Regelmatige dipjes

09-05-2012 10:00 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb hier al veel interessante topics gelezen, maar wil toch ook even graag mijn verhaal vertellen.

Ik heb zelf regelmatig last van een dipje (depressie lijkt mij zo'n groot woord). Dan ben ik moe, vlug geïrriteerd, huil ik om het minste en voel ik me waardeloos (zowel privé als op het werk). Dit houdt vaak enkele weken aan waarin ik me afvraag 'is dit nu het leven?', 'hoe houd ik dit ooit vol?' en 'wil ik wel bestaan?'. Na een tijdje gaat het weer beter waarna er een paar weken of zelfs maanden zijn waarbij ik het gevoel heb 'ok, ik kan de wereld wel aan, het lukt me wel'. Tijden waarin ik me eigenlijk bijna gelukkig voel

Na een tijdje komt er dan toch steeds weer een omslag. Ik heb hiervoor al wel therapie gehad in het verleden dus ik herken de symptomen wel en weet ook al wel wat werkt/niet werkt om weer wat positiever in het leven te komen staan. Maar waar ik mij zorgen om maak is dat dit patroon zich eigenlijk al herhaalt sinds ik ben afgestudeerd (5 jaar geleden nu). Daarvoor had ik er ook wel last van (als ik nu op terug kijk), maar in beduidend mindere mate.

En dan vraag ik me oprecht af 'raak ik hier ooit vanaf'????

Ik hoop dat iemand zich herkent in dit verhaal. Tips zijn altijd welkom
Ik herken het wel.

Kan het niet deels hormoongerelateerd zijn, PMS?

Hetgeen wat je nu doet, bevalt je dat? Kan je er je ei in kwijt en krijg je er energie van?

Hoe is je balans privé - werk?
Ik weet er echt het fijne niet van, laat ik dat vooraf vooral duidelijk zeggen.

Maar, ik meen dat er een soort stemmingsstoornis bestaat die zich uit in dit soort fases: dus tijden van het niet zien zitten, lage eigenwaarde, neerslachtigheid e.d. afgewisseld met perioden waarin het allemaal wel oke gaat. Hoe of wat, ik weet het niet. Ik heb de klok eens horen luiden, maar geen idee van de klepel zeg maar... Maar misschien is dit iets om met je huisarts eens te bespreken? Hij zal wel van de hoed en de rand weten, en je verder kunnen helpen. Want al 5 jaar in een dergelijk patroon is natuurlijk verre van fijn!
Wat is je leeftijd?

Komen de stemmingswisselingen meer voor tijdens bepaalde tijden van het jaar?

Grtz Amber
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Maja82 schreef op 09 mei 2012 @ 10:04:

Hetgeen wat je nu doet, bevalt je dat? Kan je er je ei in kwijt en krijg je er energie van?

Hoe is je balans privé - werk?

Tja mijn werk is niet ideaal. Te weinig uitdaging... Tot december ging het nog wel want toen had ik tenminste een leuke baas en fijne collega's. Door reorganisatie echter geen verlenging van mijn contract gekregen en dan aan de slag gegaan in een ander kantoor (wel hetzelfde bedrijf), maar hier is het beduidend minder fijn. Ben nu wel voorzichtig aan het solliciteren.

Probleem is dat als het goed gaat ik mijn werk wel kan relativeren. Het is niet mijn droombaan, maar het is wel waarvoor ik gestudeerd heb en ik ben er best wel goed in. Dan zoek ik ook veel afleiding in andere activiteiten buiten het werk.

Tijdens de 'dipjes' kan ik het echter minder relativeren (wat leidt tot huilbuien in het toilet ), maar dan zit mijn eigenwaarde weer zo laag dat ik ervan ben overtuigd dat solliciteren zinloos is. En dan ben ik ook vaak zo moe dat andere activiteiten er bij inschieten.
quote:viva-amber schreef op 09 mei 2012 @ 10:25:

Wat is je leeftijd?

Komen de stemmingswisselingen meer voor tijdens bepaalde tijden van het jaar?

Grtz AmberIk ben 27. Ik heb het idee dat het wel wat vaker tijdens 'donkere periodes' is. In de winter of als het veel regent. Maar soms gewoon hartje zomer als het terrasjesweer is.
[quote]kwatta-katta schreef op 09 mei 2012 @ 10:11:

Maar, ik meen dat er een soort stemmingsstoornis bestaat die zich uit in dit soort fases: dus tijden van het niet zien zitten, lage eigenwaarde, neerslachtigheid e.d. afgewisseld met perioden waarin het allemaal wel oke gaat. /quote]

Ik heb ook wel eens wat gegoogled maar dan wisselen de depressieve buien zich af met heel optimistische - 'ik kan alles' - buien. En dat is ook niet het geval
Misschien zijn het onverwerkte dingen, of dingen in het leven die je wel graag zou willen maar het gevoel hebt dat het je niet lukt?

Doe je werk wat aansluit op je studie?

Slik je de pil? Dat kan ook dipjes veroorzaken, misschien reageer je daar niet goed op.
Ik ben uiteindelijk met mijn dipjes naar een psycholoog gegaan. Misschien kan dat jou ook wel helpen om de oorzaak er achter weg te nemen?

En hou ff bij wanneer je die dips heb. Ik heb ook last van PMS dips. Met een andere pil en continue slikken is dat probleem nu grotendeels getackeld.
Bedankt voor de fijne reacties alvast

Nog een kleine aanvulling: ik heb geen vaste huisarts (ga zelden naar de dokter), dus dat vind ik dan een moeilijke stap.

Ik heb ook al wel coaching gehad en cursussen gevolgd over jezelf zijn, wat wil ik in het leven, assertiviteit etc, dus dan vind ik het eigenlijk ook wel genant om te zeggen dat het nog steeds niet goed gaat. Een beetje frustrerend dat ik dan het goede gevoel dat zo'n cursus mij geeft, niet kan vasthouden
quote:_ntsj_ schreef op 09 mei 2012 @ 10:36:

[quote]kwatta-katta schreef op 09 mei 2012 @ 10:11:

Maar, ik meen dat er een soort stemmingsstoornis bestaat die zich uit in dit soort fases: dus tijden van het niet zien zitten, lage eigenwaarde, neerslachtigheid e.d. afgewisseld met perioden waarin het allemaal wel oke gaat. /quote]

Ik heb ook wel eens wat gegoogled maar dan wisselen de depressieve buien zich af met heel optimistische - 'ik kan alles' - buien. En dat is ook niet het geval

Dat is de bi-polaire stoornis die jij nu bedoelt? En die bedoel ik juist niet. De stoornis waar ik eens over las was depressieve buien, afgewisseld door minder negatieve perioden (dus niet euforisch of heel optimistisch, maar echt: wel oke).

Ik zou toch naar de huisarts gaan. Wat jij beschrijft is een heel legitieme klacht om aan de huisarts voor te leggen. En juist dat die cursussen en coaching geen langdurig effect hebben, doen mij vermoeden dat er wat meer aan de hand is. Het is in ieder geval niet genant of om je voor te schamen, dat ze geen effect hebben. Als er een achterliggend probleem is, moet dat aangepakt worden en zijn die cursussen - zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteit en bestaansrecht ervan - slechts een doekje voor het bloeden.

Zelf heb ik ook eens wat van dat soort trainingen gedaan omdat ik niet goed in mijn vel zat. Hielpen niet of nauwelijks. Uiteindelijk ben ik via de huisarts bij een psycholoog behandeld voor een depressie. Ik had cursussen kunnen volgen tot ik een ons woog, maar het zou nooit geholpen hebben omdat ze -in mijn geval- het eigenlijke probleem niet aanpakten.
Kan ook een dysthyme stoornis zijn. Een een iets 'mildere' variant van de depressieve stoornis. Maar dit moet je goed laten diagnosticeren door een psychiater of klinisch psycholoog. Dus op naar de huisarts voor een verwijzing.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik heb ook regelmatig last van wisselingen.

Het ene moment ben ik érg onzeker over mezelf en mijn relatie.

Dan kan ik ook heel emotioneel zijn en niks goeds zien in mezelf.

En het andere moment gaat het weer beter.

En ben ik vrolijk.

Hiervoor ben ik ook al bij een psycholoog geweest. Dit deed erg goed en was erg fijn. Na 10 afspraken ben ik niet verder gegaan daarmee. Dit omdat het niet helemaal vergoed wordt door de zorgverzekering & ik het geld niet heb om een afspraak te betalen (¤ 90,-- per uur).

Dat vond ik dus erg jammer want vond de gesprekken altijd érg fijn!
Rocks: Heb je in die 10 gesprekken geen hadvaten gehad om het nu zelf te kunnen dan?
quote:rocks12 schreef op 09 mei 2012 @ 11:18:

Ik heb ook regelmatig last van wisselingen.

Het ene moment ben ik érg onzeker over mezelf en mijn relatie.

Dan kan ik ook heel emotioneel zijn en niks goeds zien in mezelf.

En het andere moment gaat het weer beter.

En ben ik vrolijk.

Hiervoor ben ik ook al bij een psycholoog geweest. Dit deed erg goed en was erg fijn. Na 10 afspraken ben ik niet verder gegaan daarmee. Dit omdat het niet helemaal vergoed wordt door de zorgverzekering & ik het geld niet heb om een afspraak te betalen (¤ 90,-- per uur).

Dat vond ik dus erg jammer want vond de gesprekken altijd érg fijn!En gaat het nu wel beter? Hebben je wel iets uit die gesprekken gehaald voor de lange termijn?
quote:Maja82 schreef op 09 mei 2012 @ 10:38:

Ik heb ook last van PMS dips. Met een andere pil en continue slikken is dat probleem nu grotendeels getackeld.Ik ben zelf vorig jaar augustus gestopt met de pil in de hoop dat dat wat zou helpen. Maar blijkt toch niet echt het geval te zijn.
quote:Maja82 schreef op 09 mei 2012 @ 11:20:

Rocks: Heb je in die 10 gesprekken geen hadvaten gehad om het nu zelf te kunnen dan?

Jawel. Ben toen wel achter een aantal dingen gekomen.

Maar toch vond ik de gesprekken érg fijn. Gewoon 1x in de week een uurtje praten met iemand. Die niemand kent in mijn omgeving.

En zij vroeg naar dingen waar ik nooit aan dacht.

Dat vond ik altijd erg fijn!
quote:_ntsj_ schreef op 09 mei 2012 @ 11:21:

[...]

En gaat het nu wel beter? Hebben je wel iets uit die gesprekken gehaald voor de lange termijn?

Ja nu gaat het wel beter. Natuurlijk nog met up en downs. Maar dat heeft iedereen wel af en toe.

Als het altijd vergoed werd door de zorgverzekering zou ik er nu nog gebruik van maken.

Ik vond het ene uurtje in de week altijd erg fijn!

En vond het jammer dat ik het niet kon voortzetten.

Maar dat is eenmaal niet anders.
Lastig om je te adviseren, als er iets ernstig zou je niet spreken over een dipje..e.a. met je huisarts bespreken kan nooit kwaad.

Je zou in de winter voedingsup. kunnen proberen o.a. vitamine D (bij voorkeur olie o.a. visolie). Gedurende het jaar zou je voedingsup kunnen proberen het aminozuur 5-htp (in combi met vitamine B complex of B6 en magnesium) zorgt voor aanmaak serotonine. Houdt je echter bij de laatste aan de voorschreven hoeveelheid en gebruik het NOOIT samen met een antidepressivum, die combi is namelijk gevaarlijk.

Beide zijn te krijgen bij o.a. De Tuinen, Etos, online te koop o.a. de vitamine store.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoi hoi,

Ik herken het helemaal. Ik ben precies hetzelfde. Al heel lang. Op en neer, op en neer. Heb 2x bij een psycholoog gelopen maar ik moet er altijd voor blijven waken .Weet nu wel wat te doen maar ondanks dat kan ik het niet tegenhouden.

Heb helaas geen oplossing. Van de winterdip heb ik helaas ook last en ik heb weleens onder lichtlampen gezeten, had niet het idee dat het me echt had geholpen.

Groetjes,

Willeke
En idd zou het heerlijk zijn als ik 1x in de 2 weken met een psycholoog kan praten. Ik krijg het dan makkelijker op een rijtje. Helaas heb ik nog 1 sessie over en dan zal ik het weer op mezelf moeten doen.
Dit klinkt als een enorme dooddoener, maar sport je? Ik heb altijd veel last gehad van dipjes maar sinds ik 3 tot 4 keer per week flink sport voel ik me zoveel sterker en beter en heb ik geen echte dip meer gehad. Als ik een weekje ziek ben en niet kan sporten voel ik het weer een beetje opkomen - en wegtrekken als ik weer voldoende beweeg.
.
Ik heb er ook al jaren last van, omdat het de laatste tijd sneller afwisselt slik ik sinds 2 weken antidepressiva (20mg),dus een vrij lage dosering. Ik hoop dat dat helpt. Wat ook hielp was sporten (hardlopen) maar daar had ik dan weer geen zin in als ik me rot voelde dus dat hield ik nooit vol . Ik zou als raad geven om eerst eens een maand of 2 te gaan sporten en langs de huisarts te gaan.
Het is niet voor niks dat er zoiets bestaat als running therapy.

Probleem is idd dat je jezelf er zo moeilijk toe kunt zetten als je middenin een dip zit. Ik ben er daarom erg op gebrand om trouw te blijven sporten om de dips van mijn lijf te houden.
.
Ik ben het er mee eens dat sporten wel helpt. En bij mij zeker ook hardlopen. Helaas zit ik alweer 6 weken op de bank met een overbelasting onder mijn voet. Ik hoop echt binnen nu en 2 weken weer te kunnen gaan rennen want het is echt TOP tegen dipjes. Maar mijn lichaam wil niet echt meewerken op dat gebied.

Wat ik wel doe is: Yoga. Ik deed eerst de wat intensievere yoga maar door het voetprobleem doe ik nu de meditatieve yoga. Erg fijn. Ik stond er zeer sceptisch tegenover (veel te zweverig) maar ik ben om. Heerlijk om even een uur alleen maar bezig te zijn met ontspannen. Het werkt zeker. Dus daar houd ik me nu aan vast.

Wat bij mij werkt is op regelmatige tijden naar bed, geen alcohol (doe ik heeeeeel af en toe) en soms eens wat voor mezelf doen en ontspanningsoefeningen. Ik heb een mp3 waarbij ik 10 minuten ga ontspannen. Het werkt.

Allemaal van die dingen waar ik eigenlijk geen zin in had maar omdat ik merk dat het werkt is het iets wat bij me hoord. Ben die dipjes zat!! Al kan ik ze niet altijd voorkomen hoor.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven