Sojamelk

20-08-2012 14:18 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje:

omdat ik een te hoog cholestrol gehalte heb,heb ik een lijst gekregen van mijn huisarts met goede dingen,minder goede/soms producten en niet goed dingen om te eten gekregen.

Nu is 1 van de dingen die ik wil veranderen dat ik soja melk ga drinken ipv gewone halfvolle melk.

Maar is soja melk wel zo gezond?

Als ik google is het wel goed,voor je cholestrol te verlangen,maar ook weer niet voor veel andere dingen.

Heel tegenstrijdig eigenlijk.

Ik ben niet van plant het met liters tegelijk te gaan drinken,maar 1 of 2 glazen per dag max.
Tja, gezond. Het wordt geadviseerd als je allergisch bent voor gewone melk, dus slecht zal het niet zijn.

Maar in de patiëntenbrief van het NHG staat dat je volle melk beter kunt vervangen door magere melk. Is dat niet veel makkelijker? Of is het je specifiek aangeraden? Sojamelk heeft echt een totaal andere smaak en is ontzettend duur (1,99 per liter). Persoonlijk vind ik het echt niet te zuipen
anoniem_119896 wijzigde dit bericht op 20-08-2012 14:26
Reden: Zie net dat je voor het effect minimaal 3/4 liter per dag moet drinken, wist je dat?
% gewijzigd
ik vind sojamelk vies en zwaar op de maag liggen. Rijstemelk vind ik veel beter te pruimen.
Waar is sojamelk niet goed dan? (zeg ik omdat ik te lui ben om het zelf te googlen.
Sojamelk is echt niet nodig hoor, halfvolle of magere melk is ook prima. Of karnemelk.

Als je een goed voedingsadvies wilt ga dan naar een diëtist, mijn ervaring is dat huisartsen niet veel van gezonde voeding afweten.
Ik vind sojamelk heerlijk en het is niet veel duurder. Bij de Lidl heb je lekkere houdbare sojamelk voor 99 ct per liter.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 augustus 2012 @ 14:28:

Waar is sojamelk niet goed dan? (zeg ik omdat ik te lui ben om het zelf te googlen.Sojamelk is niet slecht ofzo, maar niet beter dan prima (en goedkopere) alternatieven zoals melk/karnemelk.
quote:zenga schreef op 20 augustus 2012 @ 14:30:

[...]

Sojamelk is niet slecht ofzo, maar niet beter dan prima (en goedkopere) alternatieven zoals melk/karnemelk.nou ja, ze heeft het in de openingspost over dat ze via google lees dat sojamelk wel goed is om je cholesterol te verlagen, maar weer niet goed voor andere dingen. Ik ben dan nieuwsgierig naar die andere dingen.
Het is altijd beter voor je cholesterol om van dierlijke op plantaardige vetten over te stappen. En melk is echt niet zo gezond als de zuivelindustrie ons wil laten geloven, zeker niet-zure zuivel niet. Sojamelk heeft in ieder geval minder nadelen dan koemelk. Het heeft echter wel een heel specifieke smaak, waar je wellicht even aan moet wennen. Er bestaan ook verschillende soorten sojamelk (magere, gezoete, ongezoete etc., nog afgezien van alle soorten met een chocolade-, koffie- of vruchtensmaakje).

Het hoeft trouwens niet duurder te zijn: zoals gezegd: het is tegenwoordig ook al bij de Lidl en Aldi verkrijgbaar.
quote:Mevrouw75 schreef op 20 augustus 2012 @ 14:28:

Waar is sojamelk niet goed dan? (zeg ik omdat ik te lui ben om het zelf te googlen.Er worden een hoop dingen gezegd over sojamelk, waarvan maar weinig wetenschappelijk onderbouwd is. Zowel positieve als negatieve dingen.
Of sojamelk gezond is, ligt aan de defenitie van gezond.

Maar dat terzijde, je hebt het over een verhoogd cholesterol gehalte. Veel onderzoeken tonen aan dat het cholesterol gehalte door consumptie van dierlijke vetten kan worden verhoogd. Echter, er zijn ook studies die aantonen dat het eten van bijv. 2 eieren per dag juist een positieve invloed op het (goede) cholesterol gehalte heeft. Er zijn behoorlijk wat onduidelijkheden op dit gebied.

Wat de precieze invloed van melk op het cholesterol gehalte is, weet ik niet. Sojamelk wordt gemaakt van een plantaardig product en zal wellicht een vervanger kunnen zijn voor melk. De ecologische voetafdruk van sojamelk is iig beter dan die van koemelk.

Ik denk dat het ook goed is om erop te letten welk merk sojamelk je koopt. Bij de meeste is (geraffineerde) suiker toegevoegd, of in het geval van de 'zonder suiker' variant zoetstoffen. Alphro soya bio gebruikt ruwe rietsuiker, en ik geloof dat de sojamelk van provamel ook 'schoon' is (te koop bij natuurvoedingswinkel).

Persoonlijk vind ik een glas sojamelk niet erg lekker smaken. Voor havermoutpap vind ik het wel weer erg geschikt.

Zit een verhoogd cholesterol gehalte in bij je familie of niet?
Ik zou het eerst eens proeven en dan kijken of je definitief over wilt stappen. Ik vind het echt niet lekker! Veel te zoet terwijl ik daar best van houd. Maar ik vind melk juist lekker omdat het neutraal smaakt. Niet zoet en niet hartig zeg maar. En dat is met sojamelk niet het geval. Niets voor mij dus!
quote:-kaetje- schreef op 20 augustus 2012 @ 15:03:

Ik zou het eerst eens proeven en dan kijken of je definitief over wilt stappen. Ik vind het echt niet lekker! Veel te zoet terwijl ik daar best van houd. Maar ik vind melk juist lekker omdat het neutraal smaakt. Niet zoet en niet hartig zeg maar. En dat is met sojamelk niet het geval. Niets voor mij dus!Het is zelfs zo dat je het ene merk wel lust en het andere vies vindt. Onderling is er dus ook nog smaakverschil.
Ah ok. Dan is het misschien nog eens de moeite waard als er eens een soort in de aanbieding is.
Het nadeel van sojamelk vind ik dat het zo zoet is en dat er zoveel in zit (aan ingrediënten).. Ik vind amandelmelk veeeel lekkerder en volgens mij ook minder kcal, vet e.d. en het is verrijkt met B12, D en calcium. En rijstmelk en havermelk is ook lekker. Alpro heeft nu ook een amandelmelk, ik hoop dat ze het gaan uitbreiden naar yoghurt enzo.
Ik drink alleen sojamelk van Provamel, te koop bij natuurvoedingswinkels. Meestal de naturel variant. Bij Provamel zit er geen/nauwelijks troep in. Kost rond de 1,90 per liter dus is niet het goedkoopste merk. Vergelijk zelf maar, zie hieronder.

Provamelk Naturel, ingrediënten:

water, gepelde sojabonen (7,2%)* , * = afkomstig van biologische landbouw.

Bron: http://www.provamel.nl/NL ... ja/Soja_Drink_Natuur/385/

Alpro stopt mij teveel troep in hun sojamelk. Paar voorbeeldjes:

Alpro Naturel, ingrediënten:

water, gepelde sojabonen (6,5%), zuurteregelaars (monokaliumfosfaat, dikaliumfosfaat), calciumcarbonaat, maltodextrine, stabilisator (gellangom), vitaminen (riboflavine, B12, D2.).

Bron: website Alpro, even zelf variant 'ongezoet' opzoeken, ik kan geen links naar de ingrediënten plaatsen. http://www.alpro.com/nl/drinks

Kindervariant van Alpro, (Drink 1-3), ingrediënten:

Water, gepelde sojabonen (5%), maltodextrine, fructose-glucosestroop, plantaardige olie, calciumcarbonaat, zuurteregelaar (monokaliumfosfaat), aroma’s, vitaminen (B1, Riboflavine, B12, C, D2, E), emulgator (sojalecithine), stabilisator (gellangom), ijzerpyrofosfaat.

Bron: website Alpro, even zelf variant 'Drink 1-3' opzoeken, ik kan geen links naar de ingrediënten plaatsen. http://www.alpro.com/nl/kids

Alles hierboven vetgedrukt is overbodige troep als je het mij vraagt. En fructose-glucosestroop is HFCS in het Engels, Google dat maar eens op...... Die troep wil je echt niet binnen krijgen.......

TO, ik zou wat meer goede vetten nemen naast minderen met melkproducten. Lijnzaad(olie), walnoten en dergelijke. Die hebben een positieve invloed op je cholesterol. Net als havermout trouwens. Provamel heeft trouwens ook rijst-, haver- en amandelmelk.
Het zit inderdaad in de familie hoog cholesterol,en ik heb ook al zware pillen voor een veel te hoge bloeddruk,dus moet er wel flink op gaan letten.

Had nu soja melk van de lidl,die is echt wel te drinken,alleen mierezoet vind ik.Kost niet veel meer als gewone melk.

Maar wordt van google niet echt wijzer.

De ene site zegt dat soja beter als koemelk is,en de andere dat het niet bewezen beter is,zelfs bij tumoren en voor jicht en diabetespatienten veel slechter.

Heb al magere melk geprobeerd,maar dat vind ik net water,zit echt geen smaak aan.

Olivia,ben ik al een tijdje mee bezig goede vetten,maar mijn cholesterol was in een halfjaar niet verlaagd,dus daarom vroeg ik een lijstje,zodat ik nog meer kon doen.

Maar je hebt vaak niet in de gaten was slecht is en niet.

Ben nu veel meer bezig de achterkant van dingen die ik koop te lezen,en je schrik vat waar en hoeveel je bedonderd wordt door de fabrikanten.
Sojamelk heeft als voordeel dat een bestanddeel in soja volgens onderzoeken actief het cholesterol verlaagt. Als ik het me goed herinner, is het het eiwit-gedeelte van de soja (dus niet de vetten).
Ik zou overigens niet bang zijn voor de hypothetische gezondheidsnadelen van soja, omdat het door hele bevolkingsgroepen (Chinezen, Japanners,...) al eeuwenlang gegeten wordt zonder aangetoonde nadelige effecten (integendeel).
Ik gebruik Alpro sojamelk voor de cappuccino en dat is heerlijk, veel lekkerder dan gewone melk. Nu ik zo lees dat er nogal wat bedenkelijke ingredieenten aan zijn toegevoegd vraag ik me af of ik beter maar weer normale melk moet gaan gebruiken.
Ik zou het zelf gewoon proberen. Het is niet bewezen dat sojamelk slecht is, maar het is wel bewezen dat verhoogd cholesterol heel slecht is.

Ik zou wel even kijken naar de ingrediënten van de goedkope sojamelk, het is maar de vraag of je hetzelfde effect kunt behalen met deze melk. En dus minstens 3/4 liter drinken per dag, dat is minimaal nodig voor het effect. Ik hoop voor je dat het helpt.
De meningen over sojamelk zijn verdeeld. Als je in het Engels zoekt op 'is soy milk good for you' krijg je veel hits.

Er zijn meer manieren om je cholesterol omlaag te krijgen dan die je van de meeste huisartsen hoort. Als je er de tijd, moeite en het geld voor over hebt zou je een keer een afspraak kunnen maken bij een natuurvoedingsarts of -dietist. Dan hoef je echt niet gelijk radicaal over op oergezond en alleen nog maar rauw gras (bij wijze van spreken ), maar je kunt er wel dingen uithalen die voor jou werken.
Dit schrijft het voedingscentrum over soja en cholesterol; er is dus kennelijk geen hard bewijs, alleen aanwijzingen. (Wat overigens voor bijna alles geldt, wat voeding betreft.) Kennelijk vinden veel artsen de aanwijzingen voldoende om toch een advies te geven.

"Soja

Er zijn aanwijzingen dat het eten van ongeveer 25 gram soja-eiwit per dag zorgt voor een daling van het cholesterolgehalte met ongeveer 10%. Ook regelmatig sojagebruik van meer dan 6 gram per dag zou voor een lager cholesterolgehalte zorgen. Er zijn hiervoor echter nog onvoldoende bewijzen omdat dit effect nog niet in elk onderzoek wordt aangetoond. Er is onvoldoende bewijs om een advies te geven over het eten van soja bij een hoog cholesterolgehalte of om hart- en vaatziekten te voorkomen.

"
quote:-anna- schreef op 20 augustus 2012 @ 17:17:

Ik gebruik Alpro sojamelk voor de cappuccino en dat is heerlijk, veel lekkerder dan gewone melk. Nu ik zo lees dat er nogal wat bedenkelijke ingredieenten aan zijn toegevoegd vraag ik me af of ik beter maar weer normale melk moet gaan gebruiken.Je kunt ook sojamelk uit de natuurvoedingswinkel halen; daar zijn wellicht minder bedenkelijke ingredienten aan toegevoegd. Over welke ingredienten heb je het eigenlijk?
@Reiger: Zie mijn post van een kwartiertje geleden voor de bedenkelijke ingrediënten in, in dit geval Alpro, sojamelk.

Provamel van de natuurvoedingswinkel bevat precies die ingrediënten die ik in mijn sojamelk wil: water en sojabonen (en van biologische teelt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven