die eeuwige slachtofferrol

10-04-2012 13:32 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en misschien zelfs tips hebben om te gaan met het volgende±

mijn moeder is terminaal ziek en gaat dood,

het gaat erg slecht.

ook is mijn moeder schizofreen en daar hebben we het vroeger allemaal moeilijk mee gehad,

een van mijn zussen blijft echter maar in de slachtofferrol zitten en o wat heeft ze het moeilijk gehad en o wat heeft mama haar wel niet aan gedaan,

steeds weer,

en alleen maar negatief over onze moeder, en ik ben het helemaal beu.

ik , broer en andere zus hebben gewoon een goede band met onze moeder.

hoe ga ik hier nou mee om
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 14:22:

helene

nee natuurlijk niet ze is absoluut niet minder,

ik vind het heel erg dat ze nog zo erg met vroeger zit.

en dat zit mij ook dwarsJe klinkt als iemand met veel verantwoordelijkheidsgevoel voor het geluk van je familie. Het is wel een erg ingewikkelde situatie om je verantwoordelijk voor te voelen. Ik kan me voorstellen dat je het zwaar vindt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Geef ikbenevelyn een break zeg. Zij geeft alleen aan dat ze de negativiteit van haar zus zat is. Ze heeft al genoeg op haar bord en kan/wil dat er niet bij hebben. Dat is haar goed recht.

Evelyn, probeer beter je grenzen aan te geven. Je zus mag voelen wat ze voelt, maar ze hoeft jou, terwijl je zo verdrietig bent, daar niet mee lastig te vallen.
lindelunette dat is nou precies wat ik bedoel

en ik denk dat ik inderdaad een probleem heb met mijn grenzen

ik moet nu gaan,

naar mijn moeder,

maar ik kom terug
quote:lindelunelente schreef op 10 april 2012 @ 14:31:

Evelyn, probeer beter je grenzen aan te geven. Je zus mag voelen wat ze voelt, maar ze hoeft jou, terwijl je zo verdrietig bent, daar niet mee lastig te vallen.

Ik vind dan omgekeerd hetzelfde gelden. Waarom zou Evelyn wel haar ei kwijt mogen bij zus en zij niet bij haar?

Ik denk dat beide zussen elkaar beter eventjes met rust kunnen laten, ze begrijpen elkaar gewoon even niet.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 april 2012 @ 14:01:

Mooi he, dat de naderende dood opeens alles wat smerig was, schoonspoelt?

Och......;-)

Na het overlijden van mijn schoonvader kwamen er tussen mijn man en zijn broer irritaties naar boven die voorheen nooit zicht waren. Nu praten ze niet meer met elkaar. Ze hebben geen ruzie ofzo, maar ze zijn dusdanig verschillend dat ze gewoon niet met elkaar door een deur meer kunnen. En moeders had altijd al een voorkeur voor mijn zwager gehad. Daar krijgt ze nu de rekening voor geprestenteerd.
Overigens TO, het zal gezegd zijn, maar ik vind ook dat je best op een respectvolle manier aan je zus duidelijk mag maken dat je haar houding niet accepteert. Als je zus iets uit te praten heeft met jullie moeder dan dient ze dat met haar te doen en niet met jou. En anders moet ze het laten rusten.
quote:helene31 schreef op 10 april 2012 @ 14:35:

[...]

Ik vind dan omgekeerd hetzelfde gelden. Waarom zou Evelyn wel haar ei kwijt mogen bij zus en zij niet bij haar?

Ik denk dat beide zussen elkaar beter eventjes met rust kunnen laten, ze begrijpen elkaar gewoon even niet. dit dus

gun elkaar de ruimte om verdriet te hebben, waarom zou Evelyn wel tegen haar zus mogen zeggen dat ze zo verdrietig is, als zus niet voor haar gevoelens uit mag komen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 14:35:

[...]

Och......;-)

Na het overlijden van mijn schoonvader kwamen er tussen mijn man en zijn broer irritaties naar boven die voorheen nooit zicht waren. Nu praten ze niet meer met elkaar. Ze hebben geen ruzie ofzo, maar ze zijn dusdanig verschillend dat ze gewoon niet met elkaar door een deur meer kunnen. En moeders had altijd al een voorkeur voor mijn zwager gehad. Daar krijgt ze nu de rekening voor geprestenteerd.Tja,herkenbaar. Maar misschien vindt moeders het wel prima zo, dat kan ook nog.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 14:36:

Overigens TO, het zal gezegd zijn, maar ik vind ook dat je best op een respectvolle manier aan je zus duidelijk mag maken dat je haar houding niet accepteert. Als je zus iets uit te praten heeft met jullie moeder dan dient ze dat met haar te doen en niet met jou. En anders moet ze het laten rusten.

Waarom mag TO haar gevoel wel uiten en haar zus niet?

Beiden hebben daar evenveel recht op.
Ik denk dat het al een heel eind zou schelen als deze zussen naast het respecteren van elkaars verschillen, ook naar elkaar zouden luísteren.

Als ik mijn zus aan de telefoon zou hebben en mijn verdriet over onze stervende moeder zou uiten, en meteen gezegd zou worden ´nou ik niet, want ik heb er niks aan gehad´, dan zou ik me niet gehoord voelen. Alsof mijn gevoel afgeserveerd wordt. Het zou me niet alleen in mijn loyaliteit naar moeder toe raken, maar ook ongevoelig overkomen, omdat wat en hoe ik het beleef er niet zou mogen zijn.

Wanneer daarentegen er eerst wat vragen worden gesteld, bijv. waarom ik het moeilijk vind, wat ik zou missen, wat ik aan moeder gehad heb.... en pas daarná mijn zus met haar beleving zou komen, of er pas wat over zou zeggen als ik er naar vraag... dan zou ik ook bereid zijn om naar haar onvrede/verdriet te luisteren.
Maar ook dat werkt twee kanten op hanke. Begrip opbrengen voor degene die wel verdriet om iemand heeft is ook een stuk makkelijker als je eigen pijn erkend wordt. En in heel veel gezinnen warain 1 kind e.e.a anders ervaren heeft wordt de mening/het gevoel van diegene steeds weer van tafel geveegd, want zo erg was het niet of ze moet het maar eens vergeten/vergeven/vder gaan. Waarschijnlijk komt dat de andere zus haar strot net zo hard uit.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 10 april 2012 @ 14:43:

[...]

Tja,herkenbaar. Maar misschien vindt moeders het wel prima zo, dat kan ook nog.naaah......denk het niet
quote:vrouwke_theelepel schreef op 10 april 2012 @ 15:01:

[...]

Waarom mag TO haar gevoel wel uiten en haar zus niet?

Beiden hebben daar evenveel recht op.Oh maar haar zus mag uiteraard haar gevoel uiten hoor. Ik persoonlijk vind het alleen niet gepast om dat tegen TO te doen. Die moet al dealen met een stervende moeder, ik kan me voorstellen dat ze de persoonlijke issues van haar zus er niet bij wenst te hebben.
quote:helene31 schreef op 10 april 2012 @ 14:35:

[...]

Ik denk dat beide zussen elkaar beter eventjes met rust kunnen laten, ze begrijpen elkaar gewoon even niet.Of hebben ze elkaar hun hele leven lang niet begrepen en komt dat er nu pas uit. Hoe kan het dat de overige broers en zussen wel een goeie band met moeder hebben en die ene zus nou net niet?
Dat denk ik ook Sumemom. Ik denk niet dat TO zich realiseert dat haar reacties ook het e.e.a. bij zus van to oproept. TO mag wat ruimdenkender/respectvoller zijn naar zus, en zus TO zal daardoor misschien wel wat minder snel over gevoel van TO heen schreeuwen met een ander verhaal.

Mijn vader is overleden en toen ik een tijdje terug vertelde dat ik hem miste reageerde mijn zus met ´ik niet, heb nooit wat aan hem gehad´. Ik snap dat ze zich zo voelt, heb gezien hoe het er aan toe ging vroegah en de jaren voor zijn dood is er wat beter contact geweest tussen pa en mij- al was dat zeer beperkt. Maar heb me daardoor wel gezien gevoeld. Bij mijn zus is dat niet gebeurd. Ik vond het niet leuk dat zus het zei, omdat mijn gevoel op dat moment afgeserveerd werd maar ik heb begrip voor mijn zus haar standpunt, vind het alleen jammer dat ze niet echt open staat voor het gemis dat ik af en toe ervaar.
En dus halen jullie je zus ook nog eens naar beneden. Leuk hoor. Omdat jullie een andere relatie met mam hadden heeft zij geen recht van spreken? Geen recht op kritiek? Heb je er wel eens aan gedacht dat die kritiek voortkomt uit het feit dat de relatie niet meer zal verbeteren? Puur verdriet wat ze heeft en niet alleen kan ze bij mams niet ermee terecht, haar zussen en broer nemen haar ook al niet serieus. Als je advies wil over hoe je haar stil krijgt, is de mijne: luister naar haar. Echt luisteren. Neem haar serieus. Erken haar pijn, het valt tenslotte niet te ontkennen, het is HAAR waarheid en leg je eigen ego even opzij. Hoe harder je haar terechtstelt hoe harder ze zal schreeuwen gehoord te worden.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 17:10:

[...]

Oh maar haar zus mag uiteraard haar gevoel uiten hoor. Ik persoonlijk vind het alleen niet gepast om dat tegen TO te doen. Die moet al dealen met een stervende moeder, ik kan me voorstellen dat ze de persoonlijke issues van haar zus er niet bij wenst te hebben.

Dat geldt toch andersom precies hetzelfde? De zus van TO moet daar ook mee dealen terwijl ze met een hoop onverwerkte issues zit en ze straks geen mogelijkheid meer heeft zaken uit te spreken.

En juist zulke gecompliceerde emotionele zaken leg je ook niet zomaar bij een vreemde weg maar probeer je te delen met je omgeving/familie. Net als andersom ook gebeurt.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 17:14:

[...]

Of hebben ze elkaar hun hele leven lang niet begrepen en komt dat er nu pas uit. Hoe kan het dat de overige broers en zussen wel een goeie band met moeder hebben en die ene zus nou net niet?Dat kan verschillende oorzaken hebben, o.a. het grote leeftijdsverschil. Het hoeft in ieder geval zeker niet te betekenen dat zus het bij het verkeerde eind heeft.
quote:hanke321 schreef op 10 april 2012 @ 17:14:

Mijn vader is overleden en toen ik een tijdje terug vertelde dat ik hem miste reageerde mijn zus met ´ik niet, heb nooit wat aan hem gehad´. Ik snap dat ze zich zo voelt, heb gezien hoe het er aan toe ging vroegah en de jaren voor zijn dood is er wat beter contact geweest tussen pa en mij- al was dat zeer beperkt. Maar heb me daardoor wel gezien gevoeld. Bij mijn zus is dat niet gebeurd. Ik vond het niet leuk dat zus het zei, omdat mijn gevoel op dat moment afgeserveerd werd maar ik heb begrip voor mijn zus haar standpunt, vind het alleen jammer dat ze niet echt open staat voor het gemis dat ik af en toe ervaar.

Dat zij die opmerking plaatst wil toch niet zeggen dat zij geen begrip heeft voor jouw standpunt?

Jij hebt begrip voor het hare en maakt toch ook de opmerking dat je hem mist. Dat zal voor je zus ook niet leuk zijn geweest.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 17:14:

[...]

Of hebben ze elkaar hun hele leven lang niet begrepen en komt dat er nu pas uit. Hoe kan het dat de overige broers en zussen wel een goeie band met moeder hebben en die ene zus nou net niet?

Oh dat komt vaak genoeg voor hoor. Om allerlei redenen. Leeftijdsverschil, positie in het gezin, aanleg, oordeel van de ouder over het kind, de klik tussen ouder en kind.

Ik zou de gezinnen waarin er een van de kinderen de zondebok is de kost niet willen geven. Vaak heeft dat kind geen goede band met ouder(s).

Ik zeg niet dat daar in dit geval sprake van is, maar meer om op deze uitspraak te reageren.
evelynsalt omdat wij het eens zijn dat mama er niets aan kon doen omdat ze ziek is ,

en zus vol blijft houden dat mama er wel wat aan had kunnen doen.

omdat wij alle drie heel vaak met mama hierover hebben gesproken en deze zus niet.

ik heb haar ooit gevraagd waarom ze het nooit met mama heeft besproken en toen zei ze: geen zin in het maakt toch niet uit.

ik vraag me wel eens af ,

is ons beeld van mams nou vertekend of dat van zus?

en ik weet dat ieder zijn eigen waarheid heeft,

maar in deze situatie is er een feit , namelijk dat ons mam door haar ziekte dingen deed zonder het zelf te weten,

en dat heeft mijn standpunt bepaald.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 17:10:

[...]

Oh maar haar zus mag uiteraard haar gevoel uiten hoor. Ik persoonlijk vind het alleen niet gepast om dat tegen TO te doen. Die moet al dealen met een stervende moeder, ik kan me voorstellen dat ze de persoonlijke issues van haar zus er niet bij wenst te hebben.

En andersom geldt dat precies hetzelfde.

Die zus kan het verdriet van to er ook niet echt bij hebben.!
@vrouwke ik vind dat egoistisch als ik geen of een slechte band zou hebben , laten we zeggen als ik in mijn zus haar schoenen stond had ik juist ontzettend blij voor mijn zusjes en broertje geweest dat zij wel een band met onze ouders hebben en dat zou ik ze dan ook zeggen,

en dan zou ik toevoegen, ik vind het wel heel erg jammer dat ik dat niet heb.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 10 april 2012 @ 17:24:

[...]

Dat zij die opmerking plaatst wil toch niet zeggen dat zij geen begrip heeft voor jouw standpunt?

Jij hebt begrip voor het hare en maakt toch ook de opmerking dat je hem mist. Dat zal voor je zus ook niet leuk zijn geweest.Dat idee had ik niet, dat ze het niet leuk vond wat ik zei. Eerder dat ze zich er totaal niet in herkende en er niks mee kon. Het gesprek verliep toen verder, er kwamen nieuwe voorbeelden ter tafel van het moeilijke gedrag van pa. Daar heb ik gewoon naar geluisterd en op gereageerd.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:28:

evelynsalt omdat wij het eens zijn dat mama er niets aan kon doen omdat ze ziek is ,

en zus vol blijft houden dat mama er wel wat aan had kunnen doen.

omdat wij alle drie heel vaak met mama hierover hebben gesproken en deze zus niet.

ik heb haar ooit gevraagd waarom ze het nooit met mama heeft besproken en toen zei ze: geen zin in het maakt toch niet uit.

ik vraag me wel eens af ,

is ons beeld van mams nou vertekend of dat van zus?

en ik weet dat ieder zijn eigen waarheid heeft,

maar in deze situatie is er een feit , namelijk dat ons mam door haar ziekte dingen deed zonder het zelf te weten,

en dat heeft mijn standpunt bepaald.Vertekend lijkt me helemaal geen juiste term. je moeder is je moeder, je zus is je zus en jullie zijn jullie met eigen ideeën, opvattingen en standpunten. Ik had een slechte band met mijn vader. Toen kreeg hij hij een hartinfarct en was het over. Kon ik praten over de negatieve dingen die ik beleefd had? Nee! Hun ervaringen waren anders dus ik stelde me aan. Mijn pijn deed er niet toe. Jullie bevestigen alleen maar dat beeld bij haar. Haar pijn doet er niet toe. Jouw standpunt nav de 'oorzaak' is naar mijn idee volledig irrelevant omdat zij jouw standpunt niet deelt. je kan koppig eraan vasthouden en haar aanstelster noemen maar je zult alleen haar maar verder de grond in trappen tbv je eigen ego. Op een gegeven moment ben ik maar gestopt naar erkenning te zoeken en dat zal zuslief wss ook wel doen maar geloof maar niet dat ze het niet meer voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven