveau qua emotionele intelligentie.

Triest hoe sommige TO aangevallen worden.

Vind echter wel dat er bij grove spellingsfouten best wat gezegd mag worden, maar dat iedereen als kuddedieren er dan alleen maar over blijven doorhameren, en zo een heel topic gezellig verstieren.. echt enorm kinderachtig, en diegenen die dat doen zetten zichzelf zo vreselijk voor schut dat het taalgebruik waarover gevallen werd in het niet valt in vergelijking.
..popcorn?
quote:Maja82 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:05:

[...]

Botvier je taalperfectionisme dan lekker op school en laat mensen hier met rust.Nou zeg, wat doe jij raar? Zie je mij érgens mijn perfectionisme botvieren? Leer eerst eens lezen zeg. En neem er ook een lesje begrijpend lezen bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven