Leer Ontspannen

27-06-2012 20:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaak last van spanningen over van alles en nog wat. Ik merk dat is het soms heel moeilijk vind om dingen van me af te zetten. En me vaak zorgen maak.

Nu is mijn vraag: Wat doen jullie om je hoofd leeg te maken? Ontspannings tips?
Muziek aan, meeblèren en dansen.
een wandeling

een lange roadtrip door een land met veel natuur en weinig overbevolking (USA, Canada)

pillen
Als ik echt gespannen ben werkt niks. Ik neem als het echt nodig is een oxazepam, dat werkt een beetje.
Sporten/bewegen/naar buiten.
Ga in therapie!
Naar buiten, frisse lucht en een lekker lang stuk wandelen of sporten

Koptelefoon op (geen geluiden van buiten die afleiden), muziekje aan waar ik blijf en vrolijk van wordt en dansen door de kamer
En yoga i.c.m. ademhalingsoefeningen
quote:elninjoo schreef op 27 juni 2012 @ 20:17:

een wandeling

een lange roadtrip door een land met veel natuur en weinig overbevolking (USA, Canada)

pillenGoed idee een road trip. Maar bedoelde meer het ontspannen na het werken, drukke dag , spanningen enz. Pillen? wat voor pillen ?
Ik fiets van werk altijd terug naar huis, als ik gestresst ben fiets ik om, langs het water. Met een beetje geluk staat er stevige wind, en anders ga ik gewoon extra hard trappen. Lekker even uitwaaien. Als ik de voordeur binnenstap ben ik alles weer kwijt.
quote:chloe1 schreef op 27 juni 2012 @ 20:28:

[...]

Goed idee een road trip. Maar bedoelde meer het ontspannen na het werken, drukke dag , spanningen enz. Pillen? wat voor pillen ?Je kan niet LEREN ontspannen met pillen natuurlijk.
Ik zou niet aan pillen beginnen. Straks kun je niet meer zonder en lukt het je al helemáál niet meer zonder pillen ontspannen.

Doe iets leuks. Bij mij werkt lezen goed: dan zit ik zó in het verhaal dat de rest van de wereld verdwijnt. Ga bewegen: wandelen, fietsen, sporten. Doe ontspanningsoefeningen of yoga. Schrijf datgene waarmee je zit van je af, doe het boek/memoblok dicht en ga iets anders doen. Kijk een leuke tv serie.
Ik heb van mijn fysiotherapeut een ontspanningsoefening gekregen die is ingesproken door drs. Zewald, een klinisch psycholoog en psychotherapeut. Ik kan het nu niet eens meer helemaal afluisteren voor ik in slaap val. Op http://www.instituutdnc.nl/links.php staat het helemaal onderaan als linkje. Misschien heb je er wat aan?
Die oefeningen gebruik ik trouwens als ik écht wil ontspannen en tot rust komen. Als ik gewoon de dingen een beetje van me af wil zetten ga ik liever iets actiefs doen. Lekker hardlopen ofzo. Verder doe ik aan kickboksen waar ik echt mijn frustraties kwijt kan. Dat helpt me ook erg.
Ontspanningsoefeningen werken goed. Ik heb geleerd om op een matje te gaan liggen zonder enig geluid van televisie oid. Dan span je je rechterkuit aan..5 tellen.... en weer los. Dan je linkerkuit.... 5 tellen en weer los. Dan duw je je rechterknie tegen de grond.... 5 tellen en weer los. Dan je linkerknie en zo werk je al je spieren en gewrichten naar boven af tot het ophalen van je neus (alsof je poep ruikt) en je eindigt met het fronsen van je voorhoofd. (ik hoop dat je me een beetje snapt. Neem hiervoor te tijd. Het mag in totaal best 20 minuten duren je zou vooraf een stukje kunnen joggen/hardlopen. Je voelt je een herboren mens hierna
Wijn drinken.............
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Autogene training

http://www.psychfysio.nl/ ... 20Autogene%20training.pdf
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Yoga!

En mijn psycholoog wees me op deze oefeningen, die werken voor mij heel goed.

http://www.ggzdrenthe.nl/index.php?pageID=708/
Ik zet mijn favo metal-nummer op, zing keihard mee en doe dat een paar keer. Dit doe ik overigens alleen als ik alleen thuis ben, dochter is nog te jong.

Er zijn ook speciale ontspanningstherapeuten voor als het echt niet meer lukt.
Ik herken je gevoel wel een beetje TO, ben ook vaak met dingen bezig in mijn hoofd.l!

Wat ik doe is een lijstje maken, gewoon wat steekwoorden, wat ik nog moet doen, waar ik nog over na moet denken of waarover ik nog met anderen over moet praten. Het laatste helpt bij mij vaak ook erg goed om zorgen van me af te zetten. Bovendien heb ik een partner die de meeste hersenspinsels of zorgen bij mij kan afzwakken of wegnemen!
Beweging.

Wandelen in het bos.

Uitwaaien op het strand.

Je lievelingsmuziek luisteren.

Een warm bad nemen.
Muziek en tv doe ik al. Ik ga eens wat info op zoeken ovet yoga, misschien wel iets voor mij!

Opschrijven ga ik ook eens proberen.

Thnx meiden
quote:meisie87 schreef op 27 juni 2012 @ 20:50:

Ik heb van mijn fysiotherapeut een ontspanningsoefening gekregen die is ingesproken door drs. Zewald, een klinisch psycholoog en psychotherapeut. Ik kan het nu niet eens meer helemaal afluisteren voor ik in slaap val. Op http://www.instituutdnc.nl/links.php staat het helemaal onderaan als linkje. Misschien heb je er wat aan?Ik heb deze van de week ook geprobeerd nadat ik hem hier als tip had gelezen en was binnen tien minuten vertrokken. Bedankt voor de tip

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven