Zomer (m)eet, part V

11-08-2013 12:38 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kwamen 8 vaste posters van het "En, wat eten we vandaag"-topic bij mij langs om lekker te kletsen en natuurlijk te eten!

Iedereen had 2-3 heerlijke gerechten gemaakt.

Hierbij de foto's en recepten.

Rijstsalade met taugé, amandelen, avocado

Nodig: meergranenrijst, avocado, courgette, taugé, amandelschaafsel, pitjes (pompoen, zonnebloem, wat je maar lekker vindt) bosui, citroensap, honing, olijfolie, verse muntblaadjes, peper & zout.

Kook meergranenrijst volgens de verpakking. Rasp een courgette (rauw dus), laat wat uitlekken in een vergiet of knijp het met je handen stevig uit. Ik doe dat laatste altijd, geen geduld om te wachten tot het uitgelekt is en je wil geen heel natte courgette gebruiken in de salade.

Rooster wat amandelschaafsel in een pan zonder olie. Doe de taugé in een vergiet en overgiet deze met heet water, ik doe dit meestal twee keer, om het minder rauw te krijgen.

Maak een dressing van olijfolie, citroensap en honing.

Pas als alle onderdelen afgekoeld zijn kun je de salade opmaken. Rijst, courgette, dan wat peper & zout en goed omroeren. Vervolgens taugé, bosui in ringetjes, avocado in stukjes, gescheurde muntblaadjes en dressing toevoegen. Weer omscheppen. Afmaken met amandelen en pitjes.
Overigens, volgens mij heeft (vrijwel) iedereen restjes mee naar huis genomen. Het was allemaal heel erg lekker, ik heb m'n best gedaan en álles geproefd . Ik zie dan ook uit naar de andere recepten want er gaat wel het een en ander ook hier thuis op tafel komen.
Ik had dus de pappadums gebakken,ongebakken kan je ze bij de ah kopen van patak's. Dikke laag zonnebloemolie in een wok en dan heel kort frituren.Echt nog geen minuut denk ik.

Je kan ze ook in de magnetron maken maar dat vind ik zelf niet zo lekker en nogal een gedoe.

Mangochutney:

1 mango

1 ui

1 teentje knoflook

3 el olijfolie

1 rode peper

2 cm gember

1 kruidnagel

150 g suiker

1 mespuntje cayennepeper

1 el citroensap

fruit een fijngesnipperde ui met wat knoflook,voeg een schoongemaakte mango in stukjes toe(of zoals ik gedaan heb mangoblokjes uit de diepvries) even omroeren en zachtjes laten pruttelen. Daarna een fijn gesneden rode peper toevoegen en 1 kruidnagel en de suiker en laten inkoken tot jamdikte.

Op smaak brengen met citroensap en cayennepeper.

Ik had trouwens wat minder suiker gebruikt en wat gembersiroop eraan toegevoegd.
Wat heerlijk allemaal!!
Komkommer-yoghurtsoep

400gr gewone magere of volle yoghurt(ik had magere biologische die is niet zo dun als de magere yoghurt van de ah)

2,4 dl water

1/4 theelepel chilipoeder

1/4 theelepel gemalen komijnzaad

1 theelepel geperste knoflook

2 eetlepels gehakte korianderblaadjes

1 eetlepel citroensap

260 gram geraspte komkommer

zout naar smaak

Doe alle ingredienten behalve de komkommer en zout in een kom en klop met een garde tot een glad mengsel.

Daarna langzaam de geraspte komkommer toevoegen zodat die zich goed met de soep vermengt. Op smaak brengen met zout en koud opdienen.

Ik had ook nog wat fijngehakte muntblaadjes toegevoegd en iets minder koriander gedaan.Je kan de koriander als je het niet lust ook weglaten en alleen munt gebruiken of dille.
Wow, ziet (zag) er echt geweldig uit! Wel weinig hoor
Volgens mij zat er ook makreel in de loempia's en niet alleen sardines.

Ik vond dat sausje wat er bij zat zo lekker!

Ik heb alles geproefd behalve de ceviche en de makreelrilette,vond dat ik met de loempia en het krabkoekje al aan mijn tax zat wat betreft visconsumptie

Komkommersoep is nu op,hebben net voor de lunch alle twee nog een kom gegeten,knoflook smaakte nu wel een heel stuk sterker..
Mmmmmm ziet er zo lekker uit allemaal!
Recept blauwekaasdip met gekaramelliseerde ui

Benodigdheden:

- 1 eetlepel olijfolie

- 1 ui gesnipperd (circa 150 gram)

- 1 peer in stukjes (circa 230 gram)

- 150 gram mayonaise

- 1,25 dl room

- 150 gram danish blue

Bereidingswijze:

- Verhit de olie in een koekenpan en roerbak de ui 10 minuten tot hij bruin en licht gekaramelliseerd is. Voeg de peer toe en bak deze 5 minuten mee. Laat alles afkoelen.

- Meng de mayonaise, room en danish blue in een keukenmachine tot een glad geheel. Doe het mengsel in een kom en roer het ui-peer mengsel er door.

- Serveer de dip op kamertemperatuur.

In plaats van de keukenmachine heb ik gewoon de staafmixer gebruikt, gaat ook prima. Qua danish blue heb ik er ongeveer 125 gram doorheen gedaan, maar dan is de dip evengoed nog sterk van smaak. Je zou er evt. ook minder door kunnen doen.
Clafoutis met kerstomaatjes

Benodigdheden (voor 4-6 personen):

- 400 gram kerstomaatjes

- 3 eetlepels fijngesneden verse bladpeterselie, bieslook of basilicum

- 100 gram geraspte gruyère

- 50 gram bloem

- 4 grote eieren, losgeklopt

- 3 eetlepels crème fraîche

- 225 ml melk

- naar smaak zout en peper

Bereidingswijze:

- Vet een ovenschaal van 1,5 liter licht in.

- Schik de kerstomaatjes in de schaal en strooi de kruiden en de helft van de kaas erover.

- Doe de bloem in een kom, voeg 1 voor 1 de eieren toe en klop tot een glad mengsel.

- Klop de crème fraîche en vervolgens geleidelijk de melk erdoor, totdat je een dun, glad beslag hebt. Breng het op smaak met zout en peper.

- Schenk het beslag voorzichtig over de tomaatjes en strooi de rest van de kaas erover.

- Bak de clafoutis 40-45 minuten in een op 190 graden voorverwarmde oven of tot hij stevig en luchtig is. Dek de clafoutis af met aluminiumfolie als de clafoutis te bruin wordt.

- Laat de clafoutis een paar minuten afkoelen of koel af tot kamertemperatuur.

Ik heb als kaas 50 gram gruyère en 50 gram emmentaler gebruikt. Qua kruiden had ik krulpeterselie en basilicum.
Het recept voor de zuppa inglese volgt later. Ga nu even een uurtje plat vanwege last van mijn hoofd en nek. Daarna ga ik bij mijn ouders eten, dus het wordt of vanavond of anders in de komende dagen.
dat ziet er allemaal erg lekker uit !
Recept van de Marokkaanse kip pastilla

Aanpassingen:

- 750 gr kipfilet ipv 2 hele kippen

- 400 gr uien ipv 1,5 kilo

- 4 large eieren

Receptje van de zaahlouk (auberginepuree):

0,5 kg aubergines

4 tomaten

0,5 el verse peterselie, fijngehakt

0,5 el verse koriander, fijngehakt

1 tl gemalen komijn

1 tl paprikapoeder

snufje chilipeper

0,5 tl zout (heb ik weg gelaten)

4 knoflookteentjes, geperst

heel veel olijfolie

1 el azijn

Aubergines wassen, 4 stroken schil in lengte weg snijden per aubergine, in dikke plakken (1,5 cm) snijden. Plakken in een bak met water doen, bestrooien met zout.

Ondertussen...

Tomaten ontvellen en in blokjes snijden. Samen met koriander, peterselie, specerijen, knoflook, (zout, evt beetje olijfolie) in een pan doen, laten inkoken tot dikke saus).

Aubergineplakken laten uitlekken, daarna in een pan met een dikke laag olie aan beide zijden donkerbruin (net niet verbrand-bruin) bakken. Daarna aubergines pureren (met een vork dus, niet met de staafmixer ) en bij de tomatensaus voegen. Azijn toevoegen en nog 5 min. laten pruttelen.
dames wat ziet het er weer héérlijk uit!! Weet je wat, zet mij maar op de lijst voor de kerst (m) eet. Ik denk alleen dat mijn huidige mail adres niet bij jullie bekend is - wie gaat de datumprikkert starten en kan ik die persoon bereiken via FB?!
FB mij maar, Rast. Ik start hem wel op

Superleuk dat je ook komt!
Toch maar alvast even het recept van de Zuppa Inglese. Drukke werkweek voor de boeg, dus vrij weinig tijd.

Zuppa Inglese

Benodigdheden (14 amuseglaasjes)

- roomboter cake

- uitsteekring

- plastic amuseglaasjes

- pre-mix voor banketbakkersroom

- melk

- likeur (ik had frambozenlikeur, maar je zou bv. ook cointreau kunnen gebruiken)

- cacao

- limoensap (flesje)

- verse frambozen + blauwe bessen

Bereidingswijze:

- Snijd de cake in dunne plakken en steek er rondjes uit die qua doorsnede in de amuseglaasjes passen.

- Maak 2 keer een hoeveel banketbakkersroom (75 gram mix per kom) in aparte kommen. Ik heb meer melk toegevoegd, zodat het wat vloeibaarder werd dan bijvoorbeeld in tompoucen. Het moet een beetje dikke vla worden.

- Bij de ene kom banketbakkers-"vla" flink wat cacao door het mengsel mixen. In de andere kom naar smaak limoensap toevoegen en goed mixen.

- Begin met een rondje cake onderin het glaasje.

- Besprenkel de cake met de likeur (ik had een klein spuitje waarmee ik de likeur op de cake heb gedruppeld).

- Vervolgens een klein laagje limoen-"vla" op de cake.

- Nieuw cakerondje met likeur er op.

- Laagje chocolade-"vla" er op en weer afdekken met een cakerondje met likeur.

- Als laatste een laagje limoen-"vla" er op.

- Bovenop een verse framboos en een blauwe bes.

Je kunt ook eerst met chocolade-"vla" beginnen en dan limoen en nog een keer chocolade.
Leuk Rast! Misschien kunnen we de kerstmeet dichterbij onze woonplaats organiseren!
Hop hoopte op het midden van het land... Maar daar woont niet echt iemand van ons.
Rondom Utrecht zou ook kunnen wat mij betreft. Het hoge Noorden zie ik in ieder geval niet zo zitten.
Ziet er allemaal heerlijk uit!
quote:koreveen schreef op 11 augustus 2013 @ 16:07:

FB mij maar, Rast. Ik start hem wel op

Superleuk dat je ook komt!Okay doen we! Win,ik vind omgeving hier ook een goed idee,is niet echt helemaal midden land maar het scheelt niet zo veel. Tell ya what. Ik heb een PIEP PIEP PIEP klein huisje maar wel heel gezellig. Er is bijna geen keukenruimte maar als het meeste voorbereid is mag het bij mij!
Dat ziet er heerlijk uit allemaal, het water loopt me in de mond! Fijn dat het leuk was allemaal!
Wat leuk dat je mee wil doen rastan! En ik zie al heel wat recepten staan, fijn, we kunnen weer de keuken in.
Als er niemand van ons bij Utrecht woont, kunnen we ook denken aan een kookstudio? Kunnen we daar ook nog echt bereiden! Geen idee hoe duur dat is, maar voorbeeldje is Kookstudio Ijsselstein. Er zijn er vast ook veel meer te vinden.
Ik denk dat het wel bij mij kan de kerst(m)eet. Met 11 is mijn huis wel vol overigens, maar dat moet al met al precies kunnen. Ik woon behoorlijk centraal.

Ik ga vanavond of morgen de recepten posten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven