Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
quote:janejane38 schreef op 09 augustus 2011 @ 15:43:

Och heden...

Ik ben in Den Haag opgegroeid en het Haags wordt toch wel geassocieerd met asociaal. Wat feitelijk ook niet klopt want letterlijk betekent het niet-sociaal, maar dat terzijde.

Wij mochten thuis absoluut geen Haags spreken.

Mijn vader komt uit een arbeidersmilieu en heeft zichzelf opgewerkt tot ambtenaar. Middels studie, naast zijn werk als automonteur.

Hij vertelde ons dat hem dat nooit gelukt was als hij plat Haags had gesproken. Ook oma was daar zeer fel op.

Die studie had hij evengoed kunnen doen, maar zie je het voor je, iemand in een vrij hoge functie met een plat Haags accent?

Wat mij dus is geleerd is dat het hebben van een accent je kan belemmeren in het leven, omdat anderen daardoor een negatief beeld van je kunnen hebben.

Ik zeg hiermee niet dat het hebben van van een accent, of het spreken van een dialect dom of asociaal is, maar ik ben het er wel mee eens dat het een bepaald beeld schept en dat is vaak niet in je voordeel.

Grutjes! Is het toch nog een heel verhaal geworden!Precies en zo werkt het ook op een forum. Je zet een bepaald beeld neer met "me moeder, me mannetje en me sgatje" en dat is voor velen helaas geen positief beeld.
Alle reacties Link kopieren
De eerste die nog een keer 'me hubbie' zegt, is van mij.
Ik heb echt geen moeite met mensen met een accent. Het wordt lastiger als ik ze echt niet begrijp, maar ik zou niet weten waarom iemand die geen standaardnederlands spreekt niet een hoge functie zou mogen bekleden. Ik vind dat dus echt raar.
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 15:50:

De eerste die nog een keer 'me hubbie' zegt, is van mij.

Oh, dus die anekdote over wat me hubbie gisteravond nou weer deed die kan ik achterwege laten?

Me sgatje, daarvan krijg ik direct het idee dat je een hekel aan je eigen spruit hebt, trouwens.
Am Yisrael Chai!
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 15:50:

Ik heb echt geen moeite met mensen met een accent. Het wordt lastiger als ik ze echt niet begrijp, maar ik zou niet weten waarom iemand die geen standaardnederlands spreekt niet een hoge functie zou mogen bekleden. Ik vind dat dus echt raar.Echt? Ik vind dat nogal logisch, want diegene moet door iedereen begrepen worden en dat gaat niet met zinnen vol fouten of vol met plaatselijke dialect-woorden
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 15:50:

De eerste die nog een keer 'me hubbie' zegt, is van mij.Ow ja, verschrikkelijk woord. Heb je de variant erop ook al gehoord? "Hussie".....
Ik vind Limburgs gewoon écht heel lelijk en het stoort me dus ook als een prominent figuur een zwaar Limburgs accent heeft zoals Wilders, Eurlings of Verhagen. Ik versta het wel.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 15:50:

Ik heb echt geen moeite met mensen met een accent. Het wordt lastiger als ik ze echt niet begrijp, maar ik zou niet weten waarom iemand die geen standaardnederlands spreekt niet een hoge functie zou mogen bekleden. Ik vind dat dus echt raar.Sec gezien is het dat ook, want het zegt namelijk helemaal niets over iemands kwaliteiten, alleen denken werkgevers wel degelijk zo.
Jullie gaan het zo zwaar krijgen als ik ooit zwanger raak. Hubbie, beeb, ze liggen allemaal klaar hier die woorden voor gebruik in de toekomst

En Iris, ja echt, ik vind het echt raar om mensen te beoordelen op hun capaciteiten op de basis van hun accent.

Dialect is een ander verhaal, dan wordt het onbegrijpelijk voor de meerderheid van de bevolking, maar als iemand een accent heeft kun je diegene prima aannemen.
Ja, FV, dat dien je in mijn aanwezigheid achterwege te laten

Ik heb helemaal geen moeite met echte accenten. Ik kom uut het Oost'n en spreek vloeiend Twents, dat is een taal apart.

Maar gelukkig spreek ik ook ABN. Mijn kinderen hebben helemaal geen accent, als die het lokale dialect/accent proberen te praten, dan klinkt dat heel idioot.

Met taalverloedering als 'me' en dergelijke dingen heb ik heel veel moeite.

En ik haat breezertaal.
quote:zonnebloempje1985 schreef op 09 augustus 2011 @ 15:53:

[...]

Ow ja, verschrikkelijk woord. Heb je de variant erop ook al gehoord? "Hussie".....The horror!
quote:Damaris schreef op dinsdag 09 augustus 2011 15:50 De eerste die nog een keer 'me hubbie' zegt, is van mij.Mijn hubbie
Hussie? Moet ik in dezelfde orde van grootte denken als "brusje"?
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 15:56:

Ja, FV, dat dien je in mijn aanwezigheid achterwege te laten

Ik heb helemaal geen moeite met echte accenten. Ik kom uut het Oost'n en spreek vloeiend Twents, dat is een taal apart.

Maar gelukkig spreek ik ook ABN. Mijn kinderen hebben helemaal geen accent, als die het lokale dialect/accent proberen te praten, dan klinkt dat heel idioot.

Met taalverloedering als 'me' en dergelijke dingen heb ik heel veel moeite.

En ik haat breezertaal.

Ik vind het echt geen verloedering, maar gewoon verandering.

En een dialect , moet je trots op zijn, vind ik machtig interessant ( )

Het is alleen wel handig om te weten welke woorden tot het dialect horen en welke niet, omdat anders andere mensen je niet begrijpen.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 15:56:

Jullie gaan het zo zwaar krijgen als ik ooit zwanger raak. Hubbie, beeb, ze liggen allemaal klaar hier die woorden voor gebruik in de toekomst Dan zal je toch eerst moeten "klussen" en je "NOD" zien te passeren.En die beeb is dan natuurlijk wel een wondertje
Als ik echt Twents spreek, verstaat mijn man me niet, want hij is geen Twentenaar. Das wel lachen soms, want soms moet je Twents spreken met oudere mensen die geen Nederlands spreken. Dan heeft ie geen idee waar het over gaat
quote:janejane38 schreef op 09 augustus 2011 @ 16:01:

[...]

Dan zal je toch eerst moeten "klussen" en je "NOD" zien te passeren.En die beeb is dan natuurlijk wel een wondertje Ik wil niet vragen wat NOD betekent. Ik wil het niet! Ik wil het niet weten!
Dit is, even geheel terzijde, het enige forum dat ik ken waar je ongestraft offtopic mag gaan.
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 16:03:

[...]

Ik wil niet vragen wat NOD betekent. Ik wil het niet! Ik wil het niet weten! NIET ONGESTELD DAG
quote:janejane38 schreef op 09 augustus 2011 @ 15:57:

Hussie? Moet ik in dezelfde orde van grootte denken als "brusje"?Hussie, van "Husband"
quote:Ste_ schreef op 09 augustus 2011 @ 16:03:

Dit is, even geheel terzijde, het enige forum dat ik ken waar je ongestraft offtopic mag gaan.Dat is inderdaad geheel terzijde. Waarom merk je dit op in deze taaldiscussie waar het niet off topic gaat van het onderwerp afdwaalt?
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 16:04:

[...]

NIET ONGESTELD DAGDe hemel beware me! Wie verzint die dingen! Wie verzint zoiets!
Ik heb mijn powerpoint nog steeds klaarstaan hoor, maar ik bemerk dat de interesse niet daar is waar hij natuurlijk zou MOETEN zijn.
Mensen die neerkijken op mensen met een accent die vind ik in de wáre betekenis van het woord asociaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 16:05:

[...]

Dat is inderdaad geheel terzijde. Waarom merk je dit op in deze taaldiscussie waar het niet off topic gaat van het onderwerp afdwaalt?

Het gaat toch niet meer over spelling hier, maar over accenten en al dan niet ordinair zijn?

Het maakt me niet uit hoor, ga gerust je gang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven