Vlaaientopic
woensdag 3 oktober 2012 om 22:51
woensdag 3 oktober 2012 om 23:18
Voor een open vlaai houd ik altijd dit recept aan, voor een vlaai met raster of deksel neem ik het dubbele.
200 gram bloem
snufje zout
20 gram verse gist of 11 gr. droge
15 gram boter
2 eetlepels zonnebloemolie
1 deciliter melk
2 eetlepels (basterd)suiker
1 eidooier
eerst 10 minuten laten rijzen (bolrijs) daarna uitrollen en de vlaaivorm bedekken. Even aandrukken en dan met de deegrol over de zijkanten gaan zodat je een mooie gelijkmatige korst krijgt. Dan in de bodem een paar gaatjes prikken met een vork en een half uur laten narijzen met vulling!
De vulling bestaat bij de appelroomvlaai uit banketbakkersroom,gemarineerde appelstukjes (rumet ,amaretto oid) rozijntjes en 40 gr suiker. Je bedekt de vlaai met een royale laag banketbakkersroom en dekt toe met de appelstukjes. De vlaai laten afbakken op 200 graden ong. 30 minuten.
Recept banketbakkersroom
1,5 deciliter melk
1 deciliter ongeklopte slagroom
25 gram bloem
50 gram suiker
2 eierdooiers
een klein vanillestokje
Breng de room en de melk met het vanillestokje langzaam aan de kook en laat dit ong. 10 minuten trekken.
Houd een klein beetje melk achter en meng dit met de bloem en de eidooiers. Dit goed roeren en voeg er steeds kleine beetje gekookte melk bij,giet het dan terug in de pan en laat het ong. drie minuutjes zachtjes doorkoken. Let op, wel goed blijven roeren! Roer dan de suiker erdoor en verwijder het vanillestokje.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het graag.
Je kunt trouwens de vlaai nog afmaken door gebrande amandelschaafsel langs de randen te strooien.
200 gram bloem
snufje zout
20 gram verse gist of 11 gr. droge
15 gram boter
2 eetlepels zonnebloemolie
1 deciliter melk
2 eetlepels (basterd)suiker
1 eidooier
eerst 10 minuten laten rijzen (bolrijs) daarna uitrollen en de vlaaivorm bedekken. Even aandrukken en dan met de deegrol over de zijkanten gaan zodat je een mooie gelijkmatige korst krijgt. Dan in de bodem een paar gaatjes prikken met een vork en een half uur laten narijzen met vulling!
De vulling bestaat bij de appelroomvlaai uit banketbakkersroom,gemarineerde appelstukjes (rumet ,amaretto oid) rozijntjes en 40 gr suiker. Je bedekt de vlaai met een royale laag banketbakkersroom en dekt toe met de appelstukjes. De vlaai laten afbakken op 200 graden ong. 30 minuten.
Recept banketbakkersroom
1,5 deciliter melk
1 deciliter ongeklopte slagroom
25 gram bloem
50 gram suiker
2 eierdooiers
een klein vanillestokje
Breng de room en de melk met het vanillestokje langzaam aan de kook en laat dit ong. 10 minuten trekken.
Houd een klein beetje melk achter en meng dit met de bloem en de eidooiers. Dit goed roeren en voeg er steeds kleine beetje gekookte melk bij,giet het dan terug in de pan en laat het ong. drie minuutjes zachtjes doorkoken. Let op, wel goed blijven roeren! Roer dan de suiker erdoor en verwijder het vanillestokje.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het graag.
Je kunt trouwens de vlaai nog afmaken door gebrande amandelschaafsel langs de randen te strooien.
woensdag 3 oktober 2012 om 23:20
quote:lemoos schreef op 03 oktober 2012 @ 23:05:
Pruimenvlaai!!
En kruisbessenvlaai. Zal morgen os mam om het recept vragen.
Oh, heerlijk, kruisbessenvlaai. Het liefst mit sjoem! haha.
Het lijkt me ook leuk om eens een rijstenvlaai met slagroom en chocoladekrullen te maken, maar er zijn zoveel verschillende recepten te vinden dat ik niet weet wat het lekkerste zal zijn.
Pruimenvlaai!!
En kruisbessenvlaai. Zal morgen os mam om het recept vragen.
Oh, heerlijk, kruisbessenvlaai. Het liefst mit sjoem! haha.
Het lijkt me ook leuk om eens een rijstenvlaai met slagroom en chocoladekrullen te maken, maar er zijn zoveel verschillende recepten te vinden dat ik niet weet wat het lekkerste zal zijn.