heftige dromen
maandag 23 februari 2015 om 20:06
maandag 23 februari 2015 om 20:20
Het kan inderdaad erg beangstigend zijn zulke dromen. Heb jij net ook dat je dan in de ochtend niet uitgerust wakker wordt?
Ik heb heel vaak zeer realistische dromen, ben daardoor wel vaker even van slag omdat ik de droom en de realiteit nauwelijks uit elkaar kan houden, bij mij levert dit erg veel vermoeidheid op, ik denk omdat ik dan dus niet uitrust van de slaap.
Tips of een oorzaak heb ik helaas niet voor je.
Ik heb heel vaak zeer realistische dromen, ben daardoor wel vaker even van slag omdat ik de droom en de realiteit nauwelijks uit elkaar kan houden, bij mij levert dit erg veel vermoeidheid op, ik denk omdat ik dan dus niet uitrust van de slaap.
Tips of een oorzaak heb ik helaas niet voor je.
maandag 23 februari 2015 om 20:55
Ja, dat herken ik zeker. Dat hoort bij ptss. Volgens mij las ik laatst ergens dat medicatie tegen epilepsie wel eens wordt voorgeschreven om nachtmerries tegen te gaan. Mij niet gezien, zulk zwaar spul. Je kunt je huisarts vragen of je medicatie kan worden aangepast om minder heftige dromen te hebben. Sommige medicatie werkt nare dromen in de hand.
Ik heb ook van die koortsdromen. Waarbij alles zo op de wakkere wereld lijkt dat ik zeker een uur nodig heb als ik wakker word, om uit mijn droom te komen. Vaak ben ik mijn droom zelfs vergeten maar blijven de emoties wel bij me. Ik doe vaak niet veel meer dan thee drinken en roken, totdat het wat beter gaat. Ik doe dan mijn best om mezelf uit de droom te helpen door te bedenken hoe de dingen echt zitten. Maar het is niet fijn.
Ik heb wel meer en heftigere dromen als ik meer stress heb. Dan probeer ik wat meer te slapen. Hoe langer ik slaap op een etmaal, hoe minder ik droom. Zo werkt het bij mij tenminste. Je kunt een handdoek naast je bed leggen zodat je er niet uit hoeft om je gezicht af te drogen.
Je dromen komen uit jezelf, uit jouw hoofd. Hoe rommeliger het daar is, hoe groter de kans op nare dromen. Opruimen is dus een goed idee. Misschien heb je het afscheid toch niet helemaal goed verwerkt. En dan komt zoiets voor in je dromen. Zo verwerkt je brein dingen als je ze zelf niet opruimt. Sterkte, en mooie dromen toegewenst.
Ik heb ook van die koortsdromen. Waarbij alles zo op de wakkere wereld lijkt dat ik zeker een uur nodig heb als ik wakker word, om uit mijn droom te komen. Vaak ben ik mijn droom zelfs vergeten maar blijven de emoties wel bij me. Ik doe vaak niet veel meer dan thee drinken en roken, totdat het wat beter gaat. Ik doe dan mijn best om mezelf uit de droom te helpen door te bedenken hoe de dingen echt zitten. Maar het is niet fijn.
Ik heb wel meer en heftigere dromen als ik meer stress heb. Dan probeer ik wat meer te slapen. Hoe langer ik slaap op een etmaal, hoe minder ik droom. Zo werkt het bij mij tenminste. Je kunt een handdoek naast je bed leggen zodat je er niet uit hoeft om je gezicht af te drogen.
Je dromen komen uit jezelf, uit jouw hoofd. Hoe rommeliger het daar is, hoe groter de kans op nare dromen. Opruimen is dus een goed idee. Misschien heb je het afscheid toch niet helemaal goed verwerkt. En dan komt zoiets voor in je dromen. Zo verwerkt je brein dingen als je ze zelf niet opruimt. Sterkte, en mooie dromen toegewenst.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
dinsdag 24 februari 2015 om 06:33
Ik gebruik wel medicatie, echter gebruik ik deze al een jaar. Het zou vreemd zijn als de nare dromen nu dan pas zouden beginnen, niet?
Ik voel mij in de ochtend wel uitgerust. Ik ben wel erg moe de laatste maanden (kom thuis van studie en slaap direct). Heel erg vervelend, want heb de tijd eigenlijk nodig.
Ik wil dingen in het echte leven verwerken, maar weet niet op welke manier. De emoties na een droom blijven ook bij me, waardoor ik me vaak door dromen depressief/angstig ga voelen.
@Gladoortje74; jij hebt dus ook PTSS? Gaan de dromen wel nog over dan? Heb jij nog verdere tips voor mij?
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik voel mij in de ochtend wel uitgerust. Ik ben wel erg moe de laatste maanden (kom thuis van studie en slaap direct). Heel erg vervelend, want heb de tijd eigenlijk nodig.
Ik wil dingen in het echte leven verwerken, maar weet niet op welke manier. De emoties na een droom blijven ook bij me, waardoor ik me vaak door dromen depressief/angstig ga voelen.
@Gladoortje74; jij hebt dus ook PTSS? Gaan de dromen wel nog over dan? Heb jij nog verdere tips voor mij?
Bedankt voor al jullie reacties!
dinsdag 24 februari 2015 om 07:10
Jep, er is een topic voor (c)ptts patienten, op de pijler psyche, waar ik ook in meeschrijf. Je kunt er een kijkje nemen, iedereen is welkom. Daar vind je vast wat herkenning. We praten vooral veel over hoe te leven met ptss en wat we doen om minder last te hebben ervan.
Heb je toevallig een drukke periode in je studie? Daar kan het door komen dat je nu wat meer en vervelender droomt. Ik weet niet genoeg over medicatie om daar iets over te kunnen zeggen maar ik weet wel dat medicatie gewennend kan werken. Ook na een hele tijd pas. Dus misschien kun je overleggen of je een ophoging nodig hebt. En iets om te slapen misschien. Ik droom minder als ik een extra slaappil neem. Maar die medicatie werkt ook gewennend.
Om goed te kunnen slapen, moet je je eigenlijk houden aan een slaapetiquette. Is te googlen waarschijnlijk. Dat betekent bv een uur voordat je gaat slapen geen inspannende bezigheden meer. Jezelf voorbereiden op slapen dus, je geest leegmaken zodat je beter in slaap kunt vallen. Niet te laat gaan slapen, in het donker slapen. Dat is slaapetiquette. Als je je daaraan houdt, heb je minder kans op nare dromen.
Volgens mij hangt het van veel factoren af of je helemaal van de nachtmerries af komt. Er zijn verschillende therapieen, emdr, cognitieve gedragstherapie, etc. Het hangt er ook vanaf in welke mate en hoe lang je getraumatiseerd bent. En dan heeft elk mens ook nog een uniek karakter. Het is dus heel lastig te bepalen of je er helemaal vanaf gaat komen. Psychologie is geen exacte wetenschap waarbij er altijd iets voorspelbaars uit een formule komt. Trial and error, is het als het om therapie gaat. Maar er niks aan doen, lijkt me ook geen optie voor je, toch? Misschien kun je opnieuw hulp zoeken bij een psycholoog, of een emdr therapie gaan doen. Er zijn nog dingen die je niet hebt verwerkt, denk ik, en misschien heb je nog wat meer hulp nodig daarbij.
Heb je toevallig een drukke periode in je studie? Daar kan het door komen dat je nu wat meer en vervelender droomt. Ik weet niet genoeg over medicatie om daar iets over te kunnen zeggen maar ik weet wel dat medicatie gewennend kan werken. Ook na een hele tijd pas. Dus misschien kun je overleggen of je een ophoging nodig hebt. En iets om te slapen misschien. Ik droom minder als ik een extra slaappil neem. Maar die medicatie werkt ook gewennend.
Om goed te kunnen slapen, moet je je eigenlijk houden aan een slaapetiquette. Is te googlen waarschijnlijk. Dat betekent bv een uur voordat je gaat slapen geen inspannende bezigheden meer. Jezelf voorbereiden op slapen dus, je geest leegmaken zodat je beter in slaap kunt vallen. Niet te laat gaan slapen, in het donker slapen. Dat is slaapetiquette. Als je je daaraan houdt, heb je minder kans op nare dromen.
Volgens mij hangt het van veel factoren af of je helemaal van de nachtmerries af komt. Er zijn verschillende therapieen, emdr, cognitieve gedragstherapie, etc. Het hangt er ook vanaf in welke mate en hoe lang je getraumatiseerd bent. En dan heeft elk mens ook nog een uniek karakter. Het is dus heel lastig te bepalen of je er helemaal vanaf gaat komen. Psychologie is geen exacte wetenschap waarbij er altijd iets voorspelbaars uit een formule komt. Trial and error, is het als het om therapie gaat. Maar er niks aan doen, lijkt me ook geen optie voor je, toch? Misschien kun je opnieuw hulp zoeken bij een psycholoog, of een emdr therapie gaan doen. Er zijn nog dingen die je niet hebt verwerkt, denk ik, en misschien heb je nog wat meer hulp nodig daarbij.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
dinsdag 24 februari 2015 om 08:08
Welke medicijnen slik je, als ik vragen mag? Ik slik ad en herken het precies, zowel dat dromen als het zweten. En bij mij begon het ook pas na driekwart jaar. Ik weet alleen wel dat het door de medicijnen komt omdat ik al eerder medicijnen slikte en het toen ook had. Vannacht was het zelfs zo erg dat Ik mijn man hard aan het trappen was omdat ik droomde daar hij vervelend tegen me deed Dat vond ie niet zo grappig
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij