Ovenschotels

26-11-2012 21:37 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maak veel gebruik van deze pijler om lekkere recepten te vinden. Ik ben zelf namelijk geen keukenprinses, maar ik kan wel recepten goed opvolgen :-). Ik mis alleen 1 topic in de index en dat is een topic met ovenschotels (stoom en gewoon). Sinds we een kindje hebben maak ik bijna iedere avond een ovenschotel. Zo kan ik het eten voorbereiden en in de oven zetten. Terwijl het eten dan in de oven staat kunnen we ons kindje naar bed brengen.

Op dit moment heb ik alleen niet zoveel inspiratie meer. Ik kook nooit met pakjes en wil daar eigenlijk nu ook niet mee beginnen. Hebben jullie lekkere ovengerechten?
Klassieker van mijn moeder die eigenlijk niet kon koken, maar dit was wel erg lekker:

Onderin: witte bonen in tomatensaus

daarboven, geruld gehakt met uitje, tomatenpuree, zout en peper (het lieve mens had echt geen fantasie)

En aftoppen met vers gemaakte aardappelpuree met paneermeel erop en boterstukjes.

Echt, het slaat nergens op... maar lekker dat het was!!!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik put eindeloos uit de receptensite van AH qua ovenschotels. Makkelijke maar lekkere gerechten!
welke heb je zelf?

ennn...

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... el,+witlof
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... nique=oven

Ik haal al mijn recepten via ah.nl/recepten, heerlijk! Je kunt nog veel meer criteria selecteren maar uit je TO haal ik alleen hoofdgerecht en oven..
De vegatarische groentenlasagne van ah is echt hemels!

Een eigen succesrecept:

Klein pakje spekjes + ui uitbakken, klein pakje hamblokjes toevoegen. Tomatenpuree en water erbij. Kruiden naar smaak met bv oregano, italiaanse kruiden, pesto, chili, sambal....wat je lekker vindt. Even laten pruttelen in de pan. Ondertussen 3 paprika's in reepjes snijden en in ovenschaal mikken. Saus erover eventueel met puree/kaas. 20 min in combioven, 40 min in gewone oven. Als ik mensen vraag wat ik voor ze zal koken kiezen ze dit!

Ook lekker, moussaka, tortillataart, gegrilde groente, hartige taart........Love my oven!
ik ben dol op witlofschotel.

Kook de witlofstronken, goed laten uitdruipen, inrollen in kaas en schouderham, aardappelpuree en paneermeel eroverheen.

20/25 min ongeveer in de oven.

Super lekker
Wat ik echt lekker vind, ook al is het uit een pakje... van Maggi denk ik (ik vond het 'echte' merk beduidend lekkerder dan het huismerk): prei-kerrie-gehaktschotel. Dat kun je vast ook goed zelf maken. Ik vind het nog lekkerder als ik de prei door bloemkool vervang, want ik vind de combi bloemkool/kerrie heerlijk. Met een pakje maak je het sausje aan met een ei en maakt de ovenschotel van laagjes ingrediënten (aardappel, groente, gehakt), geëindigd met aardappel en daarna het sausje eroverheen. Maar zelf maken kan ongetwijfeld ook.
Dank jullie voor de reacties. Ik kijk zelf ook veel bij AH, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer. Bovendien is het soms niet een complete maaltijd (bijv. alleen vlees). Ik wil graag een complete maaltijd die moet worden afgebakken in de oven.

Laatst heb ik hier uit een topic een ovenschotel van sperziebonen, shoarma en rosti gehaald. Deze was heerlijk en hebben we al meerdere malen gegeten. Daarnaast vond ik de volgende lasagna ook heerlijk (was wel best veel werk) http://24kitchen.nl/recep ... 4635&f[1]=bundle%3Arecipe

Moussaka ben ik ook aan het uitproberen, maar heb nog niet het lekkerste recept gevonden.
O ja witlofschotel... die aten we vroeger ook wel. Ik ken het alleen niet met aardappelpurree. Gebruik je dan de aardappelpurree voor ovenschotels?

Ja die ovenschotel van Maggi met prei-kerrie vind ik ook erg lekker, maar wel een beetje zout. Ik zou daar liever een "gezondere" versie voor willen hebben.
Dit zijn mijn favoriete ovenschotels die ik voor mezelf heb opgeschreven, echte succesrecepten wat mij betreft

Mexicaanse ovenschotel met kip en tortillachips

2 kipfilets

3 paprika's (rood, geel, groen) of een Mexicaanse roerbakmix

1 ui

1 teentje knoflook

1 blikje mais

1 zakje fajita kruiden

halve zak tortillachips

1 zakje geraspte kaas

klein bekertje creme fraîche

Ovenschaal invetten. Paprika's, ui, knoflook en kip in blokjes snijden. In 1 pan de paprika's of roerbakmix roerbakken, in andere pan de kip met ui en knoflook aanbraden, daarna de fajitakruiden toevoegen met een klein beetje water. Paprika en mais toevoegen en goed roeren. Mengsel in ovenschaal verdelen. Crème fraîche eroverheen smeren. Helft van de geraspte kaas over het mengsel, daarover een laag tortillachips en daaroverheen de overige geraspte kaas. In de oven op 185 graden de kaas in 10 minuten laten smelten.

Ovenschotel met prei, aardappel en gerookte zalm

3 stelen prei

1,5 bakje voorgegaarde krieltjes (AH)

1 bakje gerookte zalmsnippers

1 bekertje crème fraîche

1 zakje geraspte kaas

gedroogde dille

Prei in ringen snijden en in koekenpan even aanbakken. Krieltjes doormidden snijden en toevoegen. Alles mengen met de zalmsnippers en in een ingevette ovenschaal doen. Crème fraîche loskloppen met dille en wat geraspte kaas, verdelen over het mengsel. Overige kaas over de crème fraîche strooien. In de oven op 180 graden in een half uurtje afbakken.
Ik maak de aardappelpuree voor de witlofschotel altijd zelf, vind puree uit een pakje minder lekker.
Ztrdg: Dat zijn 2 schotels die ik mee gaan nemen. Die Mexicaanse schotel lijkt me erg lekker. Dus die doen we eerst. Maar ook die preischotel klinkt als een lekker alternatief op onze gewone preischotel.

Mevrouwr: Ik eet nooit aardappelpuree (zowel uit pakje als vers). Toevallig afgelopen weekend voor het eerst gemaakt met een pakje voor een moussaka recept, maar dat vond ik echt niet lekker.
Ovenschotels
Never tell your problems to anyone...20% don't care and the other 80% are glad you have them
Een heel lekker recept voor moussaka!. Het is wel wat werk, maar dat is het dubbel en dwars waard:

Ingredienten:

500 gr rundergehakt

4 a 5 aardappelen

1 grote ui

1 grote of 2 kleine aubergines

1 pak gezeefde tomaten

1 bouillonblokje

zout, peper en kaneel

1 eetlepel peterselie

1 theelepel oregano

geraspte kaas

2 eidooiers

30 gr bloem

25 gr boter

250 ml melk

olijfolie

Aardappelen koken, af laten koelen en in plakjes snijden.

Aubergine in plakjes snijden (halve cm dik), besprenkelen met de olijfolie en dan grillen in de grillpan (en omdat ik dit een rotklus vind, doe ik de aubergine een minuutje of 2 in de magnetron op hoog, werkt ook).

Ui klein snijden en in een beetje olijfolie bruin laten bakken in een hapjespan.

Gehakt toevoegen en rullen samen met de peterselie en oregano.

Zout, peper en kaneel naar smaak toevoegen.

Gezeefde tomaten erbij met het bouillonblokje.

Dit alles +/- 5 minuten laten pruttelen.

Maak in een steelpan op laag vuur een saus van de melk, boter en bloem. Voeg op het laatste moment de eidooiers toe.

Pak een grote ovenschaal en schep de helft van het gehaktmengsel erin.

Dek het gehakt af met de plakjes aardappel.

Daarna de rest van het gehaktmengsel erop.

Daarna een laag aubergineplakjes erop.

Schenk de witte saus over de aubergines en bestrooi alles met de geraspte kaas.

Schuif de schotel in een voorverwarmde oven, +/- 45 minuten op 180c. totdat de kaas mooi bruin is geworden.
Preitaart van me moeder... super simpel maar zo lekker.

500 gr gesneden prei.

Pakje hartige taart deeg.

1 blik Ham in blokjes gesneden.

1 ui, gesnipperd.

3 eieren

150 ml Melk

peper, zout

Geraspte kaas

Ovenschaal/ taart vorm

Verwarm de over op 200 graden.

Ovenschaal goed in vetten met boter, bedek de ovenschaal met ontdooide plakjes hartigetaart deeg. Prik overal gaatjes in.

Zet de deeg in de koelkast totdat vulling klaar is.

Fruit de uit in de pan, doe daarna de prei er bij.

Laat dit slinken. Doe dan de blokjes ham er bij.

laat dit ongeveer 5 min op staan.

Intussen 150 ml melk in een maatbeker, doe hier 3 eieren en peper en zout bij, dit alles goed klutsen.

Haal de ovenschaal uit de koelkast, doe de prei met ham vulling in de ovenschaal, giet hier overheen het ei mengsel.

Bedek de taart met geraspte kaas.

En dan 45 minuten in de oven op 200 graden.

en doe er een heerlijke frisse salade bij.

Ik lust prei alleen op deze manier, hier mogen ze me echt wakker voor maken.
@Briljant: Ik ga vandaag de gehakttaart uit je link proberen. Ik heb daarvoor alle ingredienten al in huis, dus dat vind ik wel lekker.

@verademuis: Die moussaka ga ik ook eens proberen. Weet jij wat de reden is dat de aubergine niet bij de gehakt in de pan kan? Bij mij lukt het grillen ook niet zo goed. Bovendien vind ik het ook wel fijn als alles in 1 pan kan.

@keeltjuh: Die preitaart klinkt ook erg lekker. Ik heb eigenlijk nog nooit een hartige taart gemaakt, omdat ik ze niet heel gezond vind en vaak zit er niet veel groente in. Deze heeft wel voldoende groente dus ga ik ook proberen.

Laat vooral al die lekkere ovenschotelrecepten komen... want wil ik wil nog heel veel schotels maken. Ze zijn zo makkelijk en ook vaak wel in voor te maken en dat is nu heel handig met een baby in huis.
quote:mevrouwr schreef op 26 november 2012 @ 22:10:

ik ben dol op witlofschotel.

Kook de witlofstronken, goed laten uitdruipen, inrollen in kaas en schouderham, aardappelpuree en paneermeel eroverheen.

20/25 min ongeveer in de oven.

Super lekkerHoeveel moet je dan ongeveer gebruiken, wat witlof betreft ( voor 2 personen )? En oven op hoeveel graden? Klinkt namelijk erg lekker!
Witlof eten wij ook altijd op die manier. Dat wil zeggen, zo'n 3 stronkjes per persoon, ham en kaas er rond en in de oven. Soms snijdt ik de witlof in stukjes (dan is het sneller gaar) en gooi en kaas en reepjes ham over en dan in de oven.

Met aardappelpuree erover heb ik nooit gezien. Ik eet het wel vaak met aardappelpuree maar dan doe ik dat in een aparte schaal.
preischotel voor 4 personen:

125 gram spekjes

500 gram rundergehakt

750 - 1000 gram prei, gewassen en gesneden

1 pakje boursin/paturain (of kruidenroomkaas huismerk)

peper

kerrie

aardappels om puree van te maken, boter, nootmuskaat, eidooier voor romige puree (of kant-en-klare puree uit het koelvak)

geraspte kaas voor eroverheen.

Kook de aardappels voor de puree.

Bak ondertussen de spekjes uit en doe het gehakt erbij en bak het gehakt rul. Kruid het gehakt met peper uit de molen en kerrie (ik gebruik geen zout ivm zoute spekjes en kruidenroomkaas). Doe de prei erbij en roerbak even mee. Voeg de kruidenroomkaas toe en laat het erdoorheen smelten.

Doe het gehaktmengsel onderin een ovenschaal. Dek af met een laag puree en verdeel er wat geraspte kaas over. Zet 25 minuten in de heteluchtoven op 175 graden (200 graden elektrische oven).
Aardappelpuree in de ovenschaal, zuurkook even kort in de wok, bosuitje door de zuurkool en even meewokken, zuurkoolrolletjes maken door in te rollen in rauwe ham.

Rolletjes zuurkool op de aardappelpuree, beetje creme fraiche over de rolletjes en dan in de oven.
Witlof tip:

Niet koken in water maar in een vergiet boven een pan kokend water hangen. Stomen dus. Wordt de lof niet zo door en doorweekt.
Ook lekker:

Gehakt rul bakken met een uitje en champignons.

Rode kool klaarmaken met appel en kaneel.

Gehakt onderin de ovenschaal, rode kool er bovenop, laagje aardappelpuree.
Het is vandaag toch niet de gehakttaart geworden (wordt nu morgen). Ik heb dit keer wraps gemaakt met kip, want de kip moest eerder op dan het gehakt. Dus heb een saus gemaakt met verschillende ingredienten die ik nog in de kast had staan. Het is dan geen oven gerecht, maar wel een gerecht wat ik binnen 20 min. klaar had.
quote:_maris_ schreef op 27 november 2012 @ 14:53:

Witlof tip:

Niet koken in water maar in een vergiet boven een pan kokend water hangen. Stomen dus. Wordt de lof niet zo door en doorweekt.Was toevallig net bij 24 Kitchen,10 min stoven in boter met de deksel erop,scheelt ook een hoop vocht
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven