e-nummers...
zondag 15 april 2012 om 17:49
Hoorde laatst dat er in de roze frappucino's van starbucks gemalen insecten zitten om dat roze kleurtje te geven. Na wat research op internet zag ik dat het gaat om het e-nummer 120. Bah bah bah!! gelukkig drink ik die frappucino nooit maar wat we wel niet allemaal binnenkrijgen zonder het te weten!
Als ik op wikipedia kijk staat er niks over insecten bij e-nummer 120, miss dat ik het verkeerd heb opgezocht maar het is allemaal zo onduidelijk vind ik. Ik zag dat het ook in mijn favoriete snoepjes zat, nl skittles en ja ik vond de rode (en groene) het lekkerst...! Tegenwoordig dus niet meer. Sowieso ben ik geen voorstander van al die e-nr's maar je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen.
Kennen jullie nog interessante verhalen achter bepaalde e-nummers?
Als ik op wikipedia kijk staat er niks over insecten bij e-nummer 120, miss dat ik het verkeerd heb opgezocht maar het is allemaal zo onduidelijk vind ik. Ik zag dat het ook in mijn favoriete snoepjes zat, nl skittles en ja ik vond de rode (en groene) het lekkerst...! Tegenwoordig dus niet meer. Sowieso ben ik geen voorstander van al die e-nr's maar je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen.
Kennen jullie nog interessante verhalen achter bepaalde e-nummers?
zondag 15 april 2012 om 19:45
En je had verwacht dat die koffie en snoepjes heel verantwoord met bietjes gekleurd waren?
"wat we allemaal binnen krijgen zonder het te weten'' klinkt wel lichtelijk naïef, eerlijk gezegd.
Maar goed, geen spannende verhalen als antwoord op je vraag. In onbewerkte producten zit geen troep, en sowieso veel gezonder
"wat we allemaal binnen krijgen zonder het te weten'' klinkt wel lichtelijk naïef, eerlijk gezegd.
Maar goed, geen spannende verhalen als antwoord op je vraag. In onbewerkte producten zit geen troep, en sowieso veel gezonder
maandag 16 april 2012 om 08:00
Ik eet dus E-loos dit is gewoon mijn lijfstyle geworden, tenzij ik uiteten gaat, jammer dan. Maar ik let daar dus wel op. Vroeger niet hoor, en toen wist ik wel dat het door die schiltluisjes gekleurd werd. Maar je hebt ook wel rode snoep dat word gekleurd met bietjes, volgens mij het merk katja? E120 maak ik mij niet zo druk over, maar wel als erg chinese smaakversterker inzit, ik krijg er koppijn door.
Die roze koeken vrat ik vroeger heel erg veel, de laatste keer was ik al afgeknapt, niet vanwegen de E nummer, maar ik vond ze droog.
Die roze koeken vrat ik vroeger heel erg veel, de laatste keer was ik al afgeknapt, niet vanwegen de E nummer, maar ik vond ze droog.
maandag 16 april 2012 om 15:35
maandag 16 april 2012 om 16:39
zondag 22 april 2012 om 09:40
zondag 22 april 2012 om 13:15
quote:Woolloongabba schreef op 15 april 2012 @ 18:07:
Het zijn niet de luizen zelf, maar hun ontlasting die eruit wordt gedrukt, die de rode kleur geeft. Fijn hè?Het zijn de gedroogde achterlijfjes van de luis.
Het zijn niet de luizen zelf, maar hun ontlasting die eruit wordt gedrukt, die de rode kleur geeft. Fijn hè?Het zijn de gedroogde achterlijfjes van de luis.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 22 april 2012 om 14:11
quote:Francisca_ schreef op 22 april 2012 @ 09:40:
Goed nieuws TO
http://www.nu.nl/gezondhe ... n-starbucks-drankjes.htmlhaha ja zag het! Maar ik snap sowieso niet dat mensen een smoothie gaan drinken bij starbucks, ik drink daar alleen koffie, een (echte) smoothie kan ik ook ergens anders halen ipv een poedershakie te drinken.
Goed nieuws TO
http://www.nu.nl/gezondhe ... n-starbucks-drankjes.htmlhaha ja zag het! Maar ik snap sowieso niet dat mensen een smoothie gaan drinken bij starbucks, ik drink daar alleen koffie, een (echte) smoothie kan ik ook ergens anders halen ipv een poedershakie te drinken.
zondag 22 april 2012 om 15:00
Ik las toevallig vandaag dat ze nu andere kleurstof gebruiken. Ik moest gelijk aan dit topic denken.
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... -kevers-in-drankjes.dhtml
Dus TO, jij kan weer zo'n drankje halen
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... -kevers-in-drankjes.dhtml
Dus TO, jij kan weer zo'n drankje halen
zondag 22 april 2012 om 15:01
quote:madamemicmac schreef op 16 april 2012 @ 16:39:
[...]
Nou, je hebt hele nare e-nummers hoor, met hele vervelende bijwerkingen.
Er zijn een aantal waar sommige mensen overgevoelig voor zijn en last van kunnen krijgen. Maar "hele vervelende bijwerkingen" is nogal overdreven.
Ik zou het eerder vergelijken met een reactie op een voedselintollerantie.
[...]
Nou, je hebt hele nare e-nummers hoor, met hele vervelende bijwerkingen.
Er zijn een aantal waar sommige mensen overgevoelig voor zijn en last van kunnen krijgen. Maar "hele vervelende bijwerkingen" is nogal overdreven.
Ik zou het eerder vergelijken met een reactie op een voedselintollerantie.
zondag 22 april 2012 om 15:59
quote:madamecannibale schreef op 22 april 2012 @ 15:28:
Wist je dat wijngums worden gemaakt van slachtafval, voornamelijk botten?
Gelatine heet dat.
@ La.India: Dat is dus helemaal niet zeker. Er zijn veel verschillende testen mee uitgevoerd, maar een eenduidende uitkomst is er niet. Uit het een blijkt het bijwerkingen te hebben en uit het ander dat het totaal geen kwaad kan. Dit is waarom er tot nu toe ook nog geen ADI voor bepaald is. Wat voor sommige andere E-nummers, die wel aangetoond bijwerkingen hebben, wel het geval is.
Wist je dat wijngums worden gemaakt van slachtafval, voornamelijk botten?
Gelatine heet dat.
@ La.India: Dat is dus helemaal niet zeker. Er zijn veel verschillende testen mee uitgevoerd, maar een eenduidende uitkomst is er niet. Uit het een blijkt het bijwerkingen te hebben en uit het ander dat het totaal geen kwaad kan. Dit is waarom er tot nu toe ook nog geen ADI voor bepaald is. Wat voor sommige andere E-nummers, die wel aangetoond bijwerkingen hebben, wel het geval is.