PPD/PND

16-07-2012 09:56 247 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je leest het vaak, kersverse moeder die rondzweven op een roze (of blauwe) wolk.

Bij mij is die wolk nergens te bekennen. Ben net moeder van mn tweede kindje, en moet weer door die enorme grote zure appel die PND heet heen bijten.

Omdat ik al eens een PND doormaakte was er van te voren bekend dat ik meer risico had op een PND bij deze zwangerschap.

Er is dan ook preventief gestart met antidepressiva.

Helaas mocht dat niet baten, ik voelde me langzaam afglijden naar een depressie.

Ik verzorg mijn kindje wel, maar daar is ook alles mee gezegd.

Ik voel niets voor haar, en vraag me af of ik er wel goed aan heb gedaan weer een zwangerschap aan gegaan te zijn.

Het onbegrip van anderen is groot, het is zo moelijk uit te leggen wat er aan de hand is.

Ik speel dan ook vaak een rol, zet een masker op voor anderen. Ze zouden eens moeten weten hoe het echt met me gaat.

Ik schaam me er ook wel voor, heb een gezond kind, waarom ben ik dan niet gelukkig?

Ik zou het fijn vinden om te schrijven met vrouwen die dit ook doormaken, of hebben doorgemaakt.
Ooja wibra, wat voor kwallerigs heeft jouw bedrijfsarts gezegd/gedaan? Fijn dat ik daar niet alleen in sta... En jouw ervaringen met niet goed op de rem kunnen trappen herken ik erg goed. Mij moeten ze ook afremmen qua aantal werkuren per week... Ik denk al snel "dat kan er nog wel ff bij" of ik wil collega's niet belasten....
Ice, die van mij vroeg zich af of alleen een behandeling bij de psychiater wel voldoende was.. En hij liet mij totaal niet uitpraten, waardoor het echt een vervelend gesprek was.
Oh wibra, dat is idd vervelend als iemand je niet uit laat praten. Wat is dat toch dat bedrijfsartsen denken te menen dat ze na een gesprek van 15 minuten wel ff menen te weten wat een goede diagnose zou zijn of dat de behandeling die je krijgt niet voldoende zou zijn....Het enige waarover ze wat te zeggen hebben is de mate van arbeids(on)geschiktheid, meer niet.
hoi allemaal,

Wibra, wat een vervelende ervaring bij de bedrijfsarts. Gisteren heb ik de uitnodiging van de bedrijfsarts ontvangen, a.s. maandag moet ik daar al heen. Ik krijg nu toch de bibbers naar aanleiding van jouw verhaal. Mijn leidinggevende belde gisteren ook op over hoe het ging. Ik heb haar laten weten dat er nog geen structurele verbetering is.

Ik heb net het boek 'Kraamtranen' van Eileen Engels uitgelezen. Het was zeer herkenbaar allemaal. Zij geeft aan dat een therapie op basis van hormonen goed werkzaam is bij PND, soms zelfs beter werkzaam dan (alleen) antidepressiva, omdat de kern van het probleem meer wordt aangepakt. Deze therapie zou ook naast antidepressiva kunnen worden gevolgd. Het klinkt mij wel aannemelijk. Ik zal dit a.s. woensdag eens ter sprake brengen bij mijn psychiater. Heeft iemand van jullie hier van gehoord of misschien zelfs ervaring met deze therapie?
Eend, niet tegen opzien hoor, je hebt vast ook aardige bedrijfsartsen. Ik zit natuurlijk zelf in de medische wereld, dus ik kijk zowieso altijd wat kritischer naar collega artsen.

Hoe is t vandaag met jullie?

Mambo, je zult inmiddels wel bevallen zijn, ik hoop zo dat het goed met je en je kindje gaat!!

Ik voel me vandaag even kut. Ik heb afgelopen nacht niet geslapen. Heb elk uur op de klok gezien. Het lukt nu ook niet om te liggen, ben veel te onrustig.

Eend, lees ook eens vlinder van verdriet, zo herkenbaar. HEt heeft mij erg geholpen om dit boek ook aan familie/vrienden te laten lezen. Ik had herkenbare passages onderstreept. Het vertelde precies wat ik voelde.

Ik zelf heb geen ervaring met hormonen behandeling.

Gelukkig gaat de behandeling met medicatie bij mij wel goed, maar je kan het altijd bespreekbaar maken met de psych.
Wibra, wat balen dat je je nu weer even minder voelt. Wel goed dat je tijdens zo'n periode toch beseft dat dit tijdelijk is. Ik zal het boek ‘vlinder van verdriet’ zeker gaan lezen.

Ik werd vanmorgen weer wakker met erge hartkloppingen, pijnlijke borsten en een rotgevoel. Mijn kindjes hebben gisteren bij mijn schoonmoeder gelogeerd en zijn daar nu nog. Ik heb vanmorgen eerst drie kwartier voor de daglichtlamp gezeten en ben toen gaan sporten. Ik voel me nu beter, hoewel ik mijn kindjes toch wel mis. Ik ga ze straks, aan het einde van de middag weer ophalen.

Ik sprak gisteren twee tantes van mij en die hebben ook paniekstoornissen en PND gehad, net als een nichtje van mij. Ze gaven aan dat ik altijd bij ze terecht kan en dat doet me goed. Mijn eigen ouders kunnen er maar moeilijk mee om gaan.
Als je zelf geen depressie hebt doorgemaakt, blijft het altijd heel moeilijk om het te begrijpen. En een postnatale depressie blijft helemaal onbegrijpbaar voor veel mensen; je hebt net een gezond kind gekregen, waarom ben je niet gelukkig?

Fijn dat je erkenning hebt in je direkte omgeving.

En wat goed dat je gaat sporten. Ik kan mezelf daar nog steeds niet toe zetten.

En een goed teken, dat je je kindjes mist!
Ja wat fijn Eend, dat je herkenning hebt in je omgeving! Dat scheelt al wel misschien. Verder inderdaad een goed teken dat je je kinderen mist. Het begin is er

Jammer van die rotnacht Wibra, maar je klinkt heel stabiel! Hoe gaat het nu?

Ik ben nog steeds niet bevallen, grrrrrr. Gisteren gestript en dat leek te helpen maar de weeen zijn weer gestopt. Vandaag mag ik weer een hartfilmpje laten maken van de baby. Zit nu op bijna 41 weken...
hoi allemaal,

Hoe gaat het vandaag met jullie? Wibra, heb je wat beter geslapen vannacht?

Ik heb niet zo best geslapen en was vanmorgen vroeg wakker. Vanmorgen een huilbui gehad toen een vriendin van me koffie kwam drinken. Dat kwam ook omdat ik haar nog niet had gezien sinds ik ziek ben geworden en ik voor het eerst aan haar moest vertellen wat er aan de hand is. Ik ben nu weer heel gestressed. Straks ga ik even met een andere vriendin naar het strand, uitwaaien. Hopelijk voel ik me straks iets beter.
Ooo Mambo, je geduld wordt wel op de proef gesteld he..

Het kan nu toch niet lang meer duren. Ik hoop dat je inmiddels al een mooi wurmpje op je borst hebt liggen..

Hier gaat het wel goed, stond verbaasd van mezelf dat ik zo'n slechte nacht redelijk goed doorstaan heb zonder gelijk het idee te hebben terug te vallen.

Eend, het klinkt alsof je veel vrienden hebt om op terug te vallen, dat is fijn. Dat je even je hart kunt luchten of even samen kunt gaan uitwaaien, dat is heel belangrijk. Hoe voel je je vandaag?
Mambo, hou vol, dit zijn echt de laatste loodjes. Ik weet hoe je je voelt, ik liep bij mijn zoontje ook elf dagen overtijd. Ik duim voor je dat de bevalling snel doorzet en je snel je kleintje in je armen hebt.

Wibra, wat fijn dat een nachtje minder slapen niet meer tot een terugval leidt. De stijgende lijn zet gelukkig goed door.

Met mij gaat het bij vlagen slecht en bij vlagen weer wat beter. In een sombere bui ben ik in staat aan alles te twijfelen. Praten lucht gelukkig op. Net had ik weer een huilbui, omdat ik me toch schuldig voel naar mijn kindjes en vriend toe. Gelukkig heeft mijn vriend me weer wat opgebeurd en moed ingesproken. Nu gaat het wel weer.
Goed zo, je komt er wel eend. Het is heel normaal dat het op de terugweg naar boven af en toe even minder gaat.

Hier nog steeds niks, 41 weken vandaag.. Het goede nieuws: nog maximaal een week wachten. Maakte jij je geen zorgen Eend toen je zo ver over de datum ging?
Mambo, ik maakte me na 41 weken nog niet echt zorgen. Wel heb ik toen een extra controle in het ziekenhuis gekregen, omdat mijn bloeddruk aan de hoge kant was. De CTG was goed, maar mijn bloeddruk bleef aan de hoge kant. Om die reden is de bevalling met 41 weken en 4 dagen ingeleid. Ik zag daar wel tegenop, maar heb uiteindelijk een makkelijke bevalling van een paar uurtjes gehad.

Hoe gaat het vandaag met jullie? Sinds gistermiddag voel ik me eigenlijk wel goed. Ik hoop dat deze stijgende lijn doorzet.
Mambo, jeetje meid! Idd nog max een week. Kan me voorstellen dat het lang duurt.

Heb zelf de ervaring van overtijd niet, beide kindjes zijn te vroeg geboren.

Eend, wat fijn om te lezen dat je wat beter voelt!!

Zie je wel, het komt echt goed!

Hier gaat t over t algemeen goed, maar soms nog wel dagen dat ik uit balans ben. Vandaag is zo'n dag. Gespannen, opgefokt, onrustig, verdrietig, schuldig, alles komt voorbij.

Meestal is dat de dag erna weer over.

Ik zou eigenlijk moeten gaan sporten of hardlopen, volgens mij is dat goed om je hoofd leeg te maken.

Binnenkort maar weer eens met Evi afspreken.
Ik blijf erbij..zoek eens contact met Eileen Engels.

Uiteraard zijn een portie hormonen ook niet altijd goed, maar al die AD en slaappillen ook niet.

Dan zou ik liever de oorzaak aan willen pakken..de hormoonspiegel op peil brengen.

Wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt, maar het is zo de moeite waard.

Ik lees hier dat men wel roept dat ze liever niet aan de hormonen willen, maar je lijf is op dit moment 1 brok hormoon dat ontregelt is.

De medicatie met hormonen en vit B6 zorgt er juist voor dat de hormoonspiegel weer in balans komt.

Psychiaters geloven trouwens hier niet altijd in.

Die geloven meer in AD's
Jilzz, ik heb al gemaild met Eileen Engels en een reactie van haar ontvangen. Haar behandeling kan in principe naast de huidige behandeling (antidepressiva) gevolgd worden, maar mijn behandelend arts moet hier wel mee akkoord gaan. Ik hoop hem woensdag a.s. te kunnen overtuigen, want ik lees veel goed verhalen over de methode van Eileen Engels

Wibra, hopelijk heb je vandaag weer een betere dag.

Mambo, hoe gaat het met jou? Hopelijk is het al zo ver en anders heel veel sterkte met de laatste loodjes!

Hoe gaat het verder met iedereen? Met mij gaat het vandaag wel goed. Ik moet alleen zo meteen naar de bedrijfsarts toe, spannend, ik zie daar wel tegenop. Ik laat jullie straks wel weten hoe het gegaan is.
En Eend, hoe is het gegaan bij de bedrijfsarts?
Wibra, bij de bedrijfsarts was het echt niet leuk, een kille dame, die me niet eens uit liet praten. Ze wist nog wel even op te merken dat mijn behandelend arts niet bepaalt of en wanneer ik weer aan het werk ga. Ze gaat me donderdag bellen, nadat ik bij de GGZ geweest ben en een definitieve diagnose heb gekregen. Wordt vervolgd dus.
Eend, wat een doos zeg. Maar helaas herkenbaar.

wat een horken zijn het toch.
Dag meiden,

Ik lees heel af en toe eens mee, maar heb niet alles gevolgd en reageer ook bijna nooit op Viva forum.. Totdat ik nu net weer even keek en las over Eileen Engels.

En toen dacht ik, ik moet ff reageren!!

Ik nl zelf ook behandeld door Eileen!

Na jarenlang zoeken, AD ed..,ben ik begonnen aan de hormonen! En wat een opluchting!! En nog steeds!!

Vanaf de bevalling voelde ik me vreselijk..en heb dus jaren lang psycholoog gehad en AD..hielp allemaal wel wat, maar ik werd niet de ouwe!!

Totdat ik de duphaston (hormoon ) ging slikken! Na 3maanden heb ik mijn psycholoog uitgezwaaid en daarma langzaam heb mijn AD afgebouwd! Waarom? Omdat dat niet meer nodig was!!

Je hormonen, die zijn het probleem!

AD kan helpen als je stofje mist, maar ma een bevalling zijn het vaker een tekort aan hormonen en is AD een symptoombestrijder!

Ik hoop echt dat mensen hier vaker met een open blik naar willen kijken, ipv alleen maar naar de AD. Ik zeg niet dat het bij iedereen helpt..maar het us het proberen waard!

Succes Eend33! Goeie keuze!!
Eva, wat fijn dat je zoveel baat hebt gehad bij hormoontherapie.

Ik zou het ook zeker overwegen als de huidige behandeling bij mij niet had aangeslagen.

Eend, hoe is t vandaag?

En, Mambo... denk aan je!
Vanmiddag ben ik weer bij de psychiater geweest. Hij zag niets in hormoontherapie. Wel heeft hij een ander, sterker antidepressivum voorgeschreven (venlafaxine), omdat hij ook wel vond, dat er nog te weinig verbetering is.Verder heb ik het advies gekregen heel veel rust te nemen.

Hoe gaat het met jullie? Mambo, ik duim nog steeds voor je!
Hoi Eend33,

Mijn berichtje wel gelezen? Zag geen reactie..geeft niet, maar misschien kun je er iets mee?

Ik heb 3 jr.lang AD en therapie gehad..totdat ik met hormonen begon..en toen dat zo goed hielp kreeg ik excusses van mijn psychiater en psycholoog! Zij zagen mij zo opknappen dat ze het niet begrepen..totdat ik vertelde van de hormonen! Ze hadden het toch verkeerd ingeschat hoorde ik toen..en waren ook overtuigd van de hormonen!

Begrijp me goed, ik geloof ook in de psych, ed, maar soms kijken ze alleen naar de psyche en niet naar lichamelijke onbalans ed..Terwijl van hormonaal onbalans kun je flink psychische klachten krijgen!

Ga je nog intake doen bij Eileen? Ik zou het aanraden...als je er niet voor in aanmerking komt, zegt ze het ook!

Succes met je zoektocht naar beter worden!!

Groetjes
hoi allemaal,

Eva, nog bedankt voor je reactie! Ik had gisteren niet de tijd om uitgebreid te reageren, vandaar. Ik wil graag op intake bij Eileen. Ik heb haar boek gelezen en het klinkt allemaal heel plausibel. Alleen staat mijn psychiater hier niet achter en heeft Eileen mij via de mail laten weten dat mijn behandelend arts wel toestemming moet geven om met de behandeling van Eileen te kunnen starten. Hoe heb jij dat aangepakt, Eva? Was jouw behandelend arts bereid om de duphaston voor te schrijven of heb jij dat anders geregeld?

Hoe gaat het vandaag met jullie? Ik ben erg moe. Vannacht heb ik geprobeerd zonder lorazepam te slapen. Dat ging niet echt best. Ik ben veel wakker geweest en heb ieder uur van de klok gezien. Ik ben nu begonnen met het afbouwen van de sertraline en ga over twee dagen beginnen met venlafaxine.
Wat vervelend Eend dat je psych niet achter hormoonbehandeling staat. Maar goed, wie weet slaat de nieuwe AD wel bij je aan, ik hoop het zo voor je.

Ik heb ook diverse pogingen gedaan om zonder slaappil te slapen, maar dit gaat ook nog niet.

Het is ook logisch dat je dan slecht slaapt, je lichaam is er aan gewend. Volgens mijn psych is het beter om af te bouwen als je wat meer stabiel bent, want slecht slapen is een trigger om weer een terugval te krijgen. Wsl gaan we het volgende keer bespreken, ik hoef pas begin jan weer terug.

Het gaat eigenlijk wel heel goed, voel me echt weer mezelf aan het worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven