Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 09 augustus 2011 @ 15:06:

[...]

Het is een spel- en typfout in één

Het is sowieso.Zulke dingen weet Leo toch niet joh, die woont helemaal ergens in het noorden.
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 15:05:

Wow Antonius, nu val je een ander net zo persoonlijk en onder de gordel aan en vertoon je het gedrag wat je zegt te verfoeien bij anderen.

Two wrongs don't make a right.Dat is niet waar deze keer, ik kom op voor hen die zich niet kunnen weren... Ik vind het zo flauw hoe deze 'man' zich gedraagt... Ik krijg er jeuk van en nooit nog nooit eerder ben ik zo uit mn slof geschoten als nu; nou so be it dan maar, dan ben ik ook maar een keertje niet politiek correct. Maar deze man haalt me het bloed onder de nagels vandaan. brrrr
quote:zonnebloempje1985 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:59:

Het is toch mooi, de één kan alle landen én hoofdsteden van Europa aanwijzen, de ander kan transleren, weer een ander weet dat de meervoudsvorm van cactus vroeger cacteeën was. En er zijn mensen de de Griekse mythologie kennen. De één weet dit en de ander interesseert zich meer voor andere dingen. Iedereen heeft z'n kwaliteiten, ik vind dat mooi. Stel je voor dat iedereen alles zou weten/kunnen, dan was het ook maar saai.Ja gelukkig is er maar 1 Yellowlove he
Zal ik iets schokkends vertellen? Basisschool-materie? Vroeger werd ik door onze meester gecorrigeerd als ik auto zei. Dat mocht niet. Het moest als 'oto' uitgesproken worden.

Dus ik zeg 'oto' 't Zit er heulemaal ingeramd.

[...]

Het is sowieso.Really?
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 15:02:

[...]

dus terwijl iedereen lekker buiten aan het spelen was en sociaal competent raakte zat jij natuurlijk in je eentje te masten achter de grote bosatlas...

[...]

Het is sowieso.* Gaat nu googlen (of is het googelen?) wat ook al weer het verschil is tussen typefout, spelfout, taalfout en grammaticafout *
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 15:02:

[...]

Ja, dat zei ik al, teleurstellend... Soïso je-weet-toch.

O, Elastiekje, ik vroeg je wat in het Mod-topic. Gewoon benieuwd naar het antwoord Ik heb net geantwoord
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 15:08:

Zal ik iets schokkends vertellen? Basisschool-materie? Vroeger werd ik door onze meester gecorrigeerd als ik auto zei. Dat mocht niet. Het moest als 'oto' uitgesproken worden.

Dus ik zeg 'oto' 't Zit er heulemaal ingeramd.

quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 15:08:

[...]

Ja gelukkig is er maar 1 Yellowlove he Hee en ik dan?? Ik dacht dat wij in een team zaten tsss.

[...]

Ja gelukkig is er maar 1 Yellowlove he
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 15:09:

[...]

Had gewaarschuwd. Schokkende info, niet?
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 14:59:

[...]

Ik geloof, dat jij dat echt denkt. Echt waar, en ik zal de boeken er eens bij pakken, maar het klopt echt niet. Je zegt echt niet lopen. Misschien nu we het er zo over hebben, maar in het dagelijks leven echt niet. Sterker nog, rond de 30% van de zinnen die we uitkramen (gesproken dus) is niet grammaticaal (merk je niets van verder, dat compenseren je hersens) .

Wat betreft mijn, ik ken alleen het onderzoek naar mun of mu, en ik kan me niet heugen of er mensen waren die echt mijn zeiden, dus daar ga ik ook geen uitspraken over doen. De meeste mensen zeggen natuurlijk wel mijn als er verwarring zou zijn in een gesprek over wiens moeder het nou eigenlijk ging. Dus als er nadruk op mijn zit.

F en V zijn allang allophones, een geen phonemen meer in het Nederlands. Een klank is pas 'anders' als er echt betekenisverschil is. Of je het leuk vindt of niet, is een ander verhaal, maar iedereen zal de zin:

Ik heb feel gewinkeld

begrijpen . (ik doel erop dat de v van veel uitgesproken wordt als f) Sterker nog, in de Randstad horen mensen het verschil niet eens, omdat het betekenisverschil tussen f en v niet meer echt bestaat. Dan kun je het ook niet onderscheiden. Je kunt het proberen er in te rammen, maar als de maatschappij het verschil niet maakt, dan werkt het niet. Je hebt dan hoogstens ervoor gezorgd dat het in een select groepje wellicht nog wel gehoord zou kunnen worden (en zelfs dat betwijfel ik ) . Maar het uitspraakverschil tussen f en v, die ga je vrees ik (voor jou, aangezien jij het belangrijk vindt) niet winnen.

Ik heb het woord taalverloedering niet in de mond genomen, ik heb het over taalverandering.

We schrijven ik toch ook als ik, en niet als ick. Dat heeft te maken met taalverandering, daar kun je boos op worden, maar dat is eigenlijk een beetje verspilde energie vrees ik.

Ik heb een letteren studie gedaan en dus zelf ook fonetiek en nederlandse letterkunde en dergelijke gehad, dus ik ken dit soort onderzoeken ook.

Maar waarom zou ik liegen dat minstens zestig procent van de 'waarschuwingen' die ik op een dag uitdeel, correcties in de trant van "dan ik" (ipv "als mij") of "haai? of bedoel je soms hij?" of "zaai? zit je in de tuin dan?" of "zij hebben" (ipv "hun hebben") zijn?

Ik verdien mijn brood sowieso ook al mijn hele werkzame leven met geschreven taal, dus bij mij is het deels ook beroepsdeformatie. Ik hoor zelf wel degelijk verschil tussen de v in verjaardag en de f in fiets, en als ik al m'n zeg, dan zeg ik dat zoals ik het nu schrijf, met een redelijk duidelijk uitgesproken n. Ook de n aan het eind van een werkwoord spreek ik weliswaar stommer uit dan die aan het eind van een zelfstandig naamwoord, maar ik zeg hem wel altijd.

Ik kan overigens wel heel plat praten, en dat hangt vooral van mijn gezelschap af, hoe meer mensen er plat praten, hoe meer ik dat overneem. Een vriendin wees me er ooit op dat ik met mijn zoon automatisch veel netter ga praten, en nadat ze dat zei viel mij op dat mijn vader dat ook nog steeds doet als hij met mij praat. Kennelijk is dat een soort automatisme dat je onbewust aanneemt als je met kinderen praat, om hen in ieder geval de taal juist mee te geven, zoiets zal het zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:elastiekje schreef op 09 augustus 2011 @ 15:10:

[...]

Hee en ik dan?? Ik dacht dat wij in een team zaten tsss.

Ja klopt. Maar je moet ook eerlijk zijn; toen ik je overhoorde over de geschiedenis van Turkmenistan wist jij niet de precieze datum van overlijden van Niazov.

Vond ik gewoon best teleurstellend.
quote:eleonora schreef op 09 augustus 2011 @ 15:08:

[...]

Really?Yep
quote:chrissiy schreef op 09 augustus 2011 @ 15:08:

Dus ik zeg 'oto' 't Zit er heulemaal ingeramd.Achterhoek of Drenthe ?
Chrissy, dan komt mijn stokpaardje; bij ons in de vierde van de pabo worden studenten nog steeds niet gecorrigeerd als ze tijdens een presentatie dingen zeggen als 'en hun waren groter als ons'.

Het verbaast me dus helemaal niks.. vooral in de kleine dorpjes komen zulke leraren toch wel aan een baan want dan wordt het op dialect gegooid.

[...]

Ja gelukkig is er maar 1 Yellowlove he In mijn herinnering zijn het er 2....
quote:elastiekje schreef op 09 augustus 2011 @ 15:09:

[...]

Ik heb net geantwoord Fjiew, opluchting!
quote:iris1969 schreef op 09 augustus 2011 @ 14:56:

[...]

Eens. Het is een teken van het milieu waar je uit komt, of je dat nu leuk vindt of niet.

Alle werklui in mijn huis praten plat of gebruiken zinnen vol met fouten. Dat zegt iets over hun achtergrond.

Dat vind ik ook een tenenkrommend vooroordeel.

Mensen die plat praten zijn niet dom. Bouwvakkers, monteurs, loodgieters zijn niet dom.

Ik werk in een HBO/WO omgeving en de minaching die sommige collega's hebben over de monteurs die ze aan moeten sturen is werkelijk walgelijk. Dat vind ik pas echt dom.
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 15:12:

Chrissy, dan komt mijn stokpaardje; bij ons in de vierde van de pabo worden studenten nog steeds niet gecorrigeerd als ze tijdens een presentatie dingen zeggen als 'en hun waren groter als ons'.

Het verbaast me dus helemaal niks.. vooral in de kleine dorpjes komen zulke leraren toch wel aan een baan want dan wordt het op dialect gegooid.

Jeetje.

Ben er stil van.
quote:Anthonius schreef op 09 augustus 2011 @ 15:08:

[...]

Dat is niet waar deze keer, ik kom op voor hen die zich niet kunnen weren... Ik vind het zo flauw hoe deze 'man' zich gedraagt... Ik krijg er jeuk van en nooit nog nooit eerder ben ik zo uit mn slof geschoten als nu; nou so be it dan maar, dan ben ik ook maar een keertje niet politiek correct. Maar deze man haalt me het bloed onder de nagels vandaan. brrrr

Wie kunnen zich dan niet verweren? De mensen die wel een computer, maar geen toetsenbord hebben?

De Grote Bosatlas zal nooit meer hetzelfde zijn... :-)
O, zag ik iemand schrijven "het Nederlands van 1914"?

Iedereen hier heeft toch wel Joop ter Heul gelezen?

Die taal die in die boeken gebezigd wordt, is toch dól?

Dát is pas mooi Nederlands!

Ik gebruik vaak woorden uit die tijd en dan word ik aangekeken alsof ik gek ben

Ook vind ik dat Adriaan van Dis prachtig Nederlands spreekt. Evenals Hare Majesteit.
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 14:58:

Wat FV zegt is hoe ik dus ook ben opgevoed. Ik ben nu 27 en nog steeds verbetert mijn moeder mij als ik 'kool' zeg. Ik kan dat gewoon niet uitspreken Hahahaha, ik corrigeer mijn zoon met het woord 'cool'. Dat spreekt hij uit als koewâh, hij kan de l aan het eind van het woord niet goed uitspreken. Dat zal jij wellicht doen met het woord kool, dat is ongeveer dezelfde lastige l aan het einde van het woord.
Am Yisrael Chai!
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 15:06:

[...]

Ik kan me ook nog wel iemand herinneren die de prachtigste volzinnen kon formuleren en in een sector zat die daar toch echt niet mee geassocieerd wordt.Je bedoelt Digi denk ik. dat is wel een uitzondering, want meestal klopt de eerste indruk (redelijk) goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven