Niet gelukkig

17-08-2013 22:54 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben soms niet gelukkig. Dan vraag ik me af wat ik hier doe en waarom ik leef. 'Waarom ik leef' klinkt heel depressief maar dat ben ik niet. Ik vraag het me gewoon af omdat ik het op sommige momenten lijkt alsof ik nergens voldoening uit kan halen.

Ik heb een prima leventje. Dak boven mijn hoofd, werk, studie, een aantal goede vrienden, lieve familie met wie ik een goede band heb, hobby's maar soms heb ik het gevoel dat ik geen doel heb. Hoewel ik wel doelen heb (leidinggevende worden en meer leren bij bijbaan, diploma behalen, beter worden in de sport die ik doe etc.) heb ik dat gevoel niet.

Ik ben niet persé ongelukkig of verdrietig maar ik ben niet gelukkig en eigenlijk ben ik dat nooit echt geweest.

Ik ben trouwens 20.

En ik word best somber nu ik mijn gevoel zo zwart op wit neerzet.
waarom moet je perse gelukkig zijn? en wat is dat dan?
Gelukkig zijn betekent voor mij: voldoening uit dingen in je leven halen en acceptatie.

Vlagen van gelukkig zijn hebben mij wel doen beseffen dat ik dat gevoel te weinig krijg.
Geniet van de kleine dingen in het leven!
voldoening uit je leven halen en acceptatie is erg vaag, wat bedoel je daar precies mee.

En hoeveel procent van de tijd moet je dit gevoel dan hebben?

Het lijkt mij nogal stressvol dat "gelukkig" moeten zijn
Waar word je gelukkig van? Wat zijn die vlagen?

En besef je ook eens: er zijn mensen op de wereld die al gelukkig zijn met de helft van wat jij hebt. Het zit dus IN jou
Meds: voldoening halen uit dingen uit je leven. De een speelt in een band en wordt daar blij van. De ander houdt van lezen en wordt daar blij van. De ander doet vrijwilligerswerk en wordt daar blij van. Nog een ander houdt ervan om in de kroeg nieuwe mensen te leren kennen en wordt daar blij van. Maar waarom lijk ik nergens blij van te worden?

Lilalinda: die vlagen zijn 'liefde' in mijn leven hebben, een fijn gesprek met mijn beste vriend, als ik het gevoel heb dat ik mensen kan helpen. Vooral dat laatste eigenlijk. Maar ook niet altijd word ik van die dingen gelukkig. Ik heb mijn momenten.

En precies. Het zit in me. Ik vertelde de dingen die ik 'heb' om aan te tonen dat ik een stabiel leven heb en dat het daar dus inderdaad niet aan ligt...
Groenethee123: gelukkig zijn is niet zo vanzelfsprekend als het misschien soms lijkt. Als je om je heen kijkt zie je een hoop mensen die er gelukkig uitzien, maar schijn bedriegt.

Heb je zelf enig idee hoe het komt?
quote:groenethee123 schreef op 17 augustus 2013 @ 23:22:

Meds: voldoening halen uit dingen uit je leven. De een speelt in een band en wordt daar blij van. De ander houdt van lezen en wordt daar blij van. De ander doet vrijwilligerswerk en wordt daar blij van. Nog een ander houdt ervan om in de kroeg nieuwe mensen te leren kennen en wordt daar blij van. Maar waarom lijk ik nergens blij van te worden?

Lilalinda: die vlagen zijn 'liefde' in mijn leven hebben, een fijn gesprek met mijn beste vriend, als ik het gevoel heb dat ik mensen kan helpen. Vooral dat laatste eigenlijk. Maar ook niet altijd word ik van die dingen gelukkig. Ik heb mijn momenten.

En precies. Het zit in me. Ik vertelde de dingen die ik 'heb' om aan te tonen dat ik een stabiel leven heb en dat het daar dus inderdaad niet aan ligt...Wat bedoel je met "daar worden ze blij van?" Hoe weet je dat dat waar is en hoe voelen die mensen zich dan? Ik lees ook wel eens een boek, voel ik me dan ook blij?
Je kan nooit weten hoe een ander zich voelt of wat een ander denkt, dus waarom vergelijk je je met een ander?
Ik denk dat je me niet begrijpt maar dat is niet erg.

Het gaat namelijk niet om die ander. Het gaat erom dat ik vaak het gevoel heb dat ik geen reden heb om mijn bed uit te komen. Terwijl ik in theorie genoeg heb om mijn bed uit te komen.
quote:groenethee123 schreef op 17 augustus 2013 @ 23:49:

Ik denk dat je me niet begrijpt maar dat is niet erg.

Het gaat namelijk niet om die ander. Het gaat erom dat ik vaak het gevoel heb dat ik geen reden heb om mijn bed uit te komen. Terwijl ik in theorie genoeg heb om mijn bed uit te komen.

ik denk dat jij me verkeerd begrijpt jij zegt namelijk: een ander heeft dingen waar hij blij van wordt. Ik zeg dat jij dat niet kan weten. Jij denkt dat dat zo is. Jij denkt dat je weet wat een ander kan denken. Jij bent degene die bezig is met een ander en jezelf daarmee vergelijkt. Ik niet.

Je zegt dat je zoekt naar acceptatie, waarom begin je niet met jezelf te accepteren zoals je bent. Gelukkig of niet, jij bent wie je bent. Accepteer het.
Meds, ik vergelijk mezelf niet met anderen. Dat is mijn probleem niet. Ik denk dat je die post verkeerd hebt geinterpreteerd.
Gelukkig zijn, is eigenlijk best vaag, en de term wordt nogal overschat denk ik.

Ik zal ook niet vaak zeggen dat ik gelukkig ben, wel tevreden met het moment, of blij. Gelukkig zijn wordt zo snel beierende klokken, en opstijgende ballonnen en vuurwerk.

En vaak kom je er later pas achter dat je "toen" eigenlijk wel gelukkig was, maar het op dat moment niet besefte. Omdat er geen vuurwerk en geen klokken waren, maar je jezelf toen gewoon prettig, veilig en weet ik wat voelde.

*filosofiemodus onder invloed van halve fles wijn uit*
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hoe kom je er dan bij dan andere mensen blij worden van bepaalde dingen en waarom is dit belangrijk voor je?
quote:groenethee123 schreef op 17 augustus 2013 @ 23:55:

Meds, ik vergelijk mezelf niet met anderen. Dat is mijn probleem niet. Ik denk dat je die post verkeerd hebt geinterpreteerd.

Dat doe je juist wel, je schrijft zelf:

De een speelt in een band en wordt daar blij van. De ander houdt van lezen en wordt daar blij van. De ander doet vrijwilligerswerk en wordt daar blij van. Nog een ander houdt ervan om in de kroeg nieuwe mensen te leren kennen en wordt daar blij van. Maar waarom lijk ik nergens blij van te worden?
Nlies, absoluut waar! En ik ben ook echt niet op zoek naar het overrated 'gelukkig zijn'.

Ik wil gewoon zin hebben om op te staan en dingen doen die ik echt leuk vind. Een doel voor ogen hebben. De doelen die ik nu voor ogen heb, hebben gevoelsmatig zo weinig waarde.
"gevoelsmatig weinig waarde" wat bedoel je daarmee?
quote:groenethee123 schreef op 18 augustus 2013 @ 00:38:

Nlies, absoluut waar! En ik ben ook echt niet op zoek naar het overrated 'gelukkig zijn'.

Ik wil gewoon zin hebben om op te staan en dingen doen die ik echt leuk vind. Een doel voor ogen hebben. De doelen die ik nu voor ogen heb, hebben gevoelsmatig zo weinig waarde.Soms moet je gewoon zin maken (zei mijn moeder vroeger als wij geen zin hadden om huiswerk te maken of iets anders wat niet interessant was. En helaas kun je niet altijd dingen doen die alleen maar leuk zijn, moet eerst het zuur voor je aan het zoet begint. En nu denk ik gelijk aan Brigit Kaandorp :

http://www.youtube.com/watch?v=Z71s8QQ-jPQ
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dat ze onbelangrijk zijn.
iedereen moet dingen doen waar ie in principe geen zin in heeft maar die toch gedaan moeten worden. Je kan twee dingen doen, denken dat je ongelukkig wordt van die dingen en je er tegen verzetten. of gewoon doen wat je moet doen en verder gaan met je leven
quote:groenethee123 schreef op 18 augustus 2013 @ 00:44:

Dat ze onbelangrijk zijn.en waarom moet alles belangrijk zijn? en wanneer is iets belangrijk of niet belangrijk? je hebt allerlei waardeoordelen maar je wordt nergens concreet waar die waarden dan op gebaseerd zijn
Jullie snappen mij niet.

Het voelt alsof ik geen reden heb om uit bed te komen. Ik lijk niks belangrijk te vinden. Leuk te vinden. Ik lijk niks te waarderen.
je lijkt niks leuk of belangrijk te vinden zeg je. Ik vraag me af of dat echt waar is
quote:groenethee123 schreef op 17 augustus 2013 @ 23:12:

Gelukkig zijn betekent voor mij: voldoening uit dingen in je leven halen en acceptatie.

Vlagen van gelukkig zijn hebben mij wel doen beseffen dat ik dat gevoel te weinig krijg.

Dussss -je eigen woord: 'acceptatie' ...... Ga je gang mens. Je hebt een doel!!!! Hotsjeeee....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven