Vlaaientopic

03-10-2012 22:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jouw favoriete (Limburgse) vlaairecept?

Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het bakken en

heb me vandaag voor het eerst aan een heuse vlaai gewaagd.

Omdat de eerste zo goed gelukt is ben ik helemaal verkocht

en op zoek naar lekkere vlaairecepten.
Het recept van deze appel-roomvlaai zal ik straks even posten.
Kersen!

Maar ik bak nooit dus ik heb helaas geen recept. Maar als je een lekkere vindt, dan hoor ik 'm graag. Wie weet kan ik 't dan eens proberen
Pruimenvlaai!!

En kruisbessenvlaai. Zal morgen os mam om het recept vragen.
Voor een open vlaai houd ik altijd dit recept aan, voor een vlaai met raster of deksel neem ik het dubbele.

200 gram bloem

snufje zout

20 gram verse gist of 11 gr. droge

15 gram boter

2 eetlepels zonnebloemolie

1 deciliter melk

2 eetlepels (basterd)suiker

1 eidooier

eerst 10 minuten laten rijzen (bolrijs) daarna uitrollen en de vlaaivorm bedekken. Even aandrukken en dan met de deegrol over de zijkanten gaan zodat je een mooie gelijkmatige korst krijgt. Dan in de bodem een paar gaatjes prikken met een vork en een half uur laten narijzen met vulling!

De vulling bestaat bij de appelroomvlaai uit banketbakkersroom,gemarineerde appelstukjes (rumet ,amaretto oid) rozijntjes en 40 gr suiker. Je bedekt de vlaai met een royale laag banketbakkersroom en dekt toe met de appelstukjes. De vlaai laten afbakken op 200 graden ong. 30 minuten.

Recept banketbakkersroom

1,5 deciliter melk

1 deciliter ongeklopte slagroom

25 gram bloem

50 gram suiker

2 eierdooiers

een klein vanillestokje

Breng de room en de melk met het vanillestokje langzaam aan de kook en laat dit ong. 10 minuten trekken.

Houd een klein beetje melk achter en meng dit met de bloem en de eidooiers. Dit goed roeren en voeg er steeds kleine beetje gekookte melk bij,giet het dan terug in de pan en laat het ong. drie minuutjes zachtjes doorkoken. Let op, wel goed blijven roeren! Roer dan de suiker erdoor en verwijder het vanillestokje.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het graag.

Je kunt trouwens de vlaai nog afmaken door gebrande amandelschaafsel langs de randen te strooien.
quote:lemoos schreef op 03 oktober 2012 @ 23:05:

Pruimenvlaai!!

En kruisbessenvlaai. Zal morgen os mam om het recept vragen.

Oh, heerlijk, kruisbessenvlaai. Het liefst mit sjoem! haha.

Het lijkt me ook leuk om eens een rijstenvlaai met slagroom en chocoladekrullen te maken, maar er zijn zoveel verschillende recepten te vinden dat ik niet weet wat het lekkerste zal zijn.
die van jumbo zijn meestal wel goed, zowel de abrikozen- als de kersen-.
it's a big club and you ain't in it
Ik vind de simpelste rijstevlaai het lekkerst, dus gewoon een rijstepap koken van rijst en melk, dan eidooiers erdoor en stijfgeklopt eiwit.

Na het bakken kun je er dan slagroom en chocola op doen.
Rijstevlaai werkt trouwens wel het beste met speciale paprijst, of risottorijst.

Rijst met een lange korrel is minder geschikt.
bleehh vlaaien, ik vind die bodem niet zo, geef mij maar gewoon een lekker mokkataart of slagroomtaart
Ik eet af en toe wel eens een stukje vlaai. Roompudding vind ik het lekkerst.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Advocaat vlaai is ook lekker.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven