Het Indo-topic

13-04-2012 17:16 1121 berichten
In 2007 is er al eens een dergelijk topic geweest, maar dat ging over Indo’s. Het zou leuk zijn als dit een topic werd VAN Indo’s.

Ik heb wel eens het gevoel dat bij veel Belanda’s de Indo-cultuur een beetje uit zicht begint te raken. De eerste generatie is natuurlijk aan het uitsterven, daarom wordt het steeds moeilijker nog verhalen uit de eerste hand te pakken te krijgen. De fameuze ‘tantes’ (die overigens, ook zo Indo, lang niet altijd familie hoeven te zijn) verdwijnen langzamerhand van het toneel en dat is ontzettend jammer, want velen van hen waren een soort bewakers van de cultuur.

Gelukkig wordt die cultuur toch nog wel op veel manieren overgedragen. Via de toko en de keuken, kijk maar in het Toko-topic op de Eten-pijler. Maar ook via festivals, zoals de jaarlijkse TongTong, lokaal georganiseerde pasars, die soms ware kumpulans worden van families, vrienden en kennissen. Of via mijn geliefde Werkgroep Indisch-Nederlandse Letteren van de letterenfaculteit in Leiden.

Maar er is niets zo ‘Indo’ (of Indonesisch for that matter) dan geschiedenis(sen) doorgeven door middel van verhalen. Ik vind het altijd leuk om te lezen dat de moeder van Yvonne Keuls haar nooit Yvonne noemde, maar ‘Angin’. “Want angin betekent wind, en de wind neemt de verhalen met zich mee”.

Het zou leuk zijn deze echt Indische traditie hier voort te zetten door hier je verhalen neer te zetten. Hoe gaat het toe in de Indo-families, de Indo-cultuur. Wat vind je leuk of juist niet leuk aan de muziek? Griezel je ook van line-dancen, of vind je het heerlijk?

Ik ben persoonlijk erg geïnteresseerd in WOII in Indonesië (toen nog Indië) en de bersiap.

Recepten en allerlei kook-wederwaardigheden en -vragen zijn ook zeer welkom, want de keuken, de dapur, is het hart van de Indo-cultuur.

Het spreekt natuurlijk vanzelf dat iedereen die iets met dit onderwerp heeft, van harte welkom is om mee te schrijven. Daar hoef je echt geen Indo voor te zijn. Dus voor iedereen: selamat datang!
Alle reacties Link kopieren
Overigens was mijn moeder de schlager-fan. Ik ben gewoon als kind meegesleept naar al die festivals, en sprak als kleuter net zo gemakkelijk Duits als Nederlands.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:snoesje666 schreef op 21 april 2012 @ 21:25:

Ik zag een keer een artikel in een streekkrantje over een muziekbandje uit de jaren '60 waarvan één van de artiesten dezelfde naam had als een studiegenootje van me.

Studiegenootje gemaild (woont inmiddels honderden kilometers verderop), en die was helemaal blij. Bleek om zijn vader te gaan. Direct het artikel uitgeknipt en opgestuurd.

Dat is een voordeel als je niet Jansen of De Vries heet. O, dat is best bijzonder! Leuk zeg!!
quote:missy_acy schreef op 21 april 2012 @ 21:22:

Je hebt mail.

Wel spannend zeg!

Ik ken het wel.

Heb hele tijd geen contact gehad met paar familie leden in indo. Totdat n nichtje mij vond op Facebook. Nu is het contact er weer, zien we elkaars foto's ed.

Voelt best fijn.Thnx, ga het morgen proberen.
Hey Missy, hij doet 't!!

Eindelijk een ava, nu besta ik echt!
Wauw Sri!!!

*moet zo even kijken welke, mobiel nu*
quote:sri schreef op 22 april 2012 @ 07:48:

Hey Missy, hij doet 't!!

Eindelijk een ava, nu besta ik echt!Hij is leuk! En past jou helemaal!
Vraagje: kregen jullie ook toen je je eerste menstruatie had 3 torentjes rijst: rood, wit en geel?

Om te vieren dat je een vrouw geworden was?
quote:missy_acy schreef op 22 april 2012 @ 20:10:

Vraagje: kregen jullie ook toen je je eerste menstruatie had 3 torentjes rijst: rood, wit en geel?

Om te vieren dat je een vrouw geworden was?Gut wat apart! Nee dat kreeg ik niet. Ik kreeg een verschrikte moeder die me naar mijn zus stuurde (die 1 jaar ouder was)...
quote:missy_acy schreef op 22 april 2012 @ 20:10:

Om te vieren dat je een vrouw geworden was?

Nee, ik heb er zelfs nooit van gehoord! Wel bijzonder hoor.

Ik kreeg een gebakje...
Een gebakje, lief!

Bij ons werd dat echt "gevierd". Al m'n ooms, tante's neven en nichten kwamen ook. Om het te vieren.

En ik vond dat erg! Want dan wist iedereen het. sta je dan. En ik was ook nog eens jarig!

Arm kind. Ga ik bij mijn dochter ook maken, maar niet met zoveel visite.
Ik kreeg alleen het advies om direct met tampons te beginnen omdat ik anders die middag niet naar de sauna kon.
briljant advies!!
Ons avond eten: sajur boontjes, ajam smoor en nasi puti.

mjammie!
quote:missy_acy schreef op 23 april 2012 @ 14:05:

Ons avond eten: sajur boontjes, ajam smoor en nasi puti.

mjammie!Hoe laat eet je, Missy? Dan zorg ik dat ik er een beetje bijtijds ben
Hoe gaat het zoutloos dieet trouwens? Nog wat gehad aan de links die bopine had gevonden?
Sri, vraagje. Waar rond om en in Arnhem haal jij je boeken? (het liefst 2e hands, geur van oud papier! Hmmm)
quote:missy_acy schreef op 24 april 2012 @ 09:44:

Sri, vraagje. Waar rond om en in Arnhem haal jij je boeken? (het liefst 2e hands, geur van oud papier! Hmmm)

Voor tweedehandsboeken natuurlijk de Slegte, in de Jansstraat. Heerlijk, maar ik ben er al een tijd niet meer geweest i.v.m. veel te veel boeken in mijn minihuisje.

Dan heb je in de Bakkerstraat Gijsbers & Van Loon, een eerbiedwaardig antiquariaat. Erg leuk.

Voor nieuwe boeken ga ik graag naar Romijn in Oosterbeek. Hele kleine boekhandel, maar ze hebben erg veel kennis en enthousiasme in huis.

Op Kronenburg zit Arends, maar de laatste tijd wisselt het heel snel. Zaken veranderen, fuseren of verhuizen, er is bijna geen touw meer aan vast te knopen. Maar overal zit wel een Bruna, al probeer ik die te mijden als de pest, want ik kom er nooit met lege handen vandaan .
quote:missy_acy schreef op 23 april 2012 @ 20:36:

Hoe gaat het zoutloos dieet trouwens? Nog wat gehad aan de links die bopine had gevonden?

Nou ja, wat zal ik zeggen? Ik ben voorlopig maar weer teruggegaan naar mijn oude eetpatroon van rauwkost, yoghurt, fruit en rijstwafels. Soms brood. Dat zijn dingen waar je geen zout in verwacht, en dan mis ik het niet. Maar ik heb gemerkt dat als ik dingen ga eten waar eigenlijk zout in hoort en het niet in zit, ik zo ontzettend chagrijnig word, daar heb ik ook geen zin in. Of ik ga smokkelen, dat schiet ook niet op.

De links van Bopine heb ik zorgvuldig opgeslagen en ga ik binnenkort proberen. Als ik weer wat meer energie heb, ik heb het heel druk met werk (ik, sukkel, zit nu ook in werktijd te forummen ). Maar ik ben wel heel benieuwd naar die zelfgemaakte sojasaus.
Ach so, dat snap ik. Zout is ook zo essencieel voor een lekker gerecht.

Er is trouwens een topic over WO2 geopend, heb je gezien?
quote:missy_acy schreef op 24 april 2012 @ 13:10:

Ach so, dat snap ik. Zout is ook zo essencieel voor een lekker gerecht.

Er is trouwens een topic over WO2 geopend, heb je gezien?Ja, ik heb het gezien, maar nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken.
quote:sri schreef op 24 april 2012 @ 16:04:

[...]

Ja, ik heb het gezien, maar nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken.Ik vind hem heftig, en ik kan best wat hebben. (onzin, ben n mietje)
http://www.youtube.com/watch?v=OG3PnQ3tgzY

http://www.youtube.com/wa ... Gk&feature=endscreen&NR=1

Ik moest ineens aan de zanger Taco (Taco Ockerse) denken.

Is tapdansen ook Indisch ? Snoezekind doet niets liever.

Snoes, ik zou het niet weten, het klinkt me niet onwaarschijnlijk in de oren. Leuk, zo'n dansend Snoezekind .

Missy, ik heb voorzichtig mijn leerspullen Indonesisch weer uit de kast getrokken (wegens plotseloze inspiratie, hoewel nog geen tijd gehad om erin te kijken ) en ik vroeg me af: als jij Indonesisch spreekt, gebruik je dan netjes alle voorvoegsels? Zoals bijv. bicara wordt berbicara, tulis wordt menulis enz. Ik heb gehoord dat ze daar in Indonesië ook niet altijd even nauwkeurig mee omgaan, dus ik was benieuwd .

Spreek jij thuis Nederlands of Indonesisch?
Nee, ik gebruik ze niet. Ik spreek Nederlands thuis, soms met Engels en Indonesisch erdoor.

Beetje plat straat Indonesisch zeg maar. zoals m'n mama mij noemde: anak kampung.
Ik heb het gelezen, Missy. Die anak kampung, hihi! Mijn vader zei wel eens dat hij alleen 'pasar-maleis' had gesproken, maar alles was vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven