Fudge!
vrijdag 13 december 2013 om 19:43
Dit weekend wil ik weer eens fudge gaan maken. Hier heb ik een heel makkelijk recept voor. Blikje gecondenseerde melk verwarmen. Daarbij 350 gram pure chocolade, 30 gram boter en een snufje zout. Ook voeg ik altijd nog wat hazelnootlikeur toe. Heerlijk!
Maar ik wil nu graag fudge maken met een beetje bite. M&M's heb ik ook al eens erbij gedaan, maar dat wil ik nu niet doen. Zat te denken aan gepofte rijst. Of hebben jullie nog andere goede ideeën?
Maar ik wil nu graag fudge maken met een beetje bite. M&M's heb ik ook al eens erbij gedaan, maar dat wil ik nu niet doen. Zat te denken aan gepofte rijst. Of hebben jullie nog andere goede ideeën?
vrijdag 13 december 2013 om 21:53
vrijdag 13 december 2013 om 22:23
Mijn probleem is dat ik alles lekker vind . En daardoor niet kan kiezen, haha. Maar ik maak ze niet voor mezelf. Met al die goede ideeën ga ik er denk ik voor om twee versies te maken. Een met crunch (door koekjes of gepofte rijst) en een andere. Maar welke andere moet ik nu nog beslissen. Genoeg keus in ieder geval
. Heb een kilo chocolade in huis, dus genoeg om fudge te maken, haha.
vrijdag 13 december 2013 om 22:45
Ik heb het toevallig vanmiddag gemaakt. Blikje gecondenseerde melk verwarmen, 350 gram chocolade erbij, 30 gram roomboter, als dit gesmolten is, dan doe je je topping erdoor en doe het in een bakblik met ovenpapier (ander krijg je het niet meer los), even een paar uur in de koeling en dan blokjes snijden. Je kunt het ook heel goed invriezen.
zaterdag 14 december 2013 om 00:05
Dan maak je precies dezelfde fudge als mij Giselle. De melk carameliseer je niet, is niet nodig. Hoe het precies zit weet ik niet, maar de melk is al gezoet en dikker. Als je bijvoorbeeld een (nog gesloten) blikje gecondenseerde melk kookt in water gedurende een paar uur, dan krijg je een caramelsaus vergelijkbaar met de caramel van de sundae bij de Mac.
In hoeverre deze variant echt vergelijkbaar is met de Engelse variant, durf ik je niet te zeggen. De enige keer dat ik fudge heb gekocht, was in Ierland. Die fudge was ook erg zacht. Maar het staat me niet meer bij of er een groot smaakverschil was. Wat ik je wel kan zeggen, is dat deze fudge echt ontzettend lekker is en erg makkelijk te maken is.
In hoeverre deze variant echt vergelijkbaar is met de Engelse variant, durf ik je niet te zeggen. De enige keer dat ik fudge heb gekocht, was in Ierland. Die fudge was ook erg zacht. Maar het staat me niet meer bij of er een groot smaakverschil was. Wat ik je wel kan zeggen, is dat deze fudge echt ontzettend lekker is en erg makkelijk te maken is.
zaterdag 14 december 2013 om 09:42
Ik heb even gegoogled. Jullie schenken de melk in een pannetje met boter en chocolade. En dat laat je koken tot 115 gr.
Ik laat de melk in het blikje en dat kook ik 2,5 uur, zo krijg je bebogeen, maar zeker geen caramel zoals de sundae van de Mac.
Ik ga het ook maken, lijkt me erg lekker.
Ik las ook dat je het ook kunt doen met gecondenseerde melk zonder suiker, voor een extra romige smaak.
Ik laat de melk in het blikje en dat kook ik 2,5 uur, zo krijg je bebogeen, maar zeker geen caramel zoals de sundae van de Mac.
Ik ga het ook maken, lijkt me erg lekker.
Ik las ook dat je het ook kunt doen met gecondenseerde melk zonder suiker, voor een extra romige smaak.
zaterdag 14 december 2013 om 23:58
Idd jammer! Je moet er natuurlijk wel bijblijven en het vuur niet te hoog zetten, maar ik neem aan dat je daarop gelet hebt. De fudge blijft lang smeuïg. Ik laat em altijd minimaal een nacht in de koelkast staan (als ik het 's avonds maak) en dan is ie mooi stevig. Wellicht nog een keer proberen? Ook al wordt ie steviger, dan nog heb je de verbrande smaak eraan.
Overigens geen ervaring met de ongezoete variant.
Overigens geen ervaring met de ongezoete variant.
zondag 15 december 2013 om 00:00
quote:momodoe schreef op 14 december 2013 @ 19:15:
Heb jullie recept geprobeerd maar helaas het brandde heel erg aan, heb het dus van vuur afgehaald en in een schaal gegoten, hartstikke mislukt want het blijft smeuïg en je proeft het aangebrande erdoorheen. Jammer :(Het scheelt wel als je een pan met dikke bodem gebruikt, dan brand het niet zo snel aan, en op laag vuur, dan de boter erbij en tot slot de chocolade, gewoon nog een keertje proberen!!
Heb jullie recept geprobeerd maar helaas het brandde heel erg aan, heb het dus van vuur afgehaald en in een schaal gegoten, hartstikke mislukt want het blijft smeuïg en je proeft het aangebrande erdoorheen. Jammer :(Het scheelt wel als je een pan met dikke bodem gebruikt, dan brand het niet zo snel aan, en op laag vuur, dan de boter erbij en tot slot de chocolade, gewoon nog een keertje proberen!!
zondag 15 december 2013 om 08:31
Ach ik had het vuur hoog gezet, dacht dat het net zo moest als suiker karameliseren. Maar moest juist laag staan.
Ik ga straks naar de bazaar in beverwijk en zal kijken of ze daar goedkope blikjes hebben. Kan me herinneren van een vakantie in Afrika dat ze daar enorme blikken gesuikerde melk hadden, dus wellicht hebben ze dat ook op de oosterse markt.
Weten jullie of je er essence in smaken kan toevoegen?
Heb nog aardbeien en bananenessence staan. Mss lekker om bananen en aardbei fudge van te maken.
Ik ga straks naar de bazaar in beverwijk en zal kijken of ze daar goedkope blikjes hebben. Kan me herinneren van een vakantie in Afrika dat ze daar enorme blikken gesuikerde melk hadden, dus wellicht hebben ze dat ook op de oosterse markt.
Weten jullie of je er essence in smaken kan toevoegen?
Heb nog aardbeien en bananenessence staan. Mss lekker om bananen en aardbei fudge van te maken.