Hypochondrie

03-07-2013 13:41 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar lotgenoten...

Om elkaar wat te steunen, verhalen te delen, angsten...

Ik ben een vrouw van 37 en heb 3 schatten van kinderen...

Elke dag is een strijd om door te komen.

Ik sta op met verschrikkelijke angsten en ga ook met die angsten slapen...

Angst om dood te gaan...De kids en mijn man achter te laten...

Elke week sta ik bij de huisarts met nog maar eens een vage klacht...

Ben binnenstebuiten gekeerd maar niks te vinden.

Ik hyperventileer continu, vind geen rust...

De dokter stelde nu toch voor om sipralexa te nemen maar daar mijn angsten zo ver gaan dat ik enkel paracetamol durf te gebruiken, weet ik echt niet wat ik moet doen...

Ik heb er al 1 van genomen (halfje van 10 mg) en voelde me echt belabberd...

Hartkloppingen, gejaagd gevoel.. Alsof ik 10 kopjes espresso had gedronken...

Is deze bijwerking reeel of zit het in mijn koppie...??

Ik zou het alvast heel leuk vinden om iemand te vinden die mij wat kan steunen...

Want ik voel me moederziel alleen in deze nachtmerrie...
X
o jemig Ctje, het houdt niet op he!? Was je net gerustgesteld.. nu dit weer.. Ik las trouwens dat ijzerpreparaten ook zwarte ontlasting kunnen geven..

Goed dat je het even laat onderzoeken, dan kun je de k. in ieder geval uitsluiten en dat scheelt je een hoop zorgen!

Hoe doe jij dat trouwens met werken als je zo gestressed bent? en wat doe je voor werk? Ik zou het heel lastig vinden om me nog te concentreren!

Ik kom ook net van de huisarts, bloeddruk laten meten (was goed) en geprobeerd gerusstelling te krijgen mbt de sertraline die i toch weer wil gaan slikken. Ik ben bang dat er iets niet goed is met mijn hart en dat ik door die pillen een hartaanval krijg ofzo. Bedacht me net dat hij mn hart niet geluisterd heeft, baal er van dat ik dat niet gevraagd heb.. hoelwel ik me afvraag of ze daar iets aan kunnen horen?

Ik heb de deal met mezelf gesloten dat ik maandag weer probeer te starten met de pillen. wish me luck!

Lotje, lief die kaart van je vriendin, helpend ook! Maar bij die eerste van de drie vragen gaat het bij mij mis; is het waar wat ik denk.. ik denk altijd dat wat ik denk klopt! en daarmee vallen de volgende twee vragen weg omdat er dan actie ondernomen moet worden.

Wat de psychiater trouwens nog zei: je hebt moeite met overgave..en ik denk dat dat voor ons allemaal geldt: we willen alles onder controle houden, terwijl er niets in het leven is dat zeker is..het enige wat je kan doen is go with the flow en maar kijken waar je strandt.. maar ja ..hoe?

liefs
Dag lieve meiden!!!

Lika, ik heb net dezelfde angst als jij ivm die medicatie.

Dat ik erdoor zal doodvallen!

Vandaar dat ik dus weer gestopt ben :(

Die hartkloppingen en dat rare gevoel in je borst, vind ik erg erg beangstigend!

Maar ik denk dat dat ook komt omdat wij zo hypergevoelig zijn he nu!

We voelen echt alles aan ons lijf wat een ander waarschijnlijk ook wel eens voelt maar niet bij stilstaat.

Wij vergroten dat dan uit en huppakee...

Vicieuze cirkel WELKOM!

NOT!!

Ik ga in september terug naar de dok en ze zal waarschijnlijk vragen hoe het met de medicatie vraagt...

Zucht...

Mss een tip Lika, kun je ze niet in 4 delen?

Zo een klein mogelijke dosis nemen en dat dan zo stelselmatig verhogen?

Ik ben ook gestart met een vierde van een pilletje.

En dat ging wel beter dan een halfje...

Meid, niks meer opzoeken op internet!!! Foei foei

Je laat je toch regelmatig controleren he?

Dus stel dat je het ooit zou hebben, ben je er heel erg vroeg bij...

Zo moet je het zien...

Ga desnoods elke 3 maand naar de dermatoloog om je te laten geruststellen...

Ctje toch...Lieve meid!!!

Ik had ook zwarte stoelgang van mijn ijzerpreparaten!

Erg beangstigend.

Kun je trouwens ook hebben van spinazie

Ik denk echt wel dat er niks zal zijn...

En van een spastisch colon kun je ook rare stoelgang hebben...

Ik wou dat ik je kon helpen want uit je post leid ik af dat je zo afziet...

Je mag gerust ook een PM sturen hoor als dat zou helpen!

Lotje echt leuk die kaart!!!

Stelt onze problemen toch in perspectief he...

Maar ja... We weten het maar het is toch zo verdomd moeilijk om het toe te passen...

Hier alles relatief goed...

Ik heb mijn bezigheid met de kids en mijn werk...

Stress level is vrij laag...

Wat natuurlijk wel helpt...

Ik slaap gewoon verschrikkelijk slecht :(

Ik denk niet meer aan de legionella bacterie

Buikklachten zijn voorbij...

Wat ik ook wel heb ik angst voor de vleesetende bacterie!

Jaja, waar haal ik het toch!

Vanaf ik een wondje heb (been, arm, vinger) ontsmet ik als een bezetene!! Pleisters, nog eens ontsmetten, nieuwe pleister...

Iemand ook daar zo'n angst rond?

xxxxxxxxx kuskus
X
X
Ctje! ik ga die massagefilmpjes eens uitproberen!

en wat je schaamte betreft; angst is angst, daar heb jij ook niet om gevraagd. Ik denk niet dat je angst gegrond is maar dat geldt voor ons allemaal! Maar ik herken je schaamte wel. Het maakt het ook zo lastig om er met anderen over te praten omdat het voor anderen echt zo overdreven en kinderachtig klinkt. Des te fijner dat we het hier kwijt kunnen! Fijn dat je volgende week de uitslag krijgt.. hopelijk ben je dan het grootste deel van je klachten en je angst kwijt!

Manon! vleesetende bacterie ..had ik nog nooit bij stil gestaan. klinkt niet als iets wat veel voorkomt. Daar ben ik nog niet bang voor geweest, wel voor ontstekingen van wondjes.

en foei, gestopt met de pillen? we zouden toch samen beginnen? Ik ben nu wel zo ver dat ik denk; zo kan ik niet langer doorgaan, er moet wat gebeuren.. dat motiveert wel om weer te gaan beginnen ( maar ben wel heel bang)

Fijn dat het verder redelijk rustig is! hoewel niet slapen uitputtend is en je ook weer labiel maakt..hoe komt het dat je zo slecht slaapt? en wat doe jij eigenlijk voor werk?

slaap lekker allemaal!
Goeiemorgen meiden!!

Ctje, ik denk dat je arts enkel zo'n test heeft "goedgekeurd" om jou gerust te stellen...

Niet omdat zij twijfelt.

Anders had zij dat onmiddellijk aangeraden toen je geweest was.

Artsen zijn dat verplicht... Bij de minste twijfel moeten ze ingrijpen...

Ik denk dat ze jouw angst aan de telefoon goed heeft begrepen...

En ik denk inderdaad dat de helft van je pijnen en kwalen zullen verdwenen zijn...

Ik heb dat ook eens een tijdje gehad: dagen van diarree en dan afgewisseld met gewone stoelgang.

Ik was toen een jaar of 19. Maar ik herinner me het nog heel erg goed!

Ik moest soms weglopen uit de les om naar het toilet te spurten.

Ik kreeg toen ook de diagnose prikkelbaardarmsyndroom.

Ik heb een vriendin die dat ook heeft maar zij heeft het heel erg.

Haar pijn is erger dan bevallen zei ze

Ctje probeer je (jaja hier ben ik ook de hypocriet:) te focussen op de realiteit.

Probeer de woorden van de dokter te herhalen in je hoofd...

Je bent niet vermagerd, na 3 maanden zouden je klachten alleen maar erger geworden zijn en je bloedtesten zouden ook afgeweken waarden vertonen...

Maar je hebt gelijk dat je het laat doen.

Ik zou ook zo zijn.

Maar t probleem is bij mij dat ik dan maar een week of zo gerust gesteld ben...

Want dat begint dat rare kronkeltje in mijn hoofd zich af te vragen: zouden ze niet gemist zijn? Iemand anders zijn staal onderzocht hebben? Of mss was het nog niet erg genoeg om het te zien maar nu wel...

Allemaal heel erg gezellige gedachten

En ja Ctje, je bent een erge hypochonder

Net als ons hier allemaal!

Face it girl

Maar weet dat slechte periodes zich zullen afwisselen met goeie periodes.

En mss zullen die ups & downs zich niet meer zo snel afwisselen en zullen je ups wat langer duren dan je downs...

Zo niet kun je nog altijd denken aan hulp...

Ivm je ouders als je zou kiezen voor een AD... Je kunt het nog altijd vertellen dat je erg veel stress hebt door je studies!

Je hoeft dat eigelijk aan niemand te vertellen als je dat niet wil...

Mijn mama weet daar ook niks van...

Enkel mijn man, mijn schoonzusje (is psychiater) en een goeie vriendin.

That's it.

Voor de rest van de wereld ben ik een goedlachse, positieve madam

Mijn vriendin viel dan ook uit de lucht toen ik het haar vertelde

"jij???"

Tja, het kunnen wegsteken is ook een kunst he

Lika, je start dus maandag? Oh jee, ik zou ook echt moeten starten he... Maar ik ben voor zoveel zaken bang als ik zal starten...

- wat als dat echt niet goed is voor je lichaam?

- wat als je er echt ziek van wordt van die chemische rommel?

- wat als ik verdik!! (jaja stom)

- wat als ik er zal bijlopen als een zombie

- wat als ik niet meer zonder kan

En nog eentje: ik vind het heel erg dat ik moet grijpen naar medicatie om gelukkig te zijn!! Dat vind ik heel erg.

Er zijn zoveel mensen op de wereld die zo erg afzien... Wij hebben het zo goed en dan moet ik naar medicatie grijpen omdat ik me niet lekker voel! Zo stom!!!

Like, mijn man heeft een bedrijf en ik werk daar als office manager.

Hele leuke job en ik kan zo mijn uren wat zelf invullen. Wat ideaal is met 3 kids.

Waarom ik niet slaap? Het is mij een raadsel! Ik ben nochtans moe genoeg...

En ja, door slaaptekort ben je idd een stuk labieler he!

Dat voel ik maar al te goed.

Ook de fysieke kwaaltjes steken dan de kop op waardoor het piekeren begint.

Ctje ik probeer ook zo gezond mogelijk te leven.

Veel vezels, groenten en fruit. Geen cola. Veel groene thee...

Geen parabenen in make up en andere cosmetica...

Alles om maar niet "ziek" te worden...

En dan voel ik me ook heel slecht als ik me daar niet aan gehouden heb.

Ik ging eens een lijstje opmaken van waar ik allemaal bang voor ben.

Mss kunnen jullie dat ook eens doen

Ik denk dat het allemaal op dezelfde lijn zit hoor:

- bang voor nieuwe dingen in het algemeen -> afwijken van het normale betekent dus dat er iets zal gebeuren (bv nieuwe kleren, nieuwe juwelen...)

- bang voor nieuwe cosmetica/bodylotion/shampoo... -> allergische reactie met alle gevolgen vandien

- bang voor wondjes -> vleesetende bacterie

- bang voor bepaalde soorten voeding (schaaldieren, pindanoten...) -> allergische reactie

- bang voor medicatie -> nevenwerkingen...

- bang om iets te krijgen aan mijn hart -> ik sta dus heel vaak mijn pols te meten (zelfs tijdens een gesprek)

- voor het slapen gaan, alles controleren. Of ik wel het fornuis heb uitgedaan, of alle ramen en deuren gesloten zijn, ...

- voeding wordt altijd zeeeer hygienisch bereid ( 4 verschillende vorken voor het vlees bv. niet dezelfde vork voor het vlees gebruiken voor de groenten...)

- en dan natuurlijk de angst ook om ziek te worden wat ofwel de kop opsteekt door iets wat ik lees of hoor, of doordat ik daadwerkelijk iets voel (bv bij jou Ctje)

Heb zo eens 6 weken keelpijn gehad...

Dacht eerst aan leukemie, dan keelkanker,.. Uiteindelijk 2 maal naar de NOK arts geweest (want 1 keer was niet genoeg voor een geruststelling te krijgen) en het bleek om een allergie te gaan voor stof en huisstofmijt (heb ook altijd een verstopte neus en dat irriteerde de keel) Maar ik heb die 6 weken in pure hel geleefd

Ziezo ik denk dat dat zo ongeveer de belangerijkste zullen zijn...

Heel leuk dat ik toch hier mijn ei kwijt kan zonder veroordeeld te worden

Top!!

xxx
X
Ha Ctje en Manon!

Ctje goed dat je gewoon dingen blijft ondernemen! Dat vind ik lastig als ik erg gestressed ben, dan verroer ik mezelf het liefst niet, net alsof je daardoor alles beter onder controle kunt houden

en ik zal ook eens een lijstje maken

~ onbekende dingen, situaties, mensen, eten etc

~faalangst

~ angst voor bepaald eten, allergische reactie of vergiftigd

~ cosmetica allergische reactie

~ trein, vliegtuig, lift opgesloten zitten

~zon, warmte flauwvallen, verbranden

~alleen zijn, weekenden, vakantie bang dat niemand me kan helpen als er iets is

~ kwaaltjes, pijntjes, ziek zijn in paniek raken, niet meer kunnen beoordelen of iets wel of niet erg is, controle kwijt raken

en verder nog wat sociale dingen

nu last van mijn buik, al hele scenarios in mn hoofd natuurlijk.. hebben jullie dat ook dat je bang bent dat het je eigen schuld is? ik denk nu bijvoorbeeld, oh ik heb vast iets verkeerd gedaan qua eten.

Nouja, maar vroeg slapen en morgen weer gezond op

liefs
Paniek paniek paniek!!!

Zucht!

Tot zover ik eens een "zorgvrije" periode had...

Gisterenavond tijdens het tv kijken merkte ik een klein vlekje op op mijn bovenbeen...

Ik heb het al een tijdje (jaren denk ik) maar nog nooit veel aandacht aan besteed.

Nu heb ik het idee dat het wat groter geworden is...

Ofwel zit het in mijn hoofd...

Het is nog niet gigantisch groot hoor.

Een 6 mm, lichtbruin.

Niet dik, rood of zwart.

Jeukt niet of doet niet pijn maar ik ben dus in alle staten he :(

Gisterenavond echt een paniekaanval zodanig dat ik xanax heb moeten nemen :(

Vanmorgen ben ik dan ook maar terug gestart met mijn AD.

Want blijkbaar ging het toch maar eventjes goed en is het probleem er nog steeds :(

Ik zou nu het liefst in de auto willen springen en naar een ziekenhuis rijden of zo om gerustgesteld te worden....

Mijn man heeft al eens gekeken en zei dat het een pigmentvlekje was die door de zomer/zon wat groter is geworden...

Maar toch...

Wat moet ik nou toch doen?

xxxxx

Sorry voor het ego berichtje.

Hoop dat iedereen ok is.
ah Manon, wat rot! je weet ergens wel dat het niks is maar je gevoel gaat met je op de loop he..dat is zo naar! We zitten allemaal vol met vlekjes en bobbeltjes en hoe je het beschrijft lijkt ook totaal niet alarmerend. Maar ik begrijp je angst. Probeer je realistische deel te laten spreken en in te gaan tegen je paniekgedachten. Als je morgen nog steeds zo angstig erover bent dan ga je naar de huisarts om je gerust te laten stellen!

Ik heb zo makkelijk praten he, vanaf hier, maar je weet dat ik met je meevoel en me helemaal kan inleven!

Laat je weten hoe het verder gaat vandaag/morgen?

Hier gaat het wel, veel hartkloppingen gehad nog maar vanochtend gaan hardlopen, sinds maanden en dat voelde erg goed!! zo even naar de stad, dus heb wel een goede dag, al zie ik al erg op tegen morgen wanneer ik weer met de pillen ga starten. Goed dat jij begonnen bent vandaag. en nu volhouden! Houd deze ervaring voor ogen en bedek dat je het niet meer op deze manier wil!!

dikke kus!
Dank je Lika

Succes met je pilletje morgen...

xx
Lieve TO. Ik herken de ik van 10 jaar terug helemaal in je OP. Mijn advies. Zoek hulp!! Je kunt er overheen komen. Ik ben er zonder hulp vanaf gekomen op een minder leuke manier. Ik kreeg van de een op andere dag een dikke EHEC besmetting (e-coli) incluis accuut nierfalen en dus maanden ziekenhuis en nierspoelen. Heel niet leuk. Maar daarna was mijn hypochondrie over. Zomaar ineens. Een mens vreest het meest het lijden dat hij vreest. Eenmaal 'geleden' was het over. Stom, maar waar. Ik heb erg geleden en kritiek gelegen. Maar ik heb het gered. Ik ben niet meer bang voor het 'lijden' nu.

Nu gun ik dit niemand, maar je kunt er dus overheen komen.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Oh god. Ik kan me nog zo goed herinneren dat ik een docu over Ebola zag op TV!! De volgende dag zat ik al bij de huisarts want ik had natuurlijk elk symptoom..
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
X
Ik heb trouwens eindelijk de smiley-knop gevonden.... Did you notice?
Ctje

Even heel snel: om 11u mag ik naar de HA... Ik laat dan iets weten

Xxx
X
Goeidemiddag meiden,

Ctje meid toch....

Van ziekenhuisbacterie ben je toch behoorlijk ziek dacht ik?

Koorts en zo?

En bij PDS zijn de krampen niet altijd gerelateerd met naar het toilet moeten of niet...

Uren krampen kan ik daarvan hebben....

Ik denk echt wel dat je je geen zorgen hoeft te maken...

Er doet ook een plaagje de ronde hoor...

Antibiotica vernietigt ook je goeie darmflora... Dus zonder aanwijsbare reden zou ik dat nu ook niet nemen...

Heb je eetlust? Of koorts?

Zeker dat je niet chronisch hyperventileert???

Daarvan kun je verschrikkelijk veel klachten hebben...

Ik heb zo eens een volledig maagonderzoek doorstaan.

Was constant misselijk.

Weken lang.

En bleek dus te komen van een verkeerde ademhaling.

Ik hapte teveel lucht in met alle gevolgen vandien...

Ik hoop echt dat je woensdag gerustgesteld wordt!! knufff

Hier natuurlijk alles goed he.

DUH!!

De dok heeft zo gekeken met een speciaal vergrootglas en ze zei onmiddellijk: mooie ronde vorm, geen verdikkingen... Nope, niks om je zorgen om te maken.

Oef

Ben wel blij dat ze me altijd au serieux neemt!!

Ik heb haar dan ook mijn wratje nog eens getoond en haar verteld dat ik niet zo consequent was met mijn medicatie.

Ze was wel blij dat ik nu terug gestart was want ik heb het echt wel nodig.

Ook al voel ik me eens een paar weken goed betekent niet dat ik "genezen" ben...

Begin september ga ik nog eens terug om de verdere opvolging van de medicatie te bespreken.

3 september heb ik ook een afspraak met een psychologe...

Hopelijk is het nu iemand waar ik me goed bij voel!

xxx
nou jongens, dat pilletje is dus niet gelukt ;-(

ik was zooo gespannen, werd al ellendig wakker omdat ik wist dat het zo ver was. Maakte me ergens ook zo boos.! Voel ik me al zo rot en dan moet ik ook nog zoiets engs doen, in mn eentje. Het is toch bijna niet te doen? hoe hou ik mezelf in godsnaam rustig?

Voel me erg rot nu, opgestapelde angsten, het lijkt of er geen einde aan komt.

Ctje hoop dat je huisarts gewoon die test doet en Manon, hoe was t bij de ha?

liefs
ah Manon we schreven tegelijkertijd;-) fijn zeg die huisarts van jou! Hoop ook dat je een goede therapeut gaat vinden, maar daar kun je zelf ook kritisch in zijn..als het niet klikt kun je vragen om een ander!

en wat goed dat je je pillen slikt! geen bijwerkingen?
Lika ja toch wel bijwerkingen hoor.

Een half uur na inname het gevoel dat ik 2 espresso's heb gedronken.

Een gejaagd gevoel zo.

Een hogere hartslag ook...

Dok zei dat het heel normaal was en absoluut geen kwaad kon.

Dat zijn bijwerkingen die na verloop van tijd voorbij gaan.

Als ik er erg veel last van had mocht ik een xanax nemen...

Heb je al eens geprobeerd om jouw pilletje te halveren?

De helft van een helft bv...

Want je hebt het al genomen he?

Dus een allergische reactie is al uitgesloten.

Bij een erge reactie reageer je binnen het half uur.

Dus dat is al uitgesloten.

Probeer anders eens een heel klein stukje.

Doe het met een scherp mesje... Ik heb een speciaal doosje gekocht bij de apotheek met een mesje in.

En zo kan ik mijn pilletje makkelijk in 4 delen...

Je kunt ook eerst een xanax nemen... En als je je dan rustiger voelt, je pilletje nemen...

xxx
X
Hoi allemaal,

Ik had al eerder gereageerd maar om een of andere reden zijn die reacties niet geplaatst.

Manon, Fijn dat het plekje niets was. Zo herkenbaar een plekje dat er al was en waarvan je dan gaat twijfelen of het is veranderd. ik kan soms uren kijken naar al die plekjes op mijn lichaam.

C'tje: goed dat er nu nog een keer gekeken gaat worden. Bij monsters wordt in mijn ervaring altijd nog een keer gekeken of de naam en de geboortedatum erop staat. Morgen weet je meer.Terecht dat je zegt dat geruststelling van artsen maar tijdelijk werkt. uiteindelijk moet je het zelf doen.

Lika, neem je pil, je kan het en zo in paniek zijn helpt je ook niet. kun je niet even terecht bij je ouders of een vriendin. Wat Manon zegt kan ook helpen bouw het langzaam op.

Hier gaat het af en aan. Nu voel ik weer iets in mijn keel wat doorstraalt naar mijn oor, denk ik . Het gaat dan toch weer even met me op de loop omdat ik dat direct link aan de knobbeltjes op mijn schildklier.

Gisteren weer bij de psycholoog geweest. Vooral gepraat over dat ik het moeilijk vind het onderscheid te maken tussen wat er in je hoofd zit en wat ik daadwerkelijk voel. Hij gaf aan dat ook als er iets zit wat er niet hoort dit geen reden is om nu direct in paniek te raken. dat is dus voor mij het moeilijkste. Al heb ik wel het gevoel minder snel direct actie te ondernemen. het bellen van de huisarts e.d stel ik steeds vaker uit.

Meiden: ik wil optimistisch zijn en wil van die stomme angsten af. Het gaat ons lukken !!!!!
X

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven