Tapas
vrijdag 15 maart 2013 om 20:23
Voor een etentje binnenkort overweeg ik tapas te maken. We proberen met vrienden elke keer iets anders te doen, thema tapas deze keer lijkt me wel erg leuk. Haal ik me nu enorm veel op de hals of zijn er redelijk simpele recepten die ik kan maken? (Waarvan al een deel in de middag of zelfs een dag eerder)
En, hoe maak ik er wel een etentje van in de vorm van verschillende gangen? Zijn daar bij de tapas maaltijd 'regels' voor?
Het is overigens niet de bedoeling kant en klare producten op tafel te zetten
En, hoe maak ik er wel een etentje van in de vorm van verschillende gangen? Zijn daar bij de tapas maaltijd 'regels' voor?
Het is overigens niet de bedoeling kant en klare producten op tafel te zetten
vrijdag 15 maart 2013 om 20:40
Absoluut alles tegelijk op tafel, dat is in mijn ogen juist de charme van tapas eten. Als je per se wilt, zou je gazpacho als voorgerecht kunnen doen. (koude tomatensoep, kun je de dag ervoor al maken).
Wat je verder vooraf kunt maken is een tortilla, die is koud of lauw ook lekker en russische salade (krijg je overal in Spanje, hoe raar het ook klinkt ) Verder natuurlijk olijven en heel lekker is artisjokharten met een stukje ansjovis aan een prikkertje.
Verder, gehaktballetjes in tomatensaus (kan ook vantevoren, hoef je het alleen nog op te warmen) en champignons goed heet gebakken met peterselie en knoflook.
Ik zal nog even verder voor je denken...
Wat je verder vooraf kunt maken is een tortilla, die is koud of lauw ook lekker en russische salade (krijg je overal in Spanje, hoe raar het ook klinkt ) Verder natuurlijk olijven en heel lekker is artisjokharten met een stukje ansjovis aan een prikkertje.
Verder, gehaktballetjes in tomatensaus (kan ook vantevoren, hoef je het alleen nog op te warmen) en champignons goed heet gebakken met peterselie en knoflook.
Ik zal nog even verder voor je denken...
vrijdag 15 maart 2013 om 20:54
Ik ben net recepten aan het zoeken voor een tapas middag a.s. Zondag. De site www.receptentapas.nl vond ik erg mooi en informatief. Ben nu bezig met het boodschappenlijst(je)
vrijdag 15 maart 2013 om 21:05
vrijdag 15 maart 2013 om 21:31
champignons in aioli vind ik lekker. Ook makkelijk vooraf te maken. Half mayo, half creme fraiche, teentje knoflook en peterselie heel fijn gesneden. Dan de champignons erdoor. Ik koop dan altijd zo'n potje van die voorgesneden champignons in water.
salade caprese met echte buffelmozzarella. Heerlijk en makkelijk.
Bruschetta met champignons, rucola en parmezan. Zo'n bakje verschillende soorten champignons bakken, stokbroodjes roosteren, teentje knoflook over het stokbroodje wrijven. Rucola erop, champignons erop en parmezan erover.
Dit zijn de dingen die ik vaak maak. Heerlijk!
salade caprese met echte buffelmozzarella. Heerlijk en makkelijk.
Bruschetta met champignons, rucola en parmezan. Zo'n bakje verschillende soorten champignons bakken, stokbroodjes roosteren, teentje knoflook over het stokbroodje wrijven. Rucola erop, champignons erop en parmezan erover.
Dit zijn de dingen die ik vaak maak. Heerlijk!
vrijdag 15 maart 2013 om 21:33
vrijdag 15 maart 2013 om 21:34
- Steeltje van de champignons eraf halen, de holte van de paddenstoel vullen met een kaasje naar keuze, daarna steeltje er weer op en even in de over tot de kaas is gesmolten.
- cherrytomaatjes door de helft, daartussen een klein blaadje munt en een blokje fetakaas en dit aan een cocktailprikker rijgen: helft tomaat munt, feta, andere helft tomaat. Het geheel overgieten met balsamico azijn.
- Dunne pannenkoekjes maken. Besmeren met philadelphikaas, zalm overheen leggen. Pannenkoek oprollen en in kleine blokjes snijden.
- cherrytomaatjes door de helft, daartussen een klein blaadje munt en een blokje fetakaas en dit aan een cocktailprikker rijgen: helft tomaat munt, feta, andere helft tomaat. Het geheel overgieten met balsamico azijn.
- Dunne pannenkoekjes maken. Besmeren met philadelphikaas, zalm overheen leggen. Pannenkoek oprollen en in kleine blokjes snijden.
vrijdag 15 maart 2013 om 21:36
quote:krokusje schreef op 15 maart 2013 @ 21:31:
champignons in aioli vind ik lekker. Ook makkelijk vooraf te maken. Half mayo, half creme fraiche, teentje knoflook en peterselie heel fijn gesneden. Dan de champignons erdoor. Ik koop dan altijd zo'n potje van die voorgesneden champignons in water.
Hier kan ik ook niet echt warm voor lopen. Gewoon niet te grote champignons in hun geheel in een goed hete pan met olie gooien, even flink aanbakken en op het laatst een handvol peterselie en veel fijngesneden knoflook erover, echt heel lekker.
Hier kan ik ook niet echt warm voor lopen. Gewoon niet te grote champignons in hun geheel in een goed hete pan met olie gooien, even flink aanbakken en op het laatst een handvol peterselie en veel fijngesneden knoflook erover, echt heel lekker.
vrijdag 15 maart 2013 om 21:50
@Impala, de meeste mensen (ik beweer niet dat TO ook zo is overigens) nemen het niet zo heel nauw en noemen alles wat maar op een eenhapshapje lijkt 'tapa' (boerentapas bijvoorbeeld.... )
Terwijl 'tapas' in Spanje lang niet altijd betekent dat je een schaal met dat soort hapjes krijgt (kan wel natuurlijk, bijvoorbeeld als je naar zo'n tapasbar gaat waar alles op een stokje zit) maar het kan ook betekenen dat je gewoon een schaal met een of andere salade krijgt waar iedereen met zijn eigen vork uit prikt. Heerlijk....!!
Terwijl 'tapas' in Spanje lang niet altijd betekent dat je een schaal met dat soort hapjes krijgt (kan wel natuurlijk, bijvoorbeeld als je naar zo'n tapasbar gaat waar alles op een stokje zit) maar het kan ook betekenen dat je gewoon een schaal met een of andere salade krijgt waar iedereen met zijn eigen vork uit prikt. Heerlijk....!!
vrijdag 15 maart 2013 om 22:00
Hapjes op een stokje heten dan weer pinchos.
Tapas liggen op een bordje.
En boerentapas zijn een lachertje.
Ja sorry hoor, ik vind het zo enorm dom om een spaans woord te gebruiken voor italiaanse of hollandse hapjes.
Gelukkig doen 'de meeste mensen' dat volgens mij niet.
Ja misschien in het oosten vh land, daar zeggen ze ook kebab tegen shoarma.
Tapas liggen op een bordje.
En boerentapas zijn een lachertje.
Ja sorry hoor, ik vind het zo enorm dom om een spaans woord te gebruiken voor italiaanse of hollandse hapjes.
Gelukkig doen 'de meeste mensen' dat volgens mij niet.
Ja misschien in het oosten vh land, daar zeggen ze ook kebab tegen shoarma.
.
vrijdag 15 maart 2013 om 22:13
Als je allemaal recepten gaat maken kan het wel erg veel tijd kosten. Ik heb afgelopen kerst tapas gemaakt en ik was uren bezig! Als ik jou was, zou ik een combinatie van recepten en simpel klaar te maken hapjes (zoals gewoon olijven of gesneden worst) kiezen. 'Tapa' betekent letterlijk 'hapje', je kunt dus eigenlijk alles maken wat je wilt. Hier een site met recepten: http://www.tapas-recepten.nl/.
Een aantal die ik kan aanraden:
http://www.tapas-recepten.nl/hartige-sp ... aashapjes/
http://www.tapas-recepten.nl/zoetzure-kipspiesjes/
http://www.tapas-recepten ... balletjes-in-tomatensaus/
Succes!
Een aantal die ik kan aanraden:
http://www.tapas-recepten.nl/hartige-sp ... aashapjes/
http://www.tapas-recepten.nl/zoetzure-kipspiesjes/
http://www.tapas-recepten ... balletjes-in-tomatensaus/
Succes!
vrijdag 15 maart 2013 om 22:35
Goh, hier in 'Het oosten' gaan we gewoon naar de shoarma tent maar goed.
On topic: fajita's met roomkaas, gemengde sla en gerookte zalm, oprollen, prikkertjes erin en in hapklare stukjes snijden.
Ik vind ook altijd vlees hapjes met een speciaal sausje of gemarineerd vlees erg lekker!
Het hoeft toch niet altijd Spaans te zijn, kleine hapjes zijn gewoon lekker, als je maar dingen maakt die je lekker vind, of dat nou Spaans, Nederlands, Italiaans of voor mijn part Russisch is, als 't maar smaakt
On topic: fajita's met roomkaas, gemengde sla en gerookte zalm, oprollen, prikkertjes erin en in hapklare stukjes snijden.
Ik vind ook altijd vlees hapjes met een speciaal sausje of gemarineerd vlees erg lekker!
Het hoeft toch niet altijd Spaans te zijn, kleine hapjes zijn gewoon lekker, als je maar dingen maakt die je lekker vind, of dat nou Spaans, Nederlands, Italiaans of voor mijn part Russisch is, als 't maar smaakt