e-nummers...

15-04-2012 17:49 55 berichten
Hoorde laatst dat er in de roze frappucino's van starbucks gemalen insecten zitten om dat roze kleurtje te geven. Na wat research op internet zag ik dat het gaat om het e-nummer 120. Bah bah bah!! gelukkig drink ik die frappucino nooit maar wat we wel niet allemaal binnenkrijgen zonder het te weten!

Als ik op wikipedia kijk staat er niks over insecten bij e-nummer 120, miss dat ik het verkeerd heb opgezocht maar het is allemaal zo onduidelijk vind ik. Ik zag dat het ook in mijn favoriete snoepjes zat, nl skittles en ja ik vond de rode (en groene) het lekkerst...! Tegenwoordig dus niet meer. Sowieso ben ik geen voorstander van al die e-nr's maar je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen.

Kennen jullie nog interessante verhalen achter bepaalde e-nummers?
Alle reacties Link kopieren
quote:Woolloongabba schreef op 15 april 2012 @ 18:07:

Het zijn niet de luizen zelf, maar hun ontlasting die eruit wordt gedrukt, die de rode kleur geeft. Fijn hè? dat scheelt dan al weer!
E nummers zijn gewoon een ordening van kleur en smaakstoffen.

Het broodje aap dat iets eng is als er we e nummer voor is blijft hardnekkig standhouden. Jammer.
Tjezus, als dat je grootste probleem is. Of is dat een vervangend probleem om je aandacht af te leiden van échte problemen?

Nou ja sterkte dan maar, met je anti-e-nummer-dieet!
it's a big club and you ain't in it
Over een aantal jaar is insecten eten helemaal hot
En je had verwacht dat die koffie en snoepjes heel verantwoord met bietjes gekleurd waren?

"wat we allemaal binnen krijgen zonder het te weten'' klinkt wel lichtelijk naïef, eerlijk gezegd.

Maar goed, geen spannende verhalen als antwoord op je vraag. In onbewerkte producten zit geen troep, en sowieso veel gezonder :-)
quote:dubiootje schreef op 15 april 2012 @ 18:08:

Gemalen luizenpoep! Nog beter doe mij nog zo'n schijt-roze-koek
Het wordt/werd ook veel gebruikt voor lippenstift :-)
Ik eet dus E-loos dit is gewoon mijn lijfstyle geworden, tenzij ik uiteten gaat, jammer dan. Maar ik let daar dus wel op. Vroeger niet hoor, en toen wist ik wel dat het door die schiltluisjes gekleurd werd. Maar je hebt ook wel rode snoep dat word gekleurd met bietjes, volgens mij het merk katja? E120 maak ik mij niet zo druk over, maar wel als erg chinese smaakversterker inzit, ik krijg er koppijn door.

Die roze koeken vrat ik vroeger heel erg veel, de laatste keer was ik al afgeknapt, niet vanwegen de E nummer, maar ik vond ze droog.
Als je meer over E nummers wilt weten is er een heel goed boek. Net een nieuwe editie:

E=eetbaar? van Kamsteeg.

Echt een aanrader als je iets op wilt zoeken. Ook andersom kan het: zoeken op nummers als je bijvoorbeeld een klacht hebt en vermoedt dat het door een additief komt.
@ Hupseflups, koffie gekleurd met bietenrood?

@ Girlxxx, ik heb idd ook gehoord dat veel maag-darm klachten door e-nummers verergerd kunnen worden. Wel knap van je dat je er zo bewust mee bezig bent!

Bedankt Max09! Ik ga er eens naar kijken.
quote:origineel schreef op 15 april 2012 @ 18:41:

E nummers zijn gewoon een ordening van kleur en smaakstoffen.

Het broodje aap dat iets eng is als er we e nummer voor is blijft hardnekkig standhouden. Jammer.Nou, je hebt hele nare e-nummers hoor, met hele vervelende bijwerkingen.
Goed nieuws TO

http://www.nu.nl/gezondhe ... n-starbucks-drankjes.html
quote:Woolloongabba schreef op 15 april 2012 @ 18:07:

Het zijn niet de luizen zelf, maar hun ontlasting die eruit wordt gedrukt, die de rode kleur geeft. Fijn hè?Het zijn de gedroogde achterlijfjes van de luis.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:lolly-pop schreef op 15 april 2012 @ 19:28:

Over een aantal jaar is insecten eten helemaal hot Ze liggen nu al bij de Sligro. Bij de wildafdeling.
quote:Francisca_ schreef op 22 april 2012 @ 09:40:

Goed nieuws TO

http://www.nu.nl/gezondhe ... n-starbucks-drankjes.htmlhaha ja zag het! Maar ik snap sowieso niet dat mensen een smoothie gaan drinken bij starbucks, ik drink daar alleen koffie, een (echte) smoothie kan ik ook ergens anders halen ipv een poedershakie te drinken.
quote:madamemicmac schreef op 16 april 2012 @ 16:39:

[...]

Nou, je hebt hele nare e-nummers hoor, met hele vervelende bijwerkingen.Welke bijvoorbeeld en wat voor bijwerkingen?
Ik las toevallig vandaag dat ze nu andere kleurstof gebruiken. Ik moest gelijk aan dit topic denken.

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... -kevers-in-drankjes.dhtml

Dus TO, jij kan weer zo'n drankje halen
quote:madamemicmac schreef op 16 april 2012 @ 16:39:

[...]

Nou, je hebt hele nare e-nummers hoor, met hele vervelende bijwerkingen.

Er zijn een aantal waar sommige mensen overgevoelig voor zijn en last van kunnen krijgen. Maar "hele vervelende bijwerkingen" is nogal overdreven.

Ik zou het eerder vergelijken met een reactie op een voedselintollerantie.
Klachten en e nummers....

klikkerdeklik
Wist je dat wijngums worden gemaakt van slachtafval, voornamelijk botten?
E621 is toch niet zo geschikt heb ik begrepen. Onderzoek bij muizen liet toch wel vreemde dingen zien.
quote:madamecannibale schreef op 22 april 2012 @ 15:28:

Wist je dat wijngums worden gemaakt van slachtafval, voornamelijk botten?Bah! maar goed ik ben ook vegatarier hahha, maar ik sta er echt van te kijken!
Arme muisjes !
quote:madamecannibale schreef op 22 april 2012 @ 15:28:

Wist je dat wijngums worden gemaakt van slachtafval, voornamelijk botten?

Gelatine heet dat.

@ La.India: Dat is dus helemaal niet zeker. Er zijn veel verschillende testen mee uitgevoerd, maar een eenduidende uitkomst is er niet. Uit het een blijkt het bijwerkingen te hebben en uit het ander dat het totaal geen kwaad kan. Dit is waarom er tot nu toe ook nog geen ADI voor bepaald is. Wat voor sommige andere E-nummers, die wel aangetoond bijwerkingen hebben, wel het geval is.
Bijzonder dat het dan in Amerika 'wel zeker' is? Daar is o.a. E621 verboden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven