Correcte spelling op dit forum

09-08-2011 13:07 738 berichten
In de categorie 'hoe moet het toch allemaal met dit forum?!', dit topic, aangezien het een ander topic nogal begon te vervuilen;

hoe zit het met spelling, en correct Nederlands? Mag er iets van gezegd worden als iemand totaal onleesbaar voor de dag komt, of moeten we accepteren dat sommige mensen gewoon weinig waarde hechten aan leestekens, spelling en grammatica?

Is het een kwestie van niet kunnen, of laksheid?

Hoe belangrijk is een correcte post kunnen typen, en maakt het iemand dom als diegene er in faalt?
Alle reacties Link kopieren
TO, ik heb hier nog nooit een totaal onleesbaar topic voorbij zien komen. De brieven/mails die ik op mijn bureau voorbij zie komen, dié zijn af en toe onleesbaar. Geloof me, een topic waarin men 'me vriend' schrijft valt daarbij nog mee.

En nee, naar mijn mening is degene die af en toe een spelfout maakt niet per definitie dom. Vind ik persoonlijk ook nogal een kortzichtige denkwijze maar wellicht kijk jij anders tegen het begrip 'dom' aan.
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 17:17:

[...]

Dat mag jij vinden. Echter, haar uitspraak is correct.Ja dat waren we toch ook aan het doen, meningen aan het uitwisselen?
We dwalen trouwens helemaal van het onderwerp af.
quote:Primabella schreef op 09 augustus 2011 @ 17:17:

Oja een spellingstopic...kan ik eindelijk mijn vraag stellen.

Ik lees op het forum heel vaak: 6 maand, of 17 maand.

Het is toch maandEN?? Of mis ik wat?In het noorden van Nederland wordt vaak 6 maand gebruikt ipv 6 maanden.
quote:Primabella schreef op 09 augustus 2011 @ 17:17:

Oja een spellingstopic...kan ik eindelijk mijn vraag stellen.

Ik lees op het forum heel vaak: 6 maand, of 17 maand.

Het is toch maandEN?? Of mis ik wat?Of 6e maand.. maar je hebt gelijk hoor..
quote:fashionvictim schreef op 09 augustus 2011 @ 17:18:

[...]

Expres fout spellen omdat dat cool zou zijn, doet me echt pijn aan de ogen. Het ziet er echt niet uit.

Wat ik me afvraag: als iemand nou expres dom gaat rekenen, gewoon omdat het kan, vind je dat dan ook leuk?

Zo van 1+1 = 6 of 3x3 = 54.

Dat doe je toch ook niet? Waarom met taal dan wel?

Zie je het voor je dat een kassameisje tegen je zegt als je twee dingen van 2 euro koopt: ja, dat is dan 8 euro en jij zegt "ehm... nee, dat is 4 euro" en ze zegt "hihi, weet ik wel, maar ik vind dit gewoon leuker" dan denk je toch ook dat het een domme koe is?

het is vaak wat economischer (kortere woorden) daar komt het meer vandaan. Ik denk niet dat schat spellen als sgat cool is, maar vooral een letter korter.

Ik zou het wel lollig vinden als de cassiere dat zegt trouwens, maar ik zou toch wel 4 euro aan haar geven. En geen 8.
Och, hoort u dit toch eens aan. Heerlijke accenten!

http://www.youtube.com/watch?v=6ozH7cuXC8s
quote:Tomatensoep schreef op 09 augustus 2011 @ 17:19:

Maar stel nou dat ze dat vinden he.. Dat mag toch?

Het heeft vooral te maken met geen begrip hebben denk ik. Ik heb bijvoorbeeld totaal geen begrip voor mensen die Wilders serieus nemen. Ik snap niet hoe je achter de denkbeelden kan staan van iemand die structureel bepaalde mensen uitsluit.

Maar ik vind hem zéker niet dom. Was hij maar dom, dan zou het allemaal niet zo'n probleem zijn Wilders sluit niemand uit.
quote:fashionvictim schreef op 09 augustus 2011 @ 17:18:

[...]

Zie je het voor je dat een kassameisje tegen je zegt als je twee dingen van 2 euro koopt: ja, dat is dan 8 euro en jij zegt "ehm... nee, dat is 4 euro" en ze zegt "hihi, weet ik wel, maar ik vind dit gewoon leuker" dan denk je toch ook dat het een domme koe is?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 augustus 2011 @ 17:20:

[...]

In het noorden van Nederland wordt vaak 6 maand gebruikt ipv 6 maanden.Klopt. En wat ik nog erger vind, is zes week, i.p.v. zes weken.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 17:17:

[...]

Aangezien je weet wie Sheldon is, is er toch nog een sprankje hoop.......

Ik ga boodschappen doen.Ik ben zwaar fan van Sheldon en zijn maats!
quote:sito1970 schreef op 09 augustus 2011 @ 17:21:

[...]

Wilders sluit niemand uit.O jawel, dat doet hij wel. Hij sluit criminele Marokkanen uit. Is correct gespeld (om bij het onderwerp te blijven)
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 17:16:

[...]

Ik vind allebei de 'dom'-en klinken alsof die mensen minder ok zijn ofzo dan de gemiddelde mens.

Wat een onzin. Mijn eigen moeder was ook "dom", als in niet hoog opgeleid, maar was toevallig wel een van de wijste vrouwen die ik gekend heb. BGB is voor Vivabegrippen ook niet hoogopgeleid en komt oh shock horror volgens mij ook uit een heel gewoon Rotterdams milieu, zo eentje waar men niet lult maar poetst. Ook zij is een van de wijzere vrouwen op dit forum en in mijn ogen ook echt een slimme tante.

Je kunt nu eenmaal niet kiezen waar je geboren wordt, en zoals ik al zei, ik ken echt hordes mensen uit volksbuurten, bloedordinair ook nog, waar ik liever de oorlog mee inga dan met een heleboel zogenaamde keurige mensen.

Ik vind het echter wél dom, als in minderwaardig, om uit een soort misplaatst jezelf een bepaald imago aanmeten, expres onzin uit te gaan kramen. Domheid is niet stoer, en we stevenen langzaamaan af op een cultuur waarin domheid echt verheerlijkt wordt.
Am Yisrael Chai!
ik heb dit gehele topic niet helemaal doorgelezen, maar ik maak ook ontzettend veel spel fouten. Niet omdat ik niet kan spellen, maar omdat ik te vlug typ, en daardoor letters verkeerd er neer zet, of juist vergeet. En dan heb ik ook een kleine van 2,5 die zijn aandacht wil hebben, dus ik lees ook vaak niet mijn tekst na. Achteraf zie ik het soms, en soms verander ik mijn tekst dan nog even, maar ook vaak niet. Tja, mensen mogen denken wat ze willen, heb een HBO opleiding, dus dom ben ik niet, laks en lui op dit gebied kun je mij wel noemen.
quote:_yellowlove_ schreef op 09 augustus 2011 @ 17:10:

[...]

Ik vind dat dus echt vreemd. Dat je iemand dom noemt omdat diegene sgatje schrijft. Terwijl je verder niet zo veel van die persoon weet.

Dan devalueert iemand dus automatisch in waarde, omdat diegene geen wenselijk gedrag vertoont, spellingsgewijs. Ik vind dat echt vreemd, kan er niet meer van maken.

Ik vind diegene dan dom overkomen, omdat die er voor kiest dat expres te doen.

Ik heb weleens kleren aan die mensen vreemd en apart vinden, en sommigen zelfs leljk, en die vinden dat ik er leuker uitzie in een of ander H&M outfitje. Maar het gaat uiteindelijk toch om mij? Ik vind namelijk NIET dat ik er lelijker uitzie door die kleding. Anders zou ik het niet aantrekken. Ik neem aan dat iets dergelijks ook gebeurt bij mensen die er een alternatieve spelling op na houden.

Dat is waar, maar zou bijv. een Punker of een Goth zichzelf niet expres lelijker maken?

Verder snap ik niet waarom er nou weer ruzie is om/met Iris. Was dat niet al 100x uitgepraat ofzo? Ik gok dat een kumbayaa plaatje niet zal helpen?

Ik ook niet, maar een Kumbayaa is altijd leuk .

En Damaris, niet weten wat een Trekkie is Ik heb een nieuw project. Van Damaris een Trekkie maken.

Dat gaat niet lukken .
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 17:20:

Och, hoort u dit toch eens aan. Heerlijke accenten!

http://www.youtube.com/watch?v=6ozH7cuXC8s

Zucht

Zwijmel

Van Dis

quote:Kaaaaaaaatje schreef op 09 augustus 2011 @ 17:20:

In het noorden van Nederland wordt vaak 6 maand gebruikt ipv 6 maanden.

Oh komt het daar vandaan. Dank je.

Ik viind dat altijd zo vervelend staan.

Haha ja tomatensoep, dat is ook een mogelijkheid ja.
quote:fashionvictim schreef op 09 augustus 2011 @ 17:23:

[...]

Wat een onzin. Mijn eigen moeder was ook "dom", als in niet hoog opgeleid, maar was toevallig wel een van de wijste vrouwen die ik gekend heb. BGB is voor Vivabegrippen ook niet hoogopgeleid en komt oh shock horror volgens mij ook uit een heel gewoon Rotterdams milieu, zo eentje waar men niet lult maar poetst. Ook zij is een van de wijzere vrouwen op dit forum en in mijn ogen ook echt een slimme tante.

Je kunt nu eenmaal niet kiezen waar je geboren wordt, en zoals ik al zei, ik ken echt hordes mensen uit volksbuurten, bloedordinair ook nog, waar ik liever de oorlog mee inga dan met een heleboel zogenaamde keurige mensen.

Ik vind het echter wél dom, als in minderwaardig, om uit een soort misplaatst jezelf een bepaald imago aanmeten, expres onzin uit te gaan kramen. Domheid is niet stoer, en we stevenen langzaamaan af op een cultuur waarin domheid echt verheerlijkt wordt.Amen
"BGB is voor Vivabegrippen ook niet hoogopgeleid "

Mwah, ik denk dat het opleidingsniveau hier veel lager ligt dan altijd maar wordt aangenomen/verteld/opwordtgepocht.
FV volgens mij hebben wij echt een ander idee bij dom.

Ik vind dom echt als iemand een soort achterlijke gladiool is , iemand op wie ik neerkijk (ja , ik geef hierbij idd toe dat ik neerkijk op mensen) neo nazi's ofzo. die vind ik dom.

Ik ga nu echt naar de Aldi
Tis maar goed dat jullie me af en toe niet echt rotterdams zien tikken, denk dat jullie bloeddruk dan wel heel hoog word
Ook zo erg: van die oerhollandse kids, die dan in de trein of tram zitten te praten alsof ze zo uit het Rif gebergte of de rimboe in Suriname ontsnapt zijn.

Van die hoogblonde dellen die dan denken dat dat ze aantrekkelijker maakt, of van die hoogblonde knulletjes die dan denken dat ze daarmee ineens op straat stoer zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:Damaris schreef op 09 augustus 2011 @ 17:26:

"BGB is voor Vivabegrippen ook niet hoogopgeleid "

Mwah, ik denk dat het opleidingsniveau hier veel lager ligt dan altijd maar wordt aangenomen/verteld/opwordtgepocht.

Dat ook, ja!
Am Yisrael Chai!
Heeft geen zin Janssen. Hoewel ik het ook weer probeer
quote:fashionvictim schreef op 09 augustus 2011 @ 17:23:

[...]

Ik vind het echter wél dom, als in minderwaardig, om uit een soort misplaatst jezelf een bepaald imago aanmeten, expres onzin uit te gaan kramen. Domheid is niet stoer, en we stevenen langzaamaan af op een cultuur waarin domheid echt verheerlijkt wordt.

Precies, bij films als Turbo Kids en series als Oh, Oh Cherso zie je dat deze domheid ook verheerlijkt wordt.

Ik vind dit kwalijk, niet omdat ze uit een bepaald milieu komen, maar omdat ze dom ondoordacht gedrag vertonen en het nu helden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven