Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Sri, ik heb ook in ene zin om erheen te gaan. Mede door dit topic. Eigenlijk alleen dankzij dit topic.

Een grote pasar.

En dan kretek halen bij Indonesische markt daar, die andere hal. Daar hadden ze ook vaak telor asin.

Alleen veranderde het gevoel toen de pasar in tongtong veranderde voor mij. Waar de pasar malam besar als een soort van thuiskomen voelde, was sinds de verandering een zekere afstand qua gevoel. Snap je wat ik bedoel?

Beetje wazig verhaal dit.
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 11:04:

Sri, ik heb ook in ene zin om erheen te gaan. Mede door dit topic. Eigenlijk alleen dankzij dit topic.

Een grote pasar.

En dan kretek halen bij Indonesische markt daar, die andere hal. Daar hadden ze ook vaak telor asin.

Alleen veranderde het gevoel toen de pasar in tongtong veranderde voor mij. Waar de pasar malam besar als een soort van thuiskomen voelde, was sinds de verandering een zekere afstand qua gevoel. Snap je wat ik bedoel?

Beetje wazig verhaal dit.Das precies wat ik bedoel!
Tong Tong ben ik al heeeelll lang niet meer geweest. Ik vind het te commercieel en niet meer echt Indisch.

Ik ga soms mee met mijn ouders naar een Indische dansavond of naar een kleinere Pasar Malam.

Mmmm, had ik het van die pillen nu maar geweten.

Maar euh, later ging ik aan de smaak wennen, ik dronk het toen maar in 1x op!

Mijn moeder zei ook altijd 'Soekor' en ik zeg het nu ook tegen de kids.

(Ik schrijf het denk ik verkeerd, maar betekent 'eigen schuld')
Missy en ednaloy, ik snap jullie helemaal en jullie hebben ook groot gelijk. Maar bij mij is het een beetje 'beter wat dan niks' en als ik daar loop geniet ik ook wel weer. De commercie is meer dan storend, en het is inderdaad reteduur (zeker met een retourtje Arnhem-Den Haag), maar toch... maar toch...
Bovendien weer eens de kans om ècht verse jeruk purut in te slaan. Nergens te krijgen dat spul en ik ben er zo dol op.
Ach Sri, maar in Arnhem is ook vaak pasar, toch?

Maar den haag lokt ja. Vooral de verse martabak, voor mij.
In de zomer rozensiroop met kelapa muda... mmmmmmmm

en tjendol?!?!?!

Heeft 1 van jullie dat wel eens gemaakt?

Ik nog nooit.

Ik heb de pan en daar is alles mee gezegd
Wat me ook in ene te binnen schiet Shilling oil...lekker koel wanneer je koppijn had...of die mentol sticks die mijn moeder groot insloeg wanneer ze weer eens naar Indonesië ging of als familie wat opstuurde.
Wauw sri, dankjewel voor het openen van dit topic!

Ik ben opgegroeid met idee vooral Nederlands te zijn, had geen Indische vriendinnen ofzo. Pas toen ik een paar jaar geleden in Indonesie was besefte ik dat ik veel meer Indisch ben dan ik gedacht had. Niet in woorden uit te leggen, was meer een gevoel.

En nu, na het lezen van dit topic is ZOVEEL herkenbaar! Woorden als poet en oepil, die kennen jullie ook gewoon! Wow.

Ik heb tot mijn 14e ongeveer gedacht dat obat (=medicijn) een heel normaal Nederlands woord was :-) (Moest nogal vaak obat halen voor mijn zieke broertje). Totdat een vriendin op een dag aan mij vroeg "Waar heb je het toch steeds over? Wat is dat 'obat'?" En pas toen drong tot me door dat Nederlanders dat woord helemaal niet kennen, hahahaha!

En dat doodzwijgen, oeh. Als mijn moeder boos op me was sprak ze rustig een paar dagen niet meer tegen me. Nooit geweten dat dat een Indische gewoonte is.

En wat iemand eerder 'terugdringen' noemde, ook zeer herkenbaar. En het woord tolol wordt hier ook nog wel eens gebruikt :-) En kent iemand dan ook het woord gemus? (als in, beetje gek/prettig gestoord/gekke 5 minuten)

Nou ja, en zo voort dus. Wat een feest dit topic!

Ik ben niet zo'n fanatieke schrijver, maar ik ga zeker meelezen!
Dat doodzwijgen, ik dach toch echt dat het alleen maar mijn koppigheid was.

Maar het is dus mijn Indische koppigheid!!
Tolol ken ik als dom. M'n beste vriendin en ik roepen elkaar zo: "Hey! TOLOL!!"

En gemus ken ik als lief, schattig, warm.

Zoals bij baby's en puppy's: zo gemus die!
Soekor, tolol en gemus komen hier vaak voor ja en dan gemus ook als lief. Hihihi en ze zeggen dan 'Gemus deze'.

En kolak, winko en kue mangkok mmmmmmm

Pffff ik denk de hele tijd aan eten!!!
Oh, vandaar dat Snoezekind zo koppig is, het is gewoon zijn afkomst.

Ik dacht altijd dat het de combinatie van de geboortetekens was, een Schorpioen volgens de westerse horoscoop en een Paardje volgens de chinese horoscoop.

Mijn oma noemde mij altijd haar geluksvarkentje. Ik kwam er pas veel later achter dat ik volgens de chinese horoscoop een varkentje ben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 11:26:

Tolol ken ik als dom. M'n beste vriendin en ik roepen elkaar zo: "Hey! TOLOL!!"

En gemus ken ik als lief, schattig, warm.

Zoals bij baby's en puppy's: zo gemus die!Ja, en dan wil je die baby's of die schattige kindjes in hun wangetjes knijpen.
Ach, die wangknijp! Auw...
Ik maak trouwens nu droge kip met stink bonen. Lekker!!!
Worden al die Indische oma's en tantes nu ook nog aangeklaagd bij de Kinder(wangetjes)bescherming ?

Blijkbaar wordt deze "mishandeling" als vanzelfsprekend ervaren.

Ja hoor, net als slentik. Niks pijnlijkers dan dat. Net zo effectief als de slipper gooien. Ik meen me nog van vroeger te herinneren dat je je echt wel twee keer bedacht als je je oma/moeder/tante haar vingers in de aanslag had.
quote:missy_acy schreef op 17 april 2012 @ 12:37:

Ik maak trouwens nu droge kip met stink bonen. Lekker!!!Ik zeg recept!!!
quote:patience_philips schreef op 17 april 2012 @ 12:49:

Ja hoor, net als slentik. Niks pijnlijkers dan dat. Net zo effectief als de slipper gooien. Ik meen me nog van vroeger te herinneren dat je je echt wel twee keer bedacht als je je oma/moeder/tante haar vingers in de aanslag had.

Met andere woorden, we werden vroeger gewoon in één keer goed opgevoed.

Het kon ook zo lekker geniepig, niemand merkte het in een gezelschap, behalve degene die het kreeg.
Bika Ambon!!!

Daar ben ik echt verzot op, maar helaas is het niet overal even lekker. Zelf heb ik het nog nooit gemaakt, omdat de rest van het gezin het niet echt lekker vind.

Nu ga ik niet meer aan eten denken.., wordt helemaal gek!

Overigens die slipper herken ik wel, maar meer bij mijn ooms en tantes.Die tik ook niet... nou ja misschien wel maar weet ik het niet meer.
Ik vind het zo jammer dat ik de Indische tak van mijn familie nog nooit heb ontmoet. Ik weet ook pas sinds een jaar of wat van hun bestaan. Werd ineens opgebeld door een 'Marietje Xxx', die zei dat ze een achternichtje van me was. Nou is Xxx (zo heet ik ook) een heel weinig voorkomende naam, dus het moest wel familie zijn. Ben maar eens verhaal gaan halen bij mijn ouders, maar die waren er vrij vaag over. Mijn vader wil er in elk geval niets mee te maken hebben. Waarom? Ik kan er maar niet achter komen.

Ik blijf het gevoel houden van een soort uitgewist verleden. Krachtdadig als Belanda opgevoed, en toch voel ik me Indo. Gek hè?

Ik kan natuurlijk op mijn Indische familie afstappen, maar ik weet niet in wat voor avontuur ik me dan weer begeef en wat de consequenties zijn. Wie weet doe ik het binnenkort eens.
Nasi puti, gewoon maken.

Kip wassen in azijn met zout.

Dan frituren in zonnebloem olie. Droog bakken.

Oelek, of in keuken machine: knoflook, Trasi, gula jawa, beetje ketumbar, beetje djintan, rode ui, zout, ketjap, rawit.

Dan boontjes snijden. ( sperzieboon) tomaat in blokjes, en peteh bonen ontdooien.

Dan de bumbu in een wajan doen. (wok) even bakken. Dan alle bonen en tomaat erbij. Als gaar is, is de tomaat saus geworden. Dan droge kip erin. Even mee omroeren.

En klaar!
Ach Sri! Hoe bijzonder! Heb je in ene extra familie erbij.
Maar klinkt niet gek hoor. De indo moest zich aanpassen toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven