Zoetermeer

12-12-2018 19:56 49 berichten
Ik vind Nederland een leuk land met vele leuke dorpen en steden. De enige waar ik echt, maar dan ook echt een probleem mee heb, dat is Zoetermeer.

Bereikbaarheid
Zoetermeer heeft drie NS-stations. Sinds zondag zit nummer drie: Zoetermeer-Lansingerland erbij. Helaas stoppen bij de drie stations alleen Sprinters hier. Namelijk wel eens in het half uur. Ook zijn de stations totaal niet centraal gelegen. Op zich zijn ze wel handig voor bedrijven die naast de stations zijn gelegen, maar voor winkelen en uitgaan heb je er niet zoveel aan.
Het grote Station waar je als eerste binnenkomt als je vanuit Den Haag komt is ook verschrikkelijk lelijk. Er is altijd iemand herrie (muziek) aan het maken met een accordeon. Ik zie ook altijd tienermeiden met hun fiets op de roltrappen omdat ze via het station over de snelweg heen willen oversteken. :')
Er zijn ook bussen in Zoetermeer, die zijn op zich wel oké. Er staat wel een standbeeld van een vage sneeuwpop naast de grote bushalte bij Centrum-West.
Wat verder op het eerste gezicht positief lijkt, is de Randstadrail. Helaas is deze zo gebouwd dat geen enkele niet-Zoetermeerder snapt hoe je die moet gebruiken. Bij station Centrum-West rijdt de 3 die naar Den Haag gaat (richting Stadshuis) helemaal niet naar Den Haag, hij gaat eerst een rondje door de hele stad Zoetermeer heen maken. Dat is al jaren zo. Je moet weten welke tram naar Den Haag echt naar Den Haag gaat en niet eerst een lang rondje door heel Zoetermeer maakt. :')
Bij de Randstadrail-stations staan vaak ook veel tjappies met petje, capuchon en frikandelbroodje. :') Hebben die kinderen uit Zoetermeer niks beters te doen dan op straat rondhangen? _O-
Een keer stond ik bij een RRstation heel dicht bij het winkelcentrum (niet Palestein) en riep een moeder naar haar blonde kleuter die op het perron mensen met stokken aan het slaan was "dzjeei-laa-tsie-joo". :')
Die tram van hen ging trouwens NIET richting Den Haag. :')

Autorijden
Zoetermeer is zo gebouwd dat je het autoverkeer alleen snapt als je er zelf woont.
De wijken hebben nummers die de laatste twee cijfers van de postcode voorstellen. Dat moet je maar net weten.
Maar daar heb je nog niks aan want sommige wijken hebben meerdere nummers.
Je hebt nu ook een CBR in Zoetermeer omdat die in Rijswijk teveel praktijkexamens had.
Ik ben benieuwd wat het slaagpercentage van Zoetermeer bij de eerste keer examen doen wordt. :')

Architectuur
Zoetermeer is veelal nieuwbouw die niet meer zo nieuw is. Nu is het stuk bij Noordhove nog best wel leuk wonen. En sommige delen van Oosterheem, wat wel echt nieuwbouw is, ook. Als ze niet teveel op plastic lijken.
Verder heeft Zoetermeer veel vage blokkendozen, vaak met gele of blauwe stangen eraan. Het ziet er allemaal maar treurig uit.
Eigenlijk zou het voor iedereen beter zijn om hele delen van Zoetermeer plat te gooien en opnieuw te bouwen, maar dan wel zonder plastic-Oosterheemarchitectuur.

Scholen
De twee vmbo's in Zoetermeer zijn een grote grap. ONC en Stedelijk College staan beiden niet heel goed bekend. _O-
Je hebt ook nog scholen waar je havo of vwo kan doen.
Alfrink is zo massaal dat je er als een nummer wordt behandeld. :')
Picasso is nog wel nice maar daar zitten ook veel tjappies de hele dag met hun petje en frikandelbroodje in de klas. :')
Dan heb je nog Erasmus die verpest is omdat deze naast Randstadrailstation Palenstein, flats, Mbo Rijnland en Stedelijk College is gelegen.
Vanwege de slechte naam van Stedelijk College wordt die school volgend jaar opgesplitst in Beroepscollege Zoetermeer en Mavo Zoetermeer. :')
Je hebt ook nog Atrium Praktijkonderwijs wat nu met Stedelijk College in een gebouw gaat.
Het Mbo Rijnland was als ID College als niks, sinds de fusie met ROC Leiden is het drie keer niks. Google Reviews zegt genoeg over het publiek en ook over de school. :')

Het leven na 6 uur
Zoetermeer is na 6 uur echt dood, behalve op vrijdag koopavond. Nou ja, het gespuis loopt her en der wel massaal rond op straat. Overal hangen tjappies van alle leeftijden.
Een keer liep ik op de Dorpsstraat, fietste een man me voorbij, en liet hij daarna scheten. :')

Winkels
Het is wel nice dat de Albert Heijn in de stad groot is en zo lang open blijft. Zelfs als koopavond voorbij is.
Maar verder is het allemaal maar niets.
De grote namen stellen veelal niets voor. De echt goede filialen ervan zitten in andere steden.
Parkeren en zo is wel nice maar als het je daarom gaat kan je beter naar Hoofddorp gaan. Wat trouwens ook echt een treurige plaats is. :')

Sociale voorzieningen
Hoewel je zou denken dat Zoetermeer voor gezinnen gebouwd is, valt dat tegen.
Het buitenbad (de Keerpunt) is al jaren een discussiepunt.
Je hebt nog twee andere zwembaden maar dat is meer voor lessen, niet om lekker een middagje (of ochtendje) te zwemmen.
Je hebt er Snowworld maar dat is helemaal niet op Zoetermeer zelf gericht. Maar op mensen die alleen komen voor Snowworld en de rest van Zoetermeer links laten liggen.
De kartbaan is ook niet op mensen in Zoetermeer gericht. Je hebt hoogtens dat mensen na afloop naar de Macdonalds ernaast gaan. En dat zijn niet mensen die in Zoetermeer wonen.
Verder heb je wel een CKC die via-via wat lessen aanbiedt, een basic fit, een fit for free en wat kleine, vage namen. Maar het is het allemaal net niet. Zowel voor kinderen niet als voor volwassenen.
Verder heb je wel op een paar plaatsen een buurthuis.

De zorg
Het Langelandziekenhuis valt behoorlijk tegen. Advies: ga naar Bronovo of Alrijne. ;) In andere ziekenhuizen hoor ik in de wachtkamer mensen vaak hysterisch klagen over hoe verschrikkelijk Langeland is. :')

Iedereen klaagt wel over Almere (veel tjappies) en Lelystad (saai, dood), maar niets is zo erg als Zoetermeer. :')
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
12-12-2018 21:14
Doe je ook verzoekjes? Doe Maastricht eens!
Volgens mij kun je iedere stad wel invullen ipv Zoetermeer. ik zie weinig mooie stations, gemiddelde woonwijken en bijna nergens heb ik direct door hoe het OV werkt of de wegen lopen. Veel kleinere steden zijn door de weeks om 18 u dood. Tjappies (geen idee wat dat precies is) en gespuis heb je overal wel. en scheten latende fietsers ook.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Don't cry, buy a bag and move on.
SallySpectra* schreef:
12-12-2018 21:03
Je bent de enige, vermoed ik.
Ik weet heel zeker van niet.
In Den Haag en Leiden noemen ze het niet voor niets ‘Zoeterminder’. Er is echt niets te bedenken waarom je daar zou moeten komen.
Evenals Leidschendam. Flats, flats en hangjongeren.
Voorburg is dan wel weer heel leuk. Dus bij Leidschendam even gas geven en dan snel door naar Voorburg.
Ik vind het nooit een straf om daar te komen. Ik zou er alleen liever niet willen wonen.
Hangjongeren zijn maar in één wijk. Verder weinig overlast of criminaliteit zoals meestal in een stad/dorp met overwegend koophuizen. Ik vind Zoetermeer fijn wonen. Zoeterminder heb ik nooit gehoord. Mensen die er wonen oordelen vaak heel anders dan bezoekers.
Overigens zijn Dordrecht en Oss nou ook geen steden waar ik warm voor loop.
Alle reacties Link kopieren
Dit las ik op Fok! ook al...
Ik woon prima hier.
.
anoniem_379475 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:26
99.92% gewijzigd
Dymphnatam schreef:
12-12-2018 21:48
Overigens zijn Dordrecht en Oss nou ook geen steden waar ik warm voor loop.
Weinig zo lelijk als Zoetermeer.
Dordrecht heeft een prachtig historisch centrum.
--
anoniem_379475 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:32
0.00% gewijzigd
Ben je aan het dubbelnicken, TO?
SallySpectra* schreef:
12-12-2018 22:00
Weinig zo lelijk als Zoetermeer.
Dordrecht heeft een prachtig historisch centrum.
En een prachtige haven. :)
SallySpectra* schreef:
12-12-2018 22:00
Weinig zo lelijk als Zoetermeer.
:O :rofl:
HartstikkeDROOG schreef:
12-12-2018 22:00
Ik ken Zoetermeer niet heel goed. Maar hangjongeren in maar een enkele wijk? Nou, niet in Zoetermeer hoor. :haha:
Of er weinig overlast en criminaliteit is in Zoetermeer weet ik niet.
Er zijn best wel erg veel goedkope woningen in Zoetermeer te vinden op Funda. (Vergeleken met Delft, Den Haag, Leiden)
Dan kan je wel raden wie daar wonen en wie vooral niet. ;)
Nee hoor echt maar in één wijk. En dan nog maar in een gedeelte daarvan. En (helaas misschien) maar héél weinig goedkope woningen. Dus je informatie klopt niet.
Ik begrijp sowieso niet hoe je een "probleem" met een stad kan hebben. Je vindt het een leuke stad of juist helemaal niet. Zo niet dan ga je er niet wonen. Geen probleem toch?
Alle reacties Link kopieren
De OP is toch gewoon een brugklaswerkstuk? En TO is vast blijven zitten als hij/zij het al voor de tweede keer post
bethweeter wijzigde dit bericht op 12-12-2018 22:17
46.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
12-12-2018 22:05
Nee hoor echt maar in één wijk. En dan nog maar in een gedeelte daarvan. En (helaas misschien) maar héél weinig goedkope woningen. Dus je informatie klopt niet.
Sterker nog, ik woon vlakbij die wijk. maar, het blijft echt in die wijk. want ik woon echt rustig. er gebeurt hier in de straat echt nooit iets. het is schoon en netjes. Fijne buren die de stoepen en pleintjes vegen. bijna saai. Heeel soms op zaterdagavond wat zingende fietsers die terugkomen van een avondje uit. maar hier wordt echt geen rotzooi getrapt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Lacuba schreef:
12-12-2018 22:05
Nee hoor echt maar in één wijk. En dan nog maar in een gedeelte daarvan. En (helaas misschien) maar héél weinig goedkope woningen. Dus je informatie klopt niet.
Ik woon niet ver van z’meer en vergeleken bij de stad waar ik woon, zijn de woningen in Zoetermeer echt wel een stuk goedkoper. Is gewoon te checken op funda.
SallySpectra* schreef:
12-12-2018 22:40
Ik woon niet ver van z’meer en vergeleken bij de stad waar ik woon, zijn de woningen in Zoetermeer echt wel een stuk goedkoper. Is gewoon te checken op funda.
Klopt, ik woon 6 km verderop in Pijnacker-Nootdorp en daar zijn vergelijkbare woningen alweer een stuk duurder.
Veel vrienden zijn naar de nieuwbouwwijken (Oosterheem) in Zoetermeer verhuisd waar koopwoningen tussen de sociale huurwoningen staan. Dat doet wel wat met de prijs van je huis.
appeltje78 schreef:
12-12-2018 22:51
Klopt, ik woon 6 km verderop in Pijnacker-Nootdorp en daar zijn vergelijkbare woningen alweer een stuk duurder.
Veel vrienden zijn naar de nieuwbouwwijken (Oosterheem) in Zoetermeer verhuisd waar koopwoningen tussen de sociale huurwoningen staan. Dat doet wel wat met de prijs van je huis.
Ja, ook bij de verkoop
Alle reacties Link kopieren
Zo goedkoop was ons huis niet hoor..
SallySpectra* schreef:
12-12-2018 22:40
Ik woon niet ver van z’meer en vergeleken bij de stad waar ik woon, zijn de woningen in Zoetermeer echt wel een stuk goedkoper. Is gewoon te checken op funda.
Dat is wat anders dan dat ze goedkoop zijn.
beetjegek schreef:
13-12-2018 07:01
Zo goedkoop was ons huis niet hoor..
Welnee, net als in elke stad zijn er goedkope, dure en heel dure huizen. Alleen zijn er veel te weinig goedkope huurhuizen. Maar ook dat is overal in de randstad. Zeker in zo''n groene omgeving. Zo weer op de fiets door de polder richting Leiden. Ik hou ervan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven