bouillon met E-nummers

26-08-2012 12:14 32 berichten
Vanochtend maakte ik een tomatensoepje, en normaliter gooi ik er dan een bouillonblokje bij. Zo ook vanochtend. Een groentebouillonblokje van het huismerk van de AH.

Tegenwoordig let ik steeds meer op de ingrediënten van verschillende producten. En zo keek ik vanochtend ook naar de ingrediënten van bouillonblokjes.

Het was te verwachten, E-nummers.

Met oa E621, die ik oa sowieso wil vermijden.

Ik wil zo puur mogelijk eten, zonder al die rotzooi in mijn eten. Dus met verse ingrediënten. Dit omdat ik van mening ben dat dat een stuk gezonder is.

Maar hoe maak ik dan nog soep als ik dat bouillonblokje niet meer wil gebruiken? Zijn er bouillonblokjes zonder E-nummers?

Met alleen zout soep maken, lijkt me ook niets.

En om een soep te trekken uit een ruggenmerg van de slager, heb ik eigenlijk ook geen zin in.

Hoe krijg ik dan nog soep op smaak?
Alle reacties Link kopieren
Naar de natuurwinkel!
Waarom wil je E621 mijden? Het is juist dit stofje dat eten de lekkere "hartige" smaak geeft, umami, de vijfde smaak.

Er zijn veel fabeltjes over mononatriumglutaminaat (E621) in omloop. Lees dit maar eens, heel verhelderend!

En als je het toch wil mijden, gewoon zelf bouillon trekken, zoals men dat al eeuwen doet.
Er zijn wel degelijk mensen die ziek worden van E621.

Ik kan me best voorstellen dat je E-nummers zoveel mogelijk wilt vermijden.

Er is een E-nummers-app, geen idee hoe en wat, want ik heb geen smartphone, maar mijn schoonzus gebruikt 'm heel veel.
quote:schorpioentje29 schreef op 26 augustus 2012 @ 12:19:

Naar de natuurwinkel!
Dat een nadelig effect van E621 niet statistisch aantoonbaar is voor groepen, wil niet zeggen dat individuen er nooit last van kunnen hebben
http://www.fonteine.com/e621.html

Sowieso wil ik e-nummers vermijden. Ik merkte echt, toen ik daar op ging letten, en ik gebruikt voorheen veel kant en klaar maaltijden en zakjes om te koken. Maar toen ik daar op ging letten en veel minder e-nummers gebruikte, toen had ik veel minder buikpijn.

Maar die e-nummer app heb ik nog niet, maar lijkt me wel handig!
Je kunt ook een basis maken met (veel) gefruite ui (en evt knoflook) en dan bij het water zout, peper, en evt andere specerijen. Je kunt ook koriander meefruiten bijv. Dat geeft ook al een flinke smaakbasis. Zeker als je verder tomaten uit blik gebruikt, komt het wel goed met de smaak.
Ik heb die E-nummer app. Hij is heel erg uitgebreid, maar ik gebruik hem uiteindelijk niet heel veel.

Als je wel besluit zelf bouillon te maken, maak het dan in grote hoeveelheden. Het kan goed ingevroren worden.
En selderij mee koken geeft ook veel smaak als je geen bouillon blokje wil gebruiken.

Verder is het al genoemd: de natuurwinkel. Daar haal ik altijd mijn potjes.
Ik gebruik Damhert bouillionblokjes. De reden hiervoor is dat dit natriumarm is . Deze blokjes zijn zuiver plantaardig en bevatten geen Enummers, tenminste aldus de ingrediëntenlijst.

Gewoon te koop bij de AH in het schap met dieetproducten.
Maar eh, zat in tomaten niet precies hetzelfde stofje als in E621... (volgens wiki wel, dat zegt natuurlijk niet alles, maar ja, http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat)
Van Maggie heb je 'bouillon kuipje' in de supermarkt. Gebruik ik zelf ook.

Deze bevat geen smaakversterkers en E-nummers.
Ja hoor, ik heb ze ook zonder E621. In het ''zonnatura'' schap in je supermarkt of bij de biowinkel!

Ik heb ze van Healthy Planet, oranje met groene verpakking.

No more E621!!
quote:sassafras schreef op 26 augustus 2012 @ 12:24:

Waarom wil je E621 mijden? Het is juist dit stofje dat eten de lekkere "hartige" smaak geeft, umami, de vijfde smaak.

Er zijn veel fabeltjes over mononatriumglutaminaat (E621) in omloop. Lees dit maar eens, heel verhelderend!

En als je het toch wil mijden, gewoon zelf bouillon trekken, zoals men dat al eeuwen doet.

Och, waarom zou je het risico nemen en je lijf vergiftigen met iets wat in een laboratorium / fabriek is ontworpen om zo goedkoper eten te produceren?

Ik eet zo natuurlijk en gezond mogelijk, en daar past E621 op geen enkele manier in.

PS: ken je asbest? Vonden ze ook zo'n fijn en onschuldig materiaal 50 jaar terug. Zijn ze ook van teruggekomen, zeg maar
quote:Dahlia74 schreef op 26 augustus 2012 @ 12:38:

Ik gebruik Damhert bouillionblokjes. De reden hiervoor is dat dit natriumarm is . Deze blokjes zijn zuiver plantaardig en bevatten geen Enummers, tenminste aldus de ingrediëntenlijst.

Gewoon te koop bij de AH in het schap met dieetproducten.Ja, die gebruik ik ook! Ik voeg dan wel zelf zout toe, dat is niet zo'n probleem.
Niet alle E nummers zijn kunstmatig, ook natuurlijke stoffen kunnen een E nummer hebben. klik

Ik leef liever relaxed dan me steeds zorgen te maken. Je hebt (in mijn ogen) toch maar beperkt invloed op je eigen gezondheid. Je leeft tenslotte niet in een bubble, maar gewoon in vervuild NL & omstreken.
De struik bouillon in pot is ook vrij van kunstmatige kleur en smaakstoffen. En die van zonnatura.
Computer says nooooo
quote:bergamot schreef op 26 augustus 2012 @ 13:27:

Niet alle E nummers zijn kunstmatig, ook natuurlijke stoffen kunnen een E nummer hebben. klik

Ik leef liever relaxed dan me steeds zorgen te maken. Je hebt (in mijn ogen) toch maar beperkt invloed op je eigen gezondheid. Je leeft tenslotte niet in een bubble, maar gewoon in vervuild NL & omstreken.Maar als je juist last hebt van die E-nummers valt er niet veel relaxed te leven. Dan leef je op het toilet.
ik heb daar nooit last van. Maar soms gooien ze een baal rode kleurstof in de gegrilde halve supermarktkip, dat wordt zelfs mij dan te gortig. Alles is dan knalrood; je handen, je mond. Maar als ze dat niet doen wordt die kip niet genoeg verkocht en dan zoek je vergeefs in het schap.
it's a big club and you ain't in it
Alleen in de natuurwinkel vind je E-vrije bouillonblokjes. Let op er zijn tig namen in de omloop die E621 verbergen. Dus ook bijv. gistextract en aroma's e.d. Als het het eko keurmerk heeft wordt er wel vaak gebruik gemaakt van natuurlijk gistextract en kun je die wel gebruiken.
quote:bergamot schreef op 26 augustus 2012 @ 13:27:

Ik leef liever relaxed dan me steeds zorgen te maken. Je hebt (in mijn ogen) toch maar beperkt invloed op je eigen gezondheid. Je leeft tenslotte niet in een bubble, maar gewoon in vervuild NL & omstreken.Dat is waar. Weinig stress is sowieso gezonder.
it's a big club and you ain't in it
quote:SeptemberGirl schreef op 26 augustus 2012 @ 13:00:

[...]

Och, waarom zou je het risico nemen en je lijf vergiftigen met iets wat in een laboratorium / fabriek is ontworpen om zo goedkoper eten te produceren?

Van risico is geen sprake. Van vergiftiging ook niet. Het spul is niet in een laboratorium / fabriek ontworpen; het komt ook in grote hoeveelheden voor in bijvoorbeeld tomaten, oude kaas, gist en gefermenteerde sojaproducten. En in kleine hoeveelheden bijvoorbeeld in moedermelk. Het doel van het spul is ook niet "om zo goedkoper eten te produceren".

Met gezond eten en zo ben ik het eens, maar dit soort verdachtmakingen en angstzaaierij (inclusief de vergelijking met asbest) dienen geen enkel redelijk doel.
quote:Anna37 schreef op 26 augustus 2012 @ 12:41:

Maar eh, zat in tomaten niet precies hetzelfde stofje als in E621... (volgens wiki wel, dat zegt natuurlijk niet alles, maar ja, http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat)Klopt. Het gekke is dat ik van tomaten niet echt last heb. Van de toegevoegde E621 wel, en ook in kaas. Ik snap ook niet waarom, want in principe gaat het om hetzelfde stofje. Maar van eten waar E621 is toegevoegd en van kaas word ik echt ziek. Van die kaas ben ik trouwens ook proefondervindelijk ondervonden. Had toegevoegde E621 al geschrapt, maar at nog wel jong belegen kaas op brood. Vroeg me steeds af waarom ik me zo ellendig voelde na de lunch, tot het kwartje viel...
Da's dan van een specifiek E nummer Luna, logisch dat je dat dan vermijdt (zoals ik msg vermijd, want dat verdraag ik slecht). Ik zie om me heen alleen ook veel vrouwen (vooral...) alle E nummers mijden, alsof E nummers per definitie slecht zijn en dat wilde ik relativeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven