Soepen

24-11-2012 17:07 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie experimenteert er weleens met soep? Vandaag koolrabisoep gegeten, kreeg recept van iemand. Was echt lekker :-)
onze favorieten:

spinaziesoep met cambozola

kliekjesminestrone

linzensoep

franse uiensoep

gazpacho
Mijn favorieten nu in het herfstseizoen: Pompoensoep, knolselderijsoep, bospaddestoelensoep, mosterdsoep en erwtensoep.
Heb eens bloemkoolsoep op.

Dat was gebonden (denk bloemkool gepureerd) en ook stukjes bloemkool.

Was lekker, maar weet niet hoe dat ie gemaakt is.
Ik heb laatst voor het eerst (pittige) pompoensoep gegeten. Heerlijk! Dat word mijn nieuwe lievelingssoep jammer dat het takkewerk is om een pompoen te ontleden
Meeske, bij de Albert Heijn verkopen ze pompoenblokjes in de vriezer. Ligt in de buurt van de spinazie. Ideaal. Een pompoen slachten is vervelend.

Hierbij mijn bijdrage. Avocadosoep:

1 liter bouillon naar keuze. Tuinkruiden is lekker.

1 sjalot

Beetje olie/ boter om sjalot te kunnen aanzetten

2 rijpe avocado's

Kookroom (op gevoel)

Zure room -> Mag je overslaan. Ik vergeet hem vaak

Rivierkreeftjes of garnalen

Chilipoeder op gevoel

Peper en zout naar smaak

Werkwijze:

Sjalot fijnsnijden

Verhit wat olie / boter in een pan

Sjalot toevoegen en aanzetten

Bouillon toevoegen

Avocado toevoegen

Aan de kook brengen

Chilipoeder en peper & zout naar smaak toevoegen

Kookroom toevoegen

Soep pureren met staafmixer of blender

Soep in borden of schalen scheppen

Garneren met rivierkreeftjes/ garnalen
quote:meeske schreef op 24 november 2012 @ 21:12:

Ik heb laatst voor het eerst (pittige) pompoensoep gegeten. Heerlijk! Dat word mijn nieuwe lievelingssoep jammer dat het takkewerk is om een pompoen te ontleden Je kunt ze met schil en al eten he? Of in de oven laten garen half uur tot 3 kwartier, dan gaat de schil er heel makkelijk af.
quote:_maris_ schreef op 24 november 2012 @ 19:14:

Waaaat, is DE gepofte knoflooksoep nog niet genoemd??

Jaah die heb ik ook pas gemaakt! Heerlijk, maar wel machtig zeg.. en een gedoe om al die teentjes knoflook uit te persen.

Maar dan heb je wel een hele lekkere zelfgemaakte soep!
broccolisoep is erg lekker. Evenals courgettesoup. Laatst heb ik wortel-preisoep gemaakt. Ook erg lekker!
Ik maak altijd soep van gegrilde groente,al wat ik aan groente overheb gaat in een ovenschaal en even grillen en dan met een bouillon blokje en wat water in een pan en met de staafmixer erdoor.

Elke keer andere soep.
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 november 2012 @ 17:23:

[...]

Verrassend in de zin van aangename verrassing of juist niet?

Ik ben dol op knolselderij. Ik gooi altijd een halve in mijn snert ipv een kwart zoals Appie aangeeft in zijn recept.Lekker, en dat zou je qua uiterlijk niet zeggen van die groente :-)
quote:sandt schreef op 24 november 2012 @ 17:22:

[...]

1 liter gezeefde tomaten + een liter water = 2 liter

Bouillontablet is geschikt voor een halve liter, dus inderdaad vier tabletten. Tomaten waren trouwens twee bakjes van ieder ruim een halve liter dus is echt niet te zout.Ik had over die liter tomaten gelezen.
Ik heb gisteren rucolasoep gemaakt; was ook erg lekker
Voor de liefhebbers, koolrabisoep:

1 eetlepel olijfolie

1 ui, in kleine stukjes

1 teentje knoflook, fijngehakt

1 aardappel, geschild en in blokjes gesneden

2 koolrabi's, geschild en in blokjes gesneden

200gr. gerookte spekblokjes

1 liter groentebouillon

Bereidngswijze:

1. Verwarm de olie in de pan en bak de ui en knoflook glazig. Voeg de aardappel en koolrabi toe en bak al omscheppend op matig vuur 1 minuut mee.

2. Giet de bouillon erbij, breng aan de kook (ik kook de bouillon al voor in een aparte pan, en gooi het er heet bij en breng 't opnieuw aan de kook) en laat op laag vuur ong. 15 minuten zachtjes koken tot de aarappel en koolrabi gaar zijn.

3. Bak ondertussen de spekjes.

4. Soep pureren tot 't een glad geheel is.

5. Spekjes erdoor en serveren maar.
Soep is vloeibaar voedsel dat bereid wordt door ingrediënten te koken, bijvoorbeeld groenten en/of vlees. Soep is een van de oudste gerechten; al in de prehistorie werd soep gegeten.(wikipedia)
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:Jaja007 schreef op 25 november 2012 @ 14:47:

Soep is vloeibaar voedsel dat bereid wordt door ingrediënten te koken, bijvoorbeeld groenten en/of vlees. Soep is een van de oudste gerechten; al in de prehistorie werd soep gegeten.(wikipedia)en?
Vandaag een lekkere gele spliterwtensoep gemaakt, recept van nigella. Echt lekker met worstjes erin.

Ook mijn favo dieetsoepje is gourgette/prei soep! Heerlijk!
Ik begin zelf steeds meer te experimenteren met (zelf) soep maken.

Maar wanneer gebruik jullie een groenteblokje en wanneer een rundvleesblokje?
quote:leentjedb schreef op 24 november 2012 @ 18:50:

Mijn kinderen zijn weg van tomatencrèmesoep (lees: helemaal gladde soep zonder pitjes en andere stukjes). Ik gooi dan voor 2 flinke kommen soep 1 pak van 500ml gezeefde tomaten, klein glas water (iets van 150ml max.), 1 bouillonblokje, 1 theelepel suiker en een eetlepel pesto (eigenlijk meer naar smaak) bij elkaar in een pan. Dan op bord nog een lepel mascarpone en een beetje pesto er bovenop voor de kleur. Voor wie van pittig houdt staat dan de pepermolen nog op tafel.

Kan ze die soep 7 dagen per week voorzetten, eten ze hem nog. Maar dat is me iets te gortig af.als jullie zeggen bopuillonblokje, welke dan, zo`n kleinte van maggie, of een tuinkruiden of ...
quote:Maryni83 schreef op 24 november 2012 @ 22:32:

[...]

Jaah die heb ik ook pas gemaakt! Heerlijk, maar wel machtig zeg.. en een gedoe om al die teentjes knoflook uit te persen.

Maar dan heb je wel een hele lekkere zelfgemaakte soep!vertel vertel
quote:als jullie zeggen bopuillonblokje, welke dan, zo`n kleinte van maggie, of een tuinkruiden of ...

Verschilt per gerecht. Twee kleine blokjes staat gelijk aan 1 tuinkruidenblokje qua formaat.

Ik laat het van de ingrediënten afhangen welke bouillon ik gebruik. In avocodosoep gebruik ik bijvoorbeeld tuinkruiden. Waarom? Omdat het een vegetarische soep is. In tomatensoep gebruik ik vaak een 'normaal' blokje of rundvleesboullion. Tomatensoep maak ik met runder gehaktballetjes. De boullion en de soepballetjes passen op die manier bij elkaar.

Vandaag heb ik: Spaanse erwtensoep op het vuur staan. Heb aan dit recept nog een blik tomatenblokjes & 1 cup linzen toegevoegd. De normale paprikapoeder heb ik vervangen door gerookte paprikapoeder. Knoflook ook vervangen voor gerookte variant.
quote:Biebeliee schreef op 25 november 2012 @ 16:10:

[...]

en?Het is een wereldwijd prehistorisch gerecht wat nog zeer actueel is en zo vernieuwend kan zijn qua variatie/ingrediënten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ja..net als huzarensalade.
quote:Dasminder schreef op 26 november 2012 @ 15:30:

[...]

vertel vertelOnder het motto 'beter laat dan nooit':

Gepofte knoflooksoep

Jup, gewoon een AHreceptje, maar wel een heule goeie!
Ik zie spinaziesoep langs komen. Heeft iemand hiervan een recept?
quote:Maryni83 schreef op 28 november 2012 @ 22:01:

[...]

Onder het motto 'beter laat dan nooit':

Gepofte knoflooksoep

Jup, gewoon een AHreceptje, maar wel een heule goeie! dank u, en hoeveel dagen erna stink je nog ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven