Samenwoonperikelen - onenigheid

16-08-2013 14:15 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen vanaf 1 juli samen. We hebben een lekker groot huis in vergelijk met onze oude kamers in een studentenhuis. Fijn de ruimte dus zodat je ook nog je eigen ding kan doen

Nu is het zo dat mijn vriend van nature heel erg relaxed en lui is. Dit uit zich in de vorm van tot 12 uur uit (willen) slapen, niet te veel plannen op een dag en ook een hoop dingen vooruit schuiven. Nu we samen wonen vallen de eigenschappen van elkaar natuurlijk nog meer op dan voorheen. Daar komt bij dat ik een erg ongeduldig persoon ben, heel opgeruimd en het liefst elke dag een lijstje maak met alles dat af wil hebben aan het einde van die dag.

De periode net na de verhuizing stond de relatie erg onder spanning door de stress maar ook door het feit dat hij alles vooruitschoof en er dus niets af kwam. Hij wilde alles op zijn slakkentempo doen en het voelde voor hem alsof ik met de zweep achter hem aan liep om de keuken te bouwen en alle kasten in elkaar te zetten etc.

Die stressige periode is gelukkig sinds een paar weken voorbij. De kleine dingen bleven altijd maar liggen en mijn vader heeft die vorige week in een paar dagen allemaal weggewerkt. Nu kunnen we dus lekker wonen

Maar in het dagelijks leven lopen we ook tegen onze verschillende karakters aan. Hij heeft een hekel aan koken en komt elke avond op zijn vroegst om half acht thuis van zijn werk. Ik heb erg veel plezier in het koken en doe dat met alle liefde voor hem. Hij is best kapot als hij 's avonds na het werk thuis komt en doet dan erg weinig in het huishuiden. Gelukkig ruimt hij wel altijd de tafel leeg nadat we gegeten hebben. Ook in het weekend wil hij altijd luieren onder het mom 'ik heb het doordeweek al zo druk'.

Het komt er dus op neer dat ik bijna alle huishoudelijke taken op mij neem. Hij doet misschien een keer in de week boodschappen, maar daarmee is het ook gezegd. Verder doe ik de was, stofzuigen, planten verzorgen, elke dag lekker koken etc.

Ik houd er een heel oneerlijk gevoel op na dat ik alles moet doen. Als ik hem rustig vraag of hij deze week aub de was op kan ruimen zegt hij ja, maar gebeurd er niets. Na drie keer rustig vragen kom ik tot mijn kookpunt en zeg ik dus iets in de trand van 'wil je dat vandaag opruimen/wassen/strijken etc.' Dan wordt hij op zijn beurt kwaad omdat ik hem een bevel geef dat meteen te moeten doen. Hij wil het op zijn eigen tempo doen of wil dat ik zeg 'wil je aub proberen dat vandaag op te ruimen' (9 van de 10 keer zegt hij dan achteraf ja dat heb ik niet kunnen doen, maar ik heb ook alleen gezegd dat ik het zou proberen die dag te doen').

Al vaker heb ik het onderwerp proberen aan te snijden, maar we krijgen er telkens maar ruzie over of hij heeft geen zin/ is te moe erover te praten.

Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet doen. Ik vind het oneerlijk dat ik maar alles op me moet nemen, omdat er anders niets gebeurd. Maar ik wil hem ook niet om de haveklap alles moeten vragen (op welke toon dan ook).

Wie heeft hier ervaring mee en hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen?
Ik ben ook kapot aan het einde van de week en heb ook geen zin in nog veel meer moeten. Daarvoor heb ik een schoonmaakster en iemand die mijn tuin doet. Voor de rest de boel de boel.

Waarschijnlijk schelen jullie banen ook wel veel mbt stress?
Als je allebei werkt, neem dan een poetshulp. Dat neemt zóveel gezeik weg.

Dan kun je uit principe wel gaan zitten volhouden dat jullie het bést zelf afkunnen áls hij maar......... maar daar ga je niet gelukkig van worden.

En voor de rest is mijn ervaring dat het eerste jaar samenwonen best moeilijk kan zijn. Aanpassingsproblemen en zo. Stel je verwachtingen bij en stel je er op in dat het misschien na een jaar pas leuk wordt, dan kan het alleen maar meevallen
Ze zeggen wel eens dat je elkaar echt leert kennen als je gaat samenwonen. Toch hoeft dit niet tussen jullie in te staan als jullie er maar samen aan willen werken. Blijf er in ieder geval over praten, wat vinden jullie beide belangrijk wat er wél en niet gebeurd. Ik ben de laatste tijd veel aan het lezen over samenwonen omdat ik zelf eind dit jaar ook met mijn vriend deze stap ga nemen. Ik zag op www.helpikga.nl dat de grootste valkuil (naast het financiele deel) het punt is dat je elkaar de ruimte moet geven. Dit klopt indirect wel een beetje met jouw verhaal. Geef hem de ruimte een beetje rommelig te zijn en alles op zijn tempo te doen, als de taken maar gebeuren.
Ik neem aan dat je al wist hoe je vriend is voordat jullie gingen samenwonen. Dit soort dingen hadden jullie moeten bespreken vóór het samenwonen, want nu irriteren jullie elkaar alleen maar. Ik zou echt never nooit zijn gaan samenwonen als mijn vriend zo zou zijn.

Ik vind het ook geen gek idee dat hij een schoonmaakster gaat betalen voor de klussen die hij niet wil doen.
Kan me voorstellen dat het hem allemaal wat minder boeit; schoon huis, lekker eten of opgevouwen was.

Ik zou inderdaad maar iemand inhuren. Eventueel een gezamenlijk poets-uur afspreken op zaterdag. En misschien de kook-dagen verdelen waarop hij voor het diner zorgt. En als dat dan patat is of thuisbezorgde suhi; niet moeilijk gaan doen. Zijn dag, zijn keuze.
quote:lori90 schreef op 16 augustus 2013 @ 14:15:Mijn vriend en ik wonen vanaf 1 juli samen. Nu is het zo dat mijn vriend van nature heel erg relaxed en lui is. Daar komt bij dat ik een erg ongeduldig persoon ben, heel opgeruimd en het liefst elke dag een lijstje maak met alles dat af wil hebben aan het einde van die dag. Ik houd er een heel oneerlijk gevoel op na dat ik alles moet doen. Al vaker heb ik het onderwerp proberen aan te snijden, maar we krijgen er telkens maar ruzie over of hij heeft geen zin/ is te moe erover te praten. Ik weet ondertussen niet meer wat ik moet doen. Ik vind het oneerlijk dat ik maar alles op me moet nemen, omdat er anders niets gebeurd.Wie heeft hier ervaring mee en hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen?Huur een huishoudster in van zijn salaris en doe de dingen die jij leuk vind om te doen (koken en opruimen) in jouw aandeel van het huishouden. Denken dat je hem kan veranderen in net zo'n Pietje Precies als jij zelf bent is imo namelijk een naieve gedachte.

Wie weet kun je geduld (alles doen in eigen tempo) van hem leren?
Als jij om half 8 pas thuis heb jij tot half 8 om al die taken te doen. Dat is dus jullie werktijd. Om half 8 stop je gewoon met wat je moest doen want dan begint jullie chilltijd. Wat niet af is doe je de volgende dag.

Klaar is Kees. Niet zo moeilijk doen hoor. Probeer ook jezelf een beetje los te laten in plaats van hem te proberen aan te trekken steeds.
* plukjeroos, 57 minuten geleden

Waarom moet hij een schoonmaker betalen? Dat lijkt me oneerlijk. Zij wil het allemaal netjes en hij geeft daar minder om. Waarom moet hij iets betalen voor wat zij wilt?

*

Precies dat. Ik ben ook zo'n laat maar waaien type op huishoudelijk gebied en hoe meer ik word gepusht, des te minder ik doe. Iets met een kont en een krib.

Ik lees meer dat jij nogal drammerig bent met je lijstjes moeten-moeten.

Reden waarom ik nooit van zijn langzalzeleven meer ga samenwonen.

O ja, en ook eens met Kerol.
Huts!
Ik zou mij overigens ook dood irriteren aan openlijke luiheid.

Dat iemand een lagere standaard heeft qua huishoudelijk werk oke. Maar echt een hele week nog te lam om een stofzuiger te pakken, een keer een badkamer schoon te maken, een wc te poetsen, je eigen zooi opruimen. Bah bah.
Als je hem niet om de haverklap wil vragen iets te doen dan moet je het gewoon niet doen..

Ik neem aan dat hij vanzelf iets gaat doen als hij het nodig vindt. Als jij het dus eerder nodig vindt, kan je hem vragen te helpen maar meer dan vragen zit er niet in. Je kan hem niet dwingen iets te doen omdat jij vindt dat het moet gebeuren.

Ik denk dat je twee opties hebt, een schoonmaakster inhuren of je er bij neerleggen dat je zelf meer moet doen als jij het op jouw manier en op jouw tijdstip/dag/week wilt.

Wij hebben trouwens in huis ook maar twee taken verdeeld. Ik doe de was en hij de afwas ( beide met de machine natuurlijk). De rest doen we gewoon wanneer het ons uitkomt.. Dat komt er opneer dat ik vaker stofzuig en de badkamer schoonmaak omdat ik eerder zie dat het nodig is en dat hij de tuin doet want daarvan zie ik meestal het nut niet in.
Een leestip:

http://www.radicaalfemini ... rtikelen/pdf/polhuish.pdf
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zou er trouwens weinig voor voelen om me als iemands moeder op te stellen. Niet echt bevordelijk voor je relatie.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Spijk-er schreef op 16 augustus 2013 @ 14:43:

Als je overgens eerst allebei apart woonde en nu samen, bespaar je dan nu niet zo veel in jullie woonlasten dat je een schoonmaakster in zou kunnen huren?Precies, gewoon een hulp in de huishouding nemen.
Of ga anders in staking, in de zin dat je zorgt dat je zelf lekkere dingen eet, je eigen was verzorgt etc. en hij maar moet zien hoe hij aan zijn dingen komt. Niet willen bijdragen betekent ook niet profiteren van de inzet van een ander.

Een ding is zeker: van harder je best doen op het huishouden zal hij niet ineens magisch een stofzuiger pakken.
Als je allebei fulltime werkt vind ik een schoonmaakster heel gerechtvaardigd. En voor de rest dit:quote:oogappeltje schreef op 16 augustus 2013 @ 15:24:

Als jij om half 8 pas thuis heb jij tot half 8 om al die taken te doen. Dat is dus jullie werktijd. Om half 8 stop je gewoon met wat je moest doen want dan begint jullie chilltijd. Wat niet af is doe je de volgende dag.Niet gaan moederen over hem, niet gaan zeuren. Evt de taken die er nog overblijven verdelen, bijv. deze week jij dit en hij dat doen, en dan niet drammen dat hij dat nog moet gaan doen maar gewoon eens afwachten of hij dat deze week doet. Doet hij het niet binnen de gestelde termijn, dan nog eens aangeven dat het echt zijn verantwoording was.
quote:dymo9 schreef op 16 augustus 2013 @ 15:43:

Als je allebei fulltime werkt vind ik een schoonmaakster heel gerechtvaardigd. En voor de rest dit:

[...]

Niet gaan moederen over hem, niet gaan zeuren. Evt de taken die er nog overblijven verdelen, bijv. deze week jij dit en hij dat doen, en dan niet drammen dat hij dat nog moet gaan doen maar gewoon eens afwachten of hij dat deze week doet. Doet hij het niet binnen de gestelde termijn, dan nog eens aangeven dat het echt zijn verantwoording was.

Dat hebben we bij een aantal dingen dus ook zo gedaan. Ik zou ervoor zorgen dat we internet in huis hadden en hij zou ons aanmelden voor gas water licht. We wonen nu anderhalve maand in het nieuwe huis en zijn nog steeds niet aangemeld voor GWL. We hebben het wel, maar betalen er nog niet voor. Ik heb het hem drie keer gevraagd en de vierde keer gevraagd of hij het op die dag wilde aanmelden. Met veel gemopper heeft hij dat tot 90% gedaan en moest nog een belletje doen. Dat zou hij volgende dag doen. Nu is het een week later en heeft hij nog steeds niet gebeld.

Hij is dus verantwoordelijk voor dingen, maar doet het gewoon niet uit pure luiheid. En ik mag er niets van zeggen omdat hij ervoor verantwoordelijk is. Maar we wonen wel samen in dat huis en ik gebruik ook GWL en wil ervoor betalen ipv alleen te gebruiken.
quote:lori90 schreef op 16 augustus 2013 @ 15:48:

[...]

Dat hebben we bij een aantal dingen dus ook zo gedaan. Ik zou ervoor zorgen dat we internet in huis hadden en hij zou ons aanmelden voor gas water licht. We wonen nu anderhalve maand in het nieuwe huis en zijn nog steeds niet aangemeld voor GWL. We hebben het wel, maar betalen er nog niet voor. Ik heb het hem drie keer gevraagd en de vierde keer gevraagd of hij het op die dag wilde aanmelden. Met veel gemopper heeft hij dat tot 90% gedaan en moest nog een belletje doen. Dat zou hij volgende dag doen. Nu is het een week later en heeft hij nog steeds niet gebeld.

Hij is dus verantwoordelijk voor dingen, maar doet het gewoon niet uit pure luiheid. En ik mag er niets van zeggen omdat hij ervoor verantwoordelijk is. Maar we wonen wel samen in dat huis en ik gebruik ook GWL en wil ervoor betalen ipv alleen te gebruiken.Het zou mij ook storen, maar wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Ik vraag trouwens dat soort dingen maar 1 keer, hooguit een tweede keer. Juist door te zeuren verzet hij zich nog meer, of heeft hij een reden om zelf te mopperen.
Poetshulp!

Daarbij, als hij elke dag pas om half 8 thuis komt van zijn werk kan ik me voorstellen dat hij weinig puf in het huishouden heeft.

Hoeveel uur werk jij?
Goh, het lijkt alsof je het over mijn man hebt en toch ben ik al 16 jaar met hem samen ;)

Ik blijf dingen vragen, mopper soms, help hem 5x per dag aan dingen herinneren en word soms boos.

Maar over het algemeen accepteer ik dat hij gewoon totaal anders in elkaar zit dan ik. Hij vindt de dingen niet zo belangrijk en im vind ze extreem belangrijk. Maar niet zo belangrijk dat ik er dagelijks of wekelijks ruzie over wil maken.
Nou ja, komt hij om half acht thuis omdat hij overwerkt, of omdat hij een lange reistijd heeft?

Als iemand kan overwerken kan hij ook thuis wat doen. Want dat betekent dat hij misschien een hele extra werkdag per week aan zijn carriere kan werken (5 * 1.5 uur), terwijl jij poetst ipv aan jouw carriere werkt.

Zo zie ik het iig. Ik wil zelf ook aan mijn carriere werken en ga zeker niet de ander van zijn verantwoordelijkheid ontslaan omdat hij dezelfde wens heeft.
Als je weet dat hij niet zo snel is met zaken regelen doe het dan zelf. Gebruik elkaars goede eigenschappen.

Ik regel bijvoorbeeld alles mbt de administratie, dus ook GWL e.d. Mijn partner weer alles rondom de auto's enz. enz.
quote:neave schreef op 16 augustus 2013 @ 15:54:

Goh, het lijkt alsof je het over mijn man hebt en toch ben ik al 16 jaar met hem samen ;)

Ik blijf dingen vragen, mopper soms, help hem 5x per dag aan dingen herinneren en word soms boos.

Maar over het algemeen accepteer ik dat hij gewoon totaal anders in elkaar zit dan ik. Hij vindt de dingen niet zo belangrijk en im vind ze extreem belangrijk. Maar niet zo belangrijk dat ik er dagelijks of wekelijks ruzie over wil maken.

Maar even als advocaat van de duivel.....is dat dan 'de straf' (ruzie maken) voor degene die vraagt aan de ander een steentje bij te dragen? Als je afspraken maakt, dan heb je je daar toch aan te houden? Je gaat toch ook niet met collega's ruzie maken als ze je op je gemaakte afspraken wijzen?

Prima hoor, als mensen een verdeling hebben waar iedereen zich senang bij voelt, dan ben ik de laatste die er iets over gaat zeggen. Maar ik ken ook wel mannen die doen alsof ze onder de plak zitten bij hun vrouw, als die vrouw ze gewoon aan een gemaakte afspraak herrinnerd. Dat vind ik ontzettend flauw, kom gewoon je beloftes na als een volwassen vent, niet als een dreinend klein kind.

Andersom moet je natuurlijk ook voor jezelf inderdaad uitmaken wat belangerijk is en als dat voor persoon 1, 1 keertje per week stofzuigen is en voor de ander 7 keer, dan kun je het persoon 1 niet kwlijk nemen dat hij of zij dit niet 5 keer wil doen per week.

Of dat 'het lijstje afstrepen' met de taken niet te belagerijk wordt, ipv leuk samen leven.
quote:rupseflups schreef op 16 augustus 2013 @ 15:07:

Daar denkt hij dus blijkbaar anders over Elninjoo.

Wie zegt, dat als je om (bijv.) 2 uur de deur uit gaat, er niks meer te doen is?

Mijn vriend en ik doen genoeg leuke dingen in het weekend en ook ik kom vaak genoeg pas rond de middag uit mijn nest. Enige verschil is dan wel dat ik in de tussentijd hoogstwaarschijnlijk al een was heb gedraaid en met de kat heb gekroeld en haar eten heb gegeven. Ik laat me niet mijn bed uit jagen omdat een ander zo een vroege vogel is.

Doordeweeks is het al druk genoeg en in het weekend wil ik rust. Maar goed, wat dat betreft matchen ze totaal niet met elkaar en ik begrijp ze beiden.Ik hou daar dus niet van in het weekend 's middags op pad gaan. Dan zijn alle luie dozen inmiddels ook op pad en is het overal stervensdruk. Ik ga liever 's ochtends als het nog lekker rustig is en om 14 uur zit ik dan gezellig ergens te lunchen voor ik weer naar huis ga.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven