Fudge!

13-12-2013 19:43 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit weekend wil ik weer eens fudge gaan maken. Hier heb ik een heel makkelijk recept voor. Blikje gecondenseerde melk verwarmen. Daarbij 350 gram pure chocolade, 30 gram boter en een snufje zout. Ook voeg ik altijd nog wat hazelnootlikeur toe. Heerlijk!



Maar ik wil nu graag fudge maken met een beetje bite. M&M's heb ik ook al eens erbij gedaan, maar dat wil ik nu niet doen. Zat te denken aan gepofte rijst. Of hebben jullie nog andere goede ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Pistache!
Alle reacties Link kopieren
Pecan noten of walnoten!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Alle reacties Link kopieren
Kleine stukjes rozijnen, gedroogde abrikozen en perziken, cranberry's, stukjes fijngehakte gemengde noten. Ik doe zelf altijd een combinatie van dit alles.
Alle reacties Link kopieren
Wel handig als ik erbij had gezet dat degene waarvoor ik de fudge maak allergisch is voor veel noten en niet van pistache en rozijnen houdt. Dat maakt het nog wat lastiger . Abrikozen lijken me lekker erin, maar geven niet de crunch die ik zoek. Ga ik wel een keer proberen!
Grof gekruimelde koekjes, of iets van cornflakes of cruesli (moet je wel een soort nemen zonder noten)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed! Dankjewel! Zouden verkruimelde Bastognekoeken lekker zijn? Wellicht krijg je dan een soort karamellisatie (is dat eigenlijk een woord?).
Alle reacties Link kopieren
Van die mini marshmellows, of van die candy cane stokje kapot slaan, gepofte rijst, alcohol, kokos op je bovenkant strooien, wat vind je zelf lekker?
Ik zou dat soort dingen er trouwens pas op het laatst doordoen, om zomperigheid te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn probleem is dat ik alles lekker vind . En daardoor niet kan kiezen, haha. Maar ik maak ze niet voor mezelf. Met al die goede ideeën ga ik er denk ik voor om twee versies te maken. Een met crunch (door koekjes of gepofte rijst) en een andere. Maar welke andere moet ik nu nog beslissen. Genoeg keus in ieder geval :-). Heb een kilo chocolade in huis, dus genoeg om fudge te maken, haha.
Hoe maak je het dan? Ik vind echte fudge heerlijk. Ik haalde het vroeger uit Engeland.

Maar heb het zo lekker niet in Nederland gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het toevallig vanmiddag gemaakt. Blikje gecondenseerde melk verwarmen, 350 gram chocolade erbij, 30 gram roomboter, als dit gesmolten is, dan doe je je topping erdoor en doe het in een bakblik met ovenpapier (ander krijg je het niet meer los), even een paar uur in de koeling en dan blokjes snijden. Je kunt het ook heel goed invriezen.
Maar carameliseer je dan eerst de melk? En dan de chocola en boter erbij?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet wat je precies bedoeld momodoe, maar je verwarmt de gecondenseerde melk en doet er dan de boter en choco bij.
Alle reacties Link kopieren
Dan maak je precies dezelfde fudge als mij Giselle. De melk carameliseer je niet, is niet nodig. Hoe het precies zit weet ik niet, maar de melk is al gezoet en dikker. Als je bijvoorbeeld een (nog gesloten) blikje gecondenseerde melk kookt in water gedurende een paar uur, dan krijg je een caramelsaus vergelijkbaar met de caramel van de sundae bij de Mac.

In hoeverre deze variant echt vergelijkbaar is met de Engelse variant, durf ik je niet te zeggen. De enige keer dat ik fudge heb gekocht, was in Ierland. Die fudge was ook erg zacht. Maar het staat me niet meer bij of er een groot smaakverschil was. Wat ik je wel kan zeggen, is dat deze fudge echt ontzettend lekker is en erg makkelijk te maken is.
Ik heb even gegoogled. Jullie schenken de melk in een pannetje met boter en chocolade. En dat laat je koken tot 115 gr.



Ik laat de melk in het blikje en dat kook ik 2,5 uur, zo krijg je bebogeen, maar zeker geen caramel zoals de sundae van de Mac.



Ik ga het ook maken, lijkt me erg lekker.



Ik las ook dat je het ook kunt doen met gecondenseerde melk zonder suiker, voor een extra romige smaak.
Heb jullie recept geprobeerd maar helaas het brandde heel erg aan, heb het dus van vuur afgehaald en in een schaal gegoten, hartstikke mislukt want het blijft smeuïg en je proeft het aangebrande erdoorheen. Jammer :(
Alle reacties Link kopieren
Idd jammer! Je moet er natuurlijk wel bijblijven en het vuur niet te hoog zetten, maar ik neem aan dat je daarop gelet hebt. De fudge blijft lang smeuïg. Ik laat em altijd minimaal een nacht in de koelkast staan (als ik het 's avonds maak) en dan is ie mooi stevig. Wellicht nog een keer proberen? Ook al wordt ie steviger, dan nog heb je de verbrande smaak eraan.



Overigens geen ervaring met de ongezoete variant.
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 14 december 2013 @ 19:15:

Heb jullie recept geprobeerd maar helaas het brandde heel erg aan, heb het dus van vuur afgehaald en in een schaal gegoten, hartstikke mislukt want het blijft smeuïg en je proeft het aangebrande erdoorheen. Jammer :(Het scheelt wel als je een pan met dikke bodem gebruikt, dan brand het niet zo snel aan, en op laag vuur, dan de boter erbij en tot slot de chocolade, gewoon nog een keertje proberen!!
Ach ik had het vuur hoog gezet, dacht dat het net zo moest als suiker karameliseren. Maar moest juist laag staan.



Ik ga straks naar de bazaar in beverwijk en zal kijken of ze daar goedkope blikjes hebben. Kan me herinneren van een vakantie in Afrika dat ze daar enorme blikken gesuikerde melk hadden, dus wellicht hebben ze dat ook op de oosterse markt.



Weten jullie of je er essence in smaken kan toevoegen?

Heb nog aardbeien en bananenessence staan. Mss lekker om bananen en aardbei fudge van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Oreo koekjes erin!:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven