Huis te koop!

01-04-2012 21:14 2348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de Open Huizen Dag voorbij is, en we weer gewoon proberen ons huis te verkopen...dacht ik dat het misschien leuk was om een beetje op de hoogte te blijven van elkaars ontwikkelingen.
Haha, nee! Maar een paar extra kilo\s. Maar de Bugaboo was ons grootste probleem (geen lift).
Hmm bugaboo, weleens van gehoord, maar nu moet ik even googlen, dat stadium ben ik al heel lang voorbij!

Kan ik je nog feliciteren of ben jij dát stadium al voorbij?

Hoe dan ook ga ik nu eerst maar eens slapen, morgen weer vroeg op!

Gezellig babbelen met jullie
quote:modus schreef op 01 april 2012 @ 22:10:

Een hypotheek kan heel snel geregeld worden, als je je zaken zelf maar op orde hebt en de bank kan aansporen tot wat actie. Ik heb transacties gezien van een doorlooptijd van minder dan 2 weken. Zorg wel dat je alles gereed hebt: werkgeversverklaring, loonstroken, taxatierapport (volgens de juiste normen!), koopakte etc.

Ik acht de kans zeer klein dat de overdrachtsbelasting omhoog gaat. Als het aantal transacties niet stijgt halen ze zo weinig belasting hiermee binnen dat de overdrachtsbelasting nauwelijks iets voor de schatkist oplevert, ongeacht of ze 2% of 6% rekenen.

Ik ben me aan het orienteren, belde met mijn rabobank. Voor eind mei hebben ze geeneens plek voor adviesgesprek. Ik vroeg nog, hoe doen jullie dat dan met mensen die nu willen kopen? Die hebben pech zei de dame van de bank....

Dus..... de banken hebben er gewoon geen trek in nu.
Wat een gezelligheid hier

Wij hebben een huis net onder 3 ton. Het is een zeer ruime stadswoning met veel verdiepingen. We wonen er al niet meer. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een bijzondere regeling. Onze oude woning wordt zeker verkocht aan de overheid aan het einde van het jaar. Tot die tijd moeten we zelf een koper zoeken.

We hebben een bezichtiging of 5 gehad en nog een aantal tijdens open huizen.

De bezoekers van gister zit zeker potentie in, maar ze hebben veel woningen bekeken.
De bugaboo ken ik wel, maar die hebben een paar jaar terug al verkocht.
@bloemetje ongelofelijk dat het bij de banken zo lang duurt voor dat er een afspraak gemaakt kan worden. Ook onze hypotheek heeft veel te lang geduurd. Erg jammer: zijn er kopers doen de banken moeilijk.
@droid: Gelukkig leven wij redelijk 'clean' waardoor huis bezichtigingsklaar maken geen helse klus is. Huis is superfijn, dus denk dat vroeger of later koper dat ook ziet. Vandaar vrij relaxed, maar vind de naderende 1 juli ( wat doet de overdrachtsbelasting) erg spannend; zowel voor ons als voor onze kopers is het belastingvoordeel natuurlijk erg meegenomen!
quote:bloemetje77 schreef op 01 april 2012 @ 22:28:

[...]

Ik ben me aan het orienteren, belde met mijn rabobank. Voor eind mei hebben ze geeneens plek voor adviesgesprek. Ik vroeg nog, hoe doen jullie dat dan met mensen die nu willen kopen? Die hebben pech zei de dame van de bank....

Dus..... de banken hebben er gewoon geen trek in nu.

Wij hebben wisselende ervaringen met banken, maar geloof me, als jij een huis hebt gekocht en nu een hypotheek nodig hebt kunnen ze wel een afspraak maken hoor! Een adviesgesprek levert een bank weinig op, vandaar dat ze erg niet zo'n zin in hebben (kans dat ze een hypotheek verkopen is erg klein).

toevoeging: Wij hadden gesprekken bij 4 banken binnen 2 weken. Gewoon bellen en zeggen dat je een hypotheek wil en overdracht huis is over 6 weken. Dan kunnen ze allemaal binnen korte tijd.
anoniem_109377 wijzigde dit bericht op 01-04-2012 22:53
Reden: toevoeging
% gewijzigd
@ bertje Fijn dat de kijkers van gisteren misschien wel jouw kopers zijn. Ik hoop het voor je!

@ Driod Hij is 5 maanden, ik ontvang nog regelmatig felicitaties dus geen idee wanneer dat niet meer kan .
Ik wil wel proberen mee te schrijven. Heb ik ook een tijd gedaan in het andere topic, maar ik werd er ook een beetje depressief van. Ik heb vrij ernstige gezondheidsproblemen gekregen na een stom ongeluk en merk dat ik het bij vlagen erg slecht trek.

Gister na het open huis was zo'n vlaag. Ik was zo moe (duh, tijd in het huis gezeten, kan ik eigenlijk helemaal niet fysiek gezien), en ineens zo bang dat we nooit gaan verkopen.

Ik hoop dat er iets voorkomt uit gisteren. Maar zit er ook over te denken het huis uit de verkoop te trekken en bij de bank toestemming proberen te krijgen voor volledige verhuur. Dan kunnen we de spaarpot die we nu hebben gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen en zijn we in elk geval uit de kosten. In onze omgeving is namelijk wel een enorme vraag naar huurhuizen, terwijl starters gewoon niet aan geld voor een hypotheek lijken te komen.

Huis is al wel een tijdje verhuurd geweest onder de leegstandwet, toen waren we niet helemaal uit de kosten, maar dat gaf op zich ook wel een hoop rust. Dus eventueel zouden we dat ook nog een 1,5 jaar kunnen doen. Maar dan moet het wel te koop blijven staan en moeten je huurders daar dus wel aan meewerken.
Ons huis staat nog niet te koop, maar we zitten eraan te denken het te koop te zetten. Een andere optie is verhuren voor langere tijd.

Op dit moment is het verhuurd voor korte tijd, maar dat mag eigenlijk niet van de bank ( ze gedogen he tnu wel zolang de hypothee kwordt betaald). Als we het voor een langere tijd zouden verhuren zouden we het officieler doen en ook met toestemming van de bank. Waarschijnlijk moeten we daarvoor de hypotheek extra aflossen, maar dat moet dan maar. We verwachten het kostendekkend te kunnen verhuren, of eventueel zelfs voor iets meer. Het angstige is vooral wa ter gebeurt als de huur wordt opgezegd: dan moet je ineens snel-snel nieuwe huurders gaan zoeken en eventueel de lasten een tijdje zelf dragen. En de andere angst is dat je er maar op moet vertrouwen dat huurders je huis netjes houden en er geen wietplantage beginnen...

Verkopen daarentegen levert waarschijnlijk minder op dan we zouden willen, maar geeft wel veel meer gemoedsrust..... lastig.

fozziebear, Ik kan me voorstellen dat het voortslepende gedoe als een last op je schouders kan voelen. Dus even een

voor jou! (je weet het niet, maar je hebt me ooit in een topic, dat ik onder een andere nick had geopend, erg goed geholpen met lieve adviezen)
quote:bertje_ schreef op 01 april 2012 @ 22:31:

Wat een gezelligheid hier

Wij hebben een huis net onder 3 ton. Het is een zeer ruime stadswoning met veel verdiepingen. We wonen er al niet meer. We hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een bijzondere regeling. Onze oude woning wordt zeker verkocht aan de overheid aan het einde van het jaar. Tot die tijd moeten we zelf een koper zoeken.

We hebben een bezichtiging of 5 gehad en nog een aantal tijdens open huizen.

De bezoekers van gister zit zeker potentie in, maar ze hebben veel woningen bekeken.Ga je er veel op verliezen als je het niet zelf weet te verkopen?
quote:bertje_ schreef op 01 april 2012 @ 22:36:

@bloemetje ongelofelijk dat het bij de banken zo lang duurt voor dat er een afspraak gemaakt kan worden. Ook onze hypotheek heeft veel te lang geduurd. Erg jammer: zijn er kopers doen de banken moeilijk.Inderdaad erg jammer, maar geloof wel dat het is zoals Modus zegt, als je aangeeft dat je geld wil lenen ipv info, dat ze dan sneller zijn...hoop het toch!
quote:modus schreef op 01 april 2012 @ 22:50:

@ bertje Fijn dat de kijkers van gisteren misschien wel jouw kopers zijn. Ik hoop het voor je!

@ Driod Hij is 5 maanden, ik ontvang nog regelmatig felicitaties dus geen idee wanneer dat niet meer kan .

Ik ook niet, gefeliciteerd dus!

Vriendin heeft ook een uk van 5 maanden, heerlijk!
quote:fozziebear schreef op 01 april 2012 @ 23:58:

Ik wil wel proberen mee te schrijven. Heb ik ook een tijd gedaan in het andere topic, maar ik werd er ook een beetje depressief van. Ik heb vrij ernstige gezondheidsproblemen gekregen na een stom ongeluk en merk dat ik het bij vlagen erg slecht trek.

Gister na het open huis was zo'n vlaag. Ik was zo moe (duh, tijd in het huis gezeten, kan ik eigenlijk helemaal niet fysiek gezien), en ineens zo bang dat we nooit gaan verkopen.

Ik hoop dat er iets voorkomt uit gisteren. Maar zit er ook over te denken het huis uit de verkoop te trekken en bij de bank toestemming proberen te krijgen voor volledige verhuur. Dan kunnen we de spaarpot die we nu hebben gebruiken om een deel van de hypotheek af te lossen en zijn we in elk geval uit de kosten. In onze omgeving is namelijk wel een enorme vraag naar huurhuizen, terwijl starters gewoon niet aan geld voor een hypotheek lijken te komen.

Huis is al wel een tijdje verhuurd geweest onder de leegstandwet, toen waren we niet helemaal uit de kosten, maar dat gaf op zich ook wel een hoop rust. Dus eventueel zouden we dat ook nog een 1,5 jaar kunnen doen. Maar dan moet het wel te koop blijven staan en moeten je huurders daar dus wel aan meewerken.

voor jou Fozzie, ik vind het al slopend en dan zit ik er nog maar net in.

Hoezo nog 1,5 jaar zo doen, heb je ook een regeling met een 2 jaar max ofzo?
Mensen met 2 huizen, hoe is het zo gekomen, gekocht zonder eerst te verkopen, of samen gaan wonen met beide een koophuis of...?

Wij hebben dit huis gekocht toen we nog een koophuis hadden, was verschrikkelijk, helemaal toen mijn inkomen weg dreigde te vallen!
quote:droid schreef op 02 april 2012 @ 08:44:

Mensen met 2 huizen, hoe is het zo gekomen, gekocht zonder eerst te verkopen, of samen gaan wonen met beide een koophuis of...?

Wij hebben dit huis gekocht toen we nog een koophuis hadden, was verschrikkelijk, helemaal toen mijn inkomen weg dreigde te vallen!

pff dat lijkt me helemaal spannend!

Wij hebben bewust er voor gekozen om eerst te verkopen en dan pas te gaan kopen ondanks dat we al een paar hele mooie huizen voorbij hebben zien komen die we dus gewoon moesten laten 'schieten'

Wordt daarom maar een spannend weekje..... worden we gebeld door de makelaar ja of nee??
Bij ons was het een bewust keuze om eventueel met 2 huizen te zitten. Waren optimistisch en dachten dat we met bijna een jaar tijd genoeg hadden. Maar ja, toen viel de crisis wel heel hard in. Op zich nog niets aan de hand, want ons huidige huis zit ver onder onze max aan lasten en we kwamen uit 2 verschillende huizen, maar de afgelopen tijd is dus mijn gezondheid flink roet in het eten gaan gooien.

Als we niet in dit huis hadden gewoond had onze relatie niet meer bestaan, denk ik, als ik onze beide karakters en het feit dat we het heen en weer reizen allebei zo zat waren bij elkaar op tel. Dus ik heb nog steeds geen spijt, maar durf inmiddels niet eens meer te dromen over de ruimte en vrijheden die we gaan krijgen als we dat huis niet meer zouden hebben.

Die 1,5 jaar is gebaseerd op het feit dat we een nog 1,5 jaar gebruik zouden kunnen maken van de leegstandwetvergunning. Dan bepaalt echter de gemeente je huurprijs en die ligt voor particuliere verhuur dus erg laag.

In de particuliere verhuur zouden we uit de kosten kunnen komen en misschien ook wel wat over kunnen houden, wat dan weer mooi apart kan ivm onderhoud of extra aflossing op de hypotheek.

Maar overal zitten haken en ogen aan, en ik vind verhuren aan volstrekte onbekenden best spannend. Je zult maar net zien dat mensen je huis volledig uitwonen...

Gember, ik vraag me af waar ik ooit nuttige adviezen heb gegeven. Maar ik doe wel eens mijn best, al voel ik me vaak nogal roepende in de woestijn. Vivaforum is zo groot geworden.. Ik ben hier in 2003 begonnen onder een andere nick en toen was het toch nog wel wat overzichtelijker en vriendelijker allemaal.
Hallo!

Ik als potentiele koper heb een vraag aan de verkopers;

Hoeveel zijn jullie over het algemeen bereid te zakken in de prijs? Als je al een andere woning gekocht hebt dan zit je met dubbele lasten, wat je ook veel geld kost, dus dan word je neem ik aan wat flexibeler als het gaat om wat lagere biedingen?

En, houden jullie ook rekening met de datum 1 juli? Als de overdrachtsbelasting weer teruggaat? Want daarna zullen eventuele biedingen nog lager worden want er komt meer overheen als je koopt.

Het lijkt me in ieder geval een hele klus om je huis te verkopen in de huidige markt....veel succes iedereen!
Ja hoor, wij hebben de prijs ingesteld op 'onderhandelingsruimte'. Vooral omdat ik heel veel aspirant-kopers-verhalen heb gelezen over mensen die rustig 30% onder de vraagprijs gaan beginnen. Als ze dat doen als ik al op mijn bodemprijs zit, dan wordt het helemaal niets...

Heb het idee dat mensen helemaal niet kijken naar wat iets daadwerkelijk waard is, maar wat ze er vanaf kunnen krijgen.

Als mensen gebruik maken van de sms-dienst om te zien wat er voor het huis betaald is wat voor hypotheek erop zit, zien ze vanzelf dat we al flink rekening hebben gehouden met de gedaalde huizenprijzen en onze vraagprijs niet irreëel is.

1 Juli zegt mij niets als verkoper, denk dat je daar vooral als koper om moet denken. De verkoper heeft er namelijk helemaal geen baat bij dat die belasting weer omhoog gaat. Hij was bedoeld om de kopers te stimuleren, maar ja, zolang de banken de hand op de knip houden (terwijl ze zelf supergoedkoop kunnen lenen!!), helpt geen enkele maatregel, denk ik.
Mag ik ook meeschrijven?

Tussenwoning te koop van 4 onder 1 kap. Veranda aangebouwd, gehele woning rolluiken, 4 slaapkamers, bouwjaar 2006 en erg energiezuinig. ¤ 185.000 k.k. kavel 128 m2 en 388 m3 inhoud.

Onze woning staat nu 6 maanden te koop omdat wij een andere woning gekocht hebben. Idd grote gok maar wij hebben 2 kleine kinderen en ik zag het niet zitten om meerdere malen te verhuizen en daarom eerst gekocht en daarna verkopen. Het is een risico maar als we dat niet kunnen dragen hadden we het nooit gedaan.

Wij hebben eigenlijk best wel interesse, stellen die een bezichtiging aanvragen om die daarna weer af te zeggen om dat ze niet durven. Lastig, ik begrijp dat het heel spannend is om je 1e woning te kopen maar je kan toch ook niet eeuwig thuis wonen, een kleine sociale huurwoning huren kost hier ook zo ¤ 600 p.m. ex GWL. Dan ging ik toch liever kopen.

Ik hoop toch zo dat ze de overdrachtsbelasting omhoog gooien per 1 juli 2012 en dat er duidelijkheid komt over de HRA. Er si nu veel te veel onduidelijkheid en mensen worden daardoor bang om te kopen en dat is zo jammer. (ja ik weet eigenbelang)

Komt er hier ook zo'n mooie tabel bovenin met vraagprijs hoe lang te koop etc? Ik kan me niet aanbieden want ik kan geen tabellen maken, maar ik hoop iemand anders?
Ik hoopte die tabel juist te voorkomen, ik wil er in elk geval liever niet in.

Je hebt gelijk Enkie dat er te veel onzekerheid is, maar aan de andere kant. Als jij nu koopt met de nu geldende regels omtrent de HRA dan kunnen ze je dat nooit van het ene op het andere moment afpakken. Daar zit dan altijd weer een overgangsregel in, waardoor ik dan juist denk dat het nu aantrekkelijker is.

Maar het zijn die verdomde banken.

Zaterdag bij 'dit was het nieuws' zei die gast naast Raoul Heertje het heel goed. De banken en hun mentaliteit van graaien en bonussen hebben geleid tot deze wereldwijde crisis en degenen die niets te maken hebben met die banken worden aan alle kanten gekort en moeten bezuinigen, terwijl de banken gewoon door kunnen gaan waar ze in 2008 zijn gebleven.

Als ik zie wat starters op de woningmarkt zeggen te kunnen betalen aan huur, dan kunnen ze daarvoor ook een hypotheek betalen, maar dat geld krijgen ze niet. Het is een rare wereld.

Ergens wel jammer dat wij niet voor nageslacht kunnen zorgen, ik zie mezelf over 50 jaar al wel op de bank zitten vertellen over de crisis in 2010-2012.
Ik vraag me ook af wat een 'geloofwaardig tegenbod' is, m.a.w. hoe "ver" van de vraagprijs af het nog norgmaal is om te zakken. Bijv bij een huis van 225.000 een tegenbod doen van 190.000 of is dat echt 'not done'?
Ja dat is het net, als wij mensen spreken over het eventueel kopen van een woning is het direct: maar wat als de HRA er af gaat? Die gaat toch nooit in 1 keer eraf?? Jaaa ik weet het niet hoor *zucht*

Mijn mening: De HRA gaat er in 2042 helemaal af, mensen kunnen nu een woning kopen en deze gewoon 30 jaar aftrekken. Nu mag je ook maar max 30 jaar je HRA aftrekken dus dat blijft hetzelfde. Koop je over 2 jaar een huis kun je die nog maar 28 jaar aftrekken. Lijkt mij een goede oplossing, het kan er toch niet ineens afgehald worden, hou op zeg!

Bij onze Rabobank zeiden ze dat wanneer je 3 jaar terug een hypotheek kon krijgen, krijg je die nu ook nog wel. Maar als je geen spaargeld hebt kan je het vergeten, ook logisch... Als je als thuiswonende al niet kunt sparen waarom dan wel als je een eigen woning hebt en dus ook veel meer kosten?
NYC een tegenbod of een beginbod?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven