die eeuwige slachtofferrol

10-04-2012 13:32 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken en misschien zelfs tips hebben om te gaan met het volgende±

mijn moeder is terminaal ziek en gaat dood,

het gaat erg slecht.

ook is mijn moeder schizofreen en daar hebben we het vroeger allemaal moeilijk mee gehad,

een van mijn zussen blijft echter maar in de slachtofferrol zitten en o wat heeft ze het moeilijk gehad en o wat heeft mama haar wel niet aan gedaan,

steeds weer,

en alleen maar negatief over onze moeder, en ik ben het helemaal beu.

ik , broer en andere zus hebben gewoon een goede band met onze moeder.

hoe ga ik hier nou mee om
en vervolgens gaat het enkel nog over de negatieve dingen?

en dus haar ervaringen?

zo gaat het bij mij namelijk, en dan voel ik me ook niet gehoord,

dan heb ik liever dat ze over een totaal ander onderwerp begint.

sorry maar ik moet even naar mijn koekjes kijken ik kom zo terug
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:31:

@vrouwke ik vind dat egoistisch als ik geen of een slechte band zou hebben , laten we zeggen als ik in mijn zus haar schoenen stond had ik juist ontzettend blij voor mijn zusjes en broertje geweest dat zij wel een band met onze ouders hebben en dat zou ik ze dan ook zeggen,

en dan zou ik toevoegen, ik vind het wel heel erg jammer dat ik dat niet heb.Dit geeft alleen aan dat je duidelijk niet in haar schoenen staat. Ik heb het altijd jammer gevonden dat mijn broer zijn liefde en medeleven vergooide aan onze ouder. Ik ben altijd van mening geweest dat hij er niets dan halfbakken excuses en krokodillentranen voor terug heeft gekregen. Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar hij heeft in mijn ogen geen goede band.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:39:

en dus haar ervaringen?

Dus omdat je moeder stervende is tellen de vooral negatieve ervaringen die je zus heeft ineens niet meer?

Want je moeder heeft een stoornis dus ze kan er niks aan doen en dus moet je zus maar begrip hebben net als jij?

Een stoornis hebben is geen excuus voor alles.!
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 13:55:

[...]

ik zet mijn zus nergens slecht neer , ik zet haar enkel neer als iemand die zich maar niet over haar verleden kan zetten en dat moet ze zelf weten

ik kan dat er alleen niet bij hebben nu

puur omdat mijn moeder verre van negatief is

zoals het op mij over komt wil mijn zus gewoon niet snappen dat mijn moeder er echt niets aan heeft kunnen doen dat ze deed zoals ze deed , ze was ziek ze had stemmen in haar hoofd , hoe kan je iemand dat nou kwalijk nemen

anyway

als ze belt en ik be net verdrietig omdat ik aan mama denk ,

dan vraagt ze wat er is,

dan vertel ik dat,

dan gaat ze lopen zuchten en trekt ze een blik negatieviteit open

bijvoorbeeld als ik zeg dat ik verdrietig ben omdat ik mama zo ga missen zegt zij, nou ik niet, ik heb toch nooit wat aan haar gehad.Misschien was dat in haar beleving ook zo? Je weet niet hoe je zult reageren als een dierbare in je directe omgeving wegglijdt.
quote:superstar_2 schreef op 10 april 2012 @ 17:43:

[...]

Dus omdat je moeder stervende is tellen de vooral negatieve ervaringen die je zus heeft ineens niet meer?

Want je moeder heeft een stoornis dus ze kan er niks aan doen en dus moet je zus maar begrip hebben net als jij?

Een stoornis hebben is geen excuus voor alles.!Nou, ik vind schizofrenie niet vallen onder de categorie stoornis. Volgens mij is dat offcieel een geesteziekte en hoe naar ook: daar kan de moeder van TO dus inderdaad niks aan doen.
Natuurlijk gaat het niet alleen om de beleving van je zus. Of alleen over de negatieve dingen. Jouw gevoel telt ook, alleen gaan jullie elkaar hier nu waarschijnlijk niet in bereiken.

En nog minder als je denkt dat er sprake zou kunnen zijn van gelijk hebben, vanwege een 'objectief' feit.

De vervelende jeugdervaringen van je zus zijn net zo waar als de ziekte van je moeder. Het één is niet meer of minder een excuus als het ander.

en dus haar ervaringen?

sorry maar ik moet even naar mijn koekjes kijken ik kom zo terugAls ik dat op mezelf betrek; als ik over iets negatiefs begon was het: blablabla, altijd weer zo zwart/wit, altijd weer zo negatief, er waren ook positieve dingen blablabla. Het zal, maar ik wilde aandacht voor MIJN visie en die kreeg ik niet. Het is niet luisteren als je meteen aangevallen wordt. Ja, dan wordt je defensief en gaan de hakken in de grond. Kan ik me voorstellen dat jij je zo voelt. Ze zoekt wanhopig erkenning bij haar familie en die krijgt ze niet. Aub, ik smeek je, luister naar haar. Ik durf bijna te garanderen dat ze anders levenslang de littekens ervan zal moeten dragen. Wat jullie nu doen, zal dat bepalen. Jullie zullen de 'groteren' moeten zijn. Jullie hebben allemaal gigantisch leed, maar je zus zal dat in het kwadraat krijgen.
quote:evelynsalt schreef op 10 april 2012 @ 17:47:

[...]

Nou, ik vind schizofrenie niet vallen onder de categorie stoornis. Volgens mij is dat offcieel een geesteziekte en hoe naar ook: daar kan de moeder van TO dus inderdaad niks aan doen.Dat maakt iemand niet perse meteen voor de volle 100% handelingsonbekwaam. De mate waarin je iemand zijn gedrag of keuzes kunt verwijten is misschien moeilijker te bepalen, maar iemand totaal ontslaan van zijn verantwoordelijkheden vind ik te ver gaan.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:28:

evelynsalt omdat wij het eens zijn dat mama er niets aan kon doen omdat ze ziek is ,

en zus vol blijft houden dat mama er wel wat aan had kunnen doen.

omdat wij alle drie heel vaak met mama hierover hebben gesproken en deze zus niet.

ik heb haar ooit gevraagd waarom ze het nooit met mama heeft besproken en toen zei ze: geen zin in het maakt toch niet uit.

ik vraag me wel eens af ,

is ons beeld van mams nou vertekend of dat van zus?

en ik weet dat ieder zijn eigen waarheid heeft,

maar in deze situatie is er een feit , namelijk dat ons mam door haar ziekte dingen deed zonder het zelf te weten,

en dat heeft mijn standpunt bepaald.

Maar even serieus wát heeft jullie moeder er dan precies aan gedaan om de schade zoveel mogelijk te beperken?

Of heeft ze zich ook vooral achter haar ziekte/stoornis verscholen?

Ik zeg het nog maar een keer een psychische stoornis is géén excuus of vrijbrief om alles maar ongestraft te kunnen doen.!
ik vind het erg jammer dat de meesten hier mij totaal niet begrijpen en dat begrijp ik vervolgens ook niet

ik probeer het nog een keer op te schrijven

ik ben verdrietig als zus belt

zus vraagt wat er is

ik zeg dat ik jankdag heb omdat ik mama ga missen

zij slaakt een enorme zucht en gaat vervolgens vertellen hoe slecht mama wel niet is... dat doet zeer!

en ik vind het echt heel erg voor mijn zus maar dan moet ze naar een therapeut gaan en niet zo tegen mij doen ik kan er niets mee, en ik ga ook twijfelen aan mezelf mijn moeder en de band die ik met haar heb.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:31:

@vrouwke ik vind dat egoistisch als ik geen of een slechte band zou hebben , laten we zeggen als ik in mijn zus haar schoenen stond had ik juist ontzettend blij voor mijn zusjes en broertje geweest dat zij wel een band met onze ouders hebben en dat zou ik ze dan ook zeggen,

en dan zou ik toevoegen, ik vind het wel heel erg jammer dat ik dat niet heb. egoistisch????? Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan dat zij 16 jaar langer dan jij heeft moeten leven met de streken van je moeder? En ja, ik snap dat ze er niks aan kon doen, maar je zus heeft alleen maar de negatieve kanten van je moeder ervaren, jij hebt ook nog mogen ervaren dat het door medicijnen beter met haar ging. Hoe durf je zo volledig voorbij te gaan aan haar gevoelens!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:lolapaloeza schreef op 10 april 2012 @ 17:52:

[...]

Dat maakt iemand niet perse meteen voor de volle 100% handelingsonbekwaam. De mate waarin je iemand zijn gedrag of keuzes kunt verwijten is misschien moeilijker te bepalen, maar iemand totaal ontslaan van zijn verantwoordelijkheden vind ik te ver gaan.Eens.!
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 17:53:

ik vind het erg jammer dat de meesten hier mij totaal niet begrijpen en dat begrijp ik vervolgens ook niet

zus vraagt wat er is

zij slaakt een enorme zucht en gaat vervolgens vertellen hoe slecht mama wel niet is... dat doet zeer!

en ik vind het echt heel erg voor mijn zus maar dan moet ze naar een therapeut gaan en niet zo tegen mij doen ik kan er niets mee, en ik ga ook twijfelen aan mezelf mijn moeder en de band die ik met haar heb.Zo te lezen zit jij meer in een slachtofferrol dan je zus.!

zus vraagt wat er is

en ik vind het echt heel erg voor mijn zus maar dan moet ze naar een therapeut gaan en niet zo tegen mij doen ik kan er niets mee, en ik ga ook twijfelen aan mezelf mijn moeder en de band die ik met haar heb. mensen proberen je hier duidelijk te maken dat je zus recht heeft op haar eigen gevoelens, net zoals jij dat hebt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

en dus haar ervaringen?

Gaat het enkel nog over de negatieve dingen? Pff dan zit je vast ini een oordeel positief/negatief. Er kwamen nieuwe voorbeelden ter sprake over pa´s moeilijke gedrag en dat vond ik interessant. Het ging ook over mijn vader, en ik herkende mijn vader ook in die verhalen. Alleen jammer dat er weinig ruimte was voor mijn nostaligischer gedachten.

Meer dan jammer vond ik het niet. Ik vind niet dat mijn zus op een bepaalde manier zou moeten kijken. Ik geef haar groot gelijk, als ik zie wat zij heeft meegemaakt. Het is fijn dat ik wat milder kan kijken.

Het heeft mij zeer gedaan hoe ook anderen vertelden dat zij pa een vader van niks vonden. En ja hij heeft veel steken laten vallen en ik heb gigantisch in de kreukels gelegen en mede door hem (zijn doen maar vooral ook zijn niet doen) misschien wel voorgoed beschadigd.

Gezien hoe mijn huidig leven eruit ziet zou je me ook een slachtoffer kunnen noemen. Maar hoewel maatschappelijk niet zo geslaagd, toch gelukkig aan het worden.
mijn moeder heeft zich nog nooit ook maar het kleinste beetje verscholen nog nooit!

mijn moeder was en is wel degelijk handelsonbekwaam!

ik heb overigens een voorbeeld van hoe zij echt dingen doet die ze niet door heeft

gisteren was ze enorm aan het krabben (jeuk vanwege verstopte galwegen)

dus ik zeg: mam heb je jeuk?

nee zegt ze, terwijl ze door krabt,

ik zeg, waarom krab je dan?

ze zegt, maar ik ben niet aan het krabben?!

ze is zelfs ontoerekeningsvatbaar verklaard door een rechter

(ze werd opgeroepen als getuige toen ik aangifte deed van incest mbt ex betreffende zus)

zus vraagt wat er is

en ik vind het echt heel erg voor mijn zus maar dan moet ze naar een therapeut gaan en niet zo tegen mij doen ik kan er niets mee, en ik ga ook twijfelen aan mezelf mijn moeder en de band die ik met haar heb.Ok, dat geeft een subtieler beeld, sorry. Ik koos iets te snel kant vanuit herkenning. Het lijkt eerder zo te zijn dat jij niet bij haar terecht kan ipv andersom. Nee, je hebt gelijk vanuit die visie. Dan draai ik mijn verhaal om. Dat jouw zus een negatief beeld heeft doet aan jouw posititieve ervaring niets af. Mijn zus had een goede band met mijn vader en dat is net zo waar als mijn slechte band met hem. Je hoeft nergens aan te twijfelen, waarom zou je? Het is jouw waarheid tenslotte.
Misschien zou het voor jullie allemaal niet zo'n slecht idee zijn om eens een psychiater te bezoeken.

Waar is jullie vader in dit verhaal eigenlijk of leeft die niet meer?
quote:superstar_2 schreef op 10 april 2012 @ 17:53:

[...]

Maar even serieus wát heeft jullie moeder er dan precies aan gedaan om de schade zoveel mogelijk te beperken?

Of heeft ze zich ook vooral achter haar ziekte/stoornis verscholen?

Ik zeg het nog maar een keer een psychische stoornis is géén excuus of vrijbrief om alles maar ongestraft te kunnen doen.!Sorry, maar als je schizofrenie hebt weet je zelf niet wat waar en niet waar is dus kun je moeilijk zeggen,dat iemand daar verantwoording voor moet nemen want dat kan dan gewoon niet.
odi et amo
Jullie hebben een heel complex verleden, het is moeilijk om dan niet gekwetst/kwetsbaar te zijn.

Iedereen gaat daar op zijn eigen manier mee om. Jullie zijn misschien allebei wel op zoek naar erkenning van je gevoel. Alleen vanwege alles wat er gebeurt is kun je elkaar niet goed bereiken.

Dat is niet jouw fout, maar ook niet die van je zus.
lamaatje , hehe eindelijk iemand die het snapt

ik heb mezelf open gesteld voor mijn moeder en ik laat haar toe en dat doet zus niet,

het lijkt gewoon alsof ze het gewoon niet wil zien ,

ik moet gaan want het avond eten moet weer op tafel.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 18:13:

ik heb mezelf open gesteld voor mijn moeder en ik laat haar toe en dat doet zus niet,

jammer dat je eigenlijk alleen maar reageert op reacties die in je straatje passen, iedereen die anders denkt/ervaart 'begrijpt' jou kennelijk niet. Dat komt erg jong en kortzichtig over.

Jij zoekt niet naar een oplossing, jij zoekt naar mensen die jouw mening 'steunen'.
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 18:13:

De ervaringen die je zus heeft met jullie moeder zijn waarschijnlijk anders dan jouw ervaringen.!

Dat jij je moeder alles vergeeft omdat ze ziek is en stervende is wil nog niet zeggen dat je zus daarom maar hetzelfde moet doen.

Je een klein beetje verplaatsen in je zus zou je niet misstaan,dat verwacht jij immers andersom ook van je zus?
quote:ikbenevelyn schreef op 10 april 2012 @ 13:42:

o jij vind het normaal om partij negatief over je moeder te gaan doen terwijl je zus zo verdrietig is omdat moeders dood gaat

ik neem mijn ouders overigens helemaal niets kwalijk

ik weet namelijk dat ze allebei alle besluiten hebben genomen met het vooruitzicht dat dat het beste voor ons was, ookal was dat vaak niet zo

en mijn moeder is ziek en haar ziekte vervloek ik maar niet mijn moeder zelf die heeft daar namelijk niet voor gekozen.

Jullie willen dat ze rekening houddt met jullie en jullie gevoel hierin, maar houden jullie ook met haar rekening? Met haar gevoelens?

Ik kan me voorstellen dat het voor jullie erg moeilijk is, maar dit is waarschijnlijk haar manier om hiermee om te gaan. EN door dit steeds af te kappen/weg te wuiven of te zeggen dat dit niet zo was, negeer je haar gevoel, lijkt mij.

Misschien wil ze haar ei nog kwijt bij jullie moeder, nu die er nog is, maar durft ze dat ook weer niet, omdat ze zo ziek is en uit ze het daarom naar jullie.

Maar wel een lasitige situatie, voor jullie allemaal.
Later is nu
Hoe kan TO zich verplaatsen in haar zus, terwijl TO juist wel een goeie band had met haar moeder? Dat kan toch nooit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven