Rijst vraag

11-09-2013 23:29 27 berichten
Wat doe ik in hemelsnaam fout?

Meestal gebruik ik basmati of pandanrijst, Silvo of de bekende supermarkt huismerk soorten.

Op de verpakking staat 10 min. koken, afgieten en dan 10 min. laten rusten met de deksel erop.

Tot een jaar of 5/6(?) geleden klopte dit ook..

Maar als ik dit opvolg heb ik rijstebrij

Dus ik houd al een aantal jaar 7/7 min. aan maar dan nog is de rijst vaak iets te gaar en te plakkerig.

Vandaag wilde ik de basmatirijst nog bakken, dus na 7 min. gekookt en afgieten begon de rijst al te plakken en was al helemaal gaar(?!)

Basmati zou toch een mooie droge korrel moeten zijn imho

Wat doen de fabrikanten met die rijst? en waarom kloppen de instructies gewoon helemaal niet (meer)?

"vroeger" had ik dit probleem nooit!

Doe ik iets fout of klopt de instructie niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht precies hetzelfde van de week!! Basmati is niet meer wat vroeger was.
Sehnsucht

Als je deze volgende maten aan houd kan het eigenlijk nooit mis gaan:

rijst in een beker doen, en van dezelfde beker anderhalf water

2 bekers rijst is drie kopjes water

laten koken en dan op de kleinste pit laag vuur

Ik laat ook nooit de deksel erop eigenlijk, door het condens kan het papperig blijven. prikken met een vork en kijken of er nog nat aan de vork zit, geen nat = gaar

suc6..ik snap de frustratie heel goed!
some people are so broke, all they have is money.
Silvo geeft op mijn verpakking 8 minuten kooktijd. Dus dat het met 7 minuten al gaar is, klinkt dan in mijn ogen vrij normaal.

Ik moet zeggen dat ik geen problemen heb met de rijst. Kleine 8 minuten koken, dan heel goed afgieten, even doorroeren en dan laten staan. Na ongeveer 5 minuten staan roer ik het nog één keer grof om. Mooie losse korrels.

Ik kook trouwens in ruim water, dan wordt de korrel naar mijn idee schoner. Minder plakkerig na het afgieten. Maar dat kan ook alleen mijn idee zijn.
Fullo, jouw methode werkt idd, maar waarom zetten ze iets op de verpakking als het helemaal niet klopt, zelfs niet een beetje?
Helaas, dat antwoord moet ik je schuldig blijven...

Ik heb het wel met meer dingen zoals o.a kaas saus voor over de bloemkool, als ik het volgens de verpakking doe, vind ik het te dun.

denk dat het ook kwestie van smaak is

dat degeen die het uitvond dacht dat het zo hoort of het zo lekker vind

nee maar, je hebt gelijk, te stom voor woorden eigenlijk.....
some people are so broke, all they have is money.
Kaneelkoekje, na een aantal keer pap heb ik de tijden ook naar beneden bijgesteld en gaat het meestal wel goed.

Ik dacht dat silvo ook 10/10 op de verpakking heeft staan, dat zal ik nog even nagaan.

De frustratie zit hem meer in het foute advies.

Ook bij 8/8 min of 7/5 is het verschil tussen goede rijst en pap..
Je kijkt en proeft toch. Tijd is toch maar n indicatie?
Been there, done that, got the T-shirt.
Je moet ook helemaal geen rijst in de supermarkt kopen. De lekkerste basmatirijst koop je toch echt in van die jute zakjes in een Iraanse winkel, sommige Arabische en Turkse winkel hebben die rijst ook. Dat is de mooiste en lekkerste basmatirijst. Je krijgt een hele mooie grote korrel als je die rijst een paar uur laat weken in water. Dan wassen, water koken en 8 minuten rijst koken, afgieten en kwartier laten staan met droge schone theedoek onder deksel. Stoom slaat dan niet terug in de rijst maar wordt opgevangen in de theedoek.
Basmati komt toch uit India?

Mijn focus ligt toch meestal op het hoofdgerecht en niet op de rijst/past/aardappels

Ja, heel fout antwoord, en dat voor iemand die ook nog een stukje Aziatische roots heeft

Maar bij pasta en aardappels hoef ik niet elke keer te kijken is in 1 keer goed.

Altijd!
Koop een rijstkoker! Ideaal! Rijst, water en een beetje olie erin, en aanzetten. Hij schakels als de rijst gaar is, van zelf naar de 'warmhoud' stand. Altijd mooie, droge rijst, desgewenst met korstje.
Moet je dan ook niet bij elke rijstsoort uitzoeken wat de "beste" tijd is?

Hoe weet dat apparaat of ik een droge korrel, pandan (half kleverig) of kleef rijst wil?
Nee, hoeft niet. Doet dat ding vanzelf. Echt: het werkt. Welke rijst dan ook.
quote:fulloflove schreef op 11 september 2013 @ 23:35:

Sehnsucht

Ik laat ook nooit de deksel erop eigenlijk, door het condens kan het papperig blijven. prikken met een vork en kijken of er nog nat aan de vork zit, geen nat = gaar

suc6..ik snap de frustratie heel goed!Yup. 1 kopje rijst = 1,5 kopje water. Aan de kook brengen,vuur laag, kwartiertje op laag pitje en de rijst is drooggekookt en gaar. Ik laat de deksel er overigens wel op, op een kiertje. Heb het zo van mijn familie geleerd (turks, gaat nogal wat rijst doorheen) soms bak ik de rijst met wat kruiden voor ik het water toevoeg. Maar blijft een prima methode ik doe het al 30 jaar zo. (Rijst afgieten, tjongejonge welke gek verzint dat het zijn toch geen aardappelen )
Als je de rijst wil koken en afgieten, moet je zorgen dat er ook iets af te gieten valt. In ruim water koken dus, meer dan dat 1, 5 kopje wat hier wordt aangeraden. Zelf zet ik altijd de waterkoker aan en als ik dan merk dat in de rijstpan te weinig water begint te komen, vul ik even aan met kokend water. Gaat meestal heel goed!
quote:rastan schreef op donderdag 12 september 2013 06:26 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="fulloflove in "Rijst vraag"" class="messagelink">fulloflove schreef op 11 september 2013 @ 23:35</a>:</b>

Sehnsucht

suc6..ik snap de frustratie heel goed!</div></blockquote>Yup. 1 kopje rijst = 1,5 kopje water. Aan de kook brengen,vuur laag, kwartiertje op laag pitje en de rijst is drooggekookt en gaar. Ik laat de deksel er overigens wel op, op een kiertje. Heb het zo van mijn familie geleerd (turks, gaat nogal wat rijst doorheen) soms bak ik de rijst met wat kruiden voor ik het water toevoeg. Maar blijft een prima methode ik doe het al 30 jaar zo. (Rijst afgieten, tjongejonge welke gek verzint dat het zijn toch geen aardappelen ) " Yup. 1 kopje rijst = 1,5 kopje water. Aan de kook brengen,vuur laag, kwartiertje op laag pitje en de rijst is drooggekookt en gaar. Ik laat de deksel er overigens wel op, op een kiertje. Heb het zo van mijn familie geleerd (turks, gaat nogal wat rijst doorheen) soms bak ik de rijst met wat kruiden voor ik het water toevoeg. Maar blijft een prima methode ik doe het al 30 jaar zo. (Rijst afgieten, tjongejonge welke gek verzint dat het zijn toch geen aardappelen )"

Ja Rastan, precies, dit is hoe het moet! Rijst hoor je niet af te gieten! Hier ook buitenlandse roots, gaat ook aardig wat rijst doorheen.

En een rijstkoker is idd een goede tip, werkt altijd en je hebt er geen omkijken naar!
Ik dacht dat basmati rijst juist een beetje plakkerig hoort te zijn Ik vind het juist lekkerder dan zo'n gortdroge korrel. De toverrijst van lassie krijg ik wel droog, maar daar zit dan ook geen lekkere smaak aan.

Ik doe gewoon water op gevoel in mijn steelpan en dan een kopje rijst erbij zodra het water gaat koken en dan een schepje zout erbij. na 9 à 10 minuten giet ik het af en laat het even staan. lekkere sappige korrel, i.p.v. karton
Rijst moet juist niet in veel water en afgieten, rijst moet je droog koken.

Liefst 1 kopje rijst op 1 kopje water.

Wel een beetje boter gebruiken dan, dan de rijst en dan pas het water.

En kippenbouillon.
Basmati rijst van de merk Tilda of Akash is de allerbeste

Bij een Surinaamse tropische winkel soms heeft zo'n indo toko het ook wel.

Mijn moeder wast de 3 kopjes rijst bijv paar keer tot dat het water niet meer zo wittige is.

En vult ze t met warm water in een pan.

Haar topje van dr middelvinger raakt de rijst aan dus als je lange nagels heb ff in de rijst duwen en dat water moet tot het eerste streepje komen van je middelvinger.

Ik heb zelf n rijstkoker met een bekertje erbij!

Als ik 3 bekertjes rijst pak is het 3 bekertjes water plus 2 dus bijv:

3 bekertjes rijst en dan 5 bekertjes water (zelfde beker)

4 bekertjes rijst en dan 6 bekertjes water.

Druk op Cook en hij schiet vanzelf op warm.

Ik haal de stekker er meestal uit want de onderkant van de rijst kan gaan verbranden.

En het blijft toch wel warm!

Succes!
Winnin' is not a one-time decision.. It's a lifestyle!
Ik was de basmatirijst ook altijd voor het koken. En dan één kopje rijst met twee kopjes water, droog laten koken met de deksel op een kiertje (duurt langer dan 10 minuten). Ik hou niet van zo'n droge korrel, bij mij wordt de rijst wat 'sticky'.

Ik koop mijn rijst altijd bij de toko per 5 of 10 kilo, niet de duurste, maar ook zeker niet de allergoedkoopste zak (dan kun je net zo goed supermarktrijst nemen).
Voor nog geen 2 tientjes heb je een fijne (kleine) rijstkoker, super handig en altijd lekkere rijst.
Droogkoken vind ik ook niks met rijst in een gewone pan, dan heb je rijstebrij of het verbrand. Mijn geheim is water, dus in RUIM water koken! Zonder deksel en net aan de kook. dat het borrelt, zeg maar. Daarna afgieten en laten rusten onder de deksel voor ongeveer 6-8 minuutjes. Omscheppen en ik heb een mooie grote droge korrel.
De oorzaak ligt in het feit dat de fabrikanten deze rijst op allerlei manieren voorbehandelen. Ik gebruik alleen de ouderwetse, echte zilvervliesrijst, die een half uur gekookt moet worden. Daaraan is niets voorbehandeld, en deze kookt dan ook nog altijd net zo lekker droog als voorheen.

Mijn truc: rijst in de pan, een paar maal wassen, dan water erbij tot een duimkootje hoogte erboven. Op een laag vuur zonder deksel en koken totdat er geen water meer instaat. Op dat moment vuur uitdraaien, deksel erop en nog 10 minuten laten staan. Maar ja, voor deze methode heb je geduld nodig.
Is de reden dat je kooktijden niet overeen komen met de verpakking niet gewoon dat je volgens de verpakking de rijst pas in t water moet doen als het water kookt, en jij het water met rijst en al aan de kook brengt? Dan gaar je m namelijk voor. Dat verschil zorgt ook altijd voor enorme verwarring in gesprekken over t perfecte zachte ei koken
Of het vingerkootjes techniek

Rijst in de pan en dan moet het water 1 vingerkootje erboven uitkomen.

Zit je nooit verkeerd!

Eigenlijk is afgieten gewoon zonde van het water.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven