taal vraag
donderdag 18 oktober 2012 om 21:12
Hoe zit het ook alweer met drie (ik weet niet hoe het heet)
Voorbeeld met twee; luxe -en royale auto, maar wat met drie?
Is het dan .........-en ..............-en .............auto.
Weet zo snel niet een goed voorbeeld, want het door mij genoemde voorbeeld zou natuurlijk ook als "luxe royale auto" omschreven kunnen worden.
Voorbeeld met twee; luxe -en royale auto, maar wat met drie?
Is het dan .........-en ..............-en .............auto.
Weet zo snel niet een goed voorbeeld, want het door mij genoemde voorbeeld zou natuurlijk ook als "luxe royale auto" omschreven kunnen worden.
donderdag 18 oktober 2012 om 21:34
quote:tuya schreef op 18 oktober 2012 @ 21:25:
Bedoel je samengestelde woorden?
Als in: voor-, zij- en achterkant?
"Samengestelde woorden" heet het dus.
Zoals ik de voorbeelden van truffelmania, mevrouw en tuya lees, komt het mij bekend voor en kan ik het toepassen bij dat wat ik wil.
de eerste "en" kan ik dus weg laten.
Mensen bedankt voor het helpen.
Bedoel je samengestelde woorden?
Als in: voor-, zij- en achterkant?
"Samengestelde woorden" heet het dus.
Zoals ik de voorbeelden van truffelmania, mevrouw en tuya lees, komt het mij bekend voor en kan ik het toepassen bij dat wat ik wil.
de eerste "en" kan ik dus weg laten.
Mensen bedankt voor het helpen.
donderdag 18 oktober 2012 om 22:41
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld:
Ik heb 3 leren handschoenen
Als het meer dan 1 is en het zelfstandig nw staat er niet achter dan is het zonder -en. Uitzpnderingen hierop zijn de stoffelijke bijv nw ( genaakt van een stof) dus houten, gouden enz.
Gaat het om mensen bijv: meerderen van jullie dan komt er een n achter als er geen zelfstandig nw achter staat.
Tot zover deze bijles
Als het meer dan 1 is en het zelfstandig nw staat er niet achter dan is het zonder -en. Uitzpnderingen hierop zijn de stoffelijke bijv nw ( genaakt van een stof) dus houten, gouden enz.
Gaat het om mensen bijv: meerderen van jullie dan komt er een n achter als er geen zelfstandig nw achter staat.
Tot zover deze bijles
donderdag 18 oktober 2012 om 22:49
quote:zomer28 schreef op donderdag 18 oktober 2012 22:41 Ik denk dat ik snap wat je bedoeld:
Tot zover deze bijles
Mijn handen jeuken om niet te reageren op jouw 'bedoeld'...
Sorry, aard van het beestje.
(En een taaltopic, dat rechtvaardig mijn bijdrage)
Tot zover deze bijles
Mijn handen jeuken om niet te reageren op jouw 'bedoeld'...
Sorry, aard van het beestje.
(En een taaltopic, dat rechtvaardig mijn bijdrage)
vrijdag 19 oktober 2012 om 09:10
@zomer28. Je bent in de war met het voltooid deelwoord. Bijvoorbeeld: zo heb ik het niet bedoeld. Dan verleng je het woord bedoel naar bedoelde of je gebruikt t kofschip. De letter L staat niet in t kofschip dus een D.
Wat ik altijd doe is een werkwoord vervangen door het woord lopen. Dus bij jouw zin wordt het ' ik snap wat je loopt. Klinkt raar maar je hoort de letter T dus een T achter bedoel.
Wat ik altijd doe is een werkwoord vervangen door het woord lopen. Dus bij jouw zin wordt het ' ik snap wat je loopt. Klinkt raar maar je hoort de letter T dus een T achter bedoel.