stilte in de sauna

28-08-2011 12:31 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst in de sauna en was lekker aan het kletsen met mijn zus. Werd er opeens een man heel boos op ons. Of we nu eindelijk eens onze mond konden houden. Hij was er voor zijn rust en had enorm veel last van ons. Nou ja, het was niet eens een stlitesauna, maar we voelde ons toch vervelend.

Wat doen jullie in de sauna? Lekker kletsen met vriendinnen of alleen stil liggen te zweten?
Lizzl het feit dat je uitgescholden wordt, zegt meer over diegene die scheldt, dan over degene die het vriendelijke verzoek doet. Ik laat me er niet van weerhouden in elk geval.

In Rome zag ik tot mijn vreugde dat iemand die een foto in de kapel nam, meteen door een bewaker werd verzocht de kapel te verlaten. Kans gehad, niet aan de regels gehouden, jammer, bezoek voorbij. Ik vond het jammer dat de bewakers de andere 50 mensen die het zelfde (onopvallend, zo stiekem mogelijk) niet zagen.....
het is ook een leeftijdsding, pubers zijn nu eenmaal wat wars van fatsoensnormen
Ik praat niet in de sauna en vind het heel vervelend als ik in de sauna moet luisteren naar kakelende vrouwen of luidruchtige mannen. Ik ga regelmatig met een vriendin naar de sauna en op zo'n dag kletsen we echt wel bij (in het restaurant, de kleedkamer of tijdens het lopen door de tuin van het sauna complex), maar in de sauna? Nee dan vind ik het zelf ook gewoon fijn om even stil te zijn.
quote:Floortje_1981 schreef op 28 augustus 2011 @ 12:35:

ik klets ook gewoon in de sauna hoor.

Ik ben ook vaak in Finland geweest bij finnen thuis, die vinden dat sauna mede voor gezelligheid staat dus waren zeer verbaasd toen ik aangaf dat men in NL soms vind dat je niet hoort te praten in de sauna...

Hier in Zweden klets man ook in de sauna (overigens is de sauna hier niet gemengd..)

anders moet je idd maar in de stiltesauna gaan liggen vind ik..

dat dus. In Finland is de sauna een sociaal gebeuren. Hele gezinnen gaan lekker samen in de sauna, het Finse parlement duikt ook samen de sauna in en reken maar dat er dan ook op politiek gebied heel wat afgekletst wordt.

Maar goed, Nederland is geen Finland, dus hier liggen de gebruiken wat anders.

Ik persoonlijk vind het prima als mensen praten in de sauna. Wel op normaal niveau, maar dat heb ik ook graag in de trein, op een terrasje of in de winkel.
Het lijkt inderdaad wel steeds erger te worden. Ook in de bibliotheek inderdaad. In de OBA bij het CS in Amsterdam wordt echt de hele tijd gepraat/piano gespeeld/muziek keihard afgespeeld (door de bib zelf....), mensen lopen uitgebreid te bellen of bespreken hun werk. Echt zo vervelend!! Ik weet nog dat het tien jaar geleden gewoon nog doodstil was in de bib en als iemand iets zei dat iedereen diegene dan kwaad aankeek :P
quote:ailien schreef op 28 augustus 2011 @ 16:32:

"Zouden jullie even stil kunnen zijn? Ik zit hier voor mijn rust." Ik heb ook wel eens meegemaakt dat twee meisjes in lachen uitbarstte en toen in zo'n lachstuip belandde dat ze gillend de sauna uitrende.Tja, dan is bij mij toch ook echt de ontspanning weg.
Meds, was het maar zo dat het een puberkwestie was.... Ik verbaas me er echt over dat het gewoon volwassenen zijn die denken dat bepaalse normen of borden niet voor hen gelden...
Ik ga overigens al sinds m'n 4e wekelijks naar de sauna (nu dus al 33 jaar). Sinds een jaar of 8-10 is het veranderd en het blijft ook veranderen. Het lijkt steeds normaler aan het worden om in de sauna te beppen.

Als ik het 's meemaak, dan laat ik een scheet. Wellicht gaan ze dan naar buiten om verder te beppen
'anders moet je maar in de stiltesauna gaan liggen'

Als het complex aangeeft dat je stil dient te zijn in de sauna, dan is elke sauna een stilte sauna.....

Waarom moet dat er nogmaals expliciet op staan?
quote:draaiorgel schreef op 28 augustus 2011 @ 16:40:

Als het complex aangeeft dat je stil dient te zijn in de sauna, dan is elke sauna een stilte sauna.....

Waarom moet dat er nogmaals expliciet op staan?Al zou het er specifiek op staan.... Ik gok zomaar dat de dames die door willen ratelen, ook dan gewoon nog doorgaan. Oh nee... dan gaan ze fluisteren
Niks ergerlijker dan zo'n vriendinnenclub die 'gezellie' een dagje sauna gaat doen om bij te kletsen, te borrelen etc.

Incl. lachen, gieren, brullen.

Nee, dank u!

Ik vind het gewoon saunafatsoen dat je in de sauna zelf je klep houdt. En daarbuiten trouwens ook een zekere rust in acht neemt.

't Is geen pretpark.
Waarom moet iedereen toch altijd praten? Is het dan werkelijk zo enorm lastig om 5 minuten (want langer houden die kletstypes het toch niet vol) je mond te houden?
quote:draaiorgel schreef op 28 augustus 2011 @ 16:40:

Waarom moet dat er nogmaals expliciet op staan?En als het complex aangeeft dat er specifieke stiltesauna's zijn, dan zijn er dus ook 'niet-stitlesauna's'. En daarin hoef je niet stil te zijn. En zoals ik al zei, dat heb ik niet zelf verzonnen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:dientje77 schreef op 28 augustus 2011 @ 12:31:

Ik was laatst in de sauna en was lekker aan het kletsen met mijn zus. Werd er opeens een man heel boos op ons. Of we nu eindelijk eens onze mond konden houden. Hij was er voor zijn rust en had enorm veel last van ons. Nou ja, het was niet eens een stlitesauna, maar we voelde ons toch vervelend.

Wat doen jullie in de sauna? Lekker kletsen met vriendinnen of alleen stil liggen te zweten?Terecht dat die man boos werd. Kunnen jullie zelf niet bedenken dat uitgebreid kletsen in een sauna enorm hinderlijk is voor andere bezoekers?
sommige mensen zijn bang voor stilte
In de meeste saunacabines in de saunacomplexen waar ik kom staat wel een bordje met een tekst als 'stilte gewenst', wat mij meer dan duidelijk lijkt. Het is dan een kwestie van goed fatsoen om rekening te houden met eventuele andere gasten in de cabine. Of je praat even 8-15 minuten niet, je stopt als er andere gasten binnenkomen of je vraagt of de andere gast(en) er problemen mee hebben als je een gesprek voortzet, al of niet fluisterend. Ook hangt het er vanaf hoe groot de cabine is.

Als er een paar leuk overkomende vrouwen/meiden/mensen mij vragen of ik er problemen mee heb als ze een praatje maken, dan heb ik dat vaak niet. Alleen zeg ik dan wel dat ze er geen bezwaar mee moeten hebben dat ik dan mee doe, want anders moeten ze maar stil zijn. Als er niets wordt gevraagd en men zit gewoon te kletsen dan laat ik soms gewoon merken dat ik het gesprek kan volgen en dan zijn ze vaak ook meteen rustig.

Wanneer je een stiltesauna betreedt, dan weet je dat je altijd heel stil moet zijn. Daar is stilte zeg maar verplicht, in de andere cabines gewenst, indien ze stiltesauna's hebben.

Bij de Veluwse Bron hebben ze speciaal een saunacabine waar je kunt kletsen en in Elysium schijnen ze nu een 'luistersauna' te hebben waar je stil moet zijn om naar een verhaaltje te luisteren.

ps. Wil je echt in een sauna kunnen kletsen, kakelen, kies dan een dinsdag(avond) uit in hartje zomer.

Misschien dat ze dan ook maar eens naast badpakkendagen, zgn. klets/kakeldagen moeten organiseren. Heb me trouwens ook wel eens laten vertellen dat er op vrouwendagen heel wat afgekletst en gekakeld wordt in de sauna. Ik spreek met enige regelmaat vrouwen die ook daarom juist niet naar een vrouwendag gaan.
Stilte in de saunacabine is prettig, dan kan je beter ontspannen. Maar soms ontstaat er spontaan een gesprekje tussen saunabezoekers en daar heb ik geen problemen mee. Als er mensen zijn zoals TO en haar zus, die samen de sauna bezoeken en in de cabine hele gesprekken met elkaar gaan voeren in de cabine vind ik dat veel irritanter. Omdat de andere mensen in de cabine daar buiten staan maar wel "gedwongen" zijn om mee te luisteren. Je kan moeilijk je oren gaan dichtstoppen.

In de ene sauna wordt meer gepraat dan in de andere. In Bussloo zijn mensen in de cabines nogal stil, in Saunadrome Putten wordt meer gekletst. Maar meestal wel gezellig.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Liv schreef op 28 augustus 2011 @ 16:45:

Waarom moet iedereen toch altijd praten? Is het dan werkelijk zo enorm lastig om 5 minuten (want langer houden die kletstypes het toch niet vol) je mond te houden?Misschien dat niet iedereen weet dat je in de sauna wordt geacht stil te zijn? Of misschien vinden sommigen het zelfs wel onzin?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik snap het bestaan van stilte-sauna's niet zo. Je bent gewoon rustig in een sauna! Je kunt wel iets zeggen/fluisteren, maar het is toch niet de bedoeling dat je uitgebreid gaat zitten kleppen?

Als je goed van een sauna gebruik maakt, heb je daar niet eens de energie voor!
quote:tonkje schreef op 28 augustus 2011 @ 17:20:

[...]

Misschien dat niet iedereen weet dat je in de sauna wordt geacht stil te zijn? Of misschien vinden sommigen het zelfs wel onzin?

Onzin om eens 5 minuten niet te praten??

In de meeste sauna's is het trouwens gewoon stil, het is een kwestie van fatsoen om je dan rustig te houden. Simpel.
Momenteel heb ik al bijna 5 uur geen woord gesproken, dus 'niet kunnen' zal het probleem niet zijn.

Ow, en als ik in een complex ben waar 'stilte gewenst'-bordjes hangen, en waar in principe niet gepraat wordt in de sauna's, dan zal ik stil zijn. Dat vind ik iets anders. Maar het liefst kies ik de sauna's uit waar dat niet hoeft.
Liever elitair dan een pauper!
Is het niet gewoon een "ongeschreven wet" dat je rustig bent in een saunacabine? Ik bedoel, je gaat toch ook niet zitten kleppen tijdens een voordracht, in een kerk of tijdens een uitvaart?
quote:Liv schreef op 28 augustus 2011 @ 17:22:

[...]

Onzin om eens 5 minuten niet te praten??

Kan toch zijn dat mensen de soms ongeschreven regel dat je stil moet zijn maar onzin vinden? Ik las eerder in dit topic dat het er in de Scandinavische landen heel wat minder stil aan toe gaat in de sauna.

quote:In de meeste sauna's is het trouwens gewoon stil, het is een kwestie van fatsoen om je dan rustig te houden. Simpel.Dat lijkt me dan wel weer logisch: je stapt een sauna in met niet pratende mensen, en houdt dus zelf ook je klep.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
"quote: draaiorgel schreef op 28 augustus 2011 @ 16:40 :

Waarom moet dat er nogmaals expliciet op staan? En als het complex aangeeft dat er specifieke stiltesauna's zijn, dan zijn er dus ook 'niet-stitlesauna's'. En daarin hoef je niet stil te zijn. En zoals ik al zei, dat heb ik niet zelf verzonnen."

Dat ben ik ook met je eens, maar ik heb die specifieke stiltesauna's nog nooit gezien. Alleen eenspecifieke praatsauna. :-)
"Momenteel heb ik al bijna 5 uur geen woord gesproken, dus 'niet kunnen' zal het probleem niet zijn.

Ow, en als ik in een complex ben waar 'stilte gewenst'-bordjes hangen, en waar in principe niet gepraat wordt in de sauna's, dan zal ik stil zijn. Dat vind ik iets anders. Maar het liefst kies ik de sauna's uit waar dat niet hoeft."

Kijk, en zo hoort het! Je houdt je gewoon aan de aanwijzingen van het complex. Wil je praten, dan ga je in de sauna waar dat mag. En in het algemeen zijn dat er minder dan die waar je stil bent :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven