Hypochondrie

03-07-2013 13:41 363 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar lotgenoten...

Om elkaar wat te steunen, verhalen te delen, angsten...

Ik ben een vrouw van 37 en heb 3 schatten van kinderen...

Elke dag is een strijd om door te komen.

Ik sta op met verschrikkelijke angsten en ga ook met die angsten slapen...

Angst om dood te gaan...De kids en mijn man achter te laten...

Elke week sta ik bij de huisarts met nog maar eens een vage klacht...

Ben binnenstebuiten gekeerd maar niks te vinden.

Ik hyperventileer continu, vind geen rust...

De dokter stelde nu toch voor om sipralexa te nemen maar daar mijn angsten zo ver gaan dat ik enkel paracetamol durf te gebruiken, weet ik echt niet wat ik moet doen...

Ik heb er al 1 van genomen (halfje van 10 mg) en voelde me echt belabberd...

Hartkloppingen, gejaagd gevoel.. Alsof ik 10 kopjes espresso had gedronken...

Is deze bijwerking reeel of zit het in mijn koppie...??

Ik zou het alvast heel leuk vinden om iemand te vinden die mij wat kan steunen...

Want ik voel me moederziel alleen in deze nachtmerrie...
Dag meiden,

Lotje wat je zegt klinkt heel leuk

We gaan ervoor

Maar ik heb net zoals Ctje last met de fysische problemen loskoppelen want die zijn er idd in eerste instantie echt wel!

Maar naar t schijnt is dat dus die welbefaamde vicieuze cirkel...

Bij mij komen mijn meeste lichamelijke klachten voort door chronische hyperventilatie.

Daardoor krijg ik allerlei rare kwaaltjes, waardoor ik bang word, waardoor ik nog meer hyperventileer, nog meer angstig word en huppakee...We zijn vertrokken he

Het is vooral belangerijk, zegt mijn HA, om je probleem te kaderen.

En het echt luidop te zeggen tegen jezelf.

Lotje, dampen is idd geen slecht idee...

Mss ook wat last van de pollen in de lucht?

Ik nies me namelijk een ongeluk!

En een geirriteerde keel kan doortrekken tot aan je oor he...

Lika, hoe gaat het met je meid?

Al wat beter?

Ik neem nog trouw mijn pilletje maar voel me echt niet lekker :(

Heb de bibber, snelle hartslag en ademhaling... Wat het allemaal helemaal niet leuk meer maakt.

Ik dacht vanmorgen nog: ik stop... Maar ik denk dat ik gewoon moet doorbijten.

Alhoewel ik zeer angstig ben voor mijn hart en zo...

Straks krijg ik er iets aan door dat pilletje...

Ctje, wanneer mag je morgen bellen voor je uitslag??

En je bacterieel kweekje...Dat duurt waarschijnlijk een weekje he?

Voel je je grieperig?

Of is het van angst?

Wist je dat je verhoging kunt hebben van angst....

We denken aan je...

Ik maak macaroni met kaas en ham en heb honger

Doeg!!

xxxxx
X
Ik bedoel dus mensen hebben het schijnbaar wel gezien... aaah
hoi meiden,

geen misverstanden hoor, met in mijn hoofd bedoel ik dat het erger voelt dan het werkelijk is. kennen jullie het voorbeeld van niet denken aan een roze olifant en wat doe je dus: denken aan een roze olifant. Ook bij mij is er eerst een lichamelijk verschijnsel voordat de stress erin schiet. Dat is ook de reden waarom ik zo blij zou zijn als ik eens een tijdje niets zou hebben.
Ctje....

Wat een verhaal zeg!!!

Ik zou me daar ook erg zenuwachtig in maken...

Hoe kun je nu een black out hebben voor een minuut terwijl je helemaal niet zoveel gedronken hebt...

Kun je je het echt niet meer herinneren?

En zou het niet kunnen dat ze je in het ootje nemen?

Meid toch!

Ze hebben toch niks in je drankje gedaan of zo?

Wat ga je nu doen?

Wanneer mag je bellen voor je uitslag???

Hier een night from hell!

20 keer wakkergeschoten zonder adem.

t Gevoel alsof mijn hart al 10 minuten niet meer klopte.

Zeeeer beangstigend...

Zo erg zelfs dat ik mijn pilletje niet meer durf te nemen...

Bah ik baal!

xxx
Ik denk dat je in de zeik genomen wordt Ctje. Zo'n blackout terwijl je gewoon nog functioneerde is gewoon niet realistisch. Die kerels spannen gewoon samen. Ik zou het wel met je vriend bespreken, dat er dus een belachelijk verhaal is, beter dat hij het van jou hoort. En die knul die jou gezoend zou hebben zou ik maar lekker negeren. Whatsapp is ook een verkeerd medium om zaken te bespreken, je moet gewoon bellen of langs gaan. Dan heb je ook veel beter door of iemand iets zit te verzinnen.
raar verhaal Ctje! Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat je precies op dat moment een blackout had. zijn er mensen die het gezien hebben die je vertrouwd, zodat je er zeker van kunt zijn dat het geen geintje is allemaal?

wel irritant zeg! Is er geen mogelijkheid dat je het je vriend vertelt, gewoon precies zoals jij het beleefd heb?

en Manon, wat klote jouw nacht! Het kan goed dat het door de pillen komt! je raakt daar in het begin extra gestressed van, dat is ook een teken dat het kan gaan helpen straks. Heb je je huisarts gebeld? misschien kan zij je gerutsstellen zodat je alsnog door kan gaan met de pillen? Het is zo zonde om nu te stoppen!!

Ik heb mn psychiater gemaild of ik niet toch met een kwart pil kon beginnen maar hij mailt niet terug ;-(

ben erg gespannen en voel me lichamelijk daardoor ook klote, slap, doodmoe en misseliijk. Dit was de laatste week van mn vakantie, juist een kans om nog met de pillen te beginnen en het lukt me niet, ik baal ook.

geloof dat we allemaal een baaldag hebben hihi

sterkte sweeties
X
lieve allemaal, wat herkenbaar al jullie verhalen! alhoewel het bij mij niet zozeer om lichamelijke.aspecten, maar om de vrees voor geestelijke ziektes gaat: wat angsten natuurlik ook zijn... die continue focus op hoe ik me (geestelijk) voel, ik word er soms zóó afschuwelijk moedeloos van: soms zijn er goddank betere periodes, maar het komt steeds maar terug. Helemaal nu ik zwangerben; ik MOET me goed voelen, ik MOET goed slapen, als ik me niet happy of ontspannen voel, vergroot ik het enorm uit en blijf er in hangen. Al dat gegoogle ook, pffffff! Hier dus ff lastige week. Oh ja, herkennen jullie ook dat hopeloze gevoel: dat het nooit meer goed komt en van kwaad tot erger etc etc.....? ik zie mezelf al in een inrichting zitten bv. AAAAAAAAH !

excuus voor deze niet echt opbeurende tekst...
X
dank voor je lieve reactie en het geeft meteen wat kracht ook! vannacht even goed slapen hoop ik, maar de angst houdt me wakker momenteel. hoe slapen jullie over het algemeen? iig wens ik jullie allemaal een ontspannen avond!
X
X
Een mens lijdt dikwijls 't meest

Door 't lijden dat hij vreest

Doch dat nooit op komt dagen.

Zo heeft hij meer te dragen

Dan God te dragen geeft.

:-) jahaa that's us.

goed aan t relativeren Ctje, goed bezig! t is gewoon een halve gare jongen. en dat vergeten wat je gezegd hebt dat herken ik! omdat ik dan zo druk in mn hoofd ben dat ik dingen zeg zonder er bij stil te staan. Dus geen zorgen maken!

Maartje, hoeveel maanden ben je nu zwanger? Jouw angsten zijn net iets anders maar komen eigenlijk op hetzelfde neer.. zwaar he? ik snap dat je het soms even niet ziet zitten maar wat ctje ook zegt; je mág het ook nu. Het is ook heftige, zwanger zijn en je zult ook vaak moe etc zijn. Hoop dat je jezelf dat ook kunt toestaan!

Ctje zet m op morgen met werken! Hoop dat je buik zich wat rustig houdt! en anders gewoon naar de wc, tis niet anders. Qua onderzoeken etc doe je nu alles dat mogelijk is dus gewoon maar rustig afwachten.

Ik voelde me erg somber vandaag. Uiteindelijk toch even de deur uit geweest en wat opgeruimd daar ben ik wel blij om. Jammergenoeg nu alle seizoenen klaar van friends. was zo'n fijne afleiding de afgelopen weken. Maar goed, moet ook aan t werk voor mn opleiding. Zie er tegenop, ben bang dat de angsten me in de weg zullen gaan zitten. Het is een dure opleiding dus het moet gewoon wel goed gaan nu. Anyway, ik ga er voor!

Geen pillen meer geslikt, geen antwoord gehad van psych, eikel, hij werkt ook alleen ma tm woensdag dus ik wacht wel tot ik m volgende week zie, maar vind het niet leuk.

Durf het er verder niet goed met mensen over te hebben want iedereen heeft zoiets van ; slik nou gewoon, gewoon even doorzetten. ja makkelijk praten/.

Morgen afgesproken naar almere te gaan, primark, lang geleden al afgesproken, Zie er beetje tegenop wel, heb de hele vakantie weinig gedaan en nu lijkt dit een grote reis.. bang me onderweg niet goed te voelen/ angst. Nuja, goede oefening,

ik laat weten hoe het ging

slaap lekker allemaal!
X
Up

Het is behoorlijk stil in het topic! Hoe is het met iedereen?
Lika: ja, men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. I know, zo herkenbaar en waar!

Waarom kunnen we dan toch niet loslaten als we dit weten en erkennen? Waarom die steeds dwangmatige focus op onszelf? Soms heb ik het niet of lukt het me ermee te stoppen, tjonge, wat voel ik me dan bevrijd! Maar op de één of andere manier lukt het nooit heel lang.

Belachelijk eigenlijk, je voelt je slachtoffer van je eigen gedachten. Herkenbaar?

herkenbaar ook wat je schrijft over: het MOET nu goed gaan. Heb ik ook met alles wat ik onderneem. Hoezo de lat hoog leggen?

C'tje: het gaat bij jou volgens mij niet zozeer om of je iets wel of niet vergeet of dat je wel of niet een black-out hebt gehad, maar meer om de focus op jezelf: de controle willen houden. Iedereen vergeet namelijk wel eens wat hij/zij gevraagd of gezegd heeft.

Zeker als je zwanger bent overigens... Uitdaging hoor!

Heeft alleen Manondp kinderen van diegenen die meeschrijven? hoe heb je jouw zwangerschappen ervaren?
jaa was inderdaad stil! hoe is t met je buik ctje? en wat ga je allemaal doen dit weekend?

maartje ik heb geen kinderen..

en inderdaad.. slaaf van je gedachten..maar ook: soms slaaf van je lichaam..want mijn lichaam lijkt soms een eigen leven te leiden, dan blijf ik gespannen terwijl ik in mn hoofd redelijk realistisch en kalm ben..

Hier gaat het wonder boven wonder goed! nog geen pillen durven nemen helaas. maar heb wel twee redelijk goede dagen gehad en daar ben ik super blij mee! weinig spanning en heb kunnen genieten van dingen :-)

Wel weer bonje met mn therapeute, dat is wel weer jammer, en moet ook bijna weer werken ..maar al met al klaag ik niet

alles beter dan voortdurend angst!

Manon hoe gaat het bij jou?

liefs!
X
Ctje!

Het kan dat je door je angsten/gepieker wat minder concentratie hebt en daardoor dingen vergeet! Zou me er proberen niet teveel op te letten, als dat lukt;-)

Het is misschien wel te begrijpen dat je door de angsten somber wordt? Al je energie gaat daár in zitten en zo is er weinig over voor zin in / genieten van leuke dingen..

Hoe kijk je nu naar het komende studie jaar? en op welke manier voelde je je vernederd het afgelopen jaar?

Ik moet morgen weer beginnen en ben best bang. Ik doe een versnelde mbo opleiding ( heb eigenlijk WO niveau, ook aantal jaar gestudeerd maar door mn problemen ging het niet)

Ik loop twee dagen per week stage en dat voelt al als een enorme opgave. Heb het vorige periode niet gehaald dus moet het nu over doen. Moet dus hard aan de slag, maar omdat ik ook bang ben dat het niet lukt heb ik ook weinig motivatie. Terwijl ik het nu echt moet halen want het is een dure studie!

Weet ook niet wat ik er mee wil verder. Ik vind het lastig me echt te verbinden met iets. Dat kreeg ik ook terug van mijn stage, dat ze zich afvroegen of ik ik dit echt wel wilde. Dat was wel confronterend. Want tja, wat wil ik eigenlijk? Ben 36 maar voel me een tiener, verdwaald in de grote wereld. de laatste tijd besef ik pas dat iedereen van mijn leeftijd al van zijn 18e werkt aan een toekomst. Ik heb daar nooit bij stil gestaan. Ik durfde niet eens naar de toekomst te kijken, laat staan dat ik er dromen/wensen over had. Het gevolg is wel dat ik nu niks heb. Straks misschien een opleiding onder mijn niveau en nog steeds 100% afgekeurd.

even wat bespiegelingen :-) en ach ik weet ook wel, iedere stap is er één naar de toekomst en je kunt ieder moment beslissen welke stap je zet. Het is alleen soms wel confronterend te beseffen dat je niet bent op de plek waar je misschien had willen zijn.

Ik ga zo maar aan de slag voor mn stage, net t huis opgeruimd. Niet zo veel angsten. Alhoewel ik het net steenkoud had en dan bang ben dat ik onderkoeld ben, hebben jullie dat ook wel eens? Echt te gek voor woorden, i Know, maar weer reden voor heel wat angst

fijne dag lieverds!
oh, en lieve manon, waar ben je? Geen nieuws goed nieuws I hope!
X
wow dat klinkt inderdaad als een heel zwaar jaar zeg! Maar wat goed dat je je er doorheen geslagen hebt! Je klinkt ook wel overtuigd van je eigen kunnen wb het werk. Of ben je er wel onzeker door geworden? Nu moet je weer met een nieuwe stage beginnen? Nou, erger kan het dan in ieder geval niet worden!;-)

ik doe een studie, maar hoef de komende periode ( 5 maanden) maar 6 x naar school. Dit omdat ik alleen de stage over moet doen. en hoef dus maar twee dagen per week stage te lopen. Klinkt heel relaxed als ik het zo opschrijf maar ik zie er toch als een berg tegenop. ik werk er niet bij. Zit te denken om vrijwilligerswerk te gaan doen, omdat ik nu zoveel tijd over heb.

ik denk dat medicatie je kan helpen, en nee dat hoef je niet je hele leven te slikken! Ik zou er eens met je huisarts over praten. Je kunt ook een combinatie van medicatie en cognitieve therapie doen. Dat is de meest effectieve behandeling voor onze klachten, zegt men.

het is toch ook jammer dat je leven er zo door beinvloedt wordt! je klinkt verder als een heel levenslustig persoon, ik gun je een leven zonder al de angsten!

Dat gun ik mezelf eigenlijk ook;-) dus ga ik, als het lukt, morgen met die pillen starten!

liefs!
X
Ctje! Je woont bij mij in de buurt! grappig zeg :-) ik woon ín utrecht!

Dat levenslustige dacht ik door de manier waarop je schrijft, heel energiek en soms ook positief ( of is dat om jezelf te overtuigen?;-0) daar hoef je trouwens niet heel veel voor te stappen enzo. bedoelde t vooral in de zin van van dingen kunnen genieten, veel interesses, veel energie etc.

Jah die stage, we'll see. Ik bedacht me wel dat ik gewoon ook erg slecht met veranderingen kan omgaan. Daar raak ik echt van slag van. Als ik die eerste dag gehad heb dan zal het hopelijk beter gaan.

Goed trouwens dat je jezelf zo gepusht hebt om je angsten aan te gaan. Ik denk dat ik me er zelf te snel bij neer leg. Me een slachtoffer ga voelen van de angsten. terwijl je je inderdaad er ook tegen kunt verzetten! Hoewel dat ook niet altijd lukt. heb het idee dat het soms ook het juiste moment er voor moet zijn..

Ik heb geen cognitieve therapie. Heb psychoanalytische psychotherapie, drie jaar nu. Maar dat gaat niet zo goed, ( heb r een topic over geopend;-) )

Heb wel ooit cognitieve therapie gehad. Dacht er aan omdat die nieuwe psych nog zei dat dat de eerste keuze was bij deze angsten. Misschien dat ik het wel weer zou willen. Toen hielp het me niet, werd het een soort trucje.. maar misschien dat ik er nu wel wat aan zou hebben..

Moet je morgen schoonmaken?

Je klinkt trouwens als een echte perfectionist :-) Alles tot inde puntjes geregeld enzo.. ik wil dingen ook graag goed doen maar ben ook een enorme chaoot en nogal slordig ;-(

anyway..

wish me luck, ben echt een beetje zenuwachtig voor morgen!

xx

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven