Ik walg van mezelf

23-01-2013 19:44 42 berichten
In de meest brede zin van het woord. Uiterlijk, innerlijk, talenten.

Ik wil mezelf niet in de spiegel zien, wil het licht niet aandoen in de badkamer, ben 10 kilo te zwaar en dat vind ik verschrikkelijk (in de zomer ga ik het liefst niet naar buiten). Het lukt me niet om kleren te vinden, ik baal vreselijk van mijn dunne en weinige haar, mijn lichaamsvorm, mijn borsten, mijn huid, mijn lichaamshaar. Dit beinvloedt me tijdens de zomer vooral, tijdens seks wat ik niet durf/kan hebben, ik wil al jaren niet meer op de foto.

Ik vind dat ik raar loop, raar praat.

Ik had rond m'n 19e een periode waarin ik een vreselijk kreng was. Ik heb vriendjes slecht behandeld, was egoistisch. Gelukkig zie ik dit nu in en doe elke dag m'n best om een leuk mens te zijn, maar soms neemt jaloezie, onredelijkheid, lafheid, zwakheid, boosheid toch de overhand.

Ik weet al jaren niet wat ik met mijn leven wil. Ik kan mezelf niet financieel onderhouden en daar schaam ik me verschrikkelijk voor, om nog maarniet te spreken van het schuldgevoel dat ik heb tegenover mijn ouders.

Overal om me heen, op televisie, zie ik mensen die verre reizen maken, barsten van het talent en vaardigheden, risico's durven nemen; midden in het leven staan. Ik ben al jaren bevroren.

Het is zo'n contrast met wie ik als kind was. Ik zag voor mezelf, met een kinderlijke naiviteit, een grootse toekomst. Vond mezelf altijd slim, maar daar is ook niks meer van over, ik vind mezelf nog hooguit iets boven gemiddeld. Ik vond het altijd leuk om te zingen, maar je ziet de laatste jaren zo ontzettend veel talentenprogramma's dat ik besef dat dat van mij 0,0 voorstelt. Ik kon altijd best verdienstelijk schrijven, maar het is me al jaren niet gelukt om iets op papier te krijgen. Ik kan het wel proberen, maar er komt niks meer uit me. Het doet me bijna pijn om mijn stukken van vroeger te lezen, waar nog talent, originaliteit en veel humor uit sprak.

Er is niks van me over, en dat doet me zoveel pijn. Ik vind vrijwel niks leuk aan mezelf, en vergelijk mezelf constant met anderen. Ik durf bijna niemand meer onder ogen te komen, omdat ik me schaam voor wie ik ben (geworden).
Alle reacties Link kopieren
Je zit in een negatieve spiraal. Die moet je doorbreken.

Waarom kun je jezelf niet financieel onderhouden? Kun je (vrijwilligers) werk gaan doen? Dan kom je meteen onder de mensen. Die mensen zullen je positief benaderen waardoor je een beter beeld krijgt van jezelf. Misschien hebben zij kledingadvies waardoor je je mooier gaat voelen en zodoende heb je de negatieve spiraal doorbroken.

Welke doelen zou je voor 2013 willen behalen? Niemand is het waard om zichzelf zo neer te halen! Jij mag er zijn!
Wat houdt je tegen om uit je slachtofferrol te stappen en aan de slag te gaan om een mooiere toekomst op te bouwen? Ik zie echt allemaal kansen in jouw post staan en mogelijkheden om beter in je vel te komen.
Als ik jou was zou ik onder professionele begeleiding aan je zelfbeeld gaan werken. Dit verdwijnt niet door 10 kilo af te vallen (oid) maar heeft te maken met hoeveel jij van je zelf houd. (of vooral níet houd...) Sterkte!!
quote:NummerZoveel schreef op 23 januari 2013 @ 19:50:

Wat houdt je tegen om uit je slachtofferrol te stappen en aan de slag te gaan om een mooiere toekomst op te bouwen? Ik zie echt allemaal kansen in jouw post staan en mogelijkheden om beter in je vel te komen.Angst om te gaan leven, even kort gezegd. Heb 2 jaar (niet zo heel intensieve of goede) therapie gehad. En die therapeut zei dat het angst was.
Wat zou je aan jezelf willen veranderen? Concreet? En hoe ga je dat doen?

En ik vraag me af hoe je er bij komt dat al die dingen mis met jou zijn. Komt dat helemaal van uit jezelf of word je er op gewezen?
quote:jellybelly schreef op 23 januari 2013 @ 19:53:

[...]

Angst om te gaan leven, even kort gezegd. Heb 2 jaar (niet zo heel intensieve of goede) therapie gehad. En die therapeut zei dat het angst was.en wat is er met die angst gebeurd in die therapie?
Stel dat je niets doet, en alles blijft zoals het nu is, is dat niet veel enger? Zoals ik het lees kan het eigenlijk alleen maar beter worden. Of zie ik dat verkeerd?
Meid, wat naar. Je moet uit die negatieve spiraal.

Schrijven is een hobby, zeg je. Zou je het leuk vinden om wat schrijfcoaching te krijgen? Wil ik gratis en belangeloos doen. Denk er maar eens over na
@paprikaatje

Wat lief dat je dat aanbiedt! Ik vraag me alleen af of het slim is voor TO om nu met een coach aan de slag te gaan. Om te verbeteren moet je ook kritiek kunnen incasseren en ik denk zomaar dat dit TO in deze fase niet helpt.
Ik ben prof schrijfster, en ik heb dit eerder gedaan, ook met mensen die slecht in hun vel zaten. Ik weet hoe ik kritiek opbouwend kan brengen, zeg maar
En uiteraard gaan we dan vooral leuke opdrachten doen. Maar TO, kijk maar of het je wat lijkt. Ik hoor het wel.
TO, je hebt zo'n slecht zelfbeeld, ik denk echt dat je hulp (proffesioneel) nodig hebt.

Dit is niet iets dat je zelf kunt doorbreken of oplossen.

Ga hulp zoeken.

Sterkte
Verander eerst eens je nickname in iets vrolijkers. Eentje die een positief zelfbeeld uitstraalt.

Echt, dat helpt.
Beste TO.

Ik vind dat jij je verhaal mooi op papier hebt gezet en ik vind ook dat je helemaal niet in de slachtofferrol zit.

Je klinkt mij niet als "arme arme zielige ik" in de oren maar je wens tot een andere wendig spat van je topic af.

Ik zou zeggen neem het aanbod van paprikaatje aan.

Als het je niet helpt kan je altijd nog stoppen.

Dat anderen naar aanleiding van je topic meteen denken te weten dat je geen kritiek kunt incasseren vind ik nergens opslaan en al helemaal niet onderbouwd.

Sterkte en veel succes!
Leuk idee Paprikaatje

Wat voor dingen doe je in het dagelijks leven? Probeer daar het mooie van te zien, pas je bijvoorbeeld wekelijks op je nichtje, bedenk dan hoeveel je doet voor je tante die daar vast heel blij mee is en hoe een leuke band je misschien wel niet hebt met je nichtje (om maar wat te noemen).

Ik denk dat je in alles wat je doet het mooie moet proberen te zien. In je werk, je hobby's etc.
Ik denk ook dat je vooral je instelling moet veranderen. Je kunt nu wel 10 kg afvallen of een verre reis maken, maar zolang je niet van jezelf houd zullen er altijd weer andere dingen naar boven komen waar je niet tevreden over bent.

Probeer te relativeren! Echt niet iedereen maakt verre reizen of heeft zijn/haar leven helemaal voor elkaar. Iedereen heeft wel iets waar ze niet tevreden over zijn.

Al denk ik wel dat het helpt als je op papier zet waar je niet tevreden over bent. Probeer er dan eens kritisch naar te kijken. Waar je echt iets aan zou willen/moeten doen (zoals financieel onafhankelijk zijn) daar kun je doelen van maken die je wilt bereiken. Houd het wel haalbaar en ben niet te streng voor jezelf, maar kijk ook naar de leuke dingen en jouw goede kanten want die heb je!
Jellybelly, ik denk dat je moet beginnen met kleine stapjes. Probeer niet in 1x alles om te gooien, want dat is zelfs gedoemd te mislukken als je tiptop in je vel zit (denk maar aan al die goede voornemens die iedereen elk jaar weer maakt ).

Probeer gewoon eens te beginnen met 1 punt, bijv je gewicht. Wat kun je doen om af te vallen? Beter eten en bewegen. Probeer eens 1 dag gezond te eten. Als dat lukt, probeer het dan nog een dag. Na 3 dagen mag je jezelf belonen met iets lekkers. Als je dit opbouwt naar 5 dagen per week, en dat lukt 3 weken achter elkaar, dan kun je eens verder kijken naar andere aanpassingen in je dieet om calorie-armer te gaan eten. En het bewegen idem dito. Begin eens met een wandeling of een stukje fietsen. Als dat goed gaat, bouw het dan op, met wat vaker en wat langer. Je bent niet in 1 dag te zwaar geworden, dus het hoeft er ook niet in 1 week af. Door bovenstaande te doen, verander je echt je eet- en beweegpatroon, en dat werkt veel beter dan een crashdieet. En bovendien zul je merken dat je ook tevreden over jezelf bent, als jij zo langzaam veranderingen in je patronen aan durft te brengen.
@paprikaatje

OK, als je daar al ervaring mee hebt dan lijkt het mij ook een goed plan!

@mieke

TO schrijft heel duidelijk dat ze een heel negatief zelfbeeld heeft en dat zij zich zelfs algemene zaken zoals talentenshows persoonlijk aantrekt. Daar maak ik idd uit op dat zij waarschijnlijk moeilijk met kritiek om kan gaan. Als die conclusie te kort door de bocht is, dan zal ze me vast verbeteren.
[

@ nummerzoveel, ik denk dat wat lijn tips eigenlijk geen oplossing gaan bieden voor TO's lage zelfbeeld. Ze heeft namelijk een enorme waslijst aan dingen waarin ze zichzelf tekort vindt schieten. Dan kun je wel ieder punt gaan verbeteren tot je er tevreden over bent, maar je wordt toch gelukkiger als je ook van je zelf kunt houden als je 10 kilo te zwaar bent.

To schrijft dat ze vrijwel NIETS leuk vind aan zichzelf, zowel innerlijk, uiterlijk als talenten. Dat klinkt ernstig!
Paprikaatje, schrijven was een hobby. Ik heb het al jaren niet echt gedaan, omdat ik niks meer weet om over te schrijven. Had ik altijd al, ben erg kort van stof. Bedankt voor je aanbod hoor, maar het is niet iets wat nu gaat helpen denk ik.

Thunderassman, wat is er mis met mijn nick?
quote:jellybelly schreef op 23 januari 2013 @ 20:19:

Thunderassman, wat is er mis met mijn nick?Vertel dan eens wat het betekent? jellybelly?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 23 januari 2013 @ 20:22:

[...]

Vertel dan eens wat het betekent? jellybelly?Het is een liedje van The Smashing Pumpkins. Vond het wel leuk klinken als nick, verder geen bedoelingen mee.
quote:jellybelly schreef op 23 januari 2013 @ 20:19:

Paprikaatje, schrijven was een hobby. Ik heb het al jaren niet echt gedaan, omdat ik niks meer weet om over te schrijven. Had ik altijd al, ben erg kort van stof. Bedankt voor je aanbod hoor, maar het is niet iets wat nu gaat helpen denk ik.

Thunderassman, wat is er mis met mijn nick?

Ik dacht aan Jelly Beans maar TAM dacht zeker aan blubberbuik?

Maareh, Jelly Belly, veel van die bijzondere dingen die mensen op TV doen - zoals die survival en reisprogramma's - kun jij ook hoor. Je kunt meer dan je denkt. ik ben zelf vrij bescheiden, maar merk soms dat ik eigenlijk veel meer kan dan die mensen met een grote bek. Zij weten het alleen beter te brengen. Ook qua werk.

Verder is sporten misschien een goed idee. Voel je je sterker door, en ook nog eens goed voor de lijn. Hetzelfde geldt voor gezond eten.
Wat ik niet snap is dat je blijft hangen.

Je schrijft over wat je leuk vond om te doen en dan krijg je een fantastisch aanbod wat je afwijst.

Daar kan ik niet bij!

Het lijkt wel of je je nog eens omwenteld in je ellende; het word niets want .....

Neem gewoon het aanbod aan en kijk wat het word.

Misschien blijk je wel heel goed korte verhalen te kunnen schrijven of iets dergelijks maar onderneem iets!

Je klinkt heel passief. Het ligt aan vanalles maar om er uit te komen doe je heel vermijdend.

En daarnaast nog eens een goede psych zoeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven