basilicum probleem

12-12-2013 22:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elke keer als ik basilicum plant koop dan krijgt de plant zwart randjes bij de blaadjes en later verschrompelen de blaadjes. Biologisch of van de Turk, bij het raam of in een hoekje, veel of weinig water, maakt allemaal niet uit. Iemand tips hoe je zo'n plant goed houdt?
Water onder de plant zodat die opgezogen wordt door de wortels en niet van bovenaf water geven.
Alle reacties Link kopieren
Hier lukt het alleen om basilicum buiten te laten groeien..

dus alleen in de zomer..



En verder.. Google is your best friend



Die leverde als eerste 'hit' het volgende topic op:





Yella41 in "Hoe houd ik een basilicumplantje goed?"
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
De basilicumplanten waar jij het over hebt, zijn bedoeld voor snelle consumptie. Het zijn kwetsbare, razendsnel opgekweekte kasplantjes die niks kunnen hebben en niet geschikt om lang goed te houden. Zeker niet in de winter.



Koop in de lente/zomer een plant bij de kweker of zaai zelf. Deze planten zijn veel sterker en hou je tot de herfst goed. Je kunt ze beter wel buiten zetten.
Ik kan 9 van de 10 keer een paar weken met een plant hoor door van onderaf (royaal) water te geven. Dan is ie leeggeknipt en moet ik een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de biologische van AH al sinds september in de vensterbank staan op een koele plek. Een keer per twee dagen zet ik hem in een bak water om te laten drinken.
Alle reacties Link kopieren
Goed water geven. Niet in de zon of bij de verwarming,
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Mijn basilicumplantjes overleven alleen in de zomer. En dan staat hij in de vensterbank met gematigd zonlicht, wat dus ontbreekt in de winter.

Ik geef 'm om de paar dagen een flinke scheut water (eigenlijk als ik zie dat hij slapjes wordt).



Het is me al een paar keer overkomen dat hij zo lang bleef leven dat hij ging bloeien. Rare gewaarwording, bloemetjes in je basilicum
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overgestapt op basilicum uit de vriezer voor sauzen etc. Zolang ik niet echte blaadjes nodig heb, gaat het prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb al geruime tijd, zeker 6 maanden, een AH basilicumplantje in het keukenraam staan. En dat gaat prima. Zowel in de zomer als in de winter. In de winter staat er geen zon op het raam. In de zomer haal ik de plant uit het raam bij teveel zonneschijn.



Water geef ik op het schoteltje waar de plant op staat. Ik knip de plant regelmatig kort (voordat deze begint te bloeien) en geef regelmatig wat plantenvoeding.



Tijdens mijn vakantie had de plat een watertekort opgelopen. Ik heb de plant toen even in een bak met water gezet en wat wat plantenvoeding gegeven. Hij heeft het overleefd.
Alle reacties Link kopieren
Plantje continue met zijn voeten in het water laten staan; blijft ie prima!

(Ik had er ook altijd ruzie mee, dit werkt écht!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven