Soepen
zaterdag 24 november 2012 om 22:13
Meeske, bij de Albert Heijn verkopen ze pompoenblokjes in de vriezer. Ligt in de buurt van de spinazie. Ideaal. Een pompoen slachten is vervelend.
Hierbij mijn bijdrage. Avocadosoep:
1 liter bouillon naar keuze. Tuinkruiden is lekker.
1 sjalot
Beetje olie/ boter om sjalot te kunnen aanzetten
2 rijpe avocado's
Kookroom (op gevoel)
Zure room -> Mag je overslaan. Ik vergeet hem vaak
Rivierkreeftjes of garnalen
Chilipoeder op gevoel
Peper en zout naar smaak
Werkwijze:
Sjalot fijnsnijden
Verhit wat olie / boter in een pan
Sjalot toevoegen en aanzetten
Bouillon toevoegen
Avocado toevoegen
Aan de kook brengen
Chilipoeder en peper & zout naar smaak toevoegen
Kookroom toevoegen
Soep pureren met staafmixer of blender
Soep in borden of schalen scheppen
Garneren met rivierkreeftjes/ garnalen
Hierbij mijn bijdrage. Avocadosoep:
1 liter bouillon naar keuze. Tuinkruiden is lekker.
1 sjalot
Beetje olie/ boter om sjalot te kunnen aanzetten
2 rijpe avocado's
Kookroom (op gevoel)
Zure room -> Mag je overslaan. Ik vergeet hem vaak
Rivierkreeftjes of garnalen
Chilipoeder op gevoel
Peper en zout naar smaak
Werkwijze:
Sjalot fijnsnijden
Verhit wat olie / boter in een pan
Sjalot toevoegen en aanzetten
Bouillon toevoegen
Avocado toevoegen
Aan de kook brengen
Chilipoeder en peper & zout naar smaak toevoegen
Kookroom toevoegen
Soep pureren met staafmixer of blender
Soep in borden of schalen scheppen
Garneren met rivierkreeftjes/ garnalen
zaterdag 24 november 2012 om 22:17
quote:meeske schreef op 24 november 2012 @ 21:12:
Ik heb laatst voor het eerst (pittige) pompoensoep gegeten. Heerlijk! Dat word mijn nieuwe lievelingssoep jammer dat het takkewerk is om een pompoen te ontleden Je kunt ze met schil en al eten he? Of in de oven laten garen half uur tot 3 kwartier, dan gaat de schil er heel makkelijk af.
Ik heb laatst voor het eerst (pittige) pompoensoep gegeten. Heerlijk! Dat word mijn nieuwe lievelingssoep jammer dat het takkewerk is om een pompoen te ontleden Je kunt ze met schil en al eten he? Of in de oven laten garen half uur tot 3 kwartier, dan gaat de schil er heel makkelijk af.
zaterdag 24 november 2012 om 22:32
zondag 25 november 2012 om 08:11
quote:Lady-Voldemort schreef op 24 november 2012 @ 17:23:
[...]
Verrassend in de zin van aangename verrassing of juist niet?
Ik ben dol op knolselderij. Ik gooi altijd een halve in mijn snert ipv een kwart zoals Appie aangeeft in zijn recept.Lekker, en dat zou je qua uiterlijk niet zeggen van die groente
[...]
Verrassend in de zin van aangename verrassing of juist niet?
Ik ben dol op knolselderij. Ik gooi altijd een halve in mijn snert ipv een kwart zoals Appie aangeeft in zijn recept.Lekker, en dat zou je qua uiterlijk niet zeggen van die groente
zondag 25 november 2012 om 08:12
quote:sandt schreef op 24 november 2012 @ 17:22:
[...]
1 liter gezeefde tomaten + een liter water = 2 liter
Bouillontablet is geschikt voor een halve liter, dus inderdaad vier tabletten. Tomaten waren trouwens twee bakjes van ieder ruim een halve liter dus is echt niet te zout.Ik had over die liter tomaten gelezen.
[...]
1 liter gezeefde tomaten + een liter water = 2 liter
Bouillontablet is geschikt voor een halve liter, dus inderdaad vier tabletten. Tomaten waren trouwens twee bakjes van ieder ruim een halve liter dus is echt niet te zout.Ik had over die liter tomaten gelezen.
zondag 25 november 2012 om 08:23
Voor de liefhebbers, koolrabisoep:
1 eetlepel olijfolie
1 ui, in kleine stukjes
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 aardappel, geschild en in blokjes gesneden
2 koolrabi's, geschild en in blokjes gesneden
200gr. gerookte spekblokjes
1 liter groentebouillon
Bereidngswijze:
1. Verwarm de olie in de pan en bak de ui en knoflook glazig. Voeg de aardappel en koolrabi toe en bak al omscheppend op matig vuur 1 minuut mee.
2. Giet de bouillon erbij, breng aan de kook (ik kook de bouillon al voor in een aparte pan, en gooi het er heet bij en breng 't opnieuw aan de kook) en laat op laag vuur ong. 15 minuten zachtjes koken tot de aarappel en koolrabi gaar zijn.
3. Bak ondertussen de spekjes.
4. Soep pureren tot 't een glad geheel is.
5. Spekjes erdoor en serveren maar.
1 eetlepel olijfolie
1 ui, in kleine stukjes
1 teentje knoflook, fijngehakt
1 aardappel, geschild en in blokjes gesneden
2 koolrabi's, geschild en in blokjes gesneden
200gr. gerookte spekblokjes
1 liter groentebouillon
Bereidngswijze:
1. Verwarm de olie in de pan en bak de ui en knoflook glazig. Voeg de aardappel en koolrabi toe en bak al omscheppend op matig vuur 1 minuut mee.
2. Giet de bouillon erbij, breng aan de kook (ik kook de bouillon al voor in een aparte pan, en gooi het er heet bij en breng 't opnieuw aan de kook) en laat op laag vuur ong. 15 minuten zachtjes koken tot de aarappel en koolrabi gaar zijn.
3. Bak ondertussen de spekjes.
4. Soep pureren tot 't een glad geheel is.
5. Spekjes erdoor en serveren maar.
zondag 25 november 2012 om 14:47
maandag 26 november 2012 om 15:29
quote:leentjedb schreef op 24 november 2012 @ 18:50:
Mijn kinderen zijn weg van tomatencrèmesoep (lees: helemaal gladde soep zonder pitjes en andere stukjes). Ik gooi dan voor 2 flinke kommen soep 1 pak van 500ml gezeefde tomaten, klein glas water (iets van 150ml max.), 1 bouillonblokje, 1 theelepel suiker en een eetlepel pesto (eigenlijk meer naar smaak) bij elkaar in een pan. Dan op bord nog een lepel mascarpone en een beetje pesto er bovenop voor de kleur. Voor wie van pittig houdt staat dan de pepermolen nog op tafel.
Kan ze die soep 7 dagen per week voorzetten, eten ze hem nog. Maar dat is me iets te gortig af.als jullie zeggen bopuillonblokje, welke dan, zo`n kleinte van maggie, of een tuinkruiden of ...
Mijn kinderen zijn weg van tomatencrèmesoep (lees: helemaal gladde soep zonder pitjes en andere stukjes). Ik gooi dan voor 2 flinke kommen soep 1 pak van 500ml gezeefde tomaten, klein glas water (iets van 150ml max.), 1 bouillonblokje, 1 theelepel suiker en een eetlepel pesto (eigenlijk meer naar smaak) bij elkaar in een pan. Dan op bord nog een lepel mascarpone en een beetje pesto er bovenop voor de kleur. Voor wie van pittig houdt staat dan de pepermolen nog op tafel.
Kan ze die soep 7 dagen per week voorzetten, eten ze hem nog. Maar dat is me iets te gortig af.als jullie zeggen bopuillonblokje, welke dan, zo`n kleinte van maggie, of een tuinkruiden of ...
maandag 26 november 2012 om 15:30
maandag 26 november 2012 om 16:58
quote:als jullie zeggen bopuillonblokje, welke dan, zo`n kleinte van maggie, of een tuinkruiden of ...
Verschilt per gerecht. Twee kleine blokjes staat gelijk aan 1 tuinkruidenblokje qua formaat.
Ik laat het van de ingrediënten afhangen welke bouillon ik gebruik. In avocodosoep gebruik ik bijvoorbeeld tuinkruiden. Waarom? Omdat het een vegetarische soep is. In tomatensoep gebruik ik vaak een 'normaal' blokje of rundvleesboullion. Tomatensoep maak ik met runder gehaktballetjes. De boullion en de soepballetjes passen op die manier bij elkaar.
Vandaag heb ik: Spaanse erwtensoep op het vuur staan. Heb aan dit recept nog een blik tomatenblokjes & 1 cup linzen toegevoegd. De normale paprikapoeder heb ik vervangen door gerookte paprikapoeder. Knoflook ook vervangen voor gerookte variant.
Verschilt per gerecht. Twee kleine blokjes staat gelijk aan 1 tuinkruidenblokje qua formaat.
Ik laat het van de ingrediënten afhangen welke bouillon ik gebruik. In avocodosoep gebruik ik bijvoorbeeld tuinkruiden. Waarom? Omdat het een vegetarische soep is. In tomatensoep gebruik ik vaak een 'normaal' blokje of rundvleesboullion. Tomatensoep maak ik met runder gehaktballetjes. De boullion en de soepballetjes passen op die manier bij elkaar.
Vandaag heb ik: Spaanse erwtensoep op het vuur staan. Heb aan dit recept nog een blik tomatenblokjes & 1 cup linzen toegevoegd. De normale paprikapoeder heb ik vervangen door gerookte paprikapoeder. Knoflook ook vervangen voor gerookte variant.