e-nummers...
zondag 15 april 2012 om 17:49
Hoorde laatst dat er in de roze frappucino's van starbucks gemalen insecten zitten om dat roze kleurtje te geven. Na wat research op internet zag ik dat het gaat om het e-nummer 120. Bah bah bah!! gelukkig drink ik die frappucino nooit maar wat we wel niet allemaal binnenkrijgen zonder het te weten!
Als ik op wikipedia kijk staat er niks over insecten bij e-nummer 120, miss dat ik het verkeerd heb opgezocht maar het is allemaal zo onduidelijk vind ik. Ik zag dat het ook in mijn favoriete snoepjes zat, nl skittles en ja ik vond de rode (en groene) het lekkerst...! Tegenwoordig dus niet meer. Sowieso ben ik geen voorstander van al die e-nr's maar je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen.
Kennen jullie nog interessante verhalen achter bepaalde e-nummers?
Als ik op wikipedia kijk staat er niks over insecten bij e-nummer 120, miss dat ik het verkeerd heb opgezocht maar het is allemaal zo onduidelijk vind ik. Ik zag dat het ook in mijn favoriete snoepjes zat, nl skittles en ja ik vond de rode (en groene) het lekkerst...! Tegenwoordig dus niet meer. Sowieso ben ik geen voorstander van al die e-nr's maar je kan er tegenwoordig bijna niet meer omheen.
Kennen jullie nog interessante verhalen achter bepaalde e-nummers?
zondag 29 april 2012 om 19:50
quote:blobs schreef op 22 april 2012 @ 15:01:
[...]
Er zijn een aantal waar sommige mensen overgevoelig voor zijn en last van kunnen krijgen. Maar "hele vervelende bijwerkingen" is nogal overdreven.
Ik zou het eerder vergelijken met een reactie op een voedselintollerantie.
Sommige additieven zijn zonder meer kankerverwekkend zoals bijvoorbeeld:
E-180 een kleurstof
E-210 (wordt in verband gebracht met leukemie)
E-239, een conserveermiddel
E-310, een voedingszuur
E-432 een emulgator
E-553A, een zuurteregelaar
Ik vind dit wel vervelend, toch? Wat weten we nu van e-nummers op de lange termijn?
Een ander waar vergif is E-951, de zoetstof aspartaam. Hier citeer ik Dr. H. J. Roberts, een mondiaal expert op het gebied van aspartaam: “Aspartaam is een waar vergif. Het is een neurotoxisch product dat meer dan 92 ziekteverschijnselen kan veroorzaken. Dit additief had nooit toegestaan mogen worden.”
Ook zo'n lekker e-nummer.
[...]
Er zijn een aantal waar sommige mensen overgevoelig voor zijn en last van kunnen krijgen. Maar "hele vervelende bijwerkingen" is nogal overdreven.
Ik zou het eerder vergelijken met een reactie op een voedselintollerantie.
Sommige additieven zijn zonder meer kankerverwekkend zoals bijvoorbeeld:
E-180 een kleurstof
E-210 (wordt in verband gebracht met leukemie)
E-239, een conserveermiddel
E-310, een voedingszuur
E-432 een emulgator
E-553A, een zuurteregelaar
Ik vind dit wel vervelend, toch? Wat weten we nu van e-nummers op de lange termijn?
Een ander waar vergif is E-951, de zoetstof aspartaam. Hier citeer ik Dr. H. J. Roberts, een mondiaal expert op het gebied van aspartaam: “Aspartaam is een waar vergif. Het is een neurotoxisch product dat meer dan 92 ziekteverschijnselen kan veroorzaken. Dit additief had nooit toegestaan mogen worden.”
Ook zo'n lekker e-nummer.
zondag 29 april 2012 om 20:05
quote:blobs schreef op 22 april 2012 @ 16:46:
Ja. En zo verbieden we in de EU weer stoffen die ze in Amerika en Azië zonder problemen in hun eten gooien.Welke dan? Het is juist omgekeerd. Wij eten voedsel met e-nummers welke in Amerika allang verboden zijn. En hier zeggen ze maar dat het veilig is, ammehoela.
Ja. En zo verbieden we in de EU weer stoffen die ze in Amerika en Azië zonder problemen in hun eten gooien.Welke dan? Het is juist omgekeerd. Wij eten voedsel met e-nummers welke in Amerika allang verboden zijn. En hier zeggen ze maar dat het veilig is, ammehoela.