Leeg

26-08-2013 17:33 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
Heb je iemand om hier over te praten, een professioneel iemand, bedoel ik?

Het komt op mij depressief over. Ik heb zelf momenteel een depressie waarvoor ik in behandeling ben.
deels herkenbaar. deels ook niet.

ik snap veel mensen ook totaal niet maar wellicht om andere redenen. jij klinkt me als iemand te slim is voor dr/zn eigen bestwil. dat kan ook knap lastig zijn.

aan de andere kant. voel je niet verplicht om 20 vrienden te hebben. als je het goed met jezelf kunt vinden ben je al veel verder dan n heleboel anderen.
Ga naar de huisarts en vraag om een briefje voor een psycholoog.
x
x
Probeer een heel verhaal te typen, maar kan het niet goed uitleggen. Heel herkenbaar in ieder geval. Heb periodes dat ik er meer 'last' van heb dan andere dagen, maar merk dat mensen afstand van me nemen. Heb vaak niet de energie om 'leuk te doen'. Leeg voelen herken ik. Heb bij mezelf vaak het idee dat dat zelfbescherming is, want anders sla ik door in het negatieve.
x
x
Ik denk dat je moeite hebt met echt contact maken met mensen. Als je ergens diep op ingaat dan check je kennelijk niet tijdens je verhaal/betoog of mensen je nog volgen. Dat kun je leren of ontwikkelen, net als omgaan met emoties, je niet laten overspoelen, en ook blokkeren. Ik denk dat je baat zou kunnen hebben bij een therapeut om een plan van aanpak te maken en de belangrijkste punten te identificeren. Sta je daar open voor?
x
He sdk, dank voor je reactie. Voor wat betreft omgaan met emoties kun je wellicht baat hebben bij mediteren, heb je daar ervaring mee? Mij leert het om te ervaren dat emoties opkomen, een piek hebben en daarna weer afzakken. Dat het dus niet steeds erger wordt, maar dat het een golf is. Door dat steeds te ervaren leer je dat die golf je niet hoeft te overspoelen, maar dat je ook mee kunt bewegen met die golf en alles kunt ervaren zonder omver te gaan of te blokkeren.

Ik heb er veel aan.

Wat betreft contact houden met je gesprekspartners denk ik dat je juist met veel details vertellen ook juist mensen kwijt kunt raken, dat het betoog te lang wordt en mensen de draad kwijt raken. Met contact houden bedoel ik ook kijken of mensen nog met jou bezig zijn, luisteren ze? Vraag tussendoor naar hun mening, dat kan ook werken. En check ook of de discussie of het gesprek werkelijk over het onderwerp ging waar jij nu over praat. Als je iets heel boeiend vindt bestaat het risico dat je veel aangrijpt om daarover te praten. En dat is ern hele snelle methode om je gehoor kwijt te raken.

Wat zijn onderwerpen die jij boeiend vindt?
hoi sdk, ik herken wel veel in je verhaal. Met name de beweging in groepjes valt me zwaar. Vaak idd die 'nou, wat bij mij dus allemaal goed gaat'-ratrace.

Individuele gesprekken gaan bij mij beter, ook omdat je dan door kunt vragen op wat de ander vertelt en zo toch tot een diepgaander gesprek komen.

Zelf heb ik mds en als ik me voel zoals jij beschrijft (en zo voel ik me dus wel eens) noem ik dat depressief, moet ik zeggen.

Iets raars wat bij mij geholpen heeft is het doen van een familie-opstelling. Heftig en met een hoop tranen, maar het bracht me wel verder.
x
x
Dit klinkt net als één van mijn stukjes uit een kladblok documentje die ik zo nu en dan bij vul met verveling, frustraties en ongenoegen.

Heel herkenbaar, ook dit "In mijn eentje kan ik me rotlachen om een leuke film". Buurjongen van een vorige kamer die hoorde dat geregeld.

Ik ben een tijdje terug verhuisd naar een stad waar ik niemand kende. En heb daar maanden tegen mezelf zitten praten (achteraf goed materiaal om in de rol van een paranoide psychopaat te komen als ik ooit besluit acteur te worden).

Zelf kan ik ook totaal niet tegen die, kijk wat een leuk feest ik heb gehad dit weekend-facebook posts. Ja, ik als negatieve-nico zit ook op facebook. Maar meer om de hobby groups. Oud klasgenoten heb ik al uit mijn tijdlijn geblokt, die zeggen toch zelden iets interessants. Of ik heb snel de neiging om hun shared positieve onzin de grond in te boren.

Tips?

Toch mensen zoeken met dezelfde interesses, als je een geek als ik bent is het even zoeken, maar ze zijn er wel.

Eh, als je van droge humor houdt, standup comedians op youtube kijken. Ik wordt altijd vrolijk van Bill Burr zijn Monday Morning Podcast (hij is mijn held).
ik heb niet zoveel last vd mds meer. Stabiel op lithium, heet dat dan. Maar ben wel soms licht depressief.

en van die familie-opstelling: ja, ik merkte wel meteen wat. Kan het beste omschrijven dat het voelde alsof ik meer lucht kreeg, en dichter bij mezelf kwam. Als je een denker bent (ik ook hoor): Ik snapte er niets van hoe het werkte, maar het deed zeker wat voor mij.
Kun je niet praten met lotgenoten die zich ook zo voelen?

Of met dezelfde interesses? Klinkt niet echt als je werkelijk leeg voelen maar meer als niet tevreden zijn met je huidige vriendinnen/vrienden omdat jullie niet echt op dezelfde golflengte zitten
Wouw! Dat is n snel oordeel over depressie. We kunnen wel samen naar de psych dan denk ik.

Onzin! Ik snap je gevoel wel, en herken het wel. Ik denk dat je wellicht niet de juiste mensen in je omgeving heb, dus mensen die jouw gedachtengang niet kunnen volgen. Zie je jezelf wel als n groepjesmens? Ik ben dat niet zo namelijk, ik vind het sowieso al makkelijker om 1 op 1 contact te hebben...
Misschien kun je toch iets nieuws aanpakken ook al heb je er niet veel zin in nu. Boekenclubje, andere hobby, discussiegroepje, weet ik veel. Een beetje je nieuwsgierigheid opvijzelen.

Ik zeg t vanwege je verveelde gevoel, en wat hierboven staat: andere mensen en een verbreding van je horizon.
x
x
Een nieuwe hobby oppakken die echt redelijk veeleisend is? Zoals je in mijn nickname kunt lezen doe ik aan aikido en dat levert mij enorm veel op. Ik kan lekker bewegen (dat is voor mij belangrijk), het is enorm moeilijk, echt een uitdaging en het heeft ook een spirituele kant, die zowel zorgt voor ontspanning, als verdieping, als ook een stuk dat verder weinig aangesproken wordt. Dus voor mij is dit een ideale hobby. En ik ontmoet er veel leuke mensen, een fijn deel van mijn sociale leven. Dus voor mij levert dit heel veel, voor jou moet er toch ook zoiets te vinden zijn?
x
Wat zijn je interesses? Wat doe je graag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven