Spekkoek

19-05-2008 16:22 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil proberen een spekkoek te bakken.

Heb er speciaal een klein springvormpje voor gekocht.

Recept opgezocht....18!! eierdooiers??

Dat zal toch niet waar wezen?

In andere spekkoekrecepten zijn het er dan wel geen 18, maar toch nog wel heul veul eierdooier voor zo'n klein rond spekkoekje.

Ik heb helemaal geen zin om zoveel eieren te gaan stukslaan.

Bovendien lijkt het me niet helemaal gezond ook.

Is dit nou echt nodig?

Of weet iemand een alternatiefje?

Dan hoor ik het graag van jullie,

Perel.
Perel, ik ken zo de ingrediëntenlijst van spekkoek niet uit mijn hoofd, maar 18 dooiers lijkt mij ook veel. Ik zou eerder eiwitten verwachten trouwens.

Ik zal eens kijken naar wat recepten.

xx lisa.
Ja Perel, in spekkoek zitten heeeeeel erg veel eieren. Anders wordt het geen spekkoek, lijkt mij.

Is dus wel waar.

Zal mij zeer sterk verbazen als je spekkoek met veel minder eieren zou kunnen maken.

We wachten af.... op de experts....
Ik ga dit topic goed mee volgen Perel, mij lijkt het ook leuk om het eens te maken, maar volgens mij is het wel moeilijk, je moet immers een hoop kleine dunnen pannekoekjes bakken.
quote:Perel schreef op 19 mei 2008 @ 16:22:

18!! eierdooiers??

Dat zal toch niet waar wezen?

Heb me altijd al afgevraagd waarom die dingen 'spekkoek' heten, maar het is me nu duidelijk: als je er veel van eet word je enorm spekkig! Achttien eieren maarliefst!
Heb er even een paar bekeken, inderdaad wat een eieren! Zal wel zo horen dan. Geeft voor een keer ook niks joh. Dat eieren het cholesterolgehalte verhogen bijvoorbeeld is allang achterhaald.

xx lisa.
owh... en als het te ingewikkeld is dan koop ik het maar gewoon hoor.
Oja Perel, waarom wil je zelf bakken? Dit lijkt mij nu echt iets in de categorie: laat het aan de expert over. Laatst op deze pijler ook iemand die slagroomtruffels wilde maken. Lijkt mij beter naar de banketbakker te gaan voor slagroomtruffels. Aan sommige dingen moet je gewoon niet beginnen, wordt nooit echt lekker.

Wat betreft die spekkoek. Mijn advies: gewoon naar een goede toko en het daar kopen

Succes!
Spekkoek heet zo omdat het gelaagd is en er net zo uitziet als spek (van het varken.) De laagjes worden verkregen door steeds een laagje beslag toe te voegen en weer af te bakken. Het is een hele dagtaak om zo'n koek te maken. Verder is het inderdaad niet een hele gezonde traktatie. Maar wel lekkerrrrrrr. MAar ik raad de toko aan als je het wilt hebben. Veel makkelijker dan zelf aan de slag te gaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Bij de toko zijn ze vaak zo petieterig: dat gaat bij ons van hap-slik-weg...

Verder lijkt me het niet moeilijk te maken, het is alleen wel een langdurige kwestie.

In het kader van slow-food wel een leuke klus, lijkt me.

Twee bakjes met beslag, één met en één zonder kruiden, en dan laagje voor laagje bakken.

En ik was toch van plan mijn keuken goed uit te soppen, dus sta ik er vlakbij om het in de gaten te houden.

En ik verheug me op het speculaas-achtige aroma dat in mijn huis zal hangen vanavond.

Ik ga het er dus wel op wagen. Maar met minder eierdooiers.

Jullie horen nog van mij wat het geworden is,
Perel, die 18 eieren staan natuurlijk niet voor niets in het recept. Ik zou wel alle eidooiers gebruiken, dan wordt het lekker smeuig.

Tja, slowfood is ook wel eens leuk. Ben benieuwd. Succes.
Tja, als je al geen zin hebt om 18 eieren stuk te slaan, dan zou ik maar gewoon niet aan spekkoek gaan beginnen. Het is namelijk echt een heel tijdsroven kwarweitje (als je 't goed wil doen).
bij de aziatische groothandel kun je al wat grote spekkoeken voor een prettige prijs kopen, bij de toko is het altijd maar petieterig en duur. Ik denk dat het een hele klus gaat worden, maar wel een leuke als het resultaat goed is. Houd ons op de hoogte van je vorderingen!?
quote:Celeone schreef op 19 mei 2008 @ 16:56:

Tja, als je al geen zin hebt om 18 eieren stuk te slaan, dan zou ik maar gewoon niet aan spekkoek gaan beginnen. Het is namelijk echt een heel tijdsroven kwarweitje (als je 't goed wil doen).

Nou Celeone, het gaat mij er niet om dat ik opzie tegen lamme handjes, maar wel om dan zoveel eiwitten over te houden, zomaar weggooien is zonde, en ik kan dan wel proberen om er van die merinques van te bakken, maar de oven is wss de hele avond al bezit vanwege de spekkoek.

Mits je eiwitten wat langer kan goedhouden, dan kan ik dat altijd morgen weer proberen.

Ik kan jullie dan wel een keertje vragen om langs te komen om alles te helpen opeten....
hier een site waar er tussen de 9 recepten er ook een paar staan waar je een stuk of 7 eieren nodig hebt.

Ik lust geen spekkoek dus ik heb het zelf nooit geprobeerd te maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Carlice, ik laat het wel weten.

Ik ben al goed onderweg qua indonesisch koken, die spekkoek hoort er voor mij gewoon bij!
Ik las laatst in de elle eten dat de spekkoek van Bep Vuijk erg lekker is en erg authentiek...heb het zelf niet geprobeerd maar zie dat ze minder eieren gebruikt. Misschien is dit wat?

spekkoek
Nou dames, ik denk dat het wel gaat lukken....

Ik ga voor het recept met de 7 eieren, of biedt er iemand nog een recept met minder??

Niemand?

Eenmaal, Andermaal.....

Hartelijk bedankt!
Ik zou voor die van 7 eieren gaan maar niet minder. De spekkoek hoort vettig (en machtig) te zijn en dat krijg je o.a. door die eieren.

Vroeger maakten Indische omaatjes de spekkoek en hij is gelukt als je de laagjes netjes van elkaar af kan halen, dus laagje voor laagje als je het bakt maar ook als je het eet. Ik haal het tegenwoordig ook bij de toko. Er zijn zelfs meerdere smaken tegenwoordig, met amandel, kokos of pandan enz. Succes met het maken!
Ik denk eigenlijk dat het wel klopt. Het is veel maar ik heb ook een keer pandan koek gemaakt met mijn toenmalige vriendje en ik schrok ook echt hoeveel eieren daarin moesten...

(Ik zou trouwens ook lekker voor de 7 eieren gaan )
Spekkoek maken is ontzettend leuk! Ik doe het al jaren met een recept waar 'slechts' 10 eieren in hoeven. En iedereen vindt hem altijd super lekker. En als je uit bent op complimenten, bak dan vooral een spekkoek, men is doorgaans behoorlijk onder de indruk. ;)

Het oorspronkelijke recept heb ik uit de Sla, een vegetarisch kooktijdschrift dat al een aantal jaren niet meer bestaat. Ik heb het ietsje aangepast, omdat ik de eieren niet splits, terwijl dat wel in het recept stond. Eieren splitsen lijkt mij vrij onzinnig voor een koek die totaal niet luchtig is. En bovendien wordt het beslag vrij dik als je de eieren splitst, wat heel onhandig is, aangezien je datzelfde beslag moet uitstrijken over een hele springvormbodem zonder het kwetsbare pas gebakken laagje waarover je het uitsmeert te beschadigen.

Benodigdheden:

- 10 eieren

- 750 gram boter (inderdaad 3 pakjes)

- 500 gram witte basterdsuiker

- flinke snuf zout

- 250 gram gezeefde bloem

- 4 tl kardemom

- 4 tl nootmuskaat

- 4 tl kruidnagel

- 4 tl kaneel

- 2 zakjes vanillesuiker of 2 tl vanille-extract

- olie voor het tussendoorse kwasten

- springvorm (26cm) bodem bekleed met bakpapier. (Bakpapier tussen de rand geklemd.)

- oven met apart van elkaar aan te zetten boven- en onderwarmte!

- mixer, beslagkommen e.d.

Vervarm de oven voor op 180 graden.

Smelt de boter au bain marie.

Mix ondertussen de eieren, met de bloem en de suiker door elkaar. Voeg als 4e ingredient de gesmolten boter toe. Dan de flinke snuf zout.

Splitst het beslag in 2 delen, ene helft iets kleiner dan de andere. Mix de specerijen door de kleine helft, de vanillesuiker door de grote helft.

Schep een flinke opscheplepel van het lichte beslag in de springvorm en spreid dit tot een egale laag uit over de bodem. Zet zo hoog mogelijk in de oven en laat het laagje in een minuut of 10 gaar, maar niet bruin worden.

Schakel nu de onderwarmte van de oven uit.

Kwast het laagje dun in met wat olie. Schep een flinke opscheplepel in de vorm en spreid het voorzichtig uit over de hele vorm. (Zorg dat je het 1e laagje niet beschadigd. Gaat het toch niet goed, dan 1 minuutje in de oven zetten, zodat het beslag wat dunner is.) Zet terug in de oven en laat gaar worden in een minuut of 10. Herhaal dit proces tot al het beslag op is. (een laagje of 16)

Zet als je halverwege bent de taartvorm een richel lager, anders is zul je merken dat de bovenkant van een laagje al wel gaar is, maar de rest nog niet.

De 10 minuten in de oven per laagje valt soms wat korter uit!

Ik heb speciaal een oven met losse boven/ en onderwarmte gekocht, dus ik heb geen idee of je spekkoek ook kunt maken in een oven die deze mogelijkheid niet heeft. Misschien als je de bodem van de oven met iets afdekt?

Laat de koek in de vorm afkoelen, maak hem indien nodig met een mes los van de zijkant en verwijder de springvorm.

Als je de koek lichtdicht verpakt (bijvoorbeeld in van dat doorzichtige folie) kun je hem 2 weken bewaren.

SUPER SMULLEN!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wat grappig. Ik zie hier dat de spekkoek in de oven gaat, maar een Indonesische vriend van ons die maakt ze ook altijd zelf en hij gebruikt gewoon een koekenpan. Blijkbaar bakt hij een soort spekkoekpannenkoekjes die hij opstapelt ofzo? Zal hem zo eens mailen en om het recept vragen.
Tonkje, bedankt (f) . Ik ga je recept proberen.

Normaal gesproken koop ik altijd gewoon spekkoek bij de Toko, maar ik woon in Zwitserland en hier hebben ze nog nooit van spekkoek gehoord jammer genoeg. Ik ben gek op spekkoek, maar ik heb het al een jaar of 6 (sinds ik hier woon) niet meer gegeten.

Mijn dank is groot
Ik kom even verslag uitbrengen tussen twee laagjes door:

het vordert gestaag, ziet er goed uit en ruikt heerlijk.

Alleen dat beslagje al is om niet van af te blijven, mjammie.
quote:Petrokia schreef op 19 mei 2008 @ 16:35:

Oja Perel, waarom wil je zelf bakken? Dit lijkt mij nu echt iets in de categorie: laat het aan de expert over. Laatst op deze pijler ook iemand die slagroomtruffels wilde maken. Lijkt mij beter naar de banketbakker te gaan voor slagroomtruffels. Aan sommige dingen moet je gewoon niet beginnen, wordt nooit echt lekker.

Wat betreft die spekkoek. Mijn advies: gewoon naar een goede toko en het daar kopen

Succes!Mee eens! Ik heb het ooit geprobeerd en het was geen succes..... vieze plakkerige boel was het (mijn oven werkte waarschijnlijk ook niet goed maar toch). Ben er 4 (!) uur mee bezig geweest en uiteindelijk maar naar de winkel gegaan ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven