Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
Alle reacties Link kopieren
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:31:

[...]

Ik wordt is gewoon een domme fout. En om alles af te schuiven op dyslexie is wel héél gemakkelijk. Zo kun je alles wel goedpraten.Juist. En jij bent? Orthopedagoog?
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:29:

[...]

Ja, en die kan ik nog steeds tekenen. Kan ook nog roteren en transleren, worteltrekken en als dat soort dingen. Ik kan ook Wit-Rusland aanwijzen op een blinde kaart van Europa. Maar ja, dat zou iedereen moeten kunnen.Je houdt er een zeer bijzondere gedachtegang op na. Maar goed: knap dat je dat kunt.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 14:32:

[...]

Waarom dan? Leg me dat eens uit, waarom zou iedereen Wit-Rusland moeten kunnen aanwijzen op een kaart?

Ik weet niet eens wat transleren is.

Nou, kom maar op met dat vuurpeleton.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het heel belangrijk dat taalregels nageleefd worden, want zo begrijp je elkaar beter. Je kunt wel zeggen dat iemand je ook begrijpt als je spreektaal schrijft, maar als iedereen zijn eigen variaties gaat schrijven, bijv. uit het eigen dialect, dan begrijpt straks niemand elkaar meer. Daar zijn dus die regels voor.
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 14:32:

[...]

Juist. En jij bent? Orthopedagoog?Nee ze is geen Orthopedagoog maar een I think i'm miss perfect.
quote:reizende schreef op 09 augustus 2011 @ 14:32:

Ik vind de schrijfstijl hier in het algemeen wat beter dan sommige andere forums waar men niet gewezen mag worden op spelfouten.Op welke fora mag dat niet? Zit/lees er op een aantal, en ik ben dat nog nooit tegengekomen eigenlijk.

[...]

Ik wordt is gewoon een domme fout. En om alles af te schuiven op dyslexie is wel héél gemakkelijk. Zo kun je alles wel goedpraten.Wat een onzin... Je kunt toch niet ALLES goed praten met Dyslexie?? En dat doet ze ook niet... Maar om de man van deze Forummer dom te noemen vind ik net te ver gaan..

En dan reageer jij natuurlijk met; 'ik zei niet dat hij dom is, maar een domme fout maakt, dat is wat anders', maar ondertussen...
quote:Nammma schreef op 09 augustus 2011 @ 14:30:

Voordat ik verstuur, kijk ik het na. Mijn PC geeft dan in rood aan (d.m.v. een streepje onder het woord) wat niet klopt...

Soms vind ik teksten zó onleesbaar, dan neem ik de tijd en de rust niet om dat te lezen, want dan ben je lang bezig, als je alle woorden die verkeerd zijn moet gaan vertalen naar fatsoenlijk Nederlands...Mijn PC geeft dat niet aan, ligt dat aan de internet explorer versie? Trouwen nog even on-topic: ik lees heel vaak mensen die "na" en "naar" door elkaar heen halen. Ik moet nog even "na" de supermarkt. Hebben die mensen dat zelf niet door, denk ik dan.
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:35:

[...]

Nee ze is geen Orthopedagoog maar een I think i'm miss perfect.'t Is een mannetje........
Nee, iemand die in Europa woont hoort te weten waar alle landen van Europa liggen, inclusief de hoofdsteden. Sommige mensen kunnen niet eens Nederland aanwijzen op een kaart. De Vakantie man (Frits Bom) heeft dat regelmatig uitgeprobeerd.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 augustus 2011 @ 14:34:

[...]

Nou, kom maar op met dat vuurpeleton.

*rakketakkeraketakketak*

En dan ook nog vuurpeleton schrijven, hoe is het mogelijk.

quote:zonnebloempje1985 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:36:

[...]

Hebben die mensen dat zelf niet door, denk ik dan.Bijna niemand wil bewust dom overkomen.
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 14:31:

Ik zit nu voor mezelf het woord lopen uit te spreken, ik zeg inderdaad ook meer 'lopuh'.

Ben benieuwd hoe mensen zouden reageren als ik de hele dag een n achter al mijn werkwoorden zet..Moet je eens in de achterhoek gaan wonen. ABA da's pas leuk. en in ieder dorp/stadje/gehucht ist net weer anders
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 14:36:

[...]

*rakketakkeraketakketak*

En dan ook nog vuurpeleton schrijven, hoe is het mogelijk.

Ja, goed he? het is gewoon een gave.
Vind ook wel dat je een beetje hard reageert sito. Ik doe ook een universitaire opleiding, maar mijn topografie is allang niet meer wat het is geweest! Weet ik nu hoe ik moeilijke statistiek moet oplossen, ben ik allang weer vergeten hoe ik staartdelingen (hoe heten die dingen uberhaupt?) moet oplossen.

Het is niet voor niets de basisschool, het biedt je een basis. Van alles wat. Dat betekent niet dat je daar alles nog van hoort te weten. Of weet jij nog precies alle geschiedenis van alle landen die je hebt gehad bij aardrijkskunde?

[...]

Ik wordt is gewoon een domme fout. En om alles af te schuiven op dyslexie is wel héél gemakkelijk. Zo kun je alles wel goedpraten.

Ja dat vind ik ook, want je kunt gewoon je best doen én je hebt allemaal basisonderwijs gehad, dus het is niet nodig.

Ik ben woordblind en daar heeft ook niemand last van op dit forum, terwijl ik echt vreselijk veel fouten maak als ik niet check.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 14:35:

[...]

Wat een onzin... Je kunt toch niet ALLES goed praten met Dyslexie?? En dat doet ze ook niet... Maar om de man van deze Forummer dom te noemen vind ik net te ver gaan..

En dan reageer jij natuurlijk met; 'ik zei niet dat hij dom is, maar een domme fout maakt, dat is wat anders', maar ondertussen...Zal ik het zeggen, zal ik, zal ik? Ik doe het! Nee, hij is niet dom. Had ik toch al geschreven? Hij is slim. Hoogopgeleid. Ook sociaal erg 'slim', minstens zo belangrijk.
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:35:

Ik vind het heel belangrijk dat taalregels nageleefd worden, want zo begrijp je elkaar beter. Je kunt wel zeggen dat iemand je ook begrijpt als je spreektaal schrijft, maar als iedereen zijn eigen variaties gaat schrijven, bijv. uit het eigen dialect, dan begrijpt straks niemand elkaar meer. Daar zijn dus die regels voor.Mijn buurmeisjes schrijven en spreken msn breezer taal, ik vind het stom klinken maar zal ze nooit gaan vertellen dat ze het zo en zo moeten zeggen of schrijven. Zo lang je mensen kunt begrijpen is dat toch voldoende ?
quote:reizende schreef op 09 augustus 2011 @ 14:32:

Ik vind de schrijfstijl hier in het algemeen wat beter dan sommige andere forums waar men niet gewezen mag worden op spelfouten. Dus, ja, ik denk wel dat het zin heeft om iemand er op te wijzen. Als het maar op een normale manier gaat. Immers, iemand die 'me' i.p.v. 'mijn' schrijft en daar commentaar op krijgt, zal er waarschijnlijk toch wat beter op letten als zij weer iets post.

fora

sorry, kon het niet laten
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 augustus 2011 @ 14:34:

[...]

Nou, kom maar op met dat vuurpeleton.Figuren verplaatsen met wiskunde, dat is transleren :-)
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:36:

Nee, iemand die in Europa woont hoort te weten waar alle landen van Europa liggen, inclusief de hoofdsteden. Sommige mensen kunnen niet eens Nederland aanwijzen op een kaart. De Vakantie man (Frits Bom) heeft dat regelmatig uitgeprobeerd.

Maar waarom dan, waarom...

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag...

Waarom moet iemand die in Europa woont ALLE landen en hun hoofdsteden weten...
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:37:

[...]

Ja dat vind ik ook, want je kunt gewoon je best doen én je hebt allemaal basisonderwijs gehad, dus het is niet nodig.

Ik ben woordblind en daar heeft ook niemand last van op dit forum, terwijl ik echt vreselijk veel fouten maak als ik niet check.Nou en dat je veel fouten maakt, je zit hier toch niet op het forum om te laten zien hoe goed en netjes je nederlands kunt typen
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:35:

Ik vind het heel belangrijk dat taalregels nageleefd worden, want zo begrijp je elkaar beter. Je kunt wel zeggen dat iemand je ook begrijpt als je spreektaal schrijft, maar als iedereen zijn eigen variaties gaat schrijven, bijv. uit het eigen dialect, dan begrijpt straks niemand elkaar meer. Daar zijn dus die regels voor.

Die regels zijn er idd om te zorgen dat we elkaar allemaal begrijpen.

Maar hoe je het wendt of keert, iedereen in Nederland begrijpt de zin:

Ik heb tog nog twee uur voor dat proefwerk geleert.

Je begrijpt het prima hoor. Heeft niets met dialecten etc te maken.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:38:

[...]

Figuren verplaatsen met wiskunde, dat is transleren :-)

O.

Nou, altijd handig om dat te kunnen natuurlijk.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:36:

Nee, iemand die in Europa woont hoort te weten waar alle landen van Europa liggen, inclusief de hoofdsteden. .waarom in vredesnaam??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven