Over de datum

19-08-2012 21:20 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
veel mensen denken anders over voedsel dat over de datum is. Toen ik pas op mij eigen woonde gooide alles al gauw weg. Ben er al wat soepel mee geworden, maar doe nog wel makkelijk dingen weg. Vind het het niet waard om met pijn,in mijn buik te lopen. Nou is er wat waar ik al een tijd mee zit en wil graag jullie mening. Wij zijn veel bij vrienden en al een jaar of twee heb ik mij twijfels over het voedsel daar. Eerst dacht ik "nee, joh het zal niet zo zijn" maar toen duidelijk was dat ik steeds na bezoekjes daar aan de diarree was, soms ook misselijk en enkele kerr gespuugd, ben ik gaan opletten zover ik kon, dus de producten die op tafel stonden. Paar weken geleden moed verzameld en gezegd "Hey, die tube mayonaise is al een tijd over de datum" vriendin vond het wel kunnen. Ik zei, "ja, vind je dat eng, ei, zo.n tijd over de datum?" Nee hoor, het gaat niet zi hard mij hun en weggooien vind ze zonde. De keren daarna let ik nu,natuurlijk overal op wat op tafel staat. Vreselijk! Sommige dingen lopen tegen een jaar aan en laatst met de lunch ook zat verse dingen paar dagen over de datum. Zelfs filet american.

Wat zouden jullie hier mee doen? Niet meer gaan eten zou ik jammrr vinden. Bespreken wil ik wel, maar zpu dat niet vervelend over komen? Zelf snap ik niet hoe ze het doet want hier ruikt de melk al zuur op de de dag dat de datum staat en sausjes enzo lopen hier wel vlot door. Yogurth, vla enzo eet nog één dag na de datum en doe het dan weg. Vlees, hoe erg ook, doe ik nog makkelijker weg, maar dat gebeurd zrlden, want we vriezen dit altijd in en als ik haal en in de koelkast zit eten we het gauw die dagen erna. Ik vind het heel lastig, maar steeds zo zie ik ook niet zitten. Hoe zouden jullie handelen?
Sorry mobiel getypt.. Wat een foutjes :-0
Dus mij eigen ligt aan je mobiel?
Ik zou het gewoon zeggen want dingen als filet enzo flink over de datum serveren vind ik schofterig.
quote:Star schreef op 19 augustus 2012 @ 21:23:

Dus mij eigen ligt aan je mobiel?
Nee, dat ligt aan het weer..
O nee ok dan snap ik het
Iew, ik zou daar niet meer gaan eten.
Ik zou bij die vrienden geen vlees meer eten.

Vlees doe ik weg als de hbh-datum overschreden is. Zuivel eet ik ook nog wel als het een dag of twee over datum is.

Ik had laatst iets ergs. Mijn neefjes + zwager kwamen pannenkoeken eten, schenkstroop op tafel natuurlijk. Zegt zwager "wat is die stroop dik". Ik kijk eens naar de hbh datum, blijkt die stroop gewoon meer dan 10 jaar over datum te zijn. 10 Jaar!

En toch zou ik er achteloos een pannenkoek mee gegeten hebben...
Zeg gewoon dat je heel erg gevoelig op de darmen en maag bent. En geen producten oer de datum kan eten.
Wat mij trouwens het meeste stoort is dat ik niet weet hoe vaak zoiets daar eet als het dus wordt klaargemaakt. De filet was trouwens .maar' twee dagen over de datum. Zelf had ik op de dag van de datum weggedaan. Vreselijk zo rauw vlees.
10 jaar?!?!?!?
Ik zou het zeggen tegen vrienden als ik bij hun vandaan kom en misselijk ben, buikpijn heb en over moet geven. Maarja, dat ben ik.

Ik ben zelf heel makkelijk als het gaat om houdbaarheid: Ik kijk, ruik en proef... Meestal kan ik aan de hand daar van wel bepalen of iets nog goed is of niet en als ik twijfel gooi ik het weg. Ik ben nog nooit ziek geworden van eten. Ik durf vrienden ook gerust iets voor te zetten dat al (ver) over de datum is, en dat zeg ik er dan ook bij. Met de vraag of ze dat oké vinden en de mededeling dat als het niet lekker is het uiteraard meteen weg gaat. Mijn vrienden vinden dat geen probleem.

Zolang je het op een normale manier zegt denk ik niet dat het lullig overkomt. Ik zou gewoon zeggen dat je laatst ziek bent geworden van iets dat over de datum was en dat je daarom nu wat beter op let en liever geen dingen eet die over de datum zijn.

Ik zit momenteel aan een breezer (en dan ben je 24, duss...) met een houdbaarheidsdatum van 02-2012, maar hij smaakt prima. Proost.
kun je niet alleen 'veilige' dingen bij ze eten?

Ik eet ook vaak dingen over datum, maar heb goed ontwikkelde organen die kunnen testen of iets nog goed is. Melk is bij mij 1 dag over de datum echt nog niet zuur, en yoghurt heb ik weleens een maand over datum gegeten.
Joh, die THT datum geeft alleen een indicatie!

Stroop van 10 jaar oud kan absoluut geen kwaad. Al zou ie 30 jaar oud zijn. Lekker is anders, maar erg is het niet.

Filet American is een ander verhaal, maar ook daarvoor geldt dat het geen kwaad kan om het één of twee dagen langer te bewaren. Gewoon goed ruiken, kijken en proeven en je merkt vanzelf of het nog kan.
Nou, je hebt overdatum en je hebt overdatum. Als iets 2 jaar over datum is dan vraag ik me af waarom je het eigenlijk nog in huis hebt. Dan heb je het de afgelopen 2 jaar niet gegeten dus de komende twee jaar eet je het ook niet. Dan kun je je de moeite van het bewaren wel besparen.

Er zijn genoeg dingen waarbij het niet uitmaakt. Ketjap bijvoorbeeld kan wel wat hebben. Cervelaat, rauwe ham soorten en kaas ook. Melk, yoghurt en aanverwante producten ruiken gewoon slecht en bij bijv. koffiemelk kun je het ook gewoon zien.

De dingen die je niet vertrouwt, niet meer eten. Neem de pindakaas ipv de filet americain, laat overdatum-producten fijn staan waar ze staan. Alles wat gekookt, gebakken of gegrild is door hun en goed gaar kun je rustig eten mits het goed smaakt, door de verhitting is dat wel oke. Dan blijft er vast nog voldoende over. En bied aan om zelf ook wat me te nemen en maak dan bijv. een lekkere salade. Eet je daarvan wat meer en van de rest wat minder.
quote:Vl43inder schreef op 19 augustus 2012 @ 21:26:

Ik zou bij die vrienden geen vlees meer eten.

Vlees doe ik weg als de hbh-datum overschreden is. Zuivel eet ik ook nog wel als het een dag of twee over datum is.

Ik had laatst iets ergs. Mijn neefjes + zwager kwamen pannenkoeken eten, schenkstroop op tafel natuurlijk. Zegt zwager "wat is die stroop dik". Ik kijk eens naar de hbh datum, blijkt die stroop gewoon meer dan 10 jaar over datum te zijn. 10 Jaar!

En toch zou ik er achteloos een pannenkoek mee gegeten hebben...haha, volgens mij kan dat best, suiker is zo lang houdbaar.
quote:Star schreef op 19 augustus 2012 @ 21:29:

10 jaar?!?!?!?

Ja, genant he. Moet het ook nog vaak horen...

Mijn gasten vonden het eigenlijk vooral grappig en niet walgelijk gelukkig.
quote:gsleutel schreef op 19 augustus 2012 @ 21:29:

Ik ben zelf heel makkelijk als het gaat om houdbaarheid: Ik kijk, ruik en proef... Had je post nog niet eens gelezen...
Dingen als filet american zou ik wel mee oppassen. Dingen die langer houdbaar zijn neem ik ook niet zo nou, zeker 'droge' producten.. Als ze 2 jaar goed zijn zijn ze na 2 jaar en 3 weken ook echt nog wel te eten.

Zuivel enzo is makkelijk te ruiken en te proeven.

Toen ik zwanger was at ik niets wat ook maar 1 dag over datum was en mijn kids geef ik het ook niet. Just in case. Eet het zelf wel op dan.

Als je dingen krijgt die naar jou smaak echt niet goed meer zijn dan zou ik daar wel wat van zeggen. Ik zou het mijn gasten zelf niet voorzetten overigens...
Mijn moeder kan er ook wat van! Ik let ook altijd goed op als ik daar ben. Filet over de datum kan natuurlijk echt niet. Van veel andere dingen zal je echter niet acuut doodziek worden denk ik. Maar goed, het idee is natuurlijk niet heel prettig.

Dat heb ik ook met alle heerlijke baksels die een vriendinnetje van mijn dochter regelmatig brengt. Mijn dochter vertelde ooit eens dat moeder en kind genietend de lepels van het beslag aflikken en vervolgens vrolijk verder roeren en kloppen. Zowel dochter als ik hebben altijd wat moeite met die overheerlijke cakejes.

Maar goed, ik dwaal af geloof ik.....
Mijn moeder kan er ook wat van! Ik let ook altijd goed op als ik daar ben. Filet over de datum kan natuurlijk echt niet. Van veel andere dingen zal je echter niet acuut doodziek worden denk ik. Maar goed, het idee is natuurlijk niet heel prettig.

Dat heb ik ook met alle heerlijke baksels die een vriendinnetje van mijn dochter regelmatig brengt. Mijn dochter vertelde ooit eens dat moeder en kind genietend de lepels van het beslag aflikken en vervolgens vrolijk verder roeren en kloppen. Zowel dochter als ik hebben altijd wat moeite met die overheerlijke cakejes.

Maar goed, ik dwaal af geloof ik.....
Tien jaar?

Ik heb wel eens koekjes van drie jaar oud in de kast gehad en vond dat al zo'n tijd! (niet omdat ik nooit koekjes eet, maar ik was gewoon vergeten dat ik ze had gekocht!)
Met vlees en producten voor mijn oude opa ben ik kritisch. Voor de rest ruik en proef ik of het goed is. En als de schimmel erop staat gooi ik het uiteraard weg.
Er is inderdaad verschil tussen uiterste datum en ten minste houdbaar tot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven