Kledingcontainers, afval is geld

16-04-2012 10:57 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gooien jullie regelmatig kleding in een verzamelcontainer?

En denken jullie dat de kleding die in kledingcontainers gegooid wordt, 'goed' terecht komt? Dat je daarmee (bijvoorbeeld) een vrouw in een ontwikkelingsland gelukkig maakt, omdat die in jouw shirt kan lopen?

Al jaren geleden heb ik een reportage gezien waar kleding uit dergelijke containers vermalen wordt en gebruikt wordt als versteviging van dijken of als poetsdoeken voor de industrie. Toch denken veel mensen de kleding het rechtstreeks naar derde wereldlanden gaat, om daar uitgedeeld te worden aan de minder bedeelden.

Soms wordt het geld wat verdiend wordt met de verkoop, besteed aan een goed doel. Maar het geld zal ook regelmatig in de pot 'algemene middelen' terecht komen.

Afval is geld, dat blijkt weer uit onderstaand stukje.

----------

Tweedehands kleding is geld in Haarlem en omgeving

Gepubliceerd op 16 april 12, 09:51 Laatst bijgewerkt op 16 april 12, 10:19

HAARLEM - Mensen die hun afgedankte kleding in inzamelcontainers gooien, denken veelal dat die naar goede doelen gaat. Maar dit is lang niet meer zo vanzelfsprekend.

Steeds meer gemeenten besteden deze inzamelcontainers uit aan commerciële opkopers, die de tweedehands broeken, truien en T-shirts weer voor veel geld doorverkopen. Ook de gemeenten zelf worden hier financieel beter van. ,,Afval is geld.’’

Hoe zit dat in de gemeente Haarlem en omgeving?

,,Voorlopig hebben wij in Haarlem nog een monopolie op het inzamelen van kleren’’, zegt Jan Coersen, algemeen directeur van kringloopwinkel De Schalm in Haarlem. ,,Wij moeten het grotendeels hebben van die kleding. Als we dat kwijt zouden raken, is dat voor ons de doodsteek. Dan is het over met De Schalm.’’

De kringloopwinkel heeft al tientallen jaren een contract met de gemeente Haarlem. Dat contract loopt volgend jaar juli af. Voor de daaropvolgende periode wordt een nieuw beleid voorbereid. ,,Iedereen ziet tegenwoordig geld in afval. Kleding valt daar ook onder’’, aldus Coersen. ,,Wij houden ons hart vast.’’

De gemeente Hillegom heeft de kledinginzameling uitbesteed aan het afval- en milieubedrijf Meerlanden, dat deze deels doorverkoopt aan Wieland Textiles, een commercieel opererend bedrijf. ,,Er is een afspraak gemaakt met de gemeente dat de eerste 6000 euro die per jaar wordt verdiend, naar een goed doel gaat’’, weet Bas Bonen, woordvoerder van Meerlanden. ,,Wij zijn een bedrijf zonder winstoogmerk, dus de overige winst wordt verdeeld onder de aandeelhouders. De gemeente is een van die aandeelhouders.’’

Een ander deel van het opgehaalde textiel gaat naar de kringloopzaak de Meerwinkel.

De gemeenten Bloemendaal, Zandvoort en Heemstede hebben hun textielinzameling kostenloos uitbesteed aan stichting Kleding Inzameling Charitatieve Instellingen (KICI), een goede doeleninzamelaar.

Marlous Pelser, communicatieadviseur van KICI, houdt rekening met een ommekeer. ,,Ook gemeenten bezuinigen, dus als ze hier geld voor kunnen ontvangen, doen ze dat.’’ Pelser zegt dat KICI dolgraag de uitbesteding van de containers wil, maar benadrukt daarvoor niet te willen betalen. ,,Het moet voor de gemeente belangrijk zijn dat het geld naar een goed doel gaat. Dat is de veronderstelling van de burgers.’’

Marc Vooges, directeur van goede doelenstichting Humana beaamt dat. ,,Onderzoek heeft uitgewezen dat 83 procent van de Nederlanders denkt dat er iets goeds wordt gedaan met de kleding die ze in de containers gooien.’’

Vooralsnog lijkt er rondom Haarlem niet al te veel reden voor zorg. Duidelijk is wel dat bedrijven door beginnen te krijgen dat er geld te verdienen valt met textiel. De vraag is hoe lang het nog duurt voor gemeenten zwichten voor het grote ’textielgeld’ en of burgers dan nog zo genereus zijn.

Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

dubiootje, 14 minuten geleden

Ik ben blij te horen dat die kleren niet naar "arme mensen" in "arme landen" worden gestuurd, want daar verpesten ze de lokale economie.

Daar denk je toch echt anders over als je in een weeshuis staat met tientallen kinderen die bijna hysterisch blij zijn met een "nieuw" t-shirt. Lokale economie...
... Wij zijn een bedrijf zonder winstoogmerk, dus de overige winst wordt verdeeld onder de aandeelhouders. ...

In dat geval hebben Philips, Shell en Unilever ook geen winstoogmerkt, want zij geven ook hun winst aan de aandeelhouders.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 16 april 2012 @ 12:34:

... Wij zijn een bedrijf zonder winstoogmerk, dus de overige winst wordt verdeeld onder de aandeelhouders. ...

In dat geval hebben Philips, Shell en Unilever ook geen winstoogmerkt, want zij geven ook hun winst aan de aandeelhouders.Ik vind het toch mooi bedacht, die zin, door een persvoorlichter :-)
Ik was er in ieder geval van op de hoogte, dat kleding in die containers niet direct bij behoeftigen terecht zou komen. Daarom gooi ik echt alleen oude versleten kleding daarin, waar niemand meer blij van zou worden. Mooie kleding gaat naar de tweedehandswinkel, minder mooie (lees: minder hip) gaat naar de voedselbank.
quote:pyridine schreef op 16 april 2012 @ 11:33:

Toch niet erg als er iets anders mee gebeurt dan uitdelen aan arme mensen? Gewoon recyclen van gebruikt spul. Als dat kan, dan gooi je het toch niet in de prullenbak? NB kinderloos zijn is geen argument om dan verder niets voor het milieu te hoeven doen.

Glas in de glasbak gaat ook niet naar de minder bedeelden! Kleding elders gratis uitdelen kan de lokale markt flink verstoren. Ik zie het probleem dus echt niet.

Dat dus.

Ik vind recyclen nog steeds een goed doel.
quote:haarklover schreef op 16 april 2012 @ 12:34:

In dat geval hebben Philips, Shell en Unilever ook geen winstoogmerkt, want zij geven ook hun winst aan de aandeelhouders.die vond ik ook wel leuk bedacht.
quote:Mevrouw75 schreef op 16 april 2012 @ 12:41:

[...]

Dat dus.

Ik vind recyclen nog steeds een goed doel.Ik ook, ook al ben ik kinderloos (en schijnt die combi in de ogen van Pyridine heel raar te zijn.. )
In elk dorp zit wel een particulier die aan kledinginzameling doet voor een goed doel.

Er is hier bvb. een (vroeger) politie-agent die met pensioen is. Hij brengt samen met zijn vrouw al meer dan 20 jaar persoonlijk ingezamelde kleding en speelgoed naar Roemenië. In een busje, met een aanhangkar erachter. Zijn vrouw zoekt de kleding uit, op basis van geschiktheid, jaargetijde, etc.

Dan weet je zéker dat het goed aan komt. Echt ieder dorp hier in de regio heeft van die mensen. Dus vast ook in andere dorpen in Nederland.
Ik breng mijn oude kleding naar de winkels van het Leger des Heils.

Wordt voor spotprijzen verkocht. Prima!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:himalaya schreef op 16 april 2012 @ 12:42:

[...]

Ik ook, ook al ben ik kinderloos (en schijnt die combi in de ogen van Pyridine heel raar te zijn.. )

haha, ja ik ook.

Maar volgens mij reageerde ze op Elninjoo.
Juist de draagbare ietwat luxere kleding stop ik in de container van het Leger des Heils.

Ze hebben bijvoorbeeld ook projecten dat ze mensen helpen die op sollicitatiegesprek gaan en daar dan mooie kleding voor uit mogen zoeken.

Vind ik helemaal een leuk doel, zeg nu zelf, ik trek ook m'n beste goed aan naar een sollicitatie en voel me daardoor altijd een stuk zelfverzekerder. Gun ik een ander ook graag.
quote:himalaya schreef op 16 april 2012 @ 11:57:

[...]

Als je verwacht dat je iemand in Afrika ontzettend blij maakt met jouw Mickey Mouse-shirtje, dan kan ik me voorstellen dat je het niet leuk vindt dat jouw kleding per kilo verkocht wordt en in de shredder gaat en dat van de opbrengst een centimeter fietspad wordt aangelegd. Nee daar heb je gelijk in. Maar 'gelukkig' gaan er per jaar miljarden aan ontwikkelingshulp Nederland uit. Blijft echt nog wel genoeg over voor afrika, en misschien is het financieel gezien beter om dat mickey mouse shirtje te gebruiken voor fietspaden dan het naar afrika te brengen?!?!? Geen idee maar er zal vast een goede reden voor zijn.
Er zijn hier welgeteld 2 kleding containers! ( en dan hebben we het dus over een middelgrote stad in nederland).

Schandalig gewoon, bij mijn ouders in het dorp zijn er meer.

We krijgen hier wel vaak zakken die we aan straat kunnen zetten voor verschillende goede doelen.

Ook hebben we een klein winkeltje waar je kleren naar toe kan brengen die voor weining ( veel minder dan kringloop) verkocht worden. met de opbrengt worden tegen de kerst dingen ( waardebonnen, lekkerde dingen enz) voor de mensen in de stad die onder de armoede grens leven.

Moet zeggen dat het wel fijn vind als er nog iemand blij is met mijn oude kleding, maar ik snap wel dat niet alles gebruikt kan eorden ( ik denk dan altijd aan een iglomuts in afrika). Zo wordt de boel tenminste nog wel hergebruikt, beter dan op de vuilnisbult.
quote:italie_meisje schreef op 17 april 2012 @ 09:52:

We krijgen hier wel vaak zakken die we aan straat kunnen zetten voor verschillende goede doelen.Ook dat is volgens mij big business, ik vraag me af wat er daadwerkelijk naar het goede doel gaat. Want ze moeten ook een vrachtwagen laten rijden om die zakken op te halen, dus ergens zullen ze er aan moeten verdienen.
Hier staat op de containers zelf waar de kleding voor gebruikt wordt. De containers wisselen ook regelmatig. Welke er nu staat weet ik eigenlijk niet.
@ himalaya, dat staat ook op de zakken dat een deel uitgezocht zal worden om te verkopen. wat overblijft wordt hergebruikt. Dit zijn meestal doelen die geld nodig hebben ( laatst was het voor waterputten in kenia). Dus daar zullen ze de kosten ook wel vanaf trekken.

Wat overblijft van de kleding wordt dan meegenomen naar kenia.

Wel makkelijk zo hoef ik mooi de deur niet uit.
Lizzl, ik begrijp wel dat je geraakt bent als je bestormd wordt door kinderen die dolgraag dat Mickey Mouse-T-shirtje willen hebben. Als je het zelf naar die kinderen brengt, vind ik het ook een ander verhaal. Zoals degene die kleren meegeeft naar Roemenië. Dan weet je dat de kleren bij kinderen terechtkomen die kleren nodig hebben en er blij mee zijn.

Als gebruikte kleding naar ontwikkelingslanden wordt gebracht, wordt die daar niet uitgedeeld, maar verkocht. Er zijn meestal een paar handelaren die hiervan profiteren. De kleding of de opbrengst daarvan komt niet bij mensen terecht die het echt nodig hebben.

Of de kleding nu wordt weggegeven of tegen lage prijzen wordt verkocht, de lokale kledingverkopers lijden daaronder en raken daardoor niet zelden hun nering kwijt. Een land is meer gebaat bij structurele hulp waardoor mensen zichzelf kunnen onderhouden en zélf kleding kunnen kopen, dan dat ze afdankertjes van rijke mensen uit westerse landen krijgen. Hoe fijn het ook voelt om die te lopen uitdelen en die blije kindergezichtjes te zien. (Ik voel daar trouwens vooral schaamte bij.)
Ga in therapie!
quote:pyridine schreef op 16 april 2012 @ 11:33:

Toch niet erg als er iets anders mee gebeurt dan uitdelen aan arme mensen? Gewoon recyclen van gebruikt spul. Als dat kan, dan gooi je het toch niet in de prullenbak? NB kinderloos zijn is geen argument om dan verder niets voor het milieu te hoeven doen.

Glas in de glasbak gaat ook niet naar de minder bedeelden! Kleding elders gratis uitdelen kan de lokale markt flink verstoren. Ik zie het probleem dus echt niet.

De ingezamelde kleding wordt niet weggegeven. Deze worden verkocht aan textielhandelaren. Uit die opbrengsten kan een ontwikkelingsorganisatie zich draaiende houden en met de winsten diverse ontwikkelingsprojecten ondersteunen. Dit heeft een groter effect dan het een keer weggeven.

Humana verkoopt de geschikte Afrika kleding aan hun partnerorganisaties die tweedehands winkels in Zambia en Angola hebben en is juist goed voor de lokale economie. Daarnaast wordt de prijs elke week verlaagd, zodat iedereen goede kwaliteit kleding kan veroorloven. De opbrengst van de kledingverkoop wordt gebruikt om ontwikkelingsprojecten in Angola en Zambia te ondersteunen. Daarnaast zorgen de winkels voor werkgelegenheid in hun directe omgeving. Als je meer wil lezen over lokale economie in Afrika m.b.t tweedehandskleding lees dan deze blog: http://www.humana.nl/dit- ... e-afrikaanse-markt-kapot/
Hier staat een Leger des Heils container, daar is al heel wat kledign van ons in verdwenen Ik heb altijd aangenomen dat alles wat nog bruikbaar is ook daadwerkelijk nog wordt gedragen. Echt afgedragen, kapotte kleding gooi ik daar dan ook niet in.
Sterker nog, je mág je textiel niet eens bij het gewone afval zetten. Daar staat een boete op.
Wij nemen kleding van de kinderen of onszelf meestal mee naar familie in Turkije en die verdelen dat dan weer onderling onder neefjes,nichtjes, ooms of tantes. Kleding die echt versleten is gooi ik gewoon weg.
quote:lottekeNL schreef op 17 april 2012 @ 11:15:

Sterker nog, je mág je textiel niet eens bij het gewone afval zetten. Daar staat een boete op.oh echt? zelfs je onderbroek met uitgelubberd elastiek? (gooi geregeld shirtjes met gele oksels,sokken met gaten en die onderbroeken bij het gewone afval)

Sterker nog, je mág je textiel niet eens bij het gewone afval zetten. Daar staat een boete op.

Ze gaan echt geen vuilniszakken open maken om te kijken of er ergens nog 'n t-shirt tussen de koffiedrap en maandverband zit hoor!

En op kledingcontainers staat dat je er alleen spullen mag dumpen die nog in goede staat zijn, dus je zult toch ergens moeten blijven met je versleten kleding.
Dat weet ik niet, als ze ergens op uit zijn misschien wel. Of het kan 'bijvangst' zijn, als je bijv. je vuilnis te vroeg buiten zet en ze gaan graven, dan krijg je dus een hogere boete als er ook nog textiel in blijkt te zitten.

Ik zag het eens op tv voorbijkomen, en vond het op zijn zachts gezegd apart. Ik vroeg me direct al af wie dan gaat bepalen of het oud genoeg is om weg te gooien of nog in de kledingcontainer had gemoeten. Toen ik even zocht vond ik een lijst waarop stond dat alleen matrassen, textiel met vetvlekken (poetsdoeken etc) bij het gewone vuil mogen. Óók kapotte kleding zou dus in de kledingcontainer moeten!

Wat me dan weer opvalt is dat er staat 'mag' en 'ook kapotte kleding is welkom', terwijl er dus tegelijkertijd een boete opstaat als je het bij het gewone afval doet. Niet geheel duidelijk dus.

dit wist ik ook niet.

ik gooi idd ook regelmatig shirts met vieze gele oksels weg ( of 1 of twee shirts omdat ik gewoon niet meer heb en geen zin heb in een zak die een halfjaar in de weg staat).

ook onderbroeken gaan hup bij het gewone afval. vind het ook een heel vies idee om mijn oude onderbroeken in de textielzak te doen, ook al zijn ze gewassen.

vraag me af wat iemand er dan mee moet, op je hoofd zetten als muts ofzo? ( vind het dan wel weer een tof idee dat ik mijn onderbroek de dijk kan verstevigen en nederland van het water kan redden haha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven