Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
Alle reacties Link kopieren
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:50:

[...]

JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN!!!!!

Ben je altijd zo agressief?
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:47:

[...]

Er zijn zelfs mensen die Nederland nog niet eens kunnen aanwijzen en lachen er zelfs om als ze het mis hebben. Dát is pas om te huilen.

Dat ben ik met je eens, maar wat is de grens? Moet je alle landen weten te liggen, of ook de hoofsteden weten? En dan alleen van West-Europa, of ook Letland en Moldavië en dat soort landen?

Maar nu ga ik offtopic in mijn eigen topic
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:48:

[...]

Maar waarom moet je dat dan weten ? Kan jij daar antwoord op geven ? Sito draait er namelijk om heen en heeft geen antwoord volgens mij.Van mij hoef je niet alle Europese landen en hun hoofdsteden te kennen, maar een beetje basiskennis lijkt me wel zo handig, dus waar de grote belangrijke landen liggen waar iedereen naar op vakantie gaat of die vaak in het nieuws zijn.

[...]

Ja, ik weet ze allemaal en kan ze allemaal ook aanwijzen. Niet dat dat zo bijzonder is, want dat zou iedereen moeten kunnen. .gefeliciteerd! ik vind het erger als mensen niet weten waar het de WWO 2 over ging.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:49:

[...]

Hoort bij je algemene ontwikkeling. Jij lijk me trouwens een type dat Nederland niet weet te liggen.

Gelukkig ben ik dat type niet.

En als je het dus niet weet ben je volgens jou dom ?
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:49:

[...]

Je leert och op de basisschool Nederlands, dat is dan toch genoeg?Iris in mijn tijd kreeg je in de vijfde klas (nu groep zeven) echt nog geen ontleden hoor. Ik kan me zelfs niet heugen dat ik Europa heb geleerd. Topografie was iets voor het voortgezet onderwijs in die tijd. Je leerde wel alle plaatsen in Nederland uit je hoofd.

[...]

Ja, ik weet ze allemaal en kan ze allemaal ook aanwijzen. Niet dat dat zo bijzonder is, want dat zou iedereen moeten kunnen. Er zijn zelfs mensen die Nederland nog niet eens kunnen aanwijzen en lachen er zelfs om als ze het mis hebben. Dát is pas om te huilen.

Echt hoor, nu doe je het weer....

WAAROM DAN? Sorry dat ik schreeuw maar zo kan ik misschien toch je aandacht vestigen op deze vraag, waarom zou iedereen dat moeten kunnen..

For the love of god... Zou ze het nu zien??
quote:Chantalo1984 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:51:

[...]

Gelukkig ben ik dat type niet.

En als je het dus niet weet ben je volgens jou dom ?Laat gaan, is het niet waard.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:50:

[...]

Ik ben niet agressief, maar er word heel vaak dezelfde vraag gesteld aan jou en je leest het gewoon niet, dus denk misschien lees je het wel met de CAPS LOCK aan
Sito is een hij

Onhandig toch, die bug.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 14:17:

[...]

Ik wauwel verder.

De meeste mensen in Nederland zeggen mun moeder. .Of iets wat tussen een stomme e (eh, het begrip stomme, niet stom als in fout/dom) en een u inhangt. Net zoals lopen. Dan zeg je lopu .

Me moeder, lijkt meer op wat men zegt dan mijn moeder.

Geschreven taal en gesproken taal leken in eerste instantie op elkaar he, het idee was dat je aan het schrijfsel kon zien hoe je het uit moest spreken. Dat is een beetje mislukt omdat mensen graag vasthouden aan oudhollandsche spelling.

Ik kom ook even een duit in het zakje doen. Ik denk wel degelijk dat geschreven breezer/MSNtaal een indicatie van niveau is, en wel precies om de reden die jij hier geeft. Ik zeg namelijk wel degelijk mIJn moeder, en lopEN, en dat doen eigenlijk alle mensen in mijn omgeving. Ik corrigeer mijn kind bijvoorbeeld ook de hele dag als hij dingen zegt als "dat is zaai" terwijl hij "dat is saai" bedoelt, of wanneer hij een f uitspreekt als een v, of een ij als een ai. En ook dat hoor ik de andere ouders in mijn omgeving aan de lopende band doen.

Met andere woorden: de uitspraak die jij hier als reden voor de taalverloedering geeft, valt in mijn 'milieu' (beetje vervelende term, maar goed) toch echt onder 'plat praten' en plat praten staat weer gelijk aan ordinair.

Plat schrijven vind ik eigenlijk min of meer hetzelfde, het één doet zeer aan je oren en het ander doet zeer aan je ogen, en het is allebei ordinair.
Am Yisrael Chai!
Ik heb het idee dat de kinders niet meer opletten bij het college

" Taalverandering in Nederland"

Ik haal zo de powerpoint maar uit de kast , daar zitten plaatjes bij , misschien is dat een effectievere manier om de informatie over te dragen.
Waar ik trouwens wel achter ben is dat het forum voor iedereen is, dus ook voor Tokkies, domme of onderontwikkelde mensen. Dat was even wennen, want die spreek ik niet zo vaak.

Ik vind dus dat iedereen recht heeft op adviezen in een topic en ik zal dan ook nooit gaan zeuren over hun spelling.

Hier zeg ik er wat van, daar niet.
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 14:46:

[...]

Ik ben fan!

Ik ook!

Maar dat was ik oziezo al hoor....
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 14:52:

Sito is een hij

Onhandig toch, die bug.Kijk dat verklaart al een heleboel
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 14:52:

Ik heb het idee dat de kinders niet meer opletten bij het college

" Taalverandering in Nederland"

Ik haal zo de powerpoint maar uit de kast , daar zitten plaatjes bij , misschien is dat een effectievere manier om de informatie over te dragen.*pakt popcorn*
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 14:52:

[...]

Laat gaan, is het niet waard.Doe maar, want het heeft toch geen zin. Ik blijf bij mijn standpunt.
quote:eleonora schreef op 09 augustus 2011 @ 14:53:

[...]

Ik ook!

Maar dat was ik oziezo al hoor....Nu doe je het zelluf fout... Teleurstellend.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:49:

[...]

Hoort bij je algemene ontwikkeling. Jij lijk me trouwens een type dat Nederland niet weet te liggen.

OMG, en waar baseer je dat nou weer op, over vooroordelen gesproken...

Echt hoor Sito en het allersneuste vind ik nog dat je goddomme een vrouw van 40 jaar bent...

Niet een meisje van net 19 die komt kijken, nee 40 jaar oud..

En dan nog gedraag je je als een puber van 12...
Ik vind het niet netjes als mensen niet op vragen antwoorden die hen/hun/hullie gesteld worden.

Sito: Ben je het met me eens dat 'sociale vaardigheden' een vak moet worden op de basis- en middelbare school?
http://www.kennislink.nl/ ... lverandering-als-noodzaak

http://www.kennislink.nl/kernwoorden/taalverandering
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 augustus 2011 @ 14:50:

Taal is prachtig.

Vooral omdat het aan veranderingen onderhevig ( ik braak ook even wat op ) is.

In mijn lagere schooltijd schreven we cadeaux, cacteeën .... hoor je mij janken dat het tegenwoordig kado's en catussen is wat de klok slaat?

Nu is het mijn moeder en over een jaar of wat me moeder. Nou en? Mijn oma heeft het ook overleefd dat er veel sch's werden geschrapt. Wat zitten wij nou toch moeilijk te doen?Nog nooit van gehoord, grappig.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:54:

[...]

Doe maar, want het heeft toch geen zin. Ik blijf bij mijn standpunt.Nee het heeft inderdaad geen zin, het is jammer dat je een discussie wilt voeren maar alleen bij je eigen standpunt blijft en niet in gaat op vragen die gesteld worden. Triest.
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:54:

[...]

Doe maar, want heeft toch geen zin. Ik blijf bij mijn standpunt.Ja, joh, dat hadden we al door hoor. Ik kan trouwens ook hier verkondigen wat ik allemaal wel niet kan, of het waar is, is een tweede. Overhoren via internet is ook geen optie, das te makkelijk.
quote:fashionvictim schreef op 09 augustus 2011 @ 14:52:

[...]

Ik kom ook even een duit in het zakje doen. Ik denk wel degelijk dat geschreven breezer/MSNtaal een indicatie van niveau is, en wel precies om de reden die jij hier geeft. Ik zeg namelijk wel degelijk mIJn moeder, en lopEN, en dat doen eigenlijk alle mensen in mijn omgeving. Ik corrigeer mijn kind bijvoorbeeld ook de hele dag als hij dingen zegt als "dat is zaai" terwijl hij "dat is saai" bedoelt, of wanneer hij een f uitspreekt als een v, of een ij als een ai. En ook dat hoor ik de andere ouders in mijn omgeving aan de lopende band doen.

Met andere woorden: de uitspraak die jij hier als reden voor de taalverloedering geeft, valt in mijn 'milieu' (beetje vervelende term, maar goed) toch echt onder 'plat praten' en plat praten staat weer gelijk aan ordinair.

Plat schrijven vind ik eigenlijk min of meer hetzelfde, het één doet zeer aan je oren en het ander doet zeer aan je ogen, en het is allebei ordinair.

Eens. Het is een teken van het milieu waar je uit komt, of je dat nu leuk vindt of niet.

Alle werklui in mijn huis praten plat of gebruiken zinnen vol met fouten. Dat zegt iets over hun achtergrond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven