Frustraties moeder

22-05-2012 14:22 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff.. ik wil even mijn ei kwijt over mijn moeder.

Ik houd van mijn moeder, maar ik vind haar soms echt wel enorm irritant als ik dat zo even mag zeggen. Ja, klinkt onrespectvol, maar luister even.

Mijn moeder.. daar heb ik nooit een goede relatie mee gehad. Zou het wel willen, maar ik betwijfel of het wel mogelijk is. Sowieso hebben we een taalbarrière, maar dat is niet het enige. Hoe ze zich tegenover mij gedraagt is gewoon vreselijk.

Ze belt me op de meest belachelijke tijden op. Ze belt me op wanneer ik moet studeren voor school. Ik vertel altijd wanneer ik een tentamen heb o.i.d. maar nooit luistert ze naar mij. Het zijn dan ook nog eens belletjes zoals ' Ik heb je nodig'.

Ze heeft me paar keren - vlak voor bedtijd - gebeld omdat ik haar moest helpen met een computer-gerelateerd probleem. Ik heb haar toen geholpen, maar ze snapt niet wat ik dan aan de telefoon zeg. Sowieso lastig om een computer-gerelateerd probleem aan de telefoon uit te leggen en al helemaal lastig als de ander amper Nederlands spreekt.

Ook heeft ze altijd mijn hulp nodig bij het schrijven van Engelse brieven. Prima, ik help wel met controleren.. maar ga ze niet voor haar schrijven want anders leert ze er niks van. Het stomme is alleen dat ze altijd begint met zeggen: 'als jij niet mijn brief wil controleren, dan doe ik dit/dat niet meer voor jou'. Terwijl het nooit is voorgekomen dat ik heb gezegd van: Ja ik heb geen zin om te controleren, doe het lekker zelf.

Daarnaast is het volgende eens voorgekomen: Ze stuurde haar Engelse brief via e-mail naar mij op omdat ik het moest controleren. Op dat moment was ik zelf bij vrienden aan het eten en relaxen. Omdat ik niet reageerde op haar e-mail (ik had toen geen smartphone) kreeg ik een smsje van haar waarin stond dat ik haar brief moest controleren. Daarop antwoordde ik van: ja prima, maar ben even bij vrienden eten etc. Paar uur later belt ze me op, vraagt ze waarom ik nog steeds niet haar brief heb gecontroleerd... Ik vertelde haar dat ik nog steeds bij mijn vrienden was. Hangt ze gewoon op zonder doei te zeggen!!!

Ze toont totaal geen interesse in mijn bezigheden en mijn interesses. Als ik tegen haar praat kijkt ze mij niet eens aan. Waarom doe ik nog moeite om tegen haar te praten? Dat vraag ik mijzelf wel eens af. Bovendien heeft ze altijd een enorme negatieve instelling over de dingen die ik wil ondernemen.

Vb. Ik heb eindelijk genoeg geld gespaard voor rijlessen en zit erover na te denken om mijn rijbewijs te halen. Het eerste wat ze tegen mij zegt is: Wat als je het niet haalt? Dan is het zonde!

Ik heb gewoon echt iemand nodig die mij in dat soort dingen juist aanmoedigt! Maar mijn moeder is totaal niet zo!! Mijn moeder is zo iemand die totaal niet rekening houdt met mijn gedachtes en gevoelens. Heeft ze nooit gedaan en ik verwacht ook niet dat dit ooit gaat gebeuren.

Serieus.. zijn moeders in het algemeen zo 'kut' of is de mijne gewoon echt losgeslagen..?
Je moeder respecteert je grenzen niet.

Maar ik weet ook niet of je die wel heb aangegeven.

Niet dat ik daar goed in ben hoor. Maar ik kan het dan dus ook m'n moeder niet kwalijk nemen dat ze over me heen walst. Ik zeg er namelijk niks van.

Jij wel?

En je moeder kun je niet veranderen, alleen jezelf.

Als je beter met je moeder wil kunnen praten, moet je haar taal leren. Ik snap dat je liever wil dat je moeder Nederlands leert. Maar dat doet ze nu eenmaal niet en je kan haar niet dwingen.
nessemeisje schreef op 22 mei 2012 @ 15:02:

Als ze je leven echt zo verpest heeft, dan wordt het misschien eens tijd om jullie tijd samen en contact te minimaliseren.
Maar tegelijkertijd zou ik me daar schuldig/rot om voelen omdat ze naast mij niemand heeft.
Waarom ga je elk weekend naar "huis" dan? Ben je financieel afhankelijk? Heb je zelf nog geen woning/kamer?
nessemeisje schreef op 22 mei 2012 @ 15:04:

Waarom ga je elk weekend naar "huis" dan? Ben je financieel afhankelijk? Heb je zelf nog geen woning/kamer?

- Financieel afhankelijk ben ik ook nog wel, ook al heb ik mijn bijbaantje naast de studie

- Ik heb wel een eigen kamer, maar schuldgevoelens spelen op als ik niet naar huis ga..
Je loopt bij een psych zeg je, en dat is goed in zo een situatie.

Echter zal geen enkele psych je kunnen helpen als jij je alles laat overkomen en anderen de schuld geeft van jouw onwel gevoelens.

Op een gegeven moment moet je kappen daarmee en jezelf niet meer begeven waar je verantwoording afschuift, maar die verantwoording gaat nemen. Pas dan zal je echt kunnen dealen met het verleden. Nu blijf je er half half in hangen en blijf je in het schuldgeef, slachtoffer gedoe hangen.

Get out of there en wordt gelukkig..
StabiloBoss schreef op 22 mei 2012 @ 15:03:

Je moeder respecteert je grenzen niet.

Maar ik weet ook niet of je die wel heb aangegeven.

Niet dat ik daar goed in ben hoor. Maar ik kan het dan dus ook m'n moeder niet kwalijk nemen dat ze over me heen walst. Ik zeg er namelijk niks van.

Jij wel?

En je moeder kun je niet veranderen, alleen jezelf.

Als je beter met je moeder wil kunnen praten, moet je haar taal leren. Ik snap dat je liever wil dat je moeder Nederlands leert. Maar dat doet ze nu eenmaal niet en je kan haar niet dwingen.

Ik heb haar wel geconfronteerd met het feit dat ze mij emotioneel heeft verwaarloosd. Waarop ze dan zegt: maar ik heb je nog nooit achter gelaten bij iemand anders.

Ze snapt het niet. Ik wil eigenlijk heel graag dat iemand anders haar alles komt duidelijk maken. Ik probeer dit al mijn hele leven en word er moe van.
Hoewel ik ook vind dat TO harde woorden gebruikt, begrijp ik de frustratie helemaal. Dit is geen eenmalige irritatie, maar iets wat zich al haar levenlang heeft opgebouwd.

Ik zou inderdaad het contact minimaliseren.

TO, heeft je behandelaar niet om familiegesprekken gevraagd? Ik denk nl. dat het veel zou kunnen verduidelijken als je moeder ook in de behandeling zou worden betrokken.
pinkiie schreef op 22 mei 2012 @ 15:07:

[...]

Ik heb haar wel geconfronteerd met het feit dat ze mij emotioneel heeft verwaarloosd. Waarop ze dan zegt: maar ik heb je nog nooit achter gelaten bij iemand anders.

Ze snapt het niet. Ik wil eigenlijk heel graag dat iemand anders haar alles komt duidelijk maken. Ik probeer dit al mijn hele leven en word er moe van.
Hou er dan mee op. Het vreet energie en je wordt alleen maar teleurgesteld. Doodzonde joh. Je leven draait nu om haar, richt je op jezelf en je leven, je toekomst. Je zit nu al je energie te vergooien door steeds naar het verleden te kijken. En je krijgt er alleen maar shit voor terug.
pinkiie schreef op 22 mei 2012 @ 15:07:

[...]

Ze snapt het niet.

Denk dat je het wat concreter moet maken.

Ma, als ik een brief voor je moet nakijken, zou je dat dan van te voren kunnen vertellen, zodat ik het kan inplannen.

Ik heb niet altijd tijd en als ik bij vrienden ben, ga ik niet naar huis om je brief na te kijken.

Of als ze sms-t.:"Ma, ik ben niet thuis, morgenochtend controlleer ik je brief. Je krijgt hem om 11 uur in de mailbox" en dan je mobiel uitzetten.

"Je hebt me emotioneel verwaarloosd" is een te rekbaar begrip. Wat is dat? En het is in het verleden, dus daar kan je moeder ook niks meer mee.

Je kan beter in het nu blijven en concreet vertellen wat je wil.

"Mamma, ik zou het fijn vinden als je mij bedankt als ik een brief voor je heb gecontrolleerd."

Of, "Mamma, fijn dat je het eten maakt, waar ik van houd. Dankjewel."
StabiloBoss schreef op 22 mei 2012 @ 15:13:

[...]

Denk dat je het wat concreter moet maken.

Ma, als ik een brief voor je moet nakijken, zou je dat dan van te voren kunnen vertellen, zodat ik het kan inplannen.

Ik heb niet altijd tijd en als ik bij vrienden ben, ga ik niet naar huis om je brief na te kijken.

Of als ze sms-t.:"Ma, ik ben niet thuis, morgenochtend controlleer ik je brief. Je krijgt hem om 11 uur in de mailbox" en dan je mobiel uitzetten.

"Je hebt me emotioneel verwaarloosd" is een te rekbaar begrip. Wat is dat? En het is in het verleden, dus daar kan je moeder ook niks meer mee.

Je kan beter in het nu blijven en concreet vertellen wat je wil.

"Mamma, ik zou het fijn vinden als je mij bedankt als ik een brief voor je heb gecontrolleerd."

Of, "Mamma, fijn dat je het eten maakt, waar ik van houd. Dankjewel."
Dat zou ze wel wat beter begrijpen, maar ik betwijfel of ze al die dingen gaat onthouden. Ze luistert niet naar mij.
Pinkiie, het klinkt allemaal erg ongezellig, maar ook niet afschuwelijk. Ik denk dat je beter kunt werken aan jouw frustraties en de houding die je tegenover je moeder hebt, dan proberen je moeder te veranderen.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag? Je klinkt namelijk nog erg jong.
Wat eten we vanavond?
To, jij leeft in een studentenwereld, jouw leven is totaal anders geworden, die van je moeder blijft stilstaan. Jij hebt een totaal andere wereld gekregen.
schnitzel schreef op 22 mei 2012 @ 15:09:

Hoewel ik ook vind dat TO harde woorden gebruikt, begrijp ik de frustratie helemaal. Dit is geen eenmalige irritatie, maar iets wat zich al haar levenlang heeft opgebouwd. Mensen uit een 'normaal' gezin kunnen zich waarschijnlijk niet voorstellen hoe het is om geen liefdevolle band met je moeder te hebben. Je hoort van haar te houden, en zij houdt waarschijnlijk veel van ons maar ik voel het gewoon niet.

Ik zou inderdaad het contact minimaliseren. Zelf woon ik in het buitenland en zie ik mijn moeder 2-3x per jaar een paar dagen. Dat is voor mij ook echt genoeg. Ze probeert me over de telefoon wel vaak een schuldgevoel aan te praten, maar dat kap ik meteen af.

TO, heeft je behandelaar niet om familiegesprekken gevraagd? Ik denk nl. dat het veel zou kunnen verduidelijken als je moeder ook in de behandeling zou worden betrokken.

Het is inderdaad iets waar ik al mijn hele leven lang last van heb. Nee mijn psycholoog heeft niet om familiegesprekken gevraagd. Ik weet ook niet of zoiets zou kunnen.. het is een studentenpsycholoog helemaal in mijn studentenstad. Mijn moeder zou dan daarvoor uren moeten reizen voor iets waar ze toch weinig zin in zal hebben. Mijn moeder heeft daar nooit tijd voor.

Daarnaast vindt ze een psycholoog maar bullshit als ik dat zo even mag zeggen. Ik heb haar ooit eens tegen een vriendin horen zeggen dat het beter is om met een vriendin over problemen te praten want dat is gratis.. en een psycholoog kost geld...terwijl er geen verschil is. Dat zegt al genoeg over hoe zij over psychologen denkt. Namelijk dat er geen verschil is tussen praten met een vriendin over problemen en praten met een psycholoog over problemen. Alsof een psycholoog geen aanvullende waarde heeft ofzo..
makreel schreef op 22 mei 2012 @ 15:17:

Pinkiie, het klinkt allemaal erg ongezellig, maar ook niet afschuwelijk. Ik denk dat je beter kunt werken aan jouw frustraties en de houding die je tegenover je moeder hebt, dan proberen je moeder te veranderen.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag? Je klinkt namelijk nog erg jong.

Ik ben ook wel jong, zeker jonger dan de gemiddelde vrouw hier.

Ben nog maar 20.
pinkiie schreef op 22 mei 2012 @ 15:19:

Daarnaast vindt ze een psycholoog maar bullshit als ik dat zo even mag zeggen. Ik heb haar ooit eens tegen een vriendin horen zeggen dat het beter is om met een vriendin over problemen te praten want dat is gratis.. en een psycholoog kost geld. Dat zegt al genoeg over hoe zij over psychologen denkt. Namelijk dat er geen verschil is tussen praten met een vriendin over problemen en praten met een psycholoog over problemen. Alsof een psycholoog geen aanvullende waarde heeft ofzo..
Jij studeerde toch ook voor psycholoog? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
pinkiie schreef op 22 mei 2012 @ 15:15:

[...]

Dat zou ze wel wat beter begrijpen, maar ik betwijfel of ze al die dingen gaat onthouden. Ze luistert niet naar mij.
Je zou het ook gewoon eens kunnen proberen (en volhouden!) natuurlijk. Met je 'ja maar'-houding ben je tot nu toe ook niet veel verder gekomen.
Mijn moeder heeft ADD en hoort ook veel dingen die ik zeg/vraag/vertel niet omdat haar aandacht weer op iets anders is gericht wat op dat moment voor haar belangrijker is. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je moeder ADD o.i.d. heeft, maar ik herken je frustratie.

Verder eens met StabiloBoss, duidelijk zeggen wat je wel/niet wil en prettig vind en je daar consequent aan houden, dat zorgt in ieder geval voor duidelijkheid ten opzichte van je moeder.

Mijn ervaring is in ieder geval dat mijn moeder veel meer claimt en hulp vraagt wanneer ik op stel en sprong dingen voor haar doe en altijd opneem of z.s.m. terugbel wanneer ze belt (dus wanneer ik veel hulp bied of ruimte bied om hulp te vragen).

Wat betreft computerproblemen: neem 1 keer de tijd om een 'handleiding' te schrijven voor de meest voorkomende problemen waarvoor ze jou belt. Zorg dat de handleiding begrijpelijk is voor je moeder en geef deze aan haar of leg het bij haar computer neer. Wanneer ze de volgende keer belt met wéér hetzelfde computerprobleem, kun je naar de handleiding verwijzen. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat dit in jouw situatie ook werkt, maar bij mij scheelt het veel gedoe.
anoniem_121608 wijzigde dit bericht op 22-05-2012 15:26
Reden: Typfoutje
% gewijzigd
redband schreef op 22 mei 2012 @ 15:22:

[...]

Jij studeerde toch ook voor psycholoog? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Eigenlijk orthopedagoog, maar misschien dat ik daarna een post-master opleiding wil doen voor gz-psycholoog.

Mijn hele studie zelf al is eigenlijk heel erg confronterend. Je leert heel veel over opvoeding en ontwikkeling. Het zet mij aan het denken over het verleden, maar helaas word ik er ook nog wel eens emotioneel van.
Nou, heb andere topics bekeken. Zie alleen een verhaal staan over waar je gaat wonen in de toekomst.

Hoe zit het nu met het taalprobleem?
lushcooking schreef op 22 mei 2012 @ 15:24:

Mijn moeder heeft ADD en hoort ook veel dingen die ik zeg/vraag/vertel niet omdat haar aandacht weer op iets anders is gericht wat op dat moment voor haar belangrijker is. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat je moeder ADD o.i.d. heeft, maar ik herken je frustratie.

Verder eens met StabiloBoss, duidelijk zeggen wat je wel/niet wil en prettig vind en je daar consequent aan houden, dat zorgt in ieder geval voor duidelijkheid ten opzichte van je moeder.

Mijn ervaring is in ieder geval dat mijn moeder veel meer claimt en hulp vraagt wanneer ik op stel en sprong dingen voor haar doe en altijd opneem of z.s.m. terugbel wanneer ze belt (dus wanneer ik veel hulp bied of ruimte bied hulp om te vragen).

Wat betreft computerproblemen: neem 1 keer de tijd om een 'handleiding' te schrijven voor de meest voorkomende problemen waarvoor ze jou belt. Zorg dat de handleiding begrijpelijk is voor je moeder en geef deze aan haar of leg het bij haar computer neer. Wanneer ze de volgende keer belt met wéér hetzelfde computerprobleem, kun je naar de handleiding verwijzen. Ik kan natuurlijk niet garanderen dat dit in jouw situatie ook werkt, maar bij mij scheelt het veel gedoe.

Maar heeft het zin om nog over die keer te praten toen ze gewoon ophing zonder doei te zeggen? Want dat is wel weer een tijdje terug, waarschijnlijk weet ze dat al niet meer.

Mijn moeder heeft een computerschriftje zeg maar. Daarin heeft ze aantekeningen gemaakt van de dingen die ik haar heb laten zien op de computer. Helaas wil ze dat ding niet altijd gebruiken en vraagt ze toch keer op keer aan mij... pff.. dat ding werkt voor geen meter.
pinkiie schreef op 22 mei 2012 @ 15:25:

[...]

Eigenlijk orthopedagoog, maar misschien dat ik daarna een post-master opleiding wil doen voor gz-psycholoog.

Mijn hele studie zelf al is eigenlijk heel erg confronterend. Je leert heel veel over opvoeding en ontwikkeling. Het zet mij aan het denken over het verleden, maar helaas word ik er ook nog wel eens emotioneel van.

En omdat jij het nu studeerd gooi je alles wat je leert richting je moeder?

Dat worden dan heel veel topics van studenten hier, die vinden dat ouders alles fout hebben gedaan.
Er zijn hier goede tips gegeven, maar je schuift alles terzijde. Wil je nou oplossingen of alleen maar in de slachtofferhouding blijven zitten?
hekje schreef op 22 mei 2012 @ 15:25:

Nou, heb andere topics bekeken. Zie alleen een verhaal staan over waar je gaat wonen in de toekomst.

Hoe zit het nu met het taalprobleem?

Oh raar. Nou ze woont zelf hier al 25 jaar (of langer?) maar spreekt zelf enorm gebrekkig Nederlands. Ze heeft weinig zin om een taalcursus te doen o.i.d. Ik heb haar vaker aangeboden om haar Nederlands te leren - samen met mij - maar dat wil ze allemaal maar niet. Het ironische hiervan is dat ze wel een cursus Engels heeft gedaan en dat ze wel Engels nog steeds wil leren.

Ikzelf heb vroeger mijn ouders de taal horen spreken, maar sprak altijd zelf in het Nederlands. Ik begrijp haar taal volledig, dus haar begrijpen doe ik altijd wel. Het is alleen jammer dat ze mij niet zo goed begrijpt.
redband schreef op 22 mei 2012 @ 15:28:

[...]

En omdat jij het nu studeerd gooi je alles wat je leert richting je moeder?

Dat worden dan heel veel topics van studenten hier, die vinden dat ouders alles fout hebben gedaan.
Eh, nee.. ik had er daarvoor ook al last van hoor. Maar het is echt zo dat mijn moeder totaal niet kan opvoeden etc. Ik kan zo een waslijst van dingen maken van enorme fouten die ze heeft gemaakt toen ze me heeft opgevoed.
nessemeisje schreef op 22 mei 2012 @ 15:28:

Er zijn hier goede tips gegeven, maar je schuift alles terzijde. Wil je nou oplossingen of alleen maar in de slachtofferhouding blijven zitten?

Tips zijn tips. Tips zijn lastig.

Het is altijd van: doe dit, doe dat..

Maar HOE doe je die dingen als ik er al mijn hele leven moeite mee heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven