kerstdiner school

10-12-2012 21:45 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
mag ik om jullie creativiteit vragen?

Mijn zoons hebben een kerstdiner op school volgende week.

Elke ouder maakt 15 hapjes,ingedeeld in verschillende categorieën.

Ik ben ingedeeld in de categorie brood/deeg.

Om nu met de zoveelste worstebroodjes aan te komen vind ik niet leuk...en plak ontbijtkoek ook niet.

Ik wil het niet te culinair maken..mijn zoons lusten al geen zalm bv

maar ook niet te simpel.

Het moet van te voren klaar gemaakt kunnen worden en kan niet verwarmd worden.....iets bakken kan ik natuurlijk wel thuis maar het moet koud te eten zijn.

Iemand van jullie een leuk idee?
Kaas-uienbroodjes. Best makkelijk en meteen lekker veel. Effe googlen voor recept.
quote:MIDA schreef op 10 december 2012 @ 21:59:

http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... poffertjes

Dit is bij ons op school altijd een grote hit. Ik maak het dan wel met kant-en-klare poffertjes.

Leuk! Daar ga ik voor! Ik maak ook altijd zelfgemaakte appelmoes. Vinden kinderen ook lekker....

Hoe hou je de poffertjes warm? Gewoon onder aluminiumfolie?
Poffertjes spiesjes:

3 poffertjes op n sateprikker, met een pluimpje/vlaggetje.

Vinden de meeste kinderen lekker, ziet er feestelijk uit en het is een klein hapje.

Maak inderdaad niet te veel, of te grote porties. Kinderen willen vaak van alles een beetje proeven.
@ bubbelwijn ik wil het ook zeker niet te dol maken...kleine hapjes is ook de bedoeling + mijn eigen kinderen lusten niet al teveel.

Knakworstjes in deeg zal al veel gemaakt worden denk ik..wel lekker!
Kaneelbroodjes.

Cake'jes

krentenbolletjes

kerstkoekjes
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

In mijn beeldvorming zijn ze 5/6 maar misschien zijn ze wel 10/11 dat scheelt ook wel natuurlijk.

INGREDIENTEN:

ongeveer 50 gram verse gist

2 1/2 dl melk

150 gram roomboter

50 gram suiker

halve theelepel zout

theelepel kardemonpoeder

500 gram bloem

voor de vulling:

50 gram boter

100 gram basterdsuiker

eetlepel kaneel

voor de afwerking:

een losgeklopt ei

witte kandijsuikerkorreltjes

ongeveer dertig papieren cakevormpjes

BEREIDING:

laat de boter in een pan zachtjes smelten.

voeg de melk toe en neem de pan van het vuur. voel of het mengsel lauwwarm is en voeg dan de gist toe. niet in te hete melk, dan slaat de gist dood en rijst het deeg niet meer.

doe in een grote kom de gezeefde bloem, suiker, zout en kardemonpoeder. giet het melk-gistmengsel erbij en ga nu kneden. het deeg moet na verloop van tijd een samenhangende bal zijn die niet meer aan je handen kleeft. als het te plakkerig is voeg je wat bloem toe, net zo lang tot het niet meer plakt.

kneed ongeveer tien minuten en leg de deegbal dan in een schone, warme kom. (in heet water leggen en vlak voordien afdrogen). dek af met een schone theedoek en zet op een warme plek, bijvoorbeeld op de vensterbank. wel tochtvrij! laat het deeg een uur rijzen. verdeel het deeg nu in twee porties, en rol de eerste portie met een deegroller uit op een met bloem bestoven aanrecht tot een lap van ongeveer derig hoog bij veertig breed. besmeer deze lap met zachte roomboter. vermeng de basterdsuiker met de kaneel. strooi de helft van het suikermengsel over de deegplek en verdeel het goed.

rol nu de plak vanaf de onderkant stevig op.

snij met een scherp kartelmes de rol in plakken van ongeveer drie centimeter dik, en leg elk plakje in een cakvormpje. herhaal dit met de tweede portie deeg. zet de vormpjes op een grote bakplaat, dek af met de theedoek en laat nog een half uur rijzen op een warme plek.

verwarm de oven ondertussen voor op 200 graden.

bestijk de broodjes nu met losgeklopt ei, en bestrooi eventueel met kandijsuikerkorreltjes.

zet de broodjes in het midden van de oven en bak ze in tien a 15 minuten goudbuin. let op, ze verkleuren snel! deze broodjes kun je uitstekend invriezen
quote:LouisaVuitton schreef op 10 december 2012 @ 22:11:

[...]

Leuk! Daar ga ik voor! Ik maak ook altijd zelfgemaakte appelmoes. Vinden kinderen ook lekker....

Hoe hou je de poffertjes warm? Gewoon onder aluminiumfolie?Niet, gewoon koud vinden ze net zo lekker
zoete broodjes bakken

Maak kaneelbroodjes eens. Besprenkel ze met glazuur en je hebt een heerlijke zoete broodjes gebakken.

Deeg:

450 g kant-en-klaar witbroodmix

(of gebruik 450 g witbrood meel en 2 tl gedroogde gist)

1/2 tl kaneel

75 g suiker

60 g boter

1 ei

Vulling:

1 tl kaneel

50 gram bruine basterdsuiker

2 el suiker

1 el boter

Maak de broodmix aan volgens de gebruiksaanwijzing. Je kan ook de ingrediënten in de broodbakmachine doen en het programma voor deeg laten draaien.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Rol het deeg uit tot een rechthoekige lap.

Meng de ingrediënten voor de vulling door elkaar en spreid ze uit op het deeg. Rol het deeg op in de lengte en snijd het in ongeveer 10-12 gelijke delen. Leg ze in een bakblik of op keukenpapier. Bak ze in ongeveer 25 minuten lichtbruin.

Glazuur:

2 el zachte roomkaas

125 gram poedersuiker, gezeefd

1 el zachte boter

circa 2 el kokend water

1 tl vanille aroma

Meng de gezeefde poedersuiker met de roomkaas, de zachte boter en het vanillearoma. Doe het kokende water er bij en roer tot het een smeuîg mengsel is. Voeg evt. wat extra water toe en strijk het glazuur over de iets afgekoelde broodjes.

Persoonlijk zou ik geen vlees gebruiken , zo is het meteen moslim en vegetariër proof.
Je zegt wel 'om nou met de zoveelste worstebroodjes aan tekomen' maar bij mij op school waren ze daar gek op: bladerdeeg gevuld met knakworstjes. Voor eventuele moslims misschien ook wel in kip te krijgen.
Later is nu
@ bubbelwijn mijn zoons zijn 9 en 6 en met name mijn zoon van 9 mag graag helpen in de keuken...hij lust dan weer bijna niks!
Quiches van de AH in puntjes snijden, als het slechts als klein hapje voor erbij is ben je met 3 quiches klaar. Ze smaken koud ook prima.
quote:louba schreef op maandag 10 december 2012 22:14 Je kan facebook ook deleten
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
o ik nu iets raars zeggen denk ik maar er zitten geen moslims bij ons op school...kleine school in een klein dorp.
Voor diegene van de discopoffertjes, wat zijn dat voor knispers? Staan die bij het broodbeleg?

Ingrediënten

250 gram bladerdeeg

tomatensaus (uit pakje)

2 mozzarellakaasjes

gedroogde oregano

zout

(en een heerlijke fles rode wijn!)

Bereiding

Rol het deeg met een deegroller uit totdat het totale oppervlak ongeveer drie keer zo groot is. Neem dan een borrelglaasje (met een diameter ongeveer 3 cm) en steek daarmee de pizzarondjes uit.

Doe op elke rondje een eetlepel tomatensaus, een snufje zout en de blokjes mozzarellakaas. Strooi er tenslotte wat gedroogde oregano over. Leg de pizzarondjes een ovenschaal die je hebt bedekt met een vel ovenpapier. Bak de mini pizza's in ongeveer 10 minuten op 160 graden gaar (vergeet niet de rondjes af en toe te controleren).

Je kunt ze natuurlijk verder zo lekker maken als je wilt. Garneer je pizza naar smaak en wens met campignons, met chorizoworst of met ricottakaas.
Als ieder kind met 15 hapjes aankomt, zijn er dus voor ieder kind 15 verschillende hapjes? Dat is toch heel veel, of eten de ouders ook mee?
quote:kerstklok schreef op 10 december 2012 @ 22:28:

Als ieder kind met 15 hapjes aankomt, zijn er dus voor ieder kind 15 verschillende hapjes? Dat is toch heel veel, of eten de ouders ook mee?

De verantwoordste hapjes gaan weer terug naar de ouder die ze gemaakt heeft. Die blieven ze écht niet.

Of dorpse schooltjes moeten héél ver af staan van wat ik gewend ben toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten.
Dat eten de juffen en meesters op na het kersdiner als alle kinderen naar huis zijn. :-)
@ kerstklok

ik denk het niet...ik maak 15 hapjes deze worden verdeeld over de klassen.

Ik heb 2 kinderen op school maar maak maar 15 hapjes.

Er zijn ouders met meer dan 2 kinderen op school en ook die ouder maakt 15 hapjes.

De kleuters zullen uiteraard minder eten dan de oudere kinderen maar ik kom niet op 15 hapjes per kind uit.
@ blijfgewoonbianca

dat is hier niet anders inderdaad daarom wil ik ook met iets komen wat de meeste kinderen lekker vinden maar wat niet door 10 andere ouders ook al gemaakt word
Wat het hier altijd goed doet zijn inimini quiches gebakken mbv een mini muffin bakplaat. Zijn echt 1haps hapjes en met allerlei vullingen te maken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 december 2012 @ 22:22:

[img]http://www.trendystyle.net/culinair/rec ... izza01.jpg[/img]

Ingrediënten

250 gram bladerdeeg

tomatensaus (uit pakje)

2 mozzarellakaasjes

gedroogde oregano

zout

(en een heerlijke fles rode wijn!)Leuk!
Oh ok, het is voor heel de school. Wij hebben morgen zoiets op het werk, doe-het-zelf-kerstlunch. Leuk hoor, met Surinaamse, Kaapverdiaanse, Turkse en Nederlandse gerechten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven