stilte in de sauna

28-08-2011 12:31 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst in de sauna en was lekker aan het kletsen met mijn zus. Werd er opeens een man heel boos op ons. Of we nu eindelijk eens onze mond konden houden. Hij was er voor zijn rust en had enorm veel last van ons. Nou ja, het was niet eens een stlitesauna, maar we voelde ons toch vervelend.

Wat doen jullie in de sauna? Lekker kletsen met vriendinnen of alleen stil liggen te zweten?
Jij vind het onzin Willemeen, maar je zou het toch anderen kunnen gunnen? Je zegt ga maar de hei, maar daar kan het ook heel druk zijn. En thuis hebben mensen buren met leefgeluiden, wonen naast een school of kroeg etc..

Echt in een land waar we zo op elkaar gepakt leven vind ik terughoudenheid de publieke ruimt. En bv stilte in de sauna een kwestie van beschaving.
quote:willemeen schreef op 28 augustus 2011 @ 14:23:

[...]

Ja, 1 keer. En ik heb überhaupt weinig consideratie met mensen die dat denken 'nodig' te hebben. Voor hun 'rust'. Voor rust heb je een huis, de bossen, de heide. In een benauwd zweethok (waar ik het overigens op de onderste plank nog geen minuut volhield zonder onpasselijk te worden) kan ik ook weinig beters bedenken dan maar gewoon kletsen.

Aan sommige mensen is het gewoon niet besteed, doe jezelf en anderen een lol en ga dan lekker tetteren op de heide

Trouwens... hoe rustgevend is het om in je nakie rond te lopen, tezamen met kereltjes bij wie je je al ongemakkelijk voelt als je aangekleed bent? Ik vond het vreselijk en ben nog 3 dagen verkouden geweest van die idiote temperatuurwisselingen. En dan die lekkere bubbelbaden waar je met een warm gekweekt schimmeltje vandaan komt...

Je wordt niet verkouden van temperatuurwisselingen, je wordt verkouden van virussen. Saunabad zorgt zelfs voor verbetering van je weerstand en dat maakt dat je minder snel verkouden wordt. Je kan dat virus overal hebben opgelopen

Ik zie in sauna's wel grotere problemen dan onschuldig kletsen, haha... Maar ik vergelijk het met treincoupés: je hebt normale en speciale stiltecoupés. Nou, als je in een normale zit mag je dus praten en bellen. En dat doen mensen ook als er in de hele trein geen stiltecoupe is. Moet toch niet zo gek worden dat je op een openbare plaats al niet meer mag praten omdat je dan een overwerkte meneer/mevrouw op de zenuwen werkt?Sauna is geen openbare plaats, mensen komen daar voor hun rust en betalen daar geld voor.
Sommige mensen hebben gewoon geen fatsoen of voelen geen sferen aan.
even aanpassen....
quote:dientje77 schreef op 28 augustus 2011 @ 12:31:

Ik was laatst in de sauna en was lekker aan het kletsen met mijn zus. Werd er opeens een man heel boos op ons. Of we nu eindelijk eens onze mond konden houden. Hij was er voor zijn rust en had enorm veel last van ons. Nou ja, het was niet eens een stlitesauna, maar we voelde ons toch vervelend.

Wat doen jullie in de sauna? Lekker kletsen met vriendinnen of alleen stil liggen te zweten?

Hulde voor deze man!

Is toch om gek van te worden dat twee van die kippen oeverloos zitten te kakelen, terwijl jij je probeert te ontspannen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:meds schreef op 28 augustus 2011 @ 14:51:

[...]

quote:willemeen schreef op 28 augustus 2011 @ 14:26:

[...]

Dus wat lig jij te doen als het stil is? Je alvast op te fokken of er misschien iemand binnenkomt die gaat praten? Lekkere ontspanning...Nee. Ik concentreer me op mijn ademhaling en mijn lijf. Daardoor hoef ik niet na een minuut de sauna weer uit....
sluit me aan bij Meds, die zegt eigenlijk alles wat ik zou willen zeggen

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik houd van stilte in een sauna. Als ik flink aan zweten ben, kan ik me ook niet concentreren op het voeren van een gesprek.

Zelfs thuis in onze eigen sauna is een gesprek met mijn eigen man of een radio aan al te veel.

Vind het echt heerlijk even verstand op 0, niet praten, nergens over nadenken of op hoeven reageren, alleen maar ontspannen.

Was gisteren in de Veluwse Bron en daar waren 5 vriendinnen in de sauna uitgebreid de echtscheiding van een gezamenlijke kennis tot in detail aan het bespreken. Dat zijn dan weer dingen die ik allemaal niet hoef te horen of weten.
Ik ga ook naar de sauna om te ontspannen en voor de stilte en de rust.

In NL is altijd overal om je heen geluid..zelfs als je in een bos loopt, hoor je zelfs nog ergens in de verte een autoweg of treinbaan.

Dus ik vind het heerlijk als het dan even 15 min. doodstil is.

Waarom kunnen mensen niet 15 min. stil zijn? (dus ook niet fluisteren) Je kunt overal in het saunacomplex beppen...is het dan echt zo moeilijk voor mensen om dan even 15 min. stil te zijn?

Ik snap het eigenlijk nog steeds niet..waarom moet er altijd maar gepraat worden?

Waarom moet er continu en overal muziek en geluid zijn? Wat is er mis met stilte?

Waar ik wel altijd mee zit als 2 mensen een gesprek zitten te voeren...hoe vraag ik aardig of ze stil willen zijn?

Ik wil niet bot zijn, maar ik wil wel heel graag even genieten van 15 min. stilte. Hoe vragen jullie dat?
En waarom moet het per se stil zijn als je wilt ontspannen. IK ben altijd erg ontspannen als ik muziek luister of naar de kwetterende vogels luister.

Jullie hebben het over aanpassen en respect hebben voor de stiltezoekende saunabezoeker, maar vinden het wel normaal om iemand af te snauwen die er anders over denkt. Beetje dubbel....

Ik denk dat het heel normaal is om te praten in een sauna, maar als jij er last van hebt, kun je het toch gewoon vragen aan de kletsende persoon? Heel simpel, dacht ik: Zou je misschien willen stoppen met praten? Ik kan me nl niet goed ontspannen, omdat ik steeds naar je luister. Dank je wel.

Dat hoeft dan helemaal niet vervelend te zijn lijkt me.
quote:peecee schreef op 28 augustus 2011 @ 14:16:

Zo irritant die privegesprekken in de sauna......mensen komen voor de rust als je wil kakelen ga dan shoppen.

Ik zeg er ook altijd iets van.........Ik zal wel een totaal verkeerd beeld van de sauna hebben dan, maar ik dacht altijd dat de sauna gezellig was. Met vriendinnen naar de sauna, dat idee. Maar goed, ik ben er nog nooit geweest.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:luni schreef op 28 augustus 2011 @ 14:27:

Hoe doe je dat Kalliope? Ik ben snel geprikkeld,erger me ook bijv in ov aan oeverloze gesprekken maar zet dan mn iPod aan bijv.

Ik kan geluid niet uitsluiten

Het gaat ook niet om uitsluiten. Je kan het geluid best horen, het gaat erom hoe je er mee om gaat. Ga je erop in, ga je je eraan ergeren? Dat is spanning. Je kan ook kiezen om te denken: "Dit is niet voor mij bestemd. Dit interesseert mij - momenteel - niets en ik besluit er niets mee te doen." Vervolgens laat je het los. En als je weer afgeleid raakt, laat je het weer los. Dat is ontspanning.

Hoe je dat doet? Ja, oefening. Ik heb het met mijn eigen gedachten, daar ga ik altijd verder op in zeg maar. En daar kan ik me dan hevig aan irriteren, maar daar wordt het alleen maar erger door.
Liever elitair dan een pauper!
Ik ga graag met vriendinnen naar de sauna, en we praten meer wel dan niet op zo'n dag, maar nou juist net niet in de daadwerkelijke sauna...
Een dagje sauna is ook heel gezellig. Maar tussen de saunarondes en baden door is er nog meer dan genoeg tijd om lekker bij te praten.
Ik vind het vreemd dat als jij die stilte niet nodig vindt, je dan tegen anderen zegt dat ze niet zo moeten zeuren en dan maar naar de hei moeten gaan ofzo. In de algemene regels van sauna's in NL staat hoe je je daar moet gedragen. Dat kan per complex verschillen. Over het algemeen mag je overal praten muv de sauna's en stoombaden. Het is asociaal om dan maar toch te gaan praten omdat jij wel graag praat in de sauna.

Ik ben het er wel mee eens dat je dat op een normale manier mag duidelijk maken aan degenen die toch praten.

En zeggen dat het toch maar een zweethut is, en we daar toch niet heen zouden moeten en dat het allemaal onzin is prima, dat mag je vinden. Maar beetje vreemd om dat te vinden en tegelijlertijd de regels te bepalen voor mensen die er wel plezier aan beleven.
Ik kan me daar ook zo aan ergeren. Het zijn altijd van die dikke dames op middelbare leeftijd. Die kunnen niet stoppen met kakelen. Over hun kinderen en mannen en vrienden en moeders en schoonouders. Zó irritant! Ik zeg er ook altijd wat van en dan kijken ze je aan alsof je helemaal geschift bent.
Het voorbeeld van de stiltecoupe werd genoemd dacht ik. Weet niet meer door wie. Kwam er op neer dat het zo duidelijk was dat als je in de stiltecoupe stil dient te zijn, dat dat impliceert dat je op andere plekken wel mag praten en telefoneren. Daar ben ik het mee eens. In de sauna werkt het dus ook zo. De sauna's waar ik ben geweest daar staat ook steeds aangegeven dat je in de sauna stil hoort te zijn.

Overigens: ik zeg er ook vriendelijk wat van als mensen praten in de stiltecoupe.
Ja, die blik die je krijgt als je mensen er vriendelijk op wijst (vaak hangt er een bordje in de sauna zelf), alsof je geschift bent inderdaad.

En vaak dan zeggen: als je er last van hebt ga je toch weg?
quote:eva333 schreef op 28 augustus 2011 @ 15:19:

Ik ga ook naar de sauna om te ontspannen en voor de stilte en de rust.

In NL is altijd overal om je heen geluid..zelfs als je in een bos loopt, hoor je zelfs nog ergens in de verte een autoweg of treinbaan.

Dus ik vind het heerlijk als het dan even 15 min. doodstil is.

Waarom kunnen mensen niet 15 min. stil zijn? (dus ook niet fluisteren) Je kunt overal in het saunacomplex beppen...is het dan echt zo moeilijk voor mensen om dan even 15 min. stil te zijn?

Ik snap het eigenlijk nog steeds niet..waarom moet er altijd maar gepraat worden?

Waarom moet er continu en overal muziek en geluid zijn? Wat is er mis met stilte?

Waar ik wel altijd mee zit als 2 mensen een gesprek zitten te voeren...hoe vraag ik aardig of ze stil willen zijn?

Ik wil niet bot zijn, maar ik wil wel heel graag even genieten van 15 min. stilte. Hoe vragen jullie dat?Net zoals bij kleuters, je zeg ssssst, eventueel maak je het gebaar erbij
quote:tonkje schreef op 28 augustus 2011 @ 15:57:

[...]

Ik zal wel een totaal verkeerd beeld van de sauna hebben dan, maar ik dacht altijd dat de sauna gezellig was. Met vriendinnen naar de sauna, dat idee. Maar goed, ik ben er nog nooit geweest.Ja hoor om het saunabad heen kan het heel gezellig zijn, maar iemand zei het al, je gaat ook niet door de film tetteren als je met je vriendinnen naar de bios of het theater gaat.
quote:fiebie schreef op 28 augustus 2011 @ 15:37:

Heel simpel, dacht ik: Zou je misschien willen stoppen met praten? Ik kan me nl niet goed ontspannen, omdat ik steeds naar je luister. Dank je wel.

Dat hoeft dan helemaal niet vervelend te zijn lijkt me.Je stelt het heel simpel en zo simpel zou het ook moeten zijn. Maar dat is het niet. Ga maar 's naar de bioscoop en vraag dan maar 's aan een prater of erger nog: een beller, of hij/zij stil zou willen zijn. Je wordt waarschijnlijk op z'n minst uitgescholden.
Ja, sssssst zeggen doe ik ook. Helpt dat niet, dan vraag ik het vriendelijk.

Er is wel een verschil vind ik tussen bewust praten en lak hebben aan de gebruiken of niet op de hoogte zijn van de gebruiken. Die eerste groep mensen zijn dezelfde mensen die foto's nemen in de Sixtijnse kapel, of van de binnenkant van een grot, terwijl de gids expliciet heeft gezegd dat dat niet toegestaan is, omdat je daar het klimaat binnen de grot meebeinvloedt. Of toch de stalagmieten aanraken he, want ach, 1 keer kan toch geen kwaad....
Ik vind dat je stil moet zijn in de sauna. Ik kan me ook zo ergeren als mensen staan te kletsen in de bibliotheek, dan kan ik me echt niet op een boek concentreren.
"Zouden jullie even stil kunnen zijn? Ik zit hier voor mijn rust." Ik heb ook wel eens meegemaakt dat twee meisjes in lachen uitbarstte en toen in zo'n lachstuip belandde dat ze gillend de sauna uitrende.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven