postbezorging PostNL

24-08-2012 12:11 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of er iemand ervaring mee heeft, maar een vraagje:

Een poosje geleden kregen we een kaart van PostNL in de bus, een zogenaamde "portokaart". Iemand had een poststuk naar ons gestuurd, maar niet gefrankeerd. Er stond een code op waarmee je op de website een foto kon zien van het betreffende poststuk en een machtiging kon afgeven voor de post waarmee zij de portokosten + administratiekosten van je rekening af kunnen schrijven, zodat het poststuk alsnog bezorgd kan worden.

Nu is het al een poosje (2+ weken) geleden dat ik de machtiging heb afgegeven en dat het bedrag ook al is afgeschreven van mijn rekening. Maar... het poststuk is nog steeds niet bezorgd! Dit vind ik wel een beetje vreemd. Duurt dat altijd zo lang? Wat zijn jullie ervaringen met deze vorm van "nabezorging"?
oh doen ze dat tegenwoordig zo?

Weet je zeker dat het van Postnl is en niet van een of andere oplichter?
quote:Starshine schreef op 24 augustus 2012 @ 12:15:

oh doen ze dat tegenwoordig zo?

Weet je zeker dat het van Postnl is en niet van een of andere oplichter?Dit vraag ik me ook af, emestal bezorgen ze toch gewoon het pakje met verzoek de portokosten achteraf over te maken. Was het een groot bedrag?
Ik ga er van uit dat het van PostNL is, de tegenrekening waarvan is afgeschreven staat ook op die naam. Hoe zou die oplicher ook weten hoe wij heten (was geadresseerd aan mijn man + mij (voornamen). Ik zou als ik oplichter was niet zo veel moeite doen voor een paar euro Maar misschien ben ik ook wel te naïef..

(Je kon ook de kaart frankeren tot het bedrag dat erop stond en het gewoon in de brievenbus gooien, maar ik dacht dat het met een bankmachtiging sneller zou gaan)
Ik dacht dat je het poststuk kreeg met dat kaartje eraan? Ik heb nog nooit meegemaakt dat je eerst moest betalen voordat je iets kreeg.
quote:gordijn87 schreef op 24 augustus 2012 @ 12:18:

[...]

Dit vraag ik me ook af, emestal bezorgen ze toch gewoon het pakje met verzoek de portokosten achteraf over te maken. Was het een groot bedrag?Voor zover ik kon zien (en aan het bedrag te merken) ging het niet om een pakje. Het ging ook maar op een paar euro, dus ook als het wel nep is ben ik niet zoveel armer. Maar mijn nieuwsgierigheid.. oh, die nieuwsgierigheid!
Wat bankje zegt.

Maar euh, bel ze eens?
Klopt dat dit tegenworodig zo gaat. Ik heb het toevallig 2x aan de hand gehad. Bij de 1e ontving ik het poststuk inderdaad een paar dagen later, bij de tweede zat er een portokaart bij de post, niet gehecht aan een poststuk (zoals ze vroeger wel deden). Bij deze post zat ook een envelop die niet gefrankeerd was en zeker met PostNL gekomen is.

Vroeger ontving ik die kaarten ook weleens, maar betaalde nooit en hoorde je ook niets meer. Tegenwoordig krijg je dan een aanmaning. Bij de 1e heb ik poststuk geweigerd, maar alsnog ontvangen (PostNl had het poststuk eerst verkeerd afgeleverd. De ontvanger heeft het toen opnieuw verzonden en nu vond PostNl dat ik maar moest betalen). Bij de 2e zat het poststuk er dus al bij en kon ik helaas niet meer weigeren. Heb ik dus maar betaald uiteindelijk.

Ik vind 2 weken wel erg lang wachten. Is dit 2 weken na betaling?
Ik heb dat ook 3 keer meegemaakt, zelfs 3 weken geleden nog, maar kreeg het pakje gewoon samen met de portokaart:)
Klopt, het bedrag is op 8 augustus afgeschreven van mijn rekening! Maar jij ontving het een paar dagen later meteen, dus 2 is toch te lang? Misschien maar eens bellen inderdaad!

(Dacht eerst even hier navragen voordat ik ze gaan stalken, misschien duurt het altijd wel zo lang!)
oh okay, vroegah toen ik nog bij de post werkte, kreeg je de portokaart gewoon bij je poststuk. Ik wist niet dat het veranderd was.

Ik zou dan maar de klantenservice bellen.
Serieus, maken ze daar zoveel werk van? Om een paar euro te innen (want meer is het vaak niet). Pffff.....
ja SG, maar als er helemaal niet op gecontroleerd wordt dan zou niemand meer postzegels plakken, he.
Overigens belde een tijd terug bij ons de buurman aan: of hij zijn pakketje mocht. Sorry, je wat?

Hij had een briefje in de bus gevonden, dat er een pakketje voor hem was, en omdat hij niet thuis was, had de postbezorger het bij ons afgegeven.

Ik heb geen pakket gezien of aangenomen, mijn huisgenoot ook niet. Buurman kan mooi naar zijn pakje fluiten!
quote:Starshine schreef op 24 augustus 2012 @ 12:33:

ja SG, maar als er helemaal niet op gecontroleerd wordt dan zou niemand meer postzegels plakken, he.

Nee maar dit gaat er toch om als er niet genoeg is gefrankeerd, dus als er 1 postzegeltje van 50 cent te weinig is geplakt?

Wat een onzin dat ineens niemand meer postzegels zou plakken.
quote:SeptemberGirl schreef op 24 augustus 2012 @ 12:34:

Overigens belde een tijd terug bij ons de buurman aan: of hij zijn pakketje mocht. Sorry, je wat?

Hij had een briefje in de bus gevonden, dat er een pakketje voor hem was, en omdat hij niet thuis was, had de postbezorger het bij ons afgegeven.

Ik heb geen pakket gezien of aangenomen, mijn huisgenoot ook niet. Buurman kan mooi naar zijn pakje fluiten!

Dat is ons ook overkomen. Op het briefje stond dat het bij nummer 42 lag, maar die mevrouw gaf aan niet thuis te zijn geweest. Dus zijn we het hele blok langs gegaan, het lag nog een paar huizen verderop. De postbode had het verkeerde nummer opgeschreven (hoe je dat voor elkaar krijgt is mij ook nog een raadsel, maar okee..)

Misschien had die ook eens bij andere buren moeten navragen..

En heel misschien was het een heel waardevolle inhoud en was de betrouwbare postbode hier ook van op de hoogte..
quote:ellemiekje schreef op 24 augustus 2012 @ 12:36:

[...]

Dat is ons ook overkomen. Op het briefje stond dat het bij nummer 42 lag, maar die mevrouw gaf aan niet thuis te zijn geweest. Dus zijn we het hele blok langs gegaan, het lag nog een paar huizen verderop. De postbode had het verkeerde nummer opgeschreven (hoe je dat voor elkaar krijgt is mij ook nog een raadsel, maar okee..)

Misschien had die ook eens bij andere buren moeten navragen..

En heel misschien was het een heel waardevolle inhoud en was de betrouwbare postbode hier ook van op de hoogte..

Nou daar ben je dan mooi klaar mee!

En dan heeft onze buurman heeeeeel wat deurbellen af te gaan, maar ja hij zal wel moeten.
quote:SeptemberGirl schreef op 24 augustus 2012 @ 12:35:

[...]

Nee maar dit gaat er toch om als er niet genoeg is gefrankeerd, dus als er 1 postzegeltje van 50 cent te weinig is geplakt?

Wat een onzin dat ineens niemand meer postzegels zou plakken.Hier ging het ook om een bedrag van maar liefst 2 euro!!
quote:SeptemberGirl schreef op 24 augustus 2012 @ 12:35:

[...]

Wat een onzin dat ineens niemand meer postzegels zou plakken.

okay, dan gaat iedereen standaard te laag frankeren, als er niet achteraan wordt gegaan.

Sorry, maar jij kan het achterlijk vinden dat ze er werk van maken om een paar euro te innen, maar de klant heeft gewoon te weinig betaald.

Als ik boodschappen doe voor 11 euro, mag ik ook niet doorlopen als ik maar 10 euro neerleg. Ik had ooit met het overmaken van een rekening een vergissing gemaakt en 3 euro te weinig overgemaakt, daar kwam het bedrijf ook op terug. Terecht toch, want voor een bepaalde dienst of product staat gewoon een prijs, afdingen doe je maar op de bazaar.

Het enige wat ik altijd vervelend vind met strafport is dat je als ontvanger betaald voor de fout van de verzender.
Starshine, je moet toegeven dat het nogal veel moeite is (foto maken, jou een brief sturen, code, website, machtiging, administratiekosten aaaarghh!! En dat alles voor 2 euro.

Mijn tijd is duurder zeg ik altijd maar
tja..blijkbaar levert het toch genoeg op, geen idee.
Wij hadden vorige maand nog een ongefrankeerde brief die wel tegelijk met de portokaart bezorgd werd. Wel gek, dan doen ze dat dus niet overal hetzelfde? En trouwens, ik ga echt geen strafporto betalen omdat iemand anders zijn brief aan mij niet gefrankeerd heeft. Het is toch niet mijn fout.
Tja, blijkbaar had het poststukje toch écht bij de portokaart moeten zitten, dat zijn dus de regels. Bij iedereen bij wie dat niet het geval is (zoals bij mij dus): er is kennelijk iets fout gegaan.

Na een hoop gebel met postNL blijkt dat het poststuk kwijt is geraakt, er geen manier is om te achterhalen waar het gebleven is/waar het mis is gegaan/waarom het kwijt is.

Oh en: ik krijg het geld niet eens terug.
quote:Starshine schreef op 24 augustus 2012 @ 12:43:

Het enige wat ik altijd vervelend vind met strafport is dat je als ontvanger betaald voor de fout van de verzender.Als iedereen die iets verzend zijn postcode + huisnummer erop zet, heb je dat probleem ook opgelost.
quote:KatVonDee schreef op 29 augustus 2012 @ 16:44:

[...]

Als iedereen die iets verzend zijn postcode + huisnummer erop zet, heb je dat probleem ook opgelost.

Ook dan moet ontvanger betalen; "om vertraging in bezorging te voorkomen". Alleen als het om ondergefrankeerde buitenlandzendingen gaat betaalt de verzender.

"Het komt voor dat u post ontvangt of verstuurt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt. In dat geval stuurt PostNL u een verzoek om het ontbrekende bedrag aan postzegels plus administratiekosten te betalen.

Binnenland

De portokosten voor zowel verzonden als ontvangen onderfrankering bestaan uit het ontbrekende frankeerbedrag afgerond naar ¤ 0,50 of een veelvoud daarvan. Daarbij berekenen wij ¤ 0,50 (dit is de waarde van een postzegel met waardeaanduiding 1) administratiekosten.

Het betalingsverzoek wordt naar de ontvanger verzonden, dit om vertraging van de post te voorkomen. De ontvanger kan de zending weigeren en hoeft het verschuldigde bedrag aan portokosten dan niet te betalen.

Buitenland

Voor het buitenland wordt het ontbrekende bedrag ook afgerond naar ¤ 0,50 of een veelvoud daarvan. Daarnaast wordt ¤ 1,50 administratiekosten berekend.

De verzender ontvangt het betalingsverzoek en het poststuk wordt zonder vertraging doorgestuurd."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven