Meerijden

03-09-2011 20:51 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal angstig als mijn zus auto rijdt.

Ze heeft een heftige rijstijl en totaal anders dan die van mijzelf.

We hadden er vandaag ruzie over en ik twijfel nu ontzettend over mijn eigen acties.

Mijn zus vond dat ik mijn mond moest houden en anders zelf maar moest rijden en sprak alles tegen wat ik inbracht. Toen ze me thuis afzette reed ze zonder gedag te zeggen door

Ik vond het allemaal nogal kinderachtig, ik vind dat je kritiek ook moet kunnen ontvangen, of er in ieder geval naar kunt luisteren. Ik werd nu tegengesproken met onder andere ''whatever".

Aan de andere kant weet ik hoe irritant het kan zijn als iemand zich bemoeit met het autorijden..

Kortom, ik zit in dubio.

Vinden jullie dat degene die rijdt, rijdt; dus als bijrijder geen commentaar,

of mag je best commentaar leveren als je je gewoon niet veilig voelt in de auto?

Ik vind het wat ver gaan om niet meer bij haar in de auto te stappen, maar ik voel me soms echt niet veilig als zij rijdt, met als gevolg dat ik erg actief mee kijk en soms ook commentaar geef.

Dit topic is niet om mijn gelijk te halen, ik weet niet eens of ik dat heb, ik vraag me gewoon af wat ik anders had kunnen doen of wat ik in het gevolg beter zou kunnen doen als ik me weer niet prettig voel bij haar in de auto.
en wanneer je gewoon een gesprek met haar voert op een rustig moment? "Weet je, ik vind het niet altijd prettig om bij jou in de auto te zitten. Vorige week ramde je bijna dat oude opaatje en die week daarvoor bijna die mooie porsche". Kan zoiets niet?
.
anoniem_118320 wijzigde dit bericht op 03-09-2011 21:32
Reden: iets te emo
% gewijzigd
quote:krokusje schreef op 03 september 2011 @ 21:22:

en wanneer je gewoon een gesprek met haar voert op een rustig moment? "Weet je, ik vind het niet altijd prettig om bij jou in de auto te zitten. Vorige week ramde je bijna dat oude opaatje en die week daarvoor bijna die mooie porsche". Kan zoiets niet?hehe Ja ik denk dat ik het er wel met haar over ga hebben binnenkort. Mijn zus kan alleen erg slecht tegen kritiek, dus ik zal eens bedenken hoe ik het voorzichtig kan brengen.
Helemaal eens met Kaetje.
Of gewoon niet meer kletsen onderweg?

Ik rijd bijna altijd alleen (zonder problemen) maar merk dat ik er moeite mee heb om me op de weg te concentreren als er iemand naast me zit te praten.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Rijd ze zo slecht als die mensen die dit jaar aan dat programma "de slechtste chauffeur van Nederland" meededen? Dan zou ik er ook niet graag bij in de auto zitten. Snap sowieso niet hoe sommige mensen in dat programma hun rijbewijs hebben gehaald.

Kun je de volgende keer niet aanbieden dat jij rijd?

Als het nou alleen af en toe te hard rijden was okee maar nog snel even voor een auto door schieten die heel hard komt aanrijden en voorrang heeft is een ander verhaal.
quote:maki_w schreef op 03 september 2011 @ 21:24:

[...]

hehe Ja ik denk dat ik het er wel met haar over ga hebben binnenkort. Mijn zus kan alleen erg slecht tegen kritiek, dus ik zal eens bedenken hoe ik het voorzichtig kan brengen.Waarom nog een keer er over hebben? Ik denk dat ze je wel verstaan en begrepen heeft hoor. Alleen gaat ze er niet goed mee om en reageert raar. Jij kan toch voortaan rijden als jullie samen met de geleende auto ergens naar toe gaan? En als ze niet altijd met jou mee wil rijden en af en toe zelf wil rijden maak je veel meer een statement door te zeggen dat je dan wel met iemand anders mee rijdt.
quote:closednote schreef op 03 september 2011 @ 21:31:

Rijd ze zo slecht als die mensen die dit jaar aan dat programma "de slechtste chauffeur van Nederland" meededen? Dan zou ik er ook niet graag bij in de auto zitten. Snap sowieso niet hoe sommige mensen in dat programma hun rijbewijs hebben gehaald.

Kun je de volgende keer niet aanbieden dat jij rijd?

Als het nou alleen af en toe te hard rijden was okee maar nog snel even voor een auto door schieten die heel hard komt aanrijden en voorrang heeft is een ander verhaal.

Nee zo slecht als in dat programma rijdt ze niet, dan was ik zeker niet ingestapt! Maar ze rijdt erg nonchalant, tralala, dit kan nog wel, ow oeps die had eigenlijk voorrang, hè wat is er met de radio-frunnik frunnik- en ze rijdt vaak te hard, wat ik op de 'strakke' wegen niet heel erg vind, maar wel in de bebouwde kom enz. Vooral in de stad met al die fietsers vind ik dit erg vervelend

Ben erg bang dat het een keer fout gaat.
quote:kaetje schreef op 03 september 2011 @ 21:32:

[...]

Waarom nog een keer er over hebben? Ik denk dat ze je wel verstaan en begrepen heeft hoor. Alleen gaat ze er niet goed mee om en reageert raar. Jij kan toch voortaan rijden als jullie samen met de geleende auto ergens naar toe gaan? En als ze niet altijd met jou mee wil rijden en af en toe zelf wil rijden maak je veel meer een statement door te zeggen dat je dan wel met iemand anders mee rijdt.Ja het wordt dan wel een herhaling van wat ik vandaag al gezegd heb.. Misschien niet nodig dan inderdaad.
En misschien is het ook een tip om naast het commentaar na een lange rit wel nog even te zeggen 'dank je voor het rijden' of 'fijn dat je wilde rijden' en als ze merkbaar haar best heeft gedaan om rustiger te rijden daar ook een compliment over te geven.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zo asociaal rijden wanneer er iemand meerijd. Je bent als bestuurder toch verantwoordelijk voor je passagiers.
quote:Lievelente schreef op 03 september 2011 @ 21:49:

Ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen zo asociaal rijden wanneer er iemand meerijd. Je bent als bestuurder toch verantwoordelijk voor je passagiers.

En voor andere weggebruikers.

Ik vind het echt te gek voor woorden dat er hier zoveel mensen zijn die geen commentaar dulden van iemand tijdens het rijden. Dus daarna mogen ze van alles over je rijstijl zeggen maar oh wee als dat ín de auto gebeurd. Héél raar. En lekker makkelijk zeggen dat je dan voortaan maar zelf moet rijden.

Oh en Vroon is idd een goede bestuurder. Heb met een gerust hart bij haar in de auto gezeten.
Ik heb nog nooit een boete gehad. Maar als ik de BOB voor mijn man moest zijn dan kon ik natuurlijk niet autorijden en ging hij overal aanzitten tot aan het stuur aan toe! Nee, die mocht alleen nog meerijden op de achterbank....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb ook nogal een wat vlottere rijstijl. Als er iemand naast mij zit die commentaar geeft, dan zijn dat meestal de mensen die niet zo reislustig zijn, die zelf niet graag op de weg zitten en wat bangig zijn, zelf alles onder controle willen houden, etc.

Ik sneer dan een keer terug en that's it. Maar toen ik zelf een keer bijrijder was in mijn eigen auto (een vriend reed), was hij zó gevaarlijk bezig, dat ik na een aantal kleine commentaartjes (om hem te waarschuwen nota bene!) opeens hard heb geroepen: 'En nu stoppen! Ik neem het stuur over, ik rijd niet verder met jou, jij gaat er maar naast zitten!'

Een half jaar later hoorde ik dat hij toen regelmatig alcohol en drugs gebruikte en dat een paar dagen daarvoor ook nog voor het laatst gedaan had. Hij was dus gewoon niet helder, had ook een verkeerd beeld van zichzelf en de werkelijkheid. Maar intussen wel levensgevaarlijk.

Om een lang verhaal niet nog langer te maken: ik zou het dus wel zeggen als iemand echt gevaarlijk reed.
ik vind het dat je het best mag zeggen, je zit er toch ook in, gaat ook om jouw veiligheid.

Ik hou ook wel van lekker doorrijden maar als mijn moeder naast me zit, hou ik daar rekening mee en rij rustiger
quote:Ratteke schreef op 03 september 2011 @ 21:54:

[...]

Oh en Vroon is idd een goede bestuurder. Heb met een gerust hart bij haar in de auto gezeten.

Thnx lieverd

Vond jou een heel fijne en gezellige passagier
Ik ken iemand die 4 maal gezakt is op het gewone rij-examen en ook nog een keer bij het staatsexamen. En ja, die persoon rijdt gewoon rond .

Ik zou zelf ook geen commentaar dulden tijdens het rijden, tenzij ik echt iets stom doe/deed. Ik heb net een jaar mijn rijbewijs en ik zou echt stikzenuwachtig worden van iemand die elk foutje becommentarieert.

Ik ben geen goede chauffeur trouwens, grotendeels door een gebrek aan ervaring. Maar ook omdat ik mijn rijbewijs in het buitenland heb gehaald, dus als ik in Nederland rijdt heb ik soms wel eens moeite met bv rechts gaat voor, daar moet ik echt ontzettend goed opletten. Als ik dus dreig door te rijden heb ik geen moeite met commentaar, maar anders heeft men (= meestal mijn ouders) gewoon hun mond te houden als ik rijd .
Of je gelijk hebt of niet is niet aan ons om te beoordelen. Maar als jij je niet veilig voelt, zeg dan; ik voel me niet veilig. Zeg niet; jij rijdt niet veilig. Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.

Een vroeger vriendje reed altijd heel hard en, voor mijn gevoel, heel gevaarlijk als hem iets niet zinde. Ik weet nog dat een man in een film (!!) tegen zoon zei; ik ben trots op je. Vriendje vloog over de straten daarna. Bleek dat ie pissig was omdat zijn vader dat nog nooit tegen hém gezegd had. Toen heb ik wel gemeld; als je ooit nog eens zo rijdt, stap ik uit en nooit weer in.

Reed hij op dat moment onveilig? Geen idee. Het is dan ook al ruim 20 jaar geleden. Maar ik voelde me er helemaal niet fijn bij en dat is het enige dat telt.

Dus bij een volgende rit zou je inderdaad kunnen zeggen dat je je niet prettig voelt als bijrijder en daarom liever zelf rijdt.
En met foutje bedoel ik dus niet dingen die gevaarlijk zijn he.

Een discussie die ik vaak met mijn moeder voer is over mijn schakelgedrag. Mijn moeder vind dat ik veel te laat opschakel, alleen in mijn ogen schakelt mijn moeder dus achterlijk vroeg, als ze 50km/h rijdt rijdt ze in haar 5!

Of laatst met mijn broertjes, die beiden overigens geen rijbewijs hebben. Ik rijdt de oprit van de snelweg op, voor mij rijden twee vrachtwagens die maar liefst 70 rijden... het is best druk op de snelweg dus er rijden constant auto's op de linkerbaan met een gang van 130. Vervolgens roepen mijn broertjes dat ik die vrachtwagens moet inhalen... en dat ze al 'veel' gaten hadden gezien! Toen werd ik wel pissig, ten eerste kunnen ze zelf niet rijden, ten tweede ging het verkeer op de linkerbaan 130 dus de gaten leken een stuk groter dan ze werkelijk waren (ik had de auto er niet tussen kunnen voegen zonder dat er iemand moest remmen), en ten derde moesten we er bij de volgende afslag al weer af.
Je zus rijdt, dus geen commentaar op haar...
Niets irritanter dan bemoeienis tijdens het rijden. Maar je zou je niet onveilig moeten voelen bij iemand anders. Ik zou niet meer bij iemand in de auto stappen als ik mij bij diegene onveilig voel,
Ha, net mijn zus.

Ik stap nooit bij mijn zus in de auto. Nooit. Mijn leven is me wel wat waard.
quote:Sorcha_ schreef op 03 september 2011 @ 22:53:

Ik ken iemand die 4 maal gezakt is op het gewone rij-examen en ook nog een keer bij het staatsexamen. En ja, die persoon rijdt gewoon rond .

Ik zou zelf ook geen commentaar dulden tijdens het rijden, tenzij ik echt iets stom doe/deed. Ik heb net een jaar mijn rijbewijs en ik zou echt stikzenuwachtig worden van iemand die elk foutje becommentarieert.

Ik ben geen goede chauffeur trouwens, grotendeels door een gebrek aan ervaring. Maar ook omdat ik mijn rijbewijs in het buitenland heb gehaald, dus als ik in Nederland rijdt heb ik soms wel eens moeite met bv rechts gaat voor, daar moet ik echt ontzettend goed opletten. Als ik dus dreig door te rijden heb ik geen moeite met commentaar, maar anders heeft men (= meestal mijn ouders) gewoon hun mond te houden als ik rijd .

So what? Staatsexamen is ook gewoon examen hoor, alleen in een wat rustigere setting (niet bij CBR).

Ik ben ook pas de 5e keer geslaagd, maar ik kan prima rijden hoor. Puur de stress waardoor ik zakte.
quote:summerbreeze21 schreef op 04 september 2011 @ 00:43:

[...]

So what? Staatsexamen is ook gewoon examen hoor, alleen in een wat rustigere setting (niet bij CBR).

Ik ben ook pas de 5e keer geslaagd, maar ik kan prima rijden hoor. Puur de stress waardoor ik zakte.Is er een verschil tussen staats- en CBR-examen?
Als je 4 keer examen hebt gedaan bij het CBR en steeds bent gezakt, ga je bij een 5e (of 6e etc) examen voor een staatsexamen.

Summerbreeze jij gaat mij niet wijsmaken dat die stress niet aanwezig is buiten het examen om en geen invloed heeft op je algemene rijvaardigheid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven