Asperges maar dan anders

02-04-2013 16:36 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dol op asperges...maar de klassieker vinden we allebei niet zo boeiend. Ik eet geen vlees en vind gekookte of gepocheerde eieren niet echt vies maar ook niet heel lekker. Vriend vindt de klassieker met ham en ei wel lekker maar 1x is wel genoeg. We eten zowel groene als witte asperges graag.

Ik ben dus op zoek naar aspergerecepten die anders zijn dan wat standaard is. En het liefst die je in een vega en vlees-vis variant kunt maken (ja, wij doen lastig)

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een keer een lekkere schotel gehad met gewokte asperges, champignons en walnoten. Ik krijg hem zelf niet zoals ik hem toen heb gegeten maar dit is ongeveer de richting waarin ik het zoek. Iig niet het standaard asperges, aardappel en vis/vlees(vervanger). Van de AH site al een paar leuke ideeën gehaald (raviolisalade met asperges bijvoorbeeld en risotto eten we hier ook graag) maar meer recepten zijn altijd welkom!

Alvast bedankt!
Ik vind 't ook lekker met gerookte zalm ipv ham.

Maar verder wel traditioneel met gekookt ei en puree.
In stukjes wokken met fijngesneden gember, knoflook, citroengras, djeroek poeroet, limoenrasp, (rode peper), sojasaus en sake. Eventueel grote garnalen (of stukjes kip) erbij en rijst.
Witte asperges kun je geloof ik ook heerlijke soep van maken. En groene kun je grillen, met simpel wat olijfolie en zout. Heerlijk!
Groene gegrilde asperges met truffelolie (als je ervan houdt tenminste) met paddestoelen risotto.
Salade maken van ijsbergsla, rucola, geblancheerde courgette reepjes (kaasschaaf), kappertjes en parmezaanse kaas schaafsel en daarin ook warme asperges. Afmaken met ceasarsalad-dressing.
oeh lekkere ideeën. Ik krijg honger :p En ik heb alle ingredienten in huis voor patchouli's salade maar nu heb ik vriend al klassieke asperges beloofd (eerste asperge maaltijd dit seizoen he ) dus die zet ik voor morgen of overmorgen op de planning!
Ik heb wel eens een vegetarische hartige taart met witte asperges en die was erg lekker. Volgens mij kwam het recept uit de Allerhande, maar ik zie zo even niet welke het was.
Groene asperges in een salade met spinazie en zongedroogde tomaatjes, balsamicodressing, geschaafde parmezaan er overheen.
Zou die salade van patchouli ook lekker zijn met komkommer???
Orzoo: ja
quote:patchouli_ schreef op 02 april 2013 @ 17:28:

Orzoo: ja Mooi want die ijsbergsla is een beetje bruintjes en als ik het bruine wegsnijd dan wordt het zo'n armzalige salade
Ik ben van de traditionele. Met (boter)saus, ham, gekookte ei en a-puree.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:patchouli_ schreef op 02 april 2013 @ 17:02:

Salade maken van ijsbergsla, rucola, geblancheerde courgette reepjes (kaasschaaf), kappertjes en parmezaanse kaas schaafsel en daarin ook warme asperges. Afmaken met ceasarsalad-dressing.Dank!
Couscoussalade met groene asperges is lekker, ingrediënten zijn:

* couscous (geweld met groentebouillon of kippebouillon, niet met water)

* gekruide kip (dit kun je eruit laten voor een vegetarische variant))

* feta

* verse koriander

* cherrytomaatjes, gehalveerd en een minuut of vijf in een hete oven gezet

* groene asperges, geblancheerd

En met witte asperges vind ik de variatie met sinaasappeldillesaus en gerookte zalm erg lekker, ik heb m even geknipt uit het En wat eten we vandaag topic want daar heb ik hem van, van Moosey: Die asperges kook je gewoon, en de saus maak je van flink wat gesmolten roomboter, sap en geraspte schil van een flinke sinaasappel, zout, peper en veel verse dille. Gerookte zalm naast de asperges serveren (anders gaart-ie, das zonde).
Het is een bijgerecht maar damn wat ziet het er lekker uit. Chili amandel asperges:

http://veganyumyum.com/2009/05/chili-almond-asparagus/
Voor witte asperges moet je echt nog even 1,5 week wachten tot ze in het seizoen zijn. Nu zijn ze nog niet Hollands en niet te eten.
lolly-pop ze zijn misschien niet top-quality maar wel gewoon lekker hoor!

@patchouli, ik heb je recept iets aangepast (courgette gegrild en kappertjes en pijnboompitjes toegevoegd) en het was heerlijk!!! Vriend vond het ook heel lekker. Onze dank is groot!
Een recept wat ik heerlijk vind, geroosterde asperges uit de oven.

Hiervoor moet je wel dunne asperges gebruiken.

Asperges schillen in grote ovenschaal leggen. Lekkere kleine tomaatjes halveren en er bij leggen. Zwarte olijven in stukjes. Eventueel geroosterde paprika erbij. Basilicum. En wil je vlees dan een lekkere ham in stukjes erbij.

Besprenkelen met olijfolie en dan inde over. Heel dunnen asperges ongeveer 20 min op 180-200 graden.

Eten als alles gaar is. Hmmmmm. Ik denk dat ik weet wat ik dit weekend weer eens ga maken.
quote:juniper213 schreef op 02 april 2013 @ 16:49:

Groene gegrilde asperges met truffelolie (als je ervan houdt tenminste) met paddestoelen risotto.Dit staat vanavond op tafel bij ons! Toevallig laatst een flesje truffelolie gemaakt, heb kastanjechampignons en arborio rijst dus dat gaat helemaal goed komen.
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/80 ... ergequiche

Deze heb ik afgelopen weekend gemaakt, zonder spek. Was heerlijk!
Asperges goren of wit, cherry tomaatjes, haricots. en dat allemaal dippen in de Aoli. Heerlijk !!
Asperges goren of wit, cherry tomaatjes, haricots. en dat allemaal dippen in de Aoli. Heerlijk !!
quote:shiningshadows schreef op 03 april 2013 @ 21:19:

Asperges goren of wit, cherry tomaatjes, haricots. en dat allemaal dippen in de Aoli. Heerlijk !!asperges en haricots gekookt neem ik aan?
quote:Orzoo schreef op 02 april 2013 @ 18:46:

lolly-pop ze zijn misschien niet top-quality maar wel gewoon lekker hoor!

@patchouli, ik heb je recept iets aangepast (courgette gegrild en kappertjes en pijnboompitjes toegevoegd) en het was heerlijk!!! Vriend vond het ook heel lekker. Onze dank is groot!Ik heb ze vorige week gegeten, draderig ( goed geschild) en helemaal geen smaak aan. Brr, vieze dingen, terwijl ik er dol op ben. Dus nee, ik wacht echt op de hollandse!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven