Versta ik dat nu goed?

11-08-2012 20:21 165 berichten
Soms zeggen mensen wel eens dingen, waarvan je denkt: zegt hij/zij dat nu echt?

Een voorbeeld. Ik kom net terug van een verjaardag met behoorlijk wat oude mensen. Eén van die mensen zegt. Goh je lijkt wel op iemand die ik ken. Ja net zulk haar, en zij is ook best wel fors. Jij wordt zeker ook wel gepest..... AUW

Ik ben echt wel te zwaar, maar dat zeg je toch niet? Ik denk ook niet dat hij besefte hoe erg ik deze opmerking vond en omdat ik geen zin in ruzie had, heb ik niks gezegd. Maar het gaf (geeft) me wel een rotgevoel.

Ik ben benieuwd. Hebben jullie dit ook wel eens? En hoe reageer je dan? Laat je het gaan of niet?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, niet qua gewicht maar qua lengte.

Ik ben behoorlijk klein en daar vroeger jarenlang echt vreselijk mee gepest, dus een erg gevoelig puntje. En dan vinden mensen het altijd toch nodig om me erop te wijzen dat ik 'zooooo klein' of 'echt klein, hahaha grappuuug' ben. Ja, dat weet ik, hou je mond!

Volgens mij denken dat soort mensen gewoon niet goed na en beseffen ze niet dat sommige opmerkingen bij anderen best hard aan kunnen komen.

Ik haal er meestal mijn schouders over op, maar het blijft elke keer best irritant en soms pijnlijk.
Time spent with a cat is never wasted
Oh ja, en mijn moeder had daar ook een handje van. In mijn pubertijd was ik wat steviger. Dan vond ze het nodig om te zeggen dat dat toch niet kon, zo klein en dan zo'n dikke kont... Of de vraag of ik geen ander hemdje had voor in de zomer, je zag veel te veel vet...

Dankjewel mam!

(Is weer helemaal goed gekomen tussen ons hoor )
Time spent with a cat is never wasted
Het enige oudje dat ik wel eens iets gemeens over mijn uiterlijk heb horen zeggen was mijn oma...

Kinderen zeggen altijd de waarheid zeggen ze... Nou ben ik zeker niet de dunste, maar blijkbaar deert mijn nichtje van zes dat niet...

Ze zei namelijk tegen mij "Yraatje, wat ben jij lekker zacht"... Ik vond het een heel schattige opmerking..
In gedachten hem ik al 30 keer de meest vreselijke dingen over die neus gezegd

Maar toch blij dat ik dat niet gedaan heb. Dan zou ik me daar ook nog rot over gevoeld hebben.
Yraatje, Haha, lekker zacht klinkt toch een stuk leuker inderdaad!

Stofmuis, fijn dat het toch goed gaat met je moeder ;)

En van mijn moeder kan ik ook wel iets meer hebben.
Ik had het afgelopen woensdag nog. Mijn moeder was jarig en een van de visite (man van bijna 75) vond me wat 'voller' dan de vorige keer dat ie me zag. Dat was 1 jaar geleden op de verjaardag van mijn moeder en ik ben geen kilo aangekomen.

Ik heb even gedacht 'zal ik er een sneer overheen geven?' Maar ik heb het maar laten gaan. Geen zin in ruzie. Want dan wil mijn moeder weer weten waar het over gaat en dan kan ze dr mond toch niet houden.
Pfff, wat kunnen mensen toch onaardig zijn. Gelukkig ook heel veel leuke mensen, maar sommige zou je toch het liefst eens ..... nou ja, vul maar in
quote:workit schreef op 11 augustus 2012 @ 20:21:

Eén van die mensen zegt. Goh je lijkt wel op iemand die ik ken.Het is nu te laat, maar je hád kunnen zeggen: 'Oh ja? Ik ken verder niemand met zo'n neus'.
Hahaha, Lotte! Die ik in gedachten had waren vals, maar jij wint
Bejaarden zeggen dat soort rare dingen. Onbekende 80-jarige zei laatst op een verjaardag tegen mij 'En daar zit Hollands welvaren, met een bolle toet'

Slaat nergens op, ik heb een normaal gezicht, maat 38 en bruin haar hahahaha.

Heb het maar op beginnende alzheimer geschoven. In stilte dan.
Een keer op de verjaardag van de ex van mijn man zei een van de mannelijke bezoekers terwijl hij heel erg naar mijn borsten staarde: en jij bent zeker de zus van ex?

Ex heeft ook grote borsten en ik ook. Maar hey: ze heeft niet eens een zus. En dat kon hij ook weten.

Ik heb niets teruggezegd, en toen vroeg hij het weer: ik zei alleen heel pinnig: nee! en liep weg.

Zak!
Pff leuke mensen!! Ik had voor m'n zwangerschap maatje 34. Nu sinds m'n dochter er is 36/38 en het staat me prima, wat voller, alleen zelf heb ik er wat moeite mee. En dan komt er een kennis naar me toe en zegt: jij hebt wel een bolle toet gekregen.. Nou Dankje. En het stomme was, ik zag haar en dacht: jeee net uit bed ofzo
ja mijn overgrootmoeder zei ook op elk bezoek aan haar wel tegen iémand uit het bezoek 'dat ze vandaag toch maar zomaar iets uit de kast hadden genomen om aan te trekken'. Maar als het tegen iedereen wel eens gebeurt, is het niet zo erg,

enkel dat je dan wel begint te denken waarom in godsnaam het nodig is om opmerkingen te geven. Nuja voor haar is het misschien ook wel gewoon vreemd om vrouwen zo casual te zien rondlopen, zal misschien erg onzedig zijn geweest in de jeugd van deze vrouw van in de '90.

Gekwetst ben ik wel geweest op een kerstfeestje toen een tante van mijn moeder uit het niets naar mij kwam om aan te duiden hoe dik mijn armen zijn, en ging die van haar er dan naast houden, ik stond lekker sociaal tegenover een zetel met veel mensen die het spektakel dan allemaal bekeken. Heb haar toch iets gezegd in de trant van 'he zeg waarom zeg jij nu zoiets'

Die armen zijn absoluut niet zo'n gevoelig puntje maar ik was een beetje uit het lood geslagen door die opmerking uit het niets.. Ook vind ik het kwetsender op een feestje waar iedereen je dan lijkt staan aan te gapen (al dachten ze waarschijnlijk ook wel gewoon waar in godsnaam die opmerking vandaan kwam, maar toch. En ook omdat het op een feestje is, dan probeer je er inderdaad op je best uit te zien,en is het al helemaal niet fijn. Ik volg je daar helemaal in workit! En ben wel blij dat ik iéts heb teruggezegd om te laten merken dat ik het niet echt normaal vond..misschien niet zo sociaal of sympathiek maar zelf een beetje gezocht hoor!
Het ligt er een beetje aan of de opmerking gemaakt wordt door iemand van gelijke orde of ik het me aantrek of niet.

Ouderen zitten toch een tikje anders in elkaar, denken vaak ook dat ze alles kunnen zeggen, of zijn ronduit te simpel om te bedenken dat je het wel eens niet leuk zou kunnen vinden.

Er boven staan is lastig als het je zo kwetst.

'Ik ga even kijken of ik een zak kan vinden om hem in te steken, dankjewel' is een opmerking waar je bij ouderen niks mee kan, maar bij mensen van mijn eigen 'kaliber' zou ik zoiets wel zeggen.
Ik ken iemand, voormalig lid van vriendengroep, die een poos geleden telkens bij het afscheid (bij feestjes, niet bij 1 op 1 contact of 2 op 2 (met onze mannen erbij) zei "Nou, het was bijna gezellig. Doehoeg!".

Vrienden hebben er wel eens op aangesproken maar het bleek humor te zijn. Zij was te humoristisch voor mij.

Maar moet zeggen dat we dit eigenlijk onderling nog wel eens zeggen, maar dan meer als running gag zeg maar.
quote:Vl43inder schreef op 11 augustus 2012 @ 23:35:

Ik ken iemand, voormalig lid van vriendengroep, die een poos geleden telkens bij het afscheid (bij feestjes, niet bij 1 op 1 contact of 2 op 2 (met onze mannen erbij) zei "Nou, het was bijna gezellig. Doehoeg!".

En dat vind ik dan juist wel weer een ontzettend grappige opmerking. Zou ik prima kunnen waarderen.
Wat een stomme opmerkingen allemaal...

Mijn moeder kreeg ook altijd van die stomme dingen te horen van mijn oma (haar moeder). Als ze een rok tot aan de knie aanhad kon mijn oma het niet laten om iets te zeggen over 'biggenpootjes', wat mijn moeder zich heel erg aantrok.

En het was nog onnodig ook, mama heeft stevige kuiten maar totaal niet dik of raar ofzo.

Elke zondag ging ik met mijn moeder mee, naar oma en elke keer kwam mijn moeder met hoofdpijn terug van ergernis, er was altijd wel een opmerking die haar op haar ziel trapte.

Op een gegeven moment was ik het ook zat, mijn moeder de softie zei nooit wat terug.

Toen oma weer begon over biggenpootjes zei ik keihard dat mama helemaal geen biggenpoten heeft 'kijk eerst maar eens naar uw eigen kuiten, die zijn al helemaal de mooiste niet..'.

Nou, ik was toch al het ongewenste kleinkind maar dat verbeterde de boel natuurlijk niet ;).

Contact met oma is niet meer maar er is na die tijd nog weinig gezegd over biggenpoten.

Was een irritant mens, altijd katten op mijn moeder.
In deze reacties gaat het vaak om ouderen die iets over iemands figuur op te merken hebben. Zou dat vroeger misschien normaal geweest zijn? Dat het een generatieding is?

Nou ja, bij sommige zal het misschien ook gewoon 'karakter' zijn.

Sunnysideup, nou inderdaad, op een feestje is het dan extra genant he! Gelukkig hoorde gisteren alleen ik het (en zijn vrouw, maar die liep het beschaamd weg te mompelen).

Kuzu, dat van die biggenpootjes, wat erg! Ik zou ook boos zijn!
Sommigen zeggen gewoon wat ze denken en sommigen zeggen sociaal gewenste antwoorden, Deze man zegt wat hij dacht, hij had ook kunnen zeggen; 'Meid wat zie je er prachtig uit', terwijl hij ondertussen het tegenovergestelde dacht. Het is maar wat je liever wilt. Ik heb liever dat mensen gewoon eerlijk tegen me zijn.
Goed dat sommigen er wat van zeggen!quote:sunnysideup2 schreef op 11 augustus 2012 @ 23:30:

Gekwetst ben ik wel geweest op een kerstfeestje toen een tante van mijn moeder uit het niets naar mij kwam om aan te duiden hoe dik mijn armen zijn, en ging die van haar er dan naast houden, ik stond lekker sociaal tegenover een zetel met veel mensen die het spektakel dan allemaal bekeken. Heb haar toch iets gezegd in de trant van 'he zeg waarom zeg jij nu zoiets'

Die armen zijn absoluut niet zo'n gevoelig puntje maar ik was een beetje uit het lood geslagen door die opmerking uit het niets.. Ook vind ik het kwetsender op een feestje waar iedereen je dan lijkt staan aan te gapen (al dachten ze waarschijnlijk ook wel gewoon waar in godsnaam die opmerking vandaan kwam, maar toch. En ook omdat het op een feestje is, dan probeer je er inderdaad op je best uit te zien,en is het al helemaal niet fijn. Ik volg je daar helemaal in workit! En ben wel blij dat ik iéts heb teruggezegd om te laten merken dat ik het niet echt normaal vond..misschien niet zo sociaal of sympathiek maar zelf een beetje gezocht hoor!

Hoe reageerde ze toen? Hoezo is dat niet sociaal of sympathiek? Het is vele malen socialer dan die rare opmerking van haar!

Ik ben het helemaal met je eens hoor, TO. Ik heb ook niet echt een standaard uiterlijk, en ik vind het ronduit dom als mensen dan van die 'stating the obvious'-opmerkingen gaan maken. Het is tegenwoordig wat minder, maar als mensen iets zeiden als 'oh jij bent ....' Dan zei ik vaak: 'oh echt? Dat was me in al die 26 jaar nou nog nooit opgevallen!' Het ligt eraan wie en hoe het zegt natuurlijk, maar ik heb vaak zoiets van: Jongens, ik kijk elke dag in de spiegel, je hoeft me écht niet te vertellen hoe ik eruit zie.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:lolly-pop schreef op 12 augustus 2012 @ 09:22:

Sommigen zeggen gewoon wat ze denken en sommigen zeggen sociaal gewenste antwoorden, Deze man zegt wat hij dacht, hij had ook kunnen zeggen; 'Meid wat zie je er prachtig uit', terwijl hij ondertussen het tegenovergestelde dacht. Het is maar wat je liever wilt. Ik heb liever dat mensen gewoon eerlijk tegen me zijn.

Als ik zou vragen: hoe zie ik eruit. Dan wil ik inderdaad een eerlijk antwoord. Als er een wildvreemde bejaarde naar me toe komt om dit te vertellen. Dan ben je misschien eerlijk, maar dan vind ik dit erg lullig.

Je mag alles zeggen wat je denkt, maar het hoeft niet.
Ik krijg altijd de opmerking dat ik zo dun ben. Schijnt normaal te zijn... Maar zodra ik tegen iemand zeg dat zij zo dik is, is het ineens brutaal...
Kiwi, ik zou ook nooit zeggen dat iemand te dun is. Is net zo goed een vervelende opmerking. Dus ik begrijp die vergelijking niet helemaal.
Ik stond een keer o peen begrafenis. Komt er een ver familie lid dat ik verder nooit spreek en die ik eerder die dag ook nog niet gesproken had, naar mij toe lopen, legt de hand op mijn schouder en zegt: je moet je excuses even aan haar aan bieden (wijst naar een ver achter nichtje). Ik schrik. Heb ik per ongeluk iets verkeerd gedaan? gezegd? Ik ben me van geen kwaad bewust. 'je hebt 15 jaar geleden in haar bed geplast' verklaad ze zichzelf'

Op die begrafenis was ik ruim in de 20. Toen ik 8 was het toen keer bij het bewuste achternichtje gelogeerd. Ik zat toen niet lekker in mijn vel, mijn vader was niet lang geleden overleden en mijn moeder depressief, ik plaste (weer) in bed. Kan maar zo zijn dat dat daar ook gebeurd is. Maar dat iemand je daar op een begrafenis aan herinnerd en dat dat de eerste opmerking is die iemand tegen je maakt

Ik heb ook niets gezegd volgens mij, ik heb haar aangestaard met mijn onder kin op mijn schoenen en ben uiteindelijk maar weg gelopen.

Ik was overigens niet heel erg gekwetst, maar vooral heel verbaasd.
Sommige opmerkingen zijn wel ernstig en ook best herkenbaar. Zo zei mijn schoonzusje een keer: "zus, mocht jij nog kleding over hebben die je nooit meer aantrekt, mijn client zoekt nog kleidng. Zij is ongeveer net zo groot als jij en heeft ook overgewicht..."

Oef, die kwam wel even binnen.

Mijn tante: "goh, jij wordt ook elke keer dikker, of ben je soms zwanger?!"

Komt ook aardig binnen als je aan het afvallen bent omdat je graag met een gezond BMI zwanger wil worden...

Helaas was ik allebei de keren zo met stomheid geslagen dat ik niets terug heb gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven