Bang voor de winter.

14-07-2013 23:03 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje vreemd om mid juli, met (hopelijk) de meeste zomerse dagen nog voor de boeg, een topic over de winter te maken misschien, maar toch:

Zojuist ging ik voor het naar bed gaan even mijn hond uitlaten, en het viel me op dat de dagen alweer iets korter beginnen te worden. Nog steeds is het gelukkig lekker lang licht, maar de langste dag, 21 juni, is toch alweer ruim drie weken geleden en omdat ik het korten en lengen van de dagen altijd goed bijhou, merk ik het eerste verschil nu toch al op.

Meteen kreeg ik hierdoor toch weer een beetje een naar gevoel in mijn buik. Een gevoel dat ik de laatste jaren vanaf half augustus tot eind september steeds vaker en steeds heviger heb, namelijk dat ik enorm opzie tegen de winter.

Volgens mij verkiezen de meeste mensen de zomer boven de winter, alleen heb het idee dat het bij mij net even wat extremer is. Mij gaat het nog niet eens zozeer om het feit dat ik dan lekker kan zwemmen, luieren in de zon, bruin worden, maar omdat ik door de winter ook daadwerkelijk angstig word.

Korte dagen, veel guur weer, alles ziet er een stuk grauwer uit, en een van de belangrijkste dingen ; De buitenwereld is zoveel ''stiller'' in de winter, waardoor ik een heel naar gevoel krijg.

In de zomer is er altijd reuring om me heen : Veel mensen op straat, het is lang licht en de buurman staat om half 10 zijn auto nog te wassen op straat. Je hoort vanaf eind februari al de eerste vogels, dan komen de kikkers en vanaf augustus krekels. In de verte hoor ik om 11 uur 's avonds nog een vage monotone brom van een paar buitenboordmotoren waarmee lekker rondgevaren wordt. Soms hoor ik een fluitje van een paar jongens die een voetbalwedstrijd aan het spelen zijn op het trapveldje hier niet ver vandaan.

Heerlijk voel ik me gewoon in de zomer. Ik kan het niet eens allemaal opnoemen, maar het feit dat ik veel buiten ben, de mensen ook meer buiten zijn, de lekkere zomerse ''lucht'', de levendigheid in de buurt, een zwoele avond waarin je om 11 uur 's avonds lekker buiten naar de sterren kunt kijken, het groen aan de bomen ; Het is te veel om op te noemen, maar in de zomer voel ik me op mijn gemak, veilig, stressloos ookal heb ik het nog zo druk.

Hoe anders is dit in de winter. De winter voelt voor mij altijd heel ''zwaar'' aan. Alsof de dood dichterbij is, ik word vaak angstig van alle erge dingen die kunnen gebeuren, ik word stressvoller, ik slaap slechter, voel me onrustiger, in de winter voel ik me eenzamer ookal zie ik elke dag vrienden, terwijl ik me in de zomer nooit eenzaam voel, ookal ben ik een week alleen bij wijze van spreke.

Elk jaar lijkt dit fenomeen steeds weer een tikkie heftiger te worden, en hoewel we nog een tijdje zomer te gaan hebben, kan ik nu al een beetje stresserig worden om het feit dat over 2 maanden er weer een hele lange, nare periode van 7/8 maanden aan herfst/winter voor de deur staat.

Steeds meer begin ik me ook af te vragen of het voor mij wel een serieuze optie is om in Nederland te blijven wonen. Niet dat ik een luxedier ben, maar ik voel me ook zoveel fijner in landen waar het leven zich meer ''buitenshuis'' plaatsvindt, omdat ik het fijn vind wanneer er leven in de brouwerij is, en echt niet goed kan tegen winterse stilte om het zo maar te zeggen..

Nu wilde ik eigenlijk wel eens weten of hier mensen zaten die dit (in deze omvang) herkennen?
Ik geniet gewoon lekker van elk seizoen. Elk seizoen heeft z'n positieve kanten, alleen mag de herfst van mij wel overgeslagen worden. Geef mij maar heerlijke warme zomers en ijskoude winters! In augustus begin ik al stiekem uit te kijken naar kerst ;)
Ik heb dat ook,het mooie zien van de wisseling van de seizoenen.

Meegaan met de natuur. Al vind ik de winter soms te lang duren. Maar dat los ik inderdaad op door meer kaarsjes aan,houtkachel aan, potten warme thee etc.

De tuin staat er nu prachtig bij,dat vind ik wel super aan de zomer. En vanuit bed zo in je slip de tuin inlopen. Das ook genieten terwijl de vogeltjes fluiten en de bijtjes zoemen.
Ik ben ook écht een zomer mens. Ik hou van de zomer, van wat jij beschrijft. De 'buitengeluiden' stellen mij op mijn gemak. Het idee dat er niet zoveel 'ergs' kan gebeuren, want er zijn toch altijd en overal mensen in de buurt in de zomer (naief weet ik ). Inderdaad het gevoel van 'op je gemak' zijn, meer zin hebben in de dagen. Dát herken ik wel.

Angstig in de winter ben ik dan weer niet. Ik kán er zelfs ook wel van genieten, hoewel dat vooral binnenshuis is (aan de andere kant kan ik ook enorm genieten van een loeiharde herfststorm).Kaarsje, kachel aan, dekentje. Sinterklaas, kerst, verjaardagen van mijn kinderen. Zo kom ik de winter door....door naar deze dingen toe te leven en als de oudste jarig is geweest, staat de lente bijna voor de deur.

Heb jij niet van dit soort momenten in de winter waar je je aan vast kunt houden?
Vorig jaar was Serious Request hier ten stede.

Dat gaf veel licht en geluid en vrolijkheid.

Dat heeft me goed gedaan. Lekker op een verwarmd terras hangen met een potje bier.
Gedeeltelijk herken ik me in je verhaal hoor want ik voel me ook vaak depressiever in de winter dan in de zomer. En ik heb dan veel minder energie om dingen te ondernemen.

In jou geval zou ik denk ik eens overwegen om met een psycholoog te gaan praten want het lijkt alsof je vast zit in je denk patronen zodat het nog zwaarder valt.

En verder zou ik het ook proberen leuk te maken voor je zelf. Probeer dingen te zoeken waar je ook in de winter van kunt genieten. Mij helpt dat enorm om de winter door te komen. Ik kan er echt van genieten om thuis de kaarsjes aan te steken en het gezellig te maken. Verder helpt het ook om leuke winterdingen te ondernemen zoals schaatsen en skieen (Dat laaste is in NL niet echt een optie). En ook het bos en de natuur is leuk in de winter. Sneeuw kan ook superleuk en dan is het ook lekker licht buiten! Dus probeer de positieve dingen te zien van de winter en daar van te genieten.
Ik herken het HEEL erg! Vreselijk die winter. Maar ook het idee dat ik weer naar school moet, met de bus, stressen om school, stage, etc. staat me allemaal erg tegen. Dat is in de zomer allemaal niet aanwezig. Ik vind de winter ook vreselijk. Ik snap mensen echt niet die zeggen dat ze het tijdens de feestdagen zo 'knus' vinden. Ik haat de ko u en het donker. Ik voel me dan ook angstiger. De zomer vind ik heerlijk, jammer dat het zich zo weinig voordoet in NL. Ik weet ook niet of ik hier wil blijven. Dat de dagen korter worden interesseert me misschien nog allerminst, dat is immers overal ter wereld zo. Alleen de kou en het gure weer staat zo tegen....

Ik heb helaas geen tips voor je. Ik probeer er wel wat van te maken. Bijv. toch naar buiten gaan in de herfst/winter als het weer het maar half toe laat. Dan probeer ik te kijken naar alle goede dingen van het seizoen. In de herfst kun je bijv. super mooie kleuren zien in bossen als je wandelt.

Het blijft lastig toch.... extra genieten dan maar deze week!
quote:mientjelater schreef op 15 juli 2013 @ 07:23:

Er zijn ook mensen bang voor de zomer...Ga eens aan de strijk jij snel!
Heerlijk hoor, zon, zee, strand en Keanu Reeves
Alleen houd ik van de zomer. Strand, lekker warm , lekker genieten. Van zon word ik vrolijk. Heerlijk gevoel.

Ik vind de winter verschrikkelijk. Omdat het zo koud is. Weinig energie, weinig zon, veel donker....

Herfst is ook erg mooi en dat is nog wel te doen. Ik vind de lente & zomer wel mooie seizoenen.

Over het weer hoef ik niet te klagen. Het boeit me niet.
quote:kerriebredsjo schreef op 15 juli 2013 @ 09:49:

En vanuit bed zo in je slip de tuin inlopen. Das ook genieten terwijl de vogeltjes fluiten en de bijtjes zoemen.O, als ik dat doe dan zijn de buren ook meteen wakker, haha
Grief is just love with nowhere to go
Wat jij hebt in de winter TO, heb ik ook in de zomer. Nu nog niet hoor, nu vind ik het nog wel lekker. Maar mijn koelsysteem werkt niet. Vergelijk het maar met een auto die 150 rijdt met een kapot koelsysteem.

En dat kan voor mij soms erg griezelig zijn.

Toch heb ik op dit forum al heel veel goede tips gelezen en gekregen over hoe ik ermee om kan gaan en dat heeft me goed geholpen.

Mijn tips voor de winter: omring je met genoeg warmte. Warmte is belangrijk. Bezuinig niet op de verwarming.

Zorg voor voldoende licht. Mijn moeder bijvoorbeeld gruwelt van de schemering al om 16.00 uur en doet om 15.00 uur alle schemerlampjes al aan. Dat helpt haar.

Omring je met dingen waar je van houdt, mooie boeken, films, trakteer jezelf op een lekkere badjas of deken voor op de bank.

Dan kom je hopelijk een heel eind!

Nu nog genieten voor jou en die winter kom je ook wel weer door. En dan geniet ik weer, ieder zijn ding toch?

Het komt goed TO.
Huts!
quote:aaquamarine schreef op 15 juli 2013 @ 08:58:

En Mientje, ga lekker in je eigen topic lopen miepen.Want jullie hebben ook niet al een topic hierover? Jullie kunnen niet bepalen of ik wel of niet ergens meeschrijf.
quote:mientjelater schreef op 15 juli 2013 @ 19:51:

[...]

Want jullie hebben ook niet al een topic hierover? Jullie kunnen niet bepalen of ik wel of niet ergens meeschrijf.Het heeft niet zoveel zin. Over het hele forum staat al dat jouw man het zwaar heeft met de warmte.
quote:yasmijn schreef op 15 juli 2013 @ 19:53:

[...]

Het heeft niet zoveel zin. Over het hele forum staat al dat jouw man het zwaar heeft met de warmte.Dus? Bellatrix schrijft ook in dat andere topic mee. Het gaat toch om moeite hebben met een seizoen, welk seizoen dan ook.
Die is veel redelijker. Die doet wat met tips en zeurt niet zo door als jij.

Als jij nou gewoon een hekel aan de zomertopic opent blijven wij daar weg want niks te zoeken.

De titel van dit topic is: Bang voor de WINTER.

Gaat dus niet om hekel aan andere seizoenen. WINTER.

WIN-TERRRRRRR>
quote:yasmijn schreef op 15 juli 2013 @ 19:58:

Als jij nou gewoon een hekel aan de zomertopic opent blijven wij daar weg want niks te zoeken.

De titel van dit topic is: Bang voor de WINTER.

WIN-TERRRRRRR>Dan nog mag ik meeschrijven. Er zijn al zoveel topics over moeite met de seizoenen en daar mag ook iedereen meeschrijven.
Klinkt inderdaad als een winterdepressie.

Toch heb ik, wat jij hebt ook wel af en toe in de zomer. Als het te warm wordt en je niks meer kan doen. Vreselijk. Dan liever winter.
Heel herkenbaar. Ik heb een lichtlamp/lichttherapie. Werk goed, hoewel ik altijd een hekel aan de winter zal blijven houden met precies dezelfde redenen als jij.

Je schrijft leuk!
En ook wat jij omschrijft, die angst, kan heel goedbij een winterdepressie horen

Ohja, ik ga mijn oude vieren in een warm land.
yasmijn, 33 minuten geleden

De titel van dit topic is: Bang voor de *WINTER.* 

Thx Yasmijn. Bruikbare tips heb ik zeker gekregen (ik weet niet meer wie dat vorig jaar was met die natte handdoeken over rug en bevroren handdoeken in bed, maar zij is mijn eeuwige forum heldin).

Zo probeer ik dan weer vanuit mijn point of view tips te geven aan TO hoe zij de winter misschien beter door kan komen.

Wie weet heeft ze er iets aan.

@ Mientje... Ik schrijf graag mee op het andere topic, omdat daar meer gelijkgestemden zijn waar ik heerlijk kan zeiken en herkenning vind. Daar gebruik ik ook allee Dat topic voor.

Hier probeer ik tips te geven. Dat is hoe ik ertegenaan kijk.
Huts!
quote:gedanst schreef op 15 juli 2013 @ 20:01:

Klinkt inderdaad als een winterdepressie.

Toch heb ik, wat jij hebt ook wel af en toe in de zomer. Als het te warm wordt en je niks meer kan doen. Vreselijk. Dan liever winter.

Heb ik totaal andersom. Als het winter is heb ik geen energie en doe ik zo min mogelijk. Al erg genoeg om je in het donker naar je werk te slepen.

Als het boven de 25gr is, liefst nog 30+, dan ben ik net Speedy Gonzales. Energie voor 10.
Goede post, Trix!
Hoi TO,

Aan buiten kun je niet veel doen, maar binnen wel! Als jij wil dat het in jouw huis Aruba is, dan is het in jouw huis Aruba. Zoals Bellatrix als zegt, zorg voor voldoende warmte. Dat voelt dan lekker behaaglijk. Creëer je eigen voorjaar en zomer met verse bloemen en leuke voorjaars/zomer-decoratie. Zet ergens een mooi bord met schelpen neer. En zorg ook voor voldoende licht. Zet op je bureaublad een achtergrond van een mooi bounty-eiland. Zet leuke zomermuziek op. Zet een mooie palmplant in je huis. Zodat je je eigen zomertempel binnenstapt bij thuiskomst.

Ik zit aan de andere kant (in mijn huis is het het hele jaar door herfst en winter) en heb het tegenovergestelde van Yasmijn. Met kou energie voor 10, nu lig ik voor pampus op de bank voor mijn ventilator. In maart begin ik bang te worden voor de zomer, die akelige zomertijd gaat in, en zie er dan al zo tegenop, hetzelfde als wat jij nu al in de zomer hebt.

Ik probeer wel positieve dingen te zien zoals meloen met ham eten en koele droge witte wijn drinken, de geur van versgemaaid gras, van de geur van regen op de tegels, de geur van zonnebrandcreme en iedere dag die voorbij gaat is voor mij heilig. En ik heb als bureaublad-achtergrond een sneeuwlandschap

Het kan me niet snel genoeg gaan (ik ben een rasechte zomerhater) maar misschien kun jij je verheugen op fijne dingen in het najaar zoals de mooie herfsttinten overal (en dan een mooie boswandeling, alles is dan zo prachtig, en je bent meteen buiten), de geur van sinaasappel en kaneel. Sinterklaas en kerst. Fijne dingen die je de winter doorhelpen. Koop mooie accessoires zoals een mooie wintersjaal. Gevulde speculaas en warme chocomel. Vrienden opzoeken.

Ik hoop dat jij in ieder geval met alle gelijkgestemden op dit topic geniet van dit weer en dat je een draaglijke winter zult hebben.
quote:mientjelater schreef op 15 juli 2013 @ 19:51:

[...]

Want jullie hebben ook niet al een topic hierover? Jullie kunnen niet bepalen of ik wel of niet ergens meeschrijf.Maar wel zeuren als pa zijn kind verschoont in het damestoilet.
Ik heb geen mening, ik vind alle seizoenen even leuk. Mits ze zich een beetje aan mijn schema houden, sneeuw in juni vind ik niks en bloedhitte in januari ook niet.

Maar ik wilde wel even kwijt dat ik het werkelijk te belachelijk voor woorden vind dat sommige mensen hier van het weer ook al een strijdpunt maken. Mens, het gaat om het weer! Niets zo onbeïnvloedbaar als het weer. Ga je battles ergens anders zoeken zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven